Česko – Sdružení železničních společností (SŽS), zastupující externí dopravce, připravilo žalobu na český stát. Ta bude v nejbližších dnech odeslána k Evropskému soudnímu dvoru do Bruselu. Za žalobou stojí Radim Jančura ze společnosti Student Agency, který jí dokončil. Stát se podle SŽS dopustil nedovolené podpory, kdy drahám vyplatil 12 miliard za majetek převedený SŽDC. Podle železničních dopravců, které SŽS zastupuje, právě stát jakožto vlastník ČD zaplatil prakticky sám sobě za vlastní majetek. Za vyčleněný majetek měl však zaplatit pouze náklady, které se pohybují v řádu stovek milionů.
Ve finále se však jedná o částku blížící se zmiňované hodnotě 12 miliard. Z toho obnosu dráhy chtějí financovat například nákup nových souprav, či jinak investovat do majetku podniku. Díky tomu tak mají před konkurenčními společnostmi značnou výhodu. Za podanou žalobou nestojí jen na železničních serverech přetřásaná a diskutovaná Student Agency. Sdružení železničních společností zastupuje dalších 18 dopravců neméně zvučných jmen, jako Viamont, Veolia Transport, RailTransport či JHMD, nicméně Student Agency měla na vytvoření a samotné přípravě významnou roli. Poněkud nedotaženě se však jeví fakt, že Jančura jen chce, aby si stát vzal své peníze od ČD zpět.
Resort dopravy, kterému nyní šéfuje Petr Bendl (ODS), si za svým verdiktem o platbách pro dráhy vždy pevně stál. Dle ministerských pracovníků však údajně nešlo majetek z drah přímo vyvést i přes to, že jeho majoritním vlastníkem byl stát a s možným oddělením se počítalo již v dobách, kdy vláda majetek převedla z původní státní organizace. Dle Mužíka tak právě stát zvýhodil dopravce, který má na železniční sféře monopol.
Zdroje: SŽS, Hospodářské noviny
Vážený pane. Není pravdou, že přes Rakousko je to levnější než přes Slovensko. Je nižší cena dopravní cesty, je to kilometricky kratší, je tam ale překážkou Vídeň, která na rozdíl od Bratislavy není tak dobře průjezdná.
A hlavně: kolik je v majetku českých dopravců lokomotiv, které mohou do Rakouska dále než do pohraniční přechodové? Žádná, že? Zkusil jste někdy poptat ÖBB, ať vám dá nabídku za přepravu vlaku z Břeclavi gr. do Hegyeshalom gr.? Já ano. Cena byla násobná. A není problém získat přístup k síti v Rakousku. I naše pidifirma má přístup vlastní v ČR, SR a Německu, na Rakousko a Maďarsko se chystá. A pár vlaků jsme v Rakousku odvezli, i našimi náležitostmi.
Petr Šimral, RTT
PS: Cílem nákladní dopravy je tvorba zisku všech zúčastněných, nikoliv tvorba vlaků pro jízdu po rovině. A že je úsek DNV - Lamač - hlst. - BNM extra horská dráha :-)
Je až s podivem, že když je Jančura ten "mizernej parchant" vybíjející konkurenci na trase do Brna a jezdící ze neúměrné ceny, že lidé od něj neutekli do dotovaného, levnějšího a útulného vlaku, kterých stát objednal dostatek. Jestli ono to není naopak, že cena u SA je velice úměrná hodnotě služby, zatímco u ČD to tak cestující necítí.
Nevím jak vnímáš pendolíno, a ceny za ostatní destinace ČD kde není nějaká relační sleva, když vám 120 za bus Praha - Brno přijde přemrštěná cena. SA prostě s cenou pohybuje tak, aby vždy byla dostatečně zajímavá a SA měla plné autobusy. To je věc kterou ČD neumí, ty si to pořád počítají podle km a ne podle atraktivnosti a rychlosti spojů a tras.
Argumenty o "nalití "peněz jsou pochopitelně poněkud zcestné. Peníze se musí kontrolovaně investovat a ne aby se hrála "malá domů" alá Viamont a spoustu dalších a dalších firem přiživujících se na dotacích pro železnici stylem "já na bráchu, brácha na mě". To by se tam mohlo sypat pořád, ale efekt = nula. Takže třeba i nalít, ale kontrolovaně a příslušní lidé musejí mít zodpovědnost za to, co jak a kde bude využito a ne jako dosud, "já nic neviděl, já za nic nemůžu..".
Můžeš mi nějak detailně vysvětlit jak si tedy představuješ záchranu železnice v ČR? Argumenty, že tam stát musí nalít peníze neberu, protože na to prostě nemá. Nevím jaké platíš daně, ale já rozhodně víc platit nechci až už vůbec ne kvůli ČD. Máš nějaký recept jak zreformovat ČD aby se nerozpadly za jízdy a přilákaly po revoluci postupně ztracené zákazníky?
Na trase do Brna snad Toubus jezdí nadále a navíc k tomu Asiana, ne? A pak ještě kopec autobusových dopravů, kteří pokračují někam dál za Brno.
Pokud vím, tak 1 Kč byla POUZE Z! Liberce a to jako odškodné+přílákávadlo (a taky tvrdá msta) za to, že autobusy nebyly (v rozporu se zákonem) vpouštěny na autobusák a musely odbavovat kdesi u chodníku.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.