..: Dopravci žalují stát za podporu Českých drah :..

peníze, foto: www.nasepenize.cz Česko – Sdružení železničních společností (SŽS), zastupující externí dopravce, připravilo žalobu na český stát. Ta bude v nejbližších dnech odeslána k Evropskému soudnímu dvoru do Bruselu. Za žalobou stojí Radim Jančura ze společnosti Student Agency, který jí dokončil. Stát se podle SŽS dopustil nedovolené podpory, kdy drahám vyplatil 12 miliard za majetek převedený SŽDC. Podle železničních dopravců, které SŽS zastupuje, právě stát jakožto vlastník ČD zaplatil prakticky sám sobě za vlastní majetek. Za vyčleněný majetek měl však zaplatit pouze náklady, které se pohybují v řádu stovek milionů.

Ve finále se však jedná o částku blížící se zmiňované hodnotě 12 miliard. Z toho obnosu dráhy chtějí financovat například nákup nových souprav, či jinak investovat do majetku podniku. Díky tomu tak mají před konkurenčními společnostmi značnou výhodu. Za podanou žalobou nestojí jen na železničních serverech přetřásaná a diskutovaná Student Agency. Sdružení železničních společností zastupuje dalších 18 dopravců neméně zvučných jmen, jako Viamont, Veolia Transport, RailTransport či JHMD, nicméně Student Agency měla na vytvoření a samotné přípravě významnou roli. Poněkud nedotaženě se však jeví fakt, že Jančura jen chce, aby si stát vzal své peníze od ČD zpět.

Resort dopravy, kterému nyní šéfuje Petr Bendl (ODS), si za svým verdiktem o platbách pro dráhy vždy pevně stál. Dle ministerských pracovníků však údajně nešlo majetek z drah přímo vyvést i přes to, že jeho majoritním vlastníkem byl stát a s možným oddělením se počítalo již v dobách, kdy vláda majetek převedla z původní státní organizace. Dle Mužíka tak právě stát zvýhodil dopravce, který má na železniční sféře monopol.

Zdroje: SŽS, Hospodářské noviny


Vítek_V | 4.2.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   
06.02.2009 (11:48)  
A ještě jedna věc k zamyšlení ekonomiky ČD.

Autobus kraj přijde na nějakých 25 kč na km. Dopravce splácí nové busy + palivo + režije.

Vlak (ZDO) přijde na 50 - 80 kč na km. Leasing 0 a násobná dotace se rozpustí v palivu a režii? Není někde chyba? Ano dopravní cesta, ta něco stojí. Ale pro lehkou jednotku to nejsou zase až takové pálky (další důvod proč modernizovat). Závislá trakce zase může využívat daleko levnější pohonné médium.

Celé to podle mne stojí na tom, že prostě není srovnání, nikdo jiný než ČD to nedělá, tak se těžko ověřuje jestli jsou jejich požadavky nadhodnocené a jestli jsou kalkulace reálné a nebo jsou zatíženy nenápadnými přítěžky obrovského molocha.
06.02.2009 (11:23)  
Když ono to vyjednávání ceny a určování ztrátovosti má spostu háčků. Bohužel MD na nějakou zásadní metodiku kašle a kraje se pomalu rozhoupávají (holt úředníci, vše je na desetiletí).

Ještě pořád mi tu chybí nějaký parametr, jaká ztráta se ještě vyplatí dorovnat. Jestli v některé lokálce jezdí 7 cestujích z čehož třetina jsou režijkáři a třetina důchodci, tak taková trať generuje vlastně jen ztrátu, příjmy má jen mírně nadnulové. Osobně si myslím, že by vyrovnání ztráty nikdy nemělo přesáhnou 40% z celkových nákladů, protože v opačném případě dopravce není motivaván opatřit si prostředky zákaznickým přístupem. Kraj by zapadlou obec obsloužil lépe, kdyby tam za stejné peníze 8x denně poslal minibus než 3x denně 810 což není ani ekonomické ani ekologické. Hezké jsou teď vnitroměstské linky S v Praze, kde také v žabotlamu jede 0 - 40 cestujících, což je totální vyhazování peněz oknem. 40 lidí odveze autobus, na to není potřeba 120 t vlak. Jen proto že si ČD nedokáží pořídit jednotku s malou kapacitou budeme vyhazovat peníze za energii a uznávat to jako logické náklady?

Dále jakou uznávat režiji při nákladech na spoje. Řekněme že případný dopravce by měl 60% leasing, 20 palivo, 20 personální náklady (vlaková četa a nevelká administrativa společnosti). ČD mohou mít 50 % palivo (nenažranej bejlovec se dvěma B) a 50 % personální náklady. Jestli by neměl existovat výpočetní model kolik čeho je možné započítat.

Pořád se podceňuje to, že ta část nákladů co ČD "prodělají" na naftě a vlastní vysoké režii bude privátnímu dopravci stačit na uhrazení leasingu nového vozidla.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
06.02.2009 (9:43)  
SYN: Takze jedine tahanice prakticky vznikaji o tom jak a v jake vysi tu ztratu prokazou. A dokonce bych rekl ze pak je i dost logicke ze tu ztratu nemuzou prokazat PREDEM, tedy nez zacnou jezdit...
Tady bych nesouhlasil, protoze o vysi te ztraty se vi/tusi nekolik let. Navic s ministerstvem se CD dohaduji velmi podobne a tam to funguje. Ztrata dokryta + prim. zisk (200mil.) - ve skutecnosti predpokladam jeste vyssi krizove financovani reg. ZDO nez tech 200 mil. V duchu tech "tahanic" v ucetnictvi...

Proste stat a kraje se s CD vzajemne potrebuji, kdyby se nedomluvili tak CD se muze zrusit do roka a zastupitele zase defenestrujou lidi co se nikam nedostanou.
V takovem oboustranne nucenem vztahu jde pak jen o to kdo tvrdeji vyjednava...

Ano, presne tak. A v techto podminkach, kdy kraje nejsou schopne dokryt ztratu z objednane ZDO neni temer mozne liberalizovat zeleznicni trh. A uz vubec ne od shora - tedy ony povestne "tresnicky", nebot ty by nam mohli slozit soucasnou verejnou zeleznicni d. jako domek s k.

M: souhas.
06.02.2009 (9:00)  
Brejlovci: No, tak jsem si dal vyhledat v Idosu busové spojení Praha-Brno dnes mezi 9. a 15. hod. Pravda, SA převažuje, nicméně jsem tam našel minimálně 5 dalších dopravců. Ceny se pohybují plus minus kolem 2k, SA je přesně na této částce. Takže takhle vypadá ta likvidace...
registrovaný uživatel SYN 
06.02.2009 (8:54)  
No, ja nevim, nebude to trosku jinak nez ze CD jezdi jezdi a nezajimaji se kolik dostanou zaplaceno? Taky smlouvy MAJI podepsane, ne? O cene se v nich samozrejme pise, ma to byt tak ze dostanou dorovnanu prokazatelnou ztratu. Takze jedine tahanice prakticky vznikaji o tom jak a v jake vysi tu ztratu prokazou. A dokonce bych rekl ze pak je i dost logicke ze tu ztratu nemuzou prokazat PREDEM, tedy nez zacnou jezdit...

Pro M oblibeny priklad: Je to spis jako bych se s architektem domluvil ze mi postavi dum a az bude hotovy ze mi predlozi ucty za material, praci atd. ktere dostane proplacene (plus treba padesatku navrch). Pokud on mi pak bude predkladat ucty za naftu co projezdil nakladakem tak ja se ho vcelku logicky budu ptat jestli jezdil jen na moji stavbu nebo i na jinou (nebo jestli mi nese ucty i od cele rodiny a pratel), coz se myslim dost podoba tomu jak se dneska CD hadaji s kraji co je prokazatelne a co ne...

Proste nevim, me za danych podminek tento sled udalosti pripada vcelku logicky. Na tom ze si CD moc nemuzou dovolit nejezdit je taky neco pravdy, kdyz pominu ty tlaky aby nekde nenechali lidi stat tak se k tomu pridava to ze pokud nebudou jezdit, tak jim zustanou nemale fixni naklady ktere nebudou mit vyrovnane zadnym prijmem (nebudou jezdit) takze ze ztraty (relativne) male bude ztrata mnohem vetsi...

Proste stat a kraje se s CD vzajemne potrebuji, kdyby se nedomluvili tak CD se muze zrusit do roka a zastupitele zase defenestrujou lidi co se nikam nedostanou.
V takovem oboustranne nucenem vztahu jde pak jen o to kdo tvrdeji vyjednava...

EDIT: Vsimli jste si v tech podminkach dotace na porizeni novych vozidel te klauzule co pravi ze prijemce dotace se s dotovanymi vozidly nesmi hlasit do vyberovych rizeni na trate, pripadne (pokud se hlasi) musi byt tato skutecnost zohlednena ve VR tak aby ostatni uchazeci (co dotaci nedostali) nebyli znevyodneni.
Z toho mi vychazi ze kdyby se delala VR opravdu vsude (nebo aspon skoro vsude) ta CD muzou mit trochu problem kam ty dotovany vozidla supnout nebo se muzou bat ze nebudou vybrani i kdyz budou nejlevnejsi...
registrovaný uživatel M 
06.02.2009 (1:26)  
MZ - no, po dvou letech musim vyjadrit bezvyhradny souhlas...

Anri - ty prachy chce kazdej... Jancura, Zaluda i Jan Frybort, ktery stipe listky na trati 171... Kdyby nekomu z nich slo primarne o dela dobra, tak to delaji zadarmo.
JInymi slovy - jancura neni o nic horsi (nebo lepsi) nez ostatni. Aspon teda predpokaldam, ze vetsina lidi chodi do zamestnani s tim, ze bere nejakej plat...
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
06.02.2009 (0:06)  
JnR: tak - presna trefa do problemu!
Jenze CD v teto situaci, kdy si muzou dovolit cokoliv odmitnout NEJSOU. Nejste sam, kdo nechape, proc.
Ale je to jednoduche. CD jsou proste soucasti statni moci a tudiz udelaji to, co jim jina jeji cast nakaze.
A co jim brani se vzeprit?
Management, spravni rada, dozorci rada a ja nevim, jak se to vse jmenuje, ale jsou tam "jen" lidi, kteri dostavaji slusne zaplaceno za to, ze delaji prave to, co tu nechapeme.Kyvaji na nesmysle :)
Pokud by to jednou neudelali - letej. A ja tam za ty prachy sedet - a kdokoliv z nas - tak budeme delat presne to same.

Pozn.: on se nikdo nedivi, ze ho druha strana bere na hul, myslite - ze jsou hloupi? To je davno soucast folkloru, ale je tu zrejme snaha s tim neco delat.
A nejaky bambula s SA to vi, ale chce ty prachy - nejlepe az ty "nove", vetsi. Ne vozit levne soutouse v krasnym vlaku :D
registrovaný uživatel JnR 
05.02.2009 (23:44)  
MZ: Otázka je, kdo je v tomto případě hlupák. Ten, kdo si něco objedná a o placení se nestará, nebo ten, kdo vykonává službu, aniž by si dohodnul, kolik za to dostane (a pak se strašně diví, že ho druhá strana vzala na hůl)?
Já si nedovedu představit, že bych pro klienta vykonával práci
a) beze smlouvy a doufal, že klient bude tak hodný a nenatáhne mě a smlouvu uzavřeme někdy později
b) bych uzavřel smlouvu, ve které by se neřešila cena, a doufal bych, že klient bude tak hodný a nenatáhne mě a o ceně se dohodneme někdy později
05.02.2009 (23:16)  
ad 750,752,753,754,755 : V Rakousku jě několik dalších dopravců, kteří si ovšem nehrají s ÖBB na konkurenci, protože buď jezdí na "vlastní" trati a na "státní" trati se vůbec nedostanou nebo se tam dostanou minimálně nebo se tam dělí o přepravní koláč, prostě tam existuje spolupráce.


****

Pokud jde o kraje a tahání o peníze.

Nezdá se vám poněkud divné, že kraje schválí někdy v červenci / srpnu návrh jízdního řádu na následující rok, to znamená, že udělají závaznou objednávku a až poté, co tu objednávku "podškrábnou", resp. začne se s dodávkou zboží, tak se začnou dohadovat o peníze za "ztrátové" vlaky.
To je tak, jako kdybych nejdříve schválil architektovi projekt na stavbu domu a nezajímal se o to, kolik to bude stát a až by mi ho postavil, tak bych mu řekl, že je to drahé a že mu zaplatím třeba jen polovičku.
Já bych chápal, kdyby dnes kraje vedly s ČD debatu o tom, kolik budou chtít za "vlakový km" od prosince 2009 do prosince 2010 a podle toho bych si objednal vlaky.
05.02.2009 (22:58)  
K. Kovařík: jenom jestli nevsouváte do úst SA něco co nikdy neprohláasila. Pokud vím, tak vídám reklamy *destinace* jen za XX Kč. Reálná cena reklamě odpovídá, toto tedy žádný podvod není. Dále bych řekl, že Jančura několikrát prohlásil, že chce nabízet nadstandardní služby za rozumné ceny. Že by někde prohlašoval, že chce být nejlevnějším dopravcem v ČR si nevybavuji, ale jestli víte kde to prohlásil tak sem s tím. Nejlevnější se prohlašuje akorát v oblasti letenek a mohu potvdit, že se mi ještě nepodařilo najít letenku levněji, než to umí zařídit SA.

Zajímavé, že většina cestujících vaše opovržení SA nesdílí a část cestujících jde do vlaku jen proto, že místenky SA jsou daleko vyprodané, část proto, že prostě neradi cestují autobusem a jiný vlak než ČD prostě není. Těch lidí co jede vlakem, protože si váží služeb ČD, lze napočítat na prstech ruky nešikovkého truhláře. Kdyby tam jel vlak jiného dopravace, pojedou tím...
  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko