..: Dopravci žalují stát za podporu Českých drah :..

peníze, foto: www.nasepenize.cz Česko – Sdružení železničních společností (SŽS), zastupující externí dopravce, připravilo žalobu na český stát. Ta bude v nejbližších dnech odeslána k Evropskému soudnímu dvoru do Bruselu. Za žalobou stojí Radim Jančura ze společnosti Student Agency, který jí dokončil. Stát se podle SŽS dopustil nedovolené podpory, kdy drahám vyplatil 12 miliard za majetek převedený SŽDC. Podle železničních dopravců, které SŽS zastupuje, právě stát jakožto vlastník ČD zaplatil prakticky sám sobě za vlastní majetek. Za vyčleněný majetek měl však zaplatit pouze náklady, které se pohybují v řádu stovek milionů.

Ve finále se však jedná o částku blížící se zmiňované hodnotě 12 miliard. Z toho obnosu dráhy chtějí financovat například nákup nových souprav, či jinak investovat do majetku podniku. Díky tomu tak mají před konkurenčními společnostmi značnou výhodu. Za podanou žalobou nestojí jen na železničních serverech přetřásaná a diskutovaná Student Agency. Sdružení železničních společností zastupuje dalších 18 dopravců neméně zvučných jmen, jako Viamont, Veolia Transport, RailTransport či JHMD, nicméně Student Agency měla na vytvoření a samotné přípravě významnou roli. Poněkud nedotaženě se však jeví fakt, že Jančura jen chce, aby si stát vzal své peníze od ČD zpět.

Resort dopravy, kterému nyní šéfuje Petr Bendl (ODS), si za svým verdiktem o platbách pro dráhy vždy pevně stál. Dle ministerských pracovníků však údajně nešlo majetek z drah přímo vyvést i přes to, že jeho majoritním vlastníkem byl stát a s možným oddělením se počítalo již v dobách, kdy vláda majetek převedla z původní státní organizace. Dle Mužíka tak právě stát zvýhodil dopravce, který má na železniční sféře monopol.

Zdroje: SŽS, Hospodářské noviny


Vítek_V | 4.2.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
09.02.2009 (1:34)  
Vousac - jako dobry, ale proc by ty autobusy mely provozovat zrovna CD (proc je nejvyssi cas, aby se to stalo)?
To jako nemuzou byt autobusy firmy Josef Vyborny? Ti strojvedouci nemuzou pracovat pro Josefa Vyborneho? Nechapu...

Jinak pokud jde o ty problemy s krizovanim a tak - gratuluji, prave jste popsal zjevne vyhody autobusove dopravy a to, proc nema valneho smyslu provozovat vlaky typu solo810...
09.02.2009 (1:11)  
Vousáč: Mno jestli by ČD dokázaly žít s dotací kolem 20 - 25 Kč za km, toť otázka.

Hlavně ta Karosa/810 mě dostala... Ano to by k ČD sedělo. Nicméně Karosy vymírají, stačí se podívat kolem sebe co je současný trend v příměstské dopravě. Crossway, Mercedes-Benz Intouro, mno pak nějaký ty SORy atp. Pochybuji, že by v depu (jen tak) dokázali seřídit řídicí jednotku Euro 4 nebo Euro 5 motoru, SCR anebo EGR katalyzační systém... To vše musí mít bus pořízený v roce 2009. Prehistorické jednoduché motory z 810 - v autobusové škále patřící do doby ŠD-11 již vymřely.
registrovaný uživatel JnR 
09.02.2009 (0:38)  
ČD dokazují, že je nad jejich síly důstojně provozovat vlaky, nechat je zdegradovat i autobusovou dopravu, by byla velká škoda.
08.02.2009 (22:34)  
Toto je čistě můj názor:je nejvyšší čas aby si České dráhy založily divizi autobusové dopravy,nebo něco na ten způsob. Lokální tratě stejně ekonomickou krizi nepřežijí. Autobus na způsob,,ještě vydrží" je možné sehnat celkem levně,nějaká údržba,kterou nezvládne řidič by se mohla udělat v DKV,která snad přežijí-ono opravovat 810 a Karosu není tak velký rozdíl. Řidič bude dělat všechno,odbavení cestujících-na rozdíl od soukromníka klidně na celou síť ČD,POP to přece umí. O úklidu a drobné údržbě nemluvě. Někteří strojvedoucí se rádi přeškolí,navíc odpadnou všelijaké zádrhele jako kde vzít nocležnu a podobně. Vzor je ČSAD a nástupci-vem si autobus domů. A jízdní řád se může udělat bez ohledu na propustnost trati,křižování a podobně,odpadne placení za dopravní cestu.
registrovaný uživatel M 
08.02.2009 (0:09)  
Jizdni rad predklada dopravce ke schvaleni? Ja myslel (skutecne nevim), ze dopravce dodava "material", ale jizdni rad dela "spravce" infrastruktury...(?)
06.02.2009 (23:20)  
JnR : Dopravce musí podle zákona předložit kraji 6 měsíců před zahájením platnosti jízdní řád ke schválení. Jinak poruší zákon a bude oprávněně sankcionován. Já se domnívám, že kdyby ČD neuzavřely žádnou konkrétní smlouvu o penězích a prostě poslaly kraji fakturu, resp. posílaly by fakturu každý měsíc, s odůvodněním, že objednávka je tzv. konkludentní způsob uzavření smlouvy, tak by z toho byl docela zajímavý soudní proces, resp. asi by jich bylo 13. Chyba je podle mne na straně krajů, které by si měly objednávat = schválit jen to, na co mají peníze. Dopravce, který je na jedné straně termínově povinován zákonem vůči schvalovateli (odběrateli) služeb, je v daném případě znevýhodněn, protože nemůže vázat časové předložení návrhu na uzavření finanční smlouvy. To by mělo být kompenzováno tím, že kraj si objedná to, na co má peníze = předložený návrh seškrtá (podle toho, kolik bude chtít za vlakovým km dopravce) a nebo pak zaplatí to, co si objednal tak, jak mu to naúčtuje dodavatel.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
06.02.2009 (15:50)  
Kromě toho je celá kauza poněkud pochybná, když stát zacáloval ČD 12 miliard a nádraží stejně nejsou plně v majetku ČD. Teď si to přesně nepamatuju, ale stále je třeba velmi porblematické rekonstruovat nádražní budovy ze strukturálních fondů, protože jsou tam pořád nějak zainteresované ČD a podporovat jednoho z dopravců prostě není možné.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
06.02.2009 (15:46)  
xAnri05: Buď ujištěn, že proti tomu by Jančura pípal rád, ale nemůže. Ono je to toiž plně v souladu se zákonem- pokud stát ze svého rozpočtu přesype nějaké peníze krajům, tak se proti tomu nedá nic namítat. Navíc je to na krytí závazku veřejné služby, což dráhy jistě nějakým účetním kouzlem doloží, že skutečně žádný nepřiměřený zisk nevytváří a jde to výhradně na výkony v rámci objednávky kraje.
Ten článek byl zcela o jiné věci, těch 12 mld. přímo drahám je možná v souladu s českým právem (naše účetnictví je s evropským právem nekompatibilní ve víc případech), ale odporuje evropským směrnicím o veřejné dopravě, je to prostě nedovolená veřjná podpora. Stát totiž dal peníze přímo drahám, aniž za tím byl nějaký výkon, veškeré finanční transakce měly probíhat pouze mezi SŹDC a ČD a nikoliv mezi státem a ČD, případný transfer ze státního rozpočtu do SŹDC by musel proběhnout formou neúčelové dotace nebo daru. No a jančura by byl blb, kdyby nevyužil příležitosti.
registrovaný uživatel M 
06.02.2009 (15:05)  
Statu prispiva "krajum" od doby, co je osobni doprava ve ztrate...

Ale ten "vtip" s opakovanou vyjimecnosti se ti celkem povedl:-)
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
06.02.2009 (13:40)  
Mozna snad do pranice jeste toto:
http://www.financninoviny.cz/zpravodajstvi/zpravy/stat-letos-mimoradne-prispeje-na-krajske-zeleznice/358677

A komentar: letos, porve a naposled. Pristi rok jeste vyjimecne jednou a pak se zmeni vlada a bude to natrvalo.
Proti tomu ani SA nepipne, ze?
  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko