Česko – Sdružení železničních společností (SŽS), zastupující externí dopravce, připravilo žalobu na český stát. Ta bude v nejbližších dnech odeslána k Evropskému soudnímu dvoru do Bruselu. Za žalobou stojí Radim Jančura ze společnosti Student Agency, který jí dokončil. Stát se podle SŽS dopustil nedovolené podpory, kdy drahám vyplatil 12 miliard za majetek převedený SŽDC. Podle železničních dopravců, které SŽS zastupuje, právě stát jakožto vlastník ČD zaplatil prakticky sám sobě za vlastní majetek. Za vyčleněný majetek měl však zaplatit pouze náklady, které se pohybují v řádu stovek milionů.
Ve finále se však jedná o částku blížící se zmiňované hodnotě 12 miliard. Z toho obnosu dráhy chtějí financovat například nákup nových souprav, či jinak investovat do majetku podniku. Díky tomu tak mají před konkurenčními společnostmi značnou výhodu. Za podanou žalobou nestojí jen na železničních serverech přetřásaná a diskutovaná Student Agency. Sdružení železničních společností zastupuje dalších 18 dopravců neméně zvučných jmen, jako Viamont, Veolia Transport, RailTransport či JHMD, nicméně Student Agency měla na vytvoření a samotné přípravě významnou roli. Poněkud nedotaženě se však jeví fakt, že Jančura jen chce, aby si stát vzal své peníze od ČD zpět.
Resort dopravy, kterému nyní šéfuje Petr Bendl (ODS), si za svým verdiktem o platbách pro dráhy vždy pevně stál. Dle ministerských pracovníků však údajně nešlo majetek z drah přímo vyvést i přes to, že jeho majoritním vlastníkem byl stát a s možným oddělením se počítalo již v dobách, kdy vláda majetek převedla z původní státní organizace. Dle Mužíka tak právě stát zvýhodil dopravce, který má na železniční sféře monopol.
Zdroje: SŽS, Hospodářské noviny
To jako nemuzou byt autobusy firmy Josef Vyborny? Ti strojvedouci nemuzou pracovat pro Josefa Vyborneho? Nechapu...
Jinak pokud jde o ty problemy s krizovanim a tak - gratuluji, prave jste popsal zjevne vyhody autobusove dopravy a to, proc nema valneho smyslu provozovat vlaky typu solo810...
Hlavně ta Karosa/810 mě dostala... Ano to by k ČD sedělo. Nicméně Karosy vymírají, stačí se podívat kolem sebe co je současný trend v příměstské dopravě. Crossway, Mercedes-Benz Intouro, mno pak nějaký ty SORy atp. Pochybuji, že by v depu (jen tak) dokázali seřídit řídicí jednotku Euro 4 nebo Euro 5 motoru, SCR anebo EGR katalyzační systém... To vše musí mít bus pořízený v roce 2009. Prehistorické jednoduché motory z 810 - v autobusové škále patřící do doby ŠD-11 již vymřely.
Ten článek byl zcela o jiné věci, těch 12 mld. přímo drahám je možná v souladu s českým právem (naše účetnictví je s evropským právem nekompatibilní ve víc případech), ale odporuje evropským směrnicím o veřejné dopravě, je to prostě nedovolená veřjná podpora. Stát totiž dal peníze přímo drahám, aniž za tím byl nějaký výkon, veškeré finanční transakce měly probíhat pouze mezi SŹDC a ČD a nikoliv mezi státem a ČD, případný transfer ze státního rozpočtu do SŹDC by musel proběhnout formou neúčelové dotace nebo daru. No a jančura by byl blb, kdyby nevyužil příležitosti.
Ale ten "vtip" s opakovanou vyjimecnosti se ti celkem povedl:-)
http://www.financninoviny.cz/zpravodajstvi/zpravy/stat-letos-mimoradne-prispeje-na-krajske-zeleznice/358677
A komentar: letos, porve a naposled. Pristi rok jeste vyjimecne jednou a pak se zmeni vlada a bude to natrvalo.
Proti tomu ani SA nepipne, ze?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.