..: SŽDC vypsala soutěž na opravu tratí za 36 miliard :..

koleje, foto: PayusČeská republika – Vlastníte stavební firmu pohybující se v oblasti železniční dopravy a máte zájem o 36 miliard? Správa železniční dopravní cesty vypsala VŘ na společnost, která se bude starat o všechny železniční tratě na Českém území po dobu 8,5 roku. Firmy tak čeká největší veřejná zakázka v historii české železnice. Soutěž již SŽDC poslala do databáze veřejných zakázek. Peníze na ní bude vítězná firma postupně dostávat a čerpat ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

Až dosud SŽDC vypisovala ve většině jen lokální soutěže, především na jednotlivé tratě. Současné spojení oprav a údržby do jednotné zakázky by mohlo přinést úsporu a dlouhodobou jistotu pro vítěznou společnost. O tento doslova obří kontrakt bude mezi firmami ve stavebním průmyslu pravděpodobně velký zájem. Lze očekávat, že se do VŘ přihlásí nějaká velká evropská firma, případně do sdružení půjdou místní společnosti. Ta vstoupí v platnost v červenci 2009, její konec je plánován na rok 2017 a přichází v době kdy stavební firmy řeší potíže s nedostatečnou kapacitou lidí a strojů. Odvětví dopravních staveb však paradoxně zažívá konjunkturu.

SŽDC se v Česku stará o železniční síť o celkové délce 9 492 kilometrů, z toho je zhruba třetina elektrifikovaná (3037 km). Od počátku roku 2004 do jejího resortu spadají i výstavby nových a modernizace stávajících tratí. Společně s Ředitelstvím silnic a dálnic je v Česku řazena mezi největší investory do dopravní infrastruktury. Ročně do ní investuje zhruba na 30 miliard korun. Na významu nabyla Správa loni v červenci, kdy od ČD převzala starost o koleje a s ní i 10 000 zaměstnanců.

Do železnic půjdou v příštích letech desítky miliard korun také z fondů Evropské unie. Tento kapitál bude určen především na modernizaci a rozvoj koridorových tratí.

Zdroje: iDNES.cz, SŽDC


Adys Poslat mail autorovi | 6.2.2009 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel junkrs 
06.02.2009 (20:50)  
To mates111:
Takže podle tebe nemůže být po SŽDC žádána náprava a případná penalizace a prováděny kontroly hospodaření?
To pak ale bude problém někde jinde a určitě nebude řešením zadávat zakázku ještě někomu jinému. Nebo jestliže nikdo nedokáže kontrolovat samotnou SŽDC, jak a kdo pak bude kontrolovat SŽDC, jestli kontroluje dostatečně kontroluje vítěznou firmu???
Ono by totiž stačilo, kdyby byl za řádný chod a hospodaření SŽDC někdo zodpovědný a on by se pak ten dostatek nebo nedostatek peněz ukázal určitě taky.
06.02.2009 (20:36)  
Ono by to třeba stačilo za předpokladu, že by úkol zněl "tady máte tratě z 95% km délky v perfektním stavu a zajistěte, aby se to nezhoršilo". Jenže úkol zní "tenhle neuvěřitelnej hnus udržujte v plném rozsahu bezpečnej, moc nesnižujte rychlosti a fajn bude, když sem tam něco lehce spravíte."

No a já bych rád, kdyby úkol zněl "udržujte to bezpečný, ale hlavně to dostaňte urychleně a plošně do kvalitního = německýho stavu a pak to v něm udržte". Aneb co to v praxi znamená vnitřní dluh.
06.02.2009 (20:30)  
junkr: Jenomže v momentě, kdy bude někde nevyhovující stav železničního svršku, bude moci být žádána u vítězné firmy náprava. A když to neudělá, může být jednoduše nějak penalizována. Dnes, když je všechno na SŽDC, tak neexistuje v podstatě žádná kontrola a když už se někomu něco nelíbí, svede se to na nedostatek peněz.

Ono se totiž může ukázat, že na údržbu tratí stačí např. jen polovina peněz a zbytek jsou jen promrhané peníze...
registrovaný uživatel junkrs 
06.02.2009 (20:20)  
To Chikatetsujin:
Nevím, jak jsou přesně stanoveny podmínky smlouvy, ale opravdu věříš, že 36 mld, které dostane vítězná firma, se opravdu dostane až "na koleje"? Že si třeba 20% nebo i víc z toho nenechá jako svůj zisk a pro modernizaci vlastních technických zařízení, mechanizačních prostředků atd?
Myslím, že z 36 zbyde nakonec 20 mld a pak zas jenom budeme naříkat nad špatným stavem naší železniční dopravní cesty, že neobstojí v konkurenci se silniční, že jsou samé pomalé jízdy... Věřte mi, rád bych se mýlil !!!
06.02.2009 (19:58)  
Mě tedy 4 GKč na rok (tedy 4000 milionů Kč, abychom si to lépe uvědomili) nepřijde až tak málo. Koridory se financují z jiných zdrojů (SFDI) a jak již někdo napsal níže, to dělá 500 000 na rok/km. Na lokálky se nesáhne, jsou useky které neviděly podbíječku mnoho a moho let a brus nikdy, nejsou tam utažená upínadla.

Jestli půl mega nestačí na podbití kilometru tratě jednou ročně, utažení upínadel a přebroušení jednou za dva tři roky, tak fakt nevím kolik by to mělo stát.

Každopádně stav svršku je jedna z věcí české železnice, které mě opravdu dokáží štvát. A těch lží co pak létá, když na úseku plném lomů a unavených kolejnic vypadne Pendolino...
06.02.2009 (19:13)  
No tak jako 4 GKč ročně, to je asi polovina potřebné částky. Pokud vím, v současné době (až na nějaké rozpočtové tanečky) na to šlo/jde asi 6G5, deklarovaná potřeba je 8-10 G dle požadované míry "optimální" údržby.
Nebo jde jen o to, že tyhle 4 géčka ročně půjdou "bokem" a nějaké práce (za nějaké další peníze) bude i nadále dělat SŽDC sama?
06.02.2009 (19:10)  
Tady nejde vychovat si molocha nebo ukazat, kdo dobře spravuje majetek atd. Tady jde o to, vyvést legální cestou peníze do kapes těch, co to rozdělujou.... Pokud to nasypou jedný firmě, tak bych se nedivil majetkový provázanosti s politikama nebo lidma, co to rozdělujou. At už ve formě tichých společníků přes akcie tý firmy nebo rovnou přes úplatky. Takhle se hold vydělávaj peníze v politice...
registrovaný uživatel Web 
06.02.2009 (18:06)  
Chika: Přesně. Takhle si jenom vychováváme novýho molocha (a ještě lepšího, neb nestátního, tj. docela bez "emocí" k plátci). Co asi řekne za 8 let? A co udělá stát, když na to nebude mít?
06.02.2009 (17:48)  
Mě spíše překvapuje, že se systém nerozdělil na větší množství "údržbových celků". Popralo by se o to více firem a za pár let by bylo vidět kdo peníze maří a kdo o svou část opravdu pečuje. Pro další VŘ za 8 let by pak již dalo tušit do koho se vyplatí investovat a kdo to má na háku a chce jen peníze.
06.02.2009 (17:26)  
Ty jo, si říkám, že být ve vedení SŽDC nemusí být v tuto chvílu špatný...;-).
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko