Česká republika – Vlastníte stavební firmu pohybující se v oblasti železniční dopravy a máte zájem o 36 miliard? Správa železniční dopravní cesty vypsala VŘ na společnost, která se bude starat o všechny železniční tratě na Českém území po dobu 8,5 roku. Firmy tak čeká největší veřejná zakázka v historii české železnice. Soutěž již SŽDC poslala do databáze veřejných zakázek. Peníze na ní bude vítězná firma postupně dostávat a čerpat ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
Až dosud SŽDC vypisovala ve většině jen lokální soutěže, především na jednotlivé tratě. Současné spojení oprav a údržby do jednotné zakázky by mohlo přinést úsporu a dlouhodobou jistotu pro vítěznou společnost. O tento doslova obří kontrakt bude mezi firmami ve stavebním průmyslu pravděpodobně velký zájem. Lze očekávat, že se do VŘ přihlásí nějaká velká evropská firma, případně do sdružení půjdou místní společnosti. Ta vstoupí v platnost v červenci 2009, její konec je plánován na rok 2017 a přichází v době kdy stavební firmy řeší potíže s nedostatečnou kapacitou lidí a strojů. Odvětví dopravních staveb však paradoxně zažívá konjunkturu.
SŽDC se v Česku stará o železniční síť o celkové délce 9 492 kilometrů, z toho je zhruba třetina elektrifikovaná (3037 km). Od počátku roku 2004 do jejího resortu spadají i výstavby nových a modernizace stávajících tratí. Společně s Ředitelstvím silnic a dálnic je v Česku řazena mezi největší investory do dopravní infrastruktury. Ročně do ní investuje zhruba na 30 miliard korun. Na významu nabyla Správa loni v červenci, kdy od ČD převzala starost o koleje a s ní i 10 000 zaměstnanců.
Do železnic půjdou v příštích letech desítky miliard korun také z fondů Evropské unie. Tento kapitál bude určen především na modernizaci a rozvoj koridorových tratí.
Takže podle tebe nemůže být po SŽDC žádána náprava a případná penalizace a prováděny kontroly hospodaření?
To pak ale bude problém někde jinde a určitě nebude řešením zadávat zakázku ještě někomu jinému. Nebo jestliže nikdo nedokáže kontrolovat samotnou SŽDC, jak a kdo pak bude kontrolovat SŽDC, jestli kontroluje dostatečně kontroluje vítěznou firmu???
Ono by totiž stačilo, kdyby byl za řádný chod a hospodaření SŽDC někdo zodpovědný a on by se pak ten dostatek nebo nedostatek peněz ukázal určitě taky.
No a já bych rád, kdyby úkol zněl "udržujte to bezpečný, ale hlavně to dostaňte urychleně a plošně do kvalitního = německýho stavu a pak to v něm udržte". Aneb co to v praxi znamená vnitřní dluh.
Ono se totiž může ukázat, že na údržbu tratí stačí např. jen polovina peněz a zbytek jsou jen promrhané peníze...
Nevím, jak jsou přesně stanoveny podmínky smlouvy, ale opravdu věříš, že 36 mld, které dostane vítězná firma, se opravdu dostane až "na koleje"? Že si třeba 20% nebo i víc z toho nenechá jako svůj zisk a pro modernizaci vlastních technických zařízení, mechanizačních prostředků atd?
Myslím, že z 36 zbyde nakonec 20 mld a pak zas jenom budeme naříkat nad špatným stavem naší železniční dopravní cesty, že neobstojí v konkurenci se silniční, že jsou samé pomalé jízdy... Věřte mi, rád bych se mýlil !!!
Jestli půl mega nestačí na podbití kilometru tratě jednou ročně, utažení upínadel a přebroušení jednou za dva tři roky, tak fakt nevím kolik by to mělo stát.
Každopádně stav svršku je jedna z věcí české železnice, které mě opravdu dokáží štvát. A těch lží co pak létá, když na úseku plném lomů a unavených kolejnic vypadne Pendolino...
Nebo jde jen o to, že tyhle 4 géčka ročně půjdou "bokem" a nějaké práce (za nějaké další peníze) bude i nadále dělat SŽDC sama?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.