Česká republika – Vlastníte stavební firmu pohybující se v oblasti železniční dopravy a máte zájem o 36 miliard? Správa železniční dopravní cesty vypsala VŘ na společnost, která se bude starat o všechny železniční tratě na Českém území po dobu 8,5 roku. Firmy tak čeká největší veřejná zakázka v historii české železnice. Soutěž již SŽDC poslala do databáze veřejných zakázek. Peníze na ní bude vítězná firma postupně dostávat a čerpat ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
Až dosud SŽDC vypisovala ve většině jen lokální soutěže, především na jednotlivé tratě. Současné spojení oprav a údržby do jednotné zakázky by mohlo přinést úsporu a dlouhodobou jistotu pro vítěznou společnost. O tento doslova obří kontrakt bude mezi firmami ve stavebním průmyslu pravděpodobně velký zájem. Lze očekávat, že se do VŘ přihlásí nějaká velká evropská firma, případně do sdružení půjdou místní společnosti. Ta vstoupí v platnost v červenci 2009, její konec je plánován na rok 2017 a přichází v době kdy stavební firmy řeší potíže s nedostatečnou kapacitou lidí a strojů. Odvětví dopravních staveb však paradoxně zažívá konjunkturu.
SŽDC se v Česku stará o železniční síť o celkové délce 9 492 kilometrů, z toho je zhruba třetina elektrifikovaná (3037 km). Od počátku roku 2004 do jejího resortu spadají i výstavby nových a modernizace stávajících tratí. Společně s Ředitelstvím silnic a dálnic je v Česku řazena mezi největší investory do dopravní infrastruktury. Ročně do ní investuje zhruba na 30 miliard korun. Na významu nabyla Správa loni v červenci, kdy od ČD převzala starost o koleje a s ní i 10 000 zaměstnanců.
Do železnic půjdou v příštích letech desítky miliard korun také z fondů Evropské unie. Tento kapitál bude určen především na modernizaci a rozvoj koridorových tratí.
Je to fotbalista, takze fotbalovej klub je prirozenejsi, nez hazenkarskej... Pokud nekdo dela do vlaku, tak nejlogictejsim zamestnavatel jsou vlaky...
Zatímco odchodu tohoto pracovníka lze litovat, u toho druhého "dům na nábřeží" o nic nepřišel.
SŽDC: Tato zakázka bude pro stát prokazatelně dražší než stávající způsob údržby žel. tratí, aneb nadsazený přeliv štědrých státních peněz do soukormých rukou pokračuje.
Tu a tam se setkávám s zaměstnanci ČD "exkomunikovanými" z různých vedoucích funkcích, kteří našli otevřenou náruč u stavebních firem a ti prozradí lecjaká sladká tajemství ze zákulisí.
Od vedoucích pracovníků nebo majitelů malých firem se zase člověk dozvídá o tom, jak to panuje ve vzájemných vztazích mezi "první ligou" a těmi dalšími ...
Stavi se 10 kilometr dalnice (nebo se opravuje 10 kilometru trate, to je fuk). Kdyz se celych 10 kilometru zada jedne velkem firme (prvoligove) a ta cast (kilometr) podstoupi firme mensi (tretiligove), tak to velmi pravdepodobne vyjde draz, nez kdyby se vypsalo deset zakazek po kilometru, pricemz devet by si "koupila" ta velka firma a jednu ta mala.
Takhle to delaji, alespon co jsem nacerpal z medii, delaji treba v Nemecku a i tohle je duvod, proc tam stavi levneji.
Vedlejsim efektem je pak vice firem, ktere maji sanci na prvoligove zakazky (ackoliv mozna nehraji na nejvetsich stadionech), coz je vetsi konkurence v "lize".
Neco jinyho je, abych zakazku rozdelavat na jednotlivy castecky typu tahle firma doda asfalt, tahle doda zabky mezi jizdnima pruhama a tahle bilou barvu na vodorovne znaceni... Sice by to mozna taky vyslo levnejc, ale rezie by to mohly posunout zase trochu jinam...
Vše se jinak týká tzv. outsorcingu, což je v současné době obrovská modla, kterou se prsí všichni manažeři, především ve státních nebo jiných podnicích molochového typu. V seriozních rozborech, i např. v časopise EKONOM však bylo uvedeno, že kromě hlasného uvedení dané činnosti do outsorcingu se obvykle již nikde neobjeví následné seriozní ekonomické zhodnocení, jsou však vážné signály, že outsorcing je ve výsledku mnohdy ( zvláště v ČR ) výrazně dražší. A o kvalitě ? Autor může dokladovat u mnoho outsorcovaných činností toto: výběrové řízení vyhraje nová firma na rok, dva, a ta pak především shání původní dělnické profese předchozí firmy, takže se většinou změní šéfstvo, práci a kvalitu pak dělají stejní výkonní lidé. No a měnit dodavatele během smlouvy někdy dosti dobře nejde, neb ten především si musí zajistit tytéž lidi. A např. uklízeček a za ty platy, co jim dávají, jaksi moc nepřebývá.
Jinak ovšem pokud se člověk podívá na pěkný čistý vůz ve výchozí stanici a tentýž po několika hodinách v cílové stanici, domnívám se, že problém je především v chování lidí. Pokud lidi se budou chovat jako dobytek a hůře, tak žádná superúklidová četa nic nezmění.
jinak vi tady nekdo co by potom vlastne SZDC delala?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.