..: Stát chce zlevnit dálkovou dopravu, vyhlásí tendry na rychlíky :..

Desiro, foto: Veolia Transport Praha — Česká železnice se otevírá alternativním dopravcům – po dlouhých diskusích Ministerstvo dopravy ČR rozhodlo o vyhlášení prvních dvou výběrových řízení na provoz dálkových vlakových spojů. Do tendru stát nabídne dva ucelené soubory železničních linek: rychlíky na vedlejších tratích severní Moravy a dálkové vlaky v severozápadních Čechách. Zveřejnění podkladů v Úředním věstníku EU předpokládá vyhlášení soutěže nejdříve za rok, přičemž vítězní dopravci by na vysoutěžených linkách měli poprvé vyjet v prosinci 2013. Ministerstvo si od postupné liberalizace trhu drážní osobní dopravy slibuje snížení nákladů a zvýšení kvality poskytovaných služeb, hledá ale také další způsoby, jak cenu subvencované dopravy stlačit dolů. Již za rok by třeba stát mohl přestat doplácet na vlaky IC/EC; do úvahy přichází také zlevnění poplatků za využití dopravní cesty a následné zvýšení dálničního mýta.

Neuvěřitelné se stává skutečností: po několika ojedinělých pokusech v minulých letech a mnoha odkladech přistupuje ministerstvo dopravy, které v současnosti objednává a financuje všechny dálkové vlaky v zemi vyjma spojů SuperCity Pendolino, k rozhodnutí nabídnout konkrétní linky alternativním dopravcům ve výběrových řízeních. První etapa liberalizace počítá s možnou změnou provozovatele rychlíkových spojů od začátku platnosti jízdního řádu 2013/2014, s možným odkladem o jeden rok. Do soutěže budou nabídnuty dva provozní soubory linek:

  1. „Moravskoslezské motorové relace“ — Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc/Jeseník (od GVD 2014)
  2. „Severozápadní Čechy“ — Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb a Praha – Roudnice nad Labem – Ústí nad Labem – Děčín (od GVD 2014 nebo 2015).

Při výběru navrhovaných linek a stanovení harmonogramu liberalizace MDČR spolupracovalo s odbornou skupinou, složenou ze zástupců ministerstva, SŽDC, Českých drah, soukromých dopravců RegioJet, Veolia a Arriva, odborových organizací v dopravě a Asociace krajů ČR. Ta byla založena začátkem roku 2010 a měla by se scházet i nadále při plánování dalších etap uvolňování trhu osobní železniční dopravy.

Siemens Desiro Classic (RegioJet) a lok. ř. 242 (ČD), Brno hl.n., foto: Juraj KováčOtevírání české železnice dalším dopravcům není rozhodně novým tématem: již v roce 2005 vypsalo ministerstvo – na podnět jednoho ze soukromých dopravců — tendr na provoz rychlíkových linek Pardubice – Liberec a Plzeň — Most. Oba kontrakty s platností do roku 2014 tehdy vyhrály České dráhy s překvapivě nízkými cenovými nabídkami 36, resp. 17 korun za vlakokilometr, což představovalo v prvním případě polovinu, v druhém dokonce pětinu obvyklých nákladů, které si ČD za rychlíky účtovaly. Národní dopravce v následujících letech stále častěji čelil obviněním z úmyslného manipulování cen v rámci závazku veřejné služby, když nabízel různé kalkulace jednotlivým objednavatelům dopravních výkonů a dlouhodobě nebyl schopen vyčíslit absolutní náklady na konkrétní spoj, což vedlo k nařčením z křížového financování dumpingových cen vyššími příjmy z jiných regionů.

Záměr otevřít osobní drážní dopravu více společnostem se poté objevoval v programových cílech ministerstva periodicky; ke konkrétním krokům nicméně nikdy nedošlo, a to i přes sílící tlak soukromých dopravců. Již od letošního roku přitom začíná v Evropské unii platit část tzv. třetího železničního balíčku, otevírající trh mezinárodní osobní dopravy všem zájemcům, kteří prokáží svou způsobilost a požádají o přidělení dopravní cesty. Evropská legislativa navíc počítá s kompletní deregulací vnitrostátních linek, aktuálně je však tato fáze liberalizace odložena až na rok 2017, přičemž členské státy mohou proces individuálně urychlit.

Přísnější pravidla se však od loňského prosince vztahují na dopravní výkony, objednávané v rámci závazku veřejné služby — a právě do této kategorie patří i rychlíkové spoje na síti SŽDC, na které nejpozději do deseti let bude muset MDČR vypsat výběrová řízení. Vedle platné legislativy je nejsilnějším argumentem pro železniční tendry skutečnost, že pouze řádně vysoutěžené linky – byť přidělené jedinému dopravci – mohou účinně zabránit křížovému financování jedné linky ze subvencí získaných z jiné tratě.

151 ČD na EC 127 Fatra, Bystřička, foto: Martin GrillJen v letošním roce stát za dálkovou dopravu v rozsahu 35 058 903 vlkm na základě desetileté smlouvy s Českými dráhami zaplatí 4 miliardy korun, což představuje v průměru 114 korun/vlkm. K této částce nutno přičíst ještě samostatně vysoutěžené relace Pardubice – Liberec (aktuálně 50 korun/vlkm) a Plzeň – Most (23 korun/vlkm) – dohromady 62,9 milionu – a státní příspěvek na obnovu vozového parku, který v loňském roce činil 380 milionů korun. Z celkových čísel je patrné, že průměrná cena za jeden vlakokilometr představuje více než dvojnásobek částky vysoutěžené na pardubicko–liberecké lince, třebaže i ta je v současnosti o třetinu vyšší, než původní nabídka Českých drah v roce 2006. Je–li opravdu možné dálkovou dopravu provozovat o tolik levněji, představují výběrová řízení nejrychlejší cestu, jak ušetřit veřejné prostředky při zachování rozsahu spojů. Pokud naopak jsou tyto nízké ceny dumpingové, jak tvrdí soukromí dopravci, zabrání otevřené tendry tomu, aby bylo několik málo linek placených penězi, které monopolní dopravce vybere na zbytku sítě.

EC/IC jako veřejná služba? Jen do roku 2012.

InterCity-EuroCity, 160 km/h, Rychle a komfortně (logo 151.001 ČD), foto: GeorgoJak dále snížit státní podporu osobní dopravy? Zrušit subvence těm spojům, které mají potenciál si na sebe vydělat, říkají soukromí dopravci. Bývaly doby, kdy České dráhy na vlastní podnikatelské riziko provozovaly všechny „vlaky vyšší kvality“, odlišené od zbytku kategorií InterCity/EuroCity. To se změnilo v prosinci 2007, kdy ministerstvo souhlasilo se zařazením těchto spojů, s výjimkou pendolin, do sítě základní dopravní obslužnosti, a tím i navýšením roční subvence o přibližně 700 milionů korun. Spoje IC/EC tak pro dopravce z velké části ztratily svůj komerční význam, neboť jejich provoz bude účetně ziskový bez ohledu na počet cestujících. To se prakticky okamžitě projevilo na prudkém navýšení počtu vlaků v této třídě, a s tím nutně i drastickým propadem jejich kvality.

Kritiky soukromých dopravců na čele s Regiojetem se nyní chopil ministr dopravy Vít Bárta, který připustil záměr finanční podporu spojům IC/EC zpětně odebrat. Odhadovanou roční úsporu ve výši 370 milionů korun však zatím nelze brát jako definitivní číslo, protože odebrání podpory relativně úspěšnějším vlakům zvýší průměrnou ztrátu ostatních spojů. Na druhé straně, „vlaky vyšší kvality“ jen letos spolknou 872 milionů, což je skoro čtvrtina celkové částky, kterou stát dává na dálkové vlaky. Odebrání finanční kompenzace může České dráhy přivést ke snaze tyto spoje lépe vytěžovat; o to víc s ohledem na nastupující konkurenci v relaci Praha – Ostrava, kde čtyřicet let staré vozy v soutěži nemají šanci uspět. Jako pravděpodobnější řešení v souladu s tradicí se však jeví prostá degradace části spojů na expresy, jež budou i nadále finančně kryty státem. Reálný rozdíl mezi nimi je už nyní prakticky nulový — vlaky IC/EC nejsou rychlejší ani komfortnější. Jedině jasná separace jednotlivých linek.

Další možnosti zlevňování: snížit variabilní náklady

zhlaví Masarykova nádraží, foto: Karel ChýlaDalším krokem k zlevnění hromadné dopravy by mohlo být snížení nákladů v oblastech, které stát dokáže přímo ovládat — třeba poplatky za využití dopravní cesty. Právě takový postup naznačil ministr Bárta na tiskové konferenci v úterý, kde představil plán přenést část finanční zátěže ze železničních na silniční dopravce. Uvažovaným termínem pro změnu poplatků je v současnosti 1. leden 2012, kdy by zároveň SŽDC měla v plné míře převzít správu „živé dopravní cesty“, tedy všech aktivit, které s provozem železnice souvisí. Tento krok by definitivně završil proces zdlouhavého oddělování drážní infrastruktury od Českých drah, jež by měly plnit výhradně roli dopravce. Výpadek z příjmů SŽDC, který by vznikl snížením poplatků za využití dopravní cesty, chce ministerstvo částečně kompenzovat hledáním cest, jak údržbu tratí zlevnit. Tato snaha přichází v momentu, kdy RegioJet naznačil možnost zlevnění údržby tratí přesunem pod komerční subjekt, jak je tomu v případě JHMD.

Vedle zlevnění osobní dopravy vidí ministr Bárta snížení poplatků za dopravní cestu i jako motivační faktor pro přesun části nákladní dopravy z kamionů na železnici. Zatímco nákladní dopravci na kolejích by měli pocítit nižší náklady za využívání tratí, silniční mýtný systém by se měl naopak rozšířit i na silnice 1. třídy a vybrané regionální silnice, kde hrozí objíždění zpoplatněných úseků kamiony. Mýto na dálnicích by se mělo zvýšit, ovšem s ohledem na několik faktorů, zahrnujících denní dobu, lokalitu nebo typ vozidla, čímž by největší náklady měly padnout na tranzitní kamionovou dopravu.

Krajské tendry: před rokem zavrhovány, dnes reálná možnost

Brno hl.n.Otevřená soutěž na provoz osobní dopravy ve veřejném zájmu ovšem není pouze věcí ministerstva dopravy. S myšlenkou nabídnout své tratě do tendru se stále více zahrávají i jednotlivé kraje, které ještě před rokem takovou možnost rázně odmítaly. Po Jihočeském kraji se myšlenkou výběrového řízení nově začala zabývat i rada Jihomoravského kraje, jenž loni v prosinci s národním dopravcem v rámci desetileté smlouvy vyjednal jedny z nejméně výhodných podmínek ze všech regionů ČR. Podle dosavadních informací by měli alternativní dopravci na jižní Moravě dostat šanci od jízdního řádu 2016/2017; zatím ovšem není rozhodnuto, o které linky by se měli ucházet. Kromě možného zlevnění provozu by každopádně tendr na dopravce v JMK mohl alespoň částečně zlepšit situaci vozového parku, která zde v současnosti prakticky stagnuje.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, ŽelPage, iHNed, iDnes


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 14.10.2010 (21:24)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
14.10.2010 (19:44)  
Tak tohle je pro mě vlastně dobrá zpráva. Opravdu z toho hledí jen dobré.
14.10.2010 (19:43)  
M:
Samozřejmě, že JHMD jezdí se šrotem a že to nelze považovat za plnohodnotnou železniční dopravu. Ale v případě té úzkokolejky tu hrdost místních tak trochu chápu. Sice jim to ztěžuje cestování do zaměstnání, na druhou stranu ale mají něco neobvyklého, turistickou atrakci.
K těm mobilním sítím Rakousko/ČR: samozřejmě, za stejné peníze stejné služby. A zpět k železnici: pokud platíme výrazně nižší jízdné než Rakušané, nemůžeme se divit, že za to dostáváme horší služby.

K úvahám o nižším jízdném u alternativních dopravců, které se tu jistě objeví, by se dalo říct: jak kdy a jak pro koho.
V souvislosti se zprávou o výběrovém řízení na rychlíky Praha - DC jsem si vzpomněl na člověka, který právě z Děčína do Prahy denně dojíždí. Stojí ho to ročně 22.000 s tím, že může použít 1. třídu. Pokud se ale podívám do tarifu Regiojetu, tak zjistím, že s tímto dopravcem by to stálo 50.000 ve 2. třídě a 75.000 jedničkou. Ten tarif se samozřejmě ještě může změnit, ale zatím v něm žádné časové jízdenky nejsou.
A takový sobotní rodinný výlet z Ostravy do Jeseníku, který dnes stojí 450 (SONE), jsem u Regiojetu spočítal na 806.

Tomáš Palíšek:
Já bych ten Regiojet naopak viděl jen nerad. Opravdu jsem nabyl dojmu, že celý humbuk kolem žlutých vlaků je jen levnou a účinnou reklamní kampaní na SA.
V dálkové nedotované dopravě se nám ze slibovaných nejluxusnějších vlaků v Evropě s kinosálem zatím vyklubaly ojeté lokomotivy bez vagónů. Svou představu o regionální dopravě pan Jančura ještě nedávno prezentoval pronajatými Desiry, ale teď už začíná mluvit o odkoupení motoráků od ČD.
14.10.2010 (19:43)  
T. Palíšek: To já si zase přeju hlavně zachovat či ještě aspoň trochu (zacelení "taktových děr" na 220, 080 apod) zvýšit rozsah dálkovky. V první řadě musí vůbec něco jet, a teprve pak bych řešil, kdo a s čím.

Tím samozřejmě neříkám, že mi stávající stav vyhovuje, jen že mám z turbulentního dění na MD určité obavy, že se bude postupovat "tak nějak od konce."
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
14.10.2010 (19:37)  
Tomáš Palíšek - Tomáši, Tomáši, zamysli se trošku nad sebou, co píšeš, toto mě opravdu praštilo do očí - Oosbně bych si přál na všech tratích RegioJet. To jako myslíš, že Regiojet spasí českou železnici??!
A co Viamont, Arriva, Railtrans, nebo někdo úplně nový, co když zrovna já se svojí firmou usiluji o licenci na provozování drážní dopravy? : )
14.10.2010 (19:31)  
Tak že by Bárta nebyl zas tak až špatnej ministr dopravy? Asi ano! Oosbně bych si přál na všech tratích RegioJet. A na snad i na Moravě budou luxusnější jednotky než současné Desiro...
registrovaný uživatel M 
14.10.2010 (18:58)  
Jinak, abych ukazal tu svoji extremni pravicovost - s rusenim dotaci pro EC/IC nesouhlasim. Resp. presneji - porad by to melo dorovnavat nejakou tu ztratu. Pokud ztrata neni, neni duvod pro dotaci.
Nemluve o tom, ze je to, jak je v clanku zmineno, v podstate zcasti jen populismus ci co - slavnostne se zrusi dotace na ECIC, cimz se usetri moc penez (ktere se ale stejne utrati, protoze to budou Ex vlaky...). Pokud to teda neni mysleny tak, ze jezdit budou jenom R (ty dnesni) a zbytek nebude objednany (a tudiz nebude mozne ty penize jakkoliv ofixlovat). To by bylo docela drsne...
registrovaný uživatel M 
14.10.2010 (18:49)  
R-A - jo, ja vim. Ale zase nechci, aby stejne platil ten, co jede jednu streku 300 po silnici prvni tridy mesty a vsim a taky ten, kterej neco vozi mezi polem a JZD. Z myho pohledu je prirozenej system, ze dlouhy streky by se mely "vytlacovat" na dalnici (resp. teda koleje), ale kratky trasy neni vzdy mozne nekam vytlacovat...
Ja v podstate nechapu, proc je pouziti dalnic pro nakladaky drazsi nez osttani silnice. Myslel jsem, ze dalnice se (mimo jine) stavi, aby se nejezdilo pres mesta...

Borovicka - no neco takovyho taky. Urcite. Rekl bych, ze to zapada do te moji "koncepce"
registrovaný uživatel M 
14.10.2010 (18:43)  
TTtrain - tobe se ty uvozovky nezobrazily? Tak to ale musis napsat na Microsoft, at ti poslou patch nejakej...
PS: Kdo pise o nejakym Becku na IC? Asi ty patche budou potreba dva...

Ale dobre tedy - pouzijeme model JHMD pro celou republiku - v Moldavii a Bolivii nakoupime vagony, najdeme nejaky diesel v Belorusku nebo Barme (nic nesmi byt mladsi nez rok vyroby 1970) a stylem Xtunova lokomotiva plus jeden vagon budeme tim provozovat zeleznicni dopravu v Ceske republice v roce 2011. Pekne bez dotaci a s pychou. Jako uzasny podnikatelsky model, ktery nam budou zavidet v cele EU.

Pokud jsi to nepochopil, tak ja ty "ovce" spis lituju, ze tam to, co tam maji a musi s tim zit. A soucasne rikam, ze kdyz temhle lidem nekdo predlozi cokoliv s rokem vyroby 1980 (ceho se nekde jinde s diky zbavili), tak budou uzasle zirat na tu novinku a obrovsky posun v kvalite vozidel.

Co bych jim rekl do oci? Ze jezdi vagonama, ktery se pouzivaly pred 40 lety (jestli mne nekdo chce chytat za cislo, necht si poslouzi) a ze kdyby autobusy jezdily z podobne doby nebo kdyby se mely divat na cernobilou televizi, tak by to take nepovazovali za normalni. Predpokladam, ze tenhle argument by snad uznali. Problem je, ze jim to nikdo nerekne a oni ziji v bludu**. A uznavam, ze kdyz jim budu rikat, ze to neni uplne normlani, tak budu ten zlej, zatimco nekdo usmevavej, kdo jim bude mazat med kolem huby, bude ten hodnej

**Podobne je to treba s ceskym trhem mobilu - evropsky standard je, ze mobilne jsou pokryta ucelena uzemi vysokorychlostnim internetem. V Cesku se ten "slavnostne" pokryvaji mesta a operatori z toho delaji neco uplne suprovniho. Jako ja ale na ne kurva nebudu pysnej!! Pred peti lety bylo v Rakousku zcela normalni to, co u nas bude nromalni za pet let a ten hnus, co musim pouzivat (teda nemusim, ale nic jinyho holt neni...) stoji stejne jako normalni zahranicni sit. Takze jako sorry, ale jestli nekdo bude chvalit nase operatory za pokryti GPRS za 500/mesic, tak si vyhrazuji pravo oznacit ho za ovci. Diky
A nejhorsi je, ze kdyz se nekdo proti tomu nenormalnimu stavu ozve, tak je vlastne prudic a rozvracec republiky:-(
14.10.2010 (18:37)  
Dovolím si k tématu "EC je luxus a nemá v ZVS co dělat" překopírovat kus svého příspěvku v K-R, raději preventivně než se tu vyrojí různí přikyvovači "moudrého" šetření:

Nevidím reálně jakékoli jiné scénáře, než prosté škrtnutí peněz "nedotováním" IC/EC a následně nějakým způsobem jejich křížové zafinancování díky zrušení nějakých R/Ex v takřka podobném rozsahu (ať překategorizováním části vlaků na Ex při "zachování rozsahu objednávky MD mimo IC/EC", nebo nějak pokoutně), nebo status quo a nějaké "učesání" 270, možná spojené s ústupem MD z "prestižní" relace, jako maximum možného.

V nejčernějších snech potom definování nějakého rádoby spravedlivého standardu typu "všude jednou za 4 hodiny, ve špičce za dvě" a (penězmi vynucený) návrat k více méně jednovrstvé dálkovce na hlavním tahu + rozbití 020, 170, 220. Fakt na současném konání vedení MD z hlediska ZVS nevidím jediné pozitivum, a už vůbec ne na způsobu rozvažtování jednotlivých alternativ na základě bůhví čeho. V tuto chvíli bych zapomněl na nějaké spory o konkrétní podobu dálkovky a snažil se zajistit jednotnou frontu s heslem "ani korunu z objednávky" s tím, že až místo "superkoncepce" Bárty (spočívající řekněme v okamžitých nápadech a ideologicky podbarveném konání bez sebemenší znalosti věci) bude na MD vládnout někdo schopný konstruktivního konání, tak se ty peníze třeba využijou nějak jinak než dnes (ať už pro jiné dopravce, nebo z hlediska podoby JŘ).
14.10.2010 (18:23)  
Myto tak v podstate vyhani kamiony z dalnic (ackoliv se dalnice stavi kvuli tomu, aby je prilakaly)

Nuže proto Bárta konečně hodlá realizovat hnusný likvidační ekoteroristický návrh, aby kamiony platily mýto i na obyčejných silnicích :)
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko