..: Zůstane provoz mezi karlovarskými nádražími? :..

Karlovy Vary dolní nádraží, foto: Jiří Randa, JRtrain Karlovy Vary — Po zrušení depa na karlovarském dolním nádraží již nehodlají České dráhy vést jízdy svých vlaků do této stanice z (horního) nádraží Karlovy Vary a zpět. Jízdy jsou vedeny jako technologické, přesto je dovolena přeprava cestujících. Město a přilehlé obce nyní usilují o obnovení těchto spojů. Doprava mezi těmito nádražími není zahrnuta do základní dopravní obslužnosti, a tak by si Karlovarský kraj musel za tyto vlaky připlatit. Dráhy se tomuto nebrání a nyní probíhají jednání o zavedení spojení pro nový jízdní řád 2010/2011. V případě úspěšného jednání by ani k přerušení spojení nedošlo, jelikož dnes na dolní nádraží vlaky stále zajíždí. Lokomotivní depo bylo „slavnostně“ zrušeno dne 12. června 2010. Jeho areál nejdříve opustila správkárna v roce 2007, následně nově vzniklá dceřiná společnost ČD Cargo a nedávno opustily depo i České dráhy.

Karlovy Vary dolní nádraží

Karlovy Vary dolní nádraží, foto: Jiří Randa, JRtrain Tato železniční stanice leží na trati 149. Nachází se blížeji centru města, než stanice Karlovy Vary, jejíž hlavní budova je velmi zanedbaná, což je hlavním důvodem pro další zajíždění vlaků na dolní nádraží. Dále také to, že stanice plní funkci přestupního uzlu na autobusovou městskou i příměstskou dopravu. Dnešní budova dopravního terminálu dolního nádraží je v majetku města. Vznikala od konce 80. let minulého století. Její dokončení proběhlo až v roce 2001 s pomocí finančních prostředků z Evropské unie. Zrušení lokomotivního depa ve stanici je důsledkem nejen snížení dopravní poptávky, ale také přebráním několika výkonů v tomto kraji soukromými dopravci. Například na samotné trati 149 Karlovy Vary – Mariánské Lázně operuje dopravce VIAMONT, trať 145 má v režii na českém území VIAMONT a německém pak dopravce Vogtlandbahn.

Karlovarské "horní" nádraží

Karlovy Vary Budova dnešního nádraží byla vystavěna po druhé světové válce po bombardování v roce 1945 jako provizorium plánované k používání na pět let, dnes už slouží více než šedesát let. Oproti dolnímu nádraží nabízí nádraží Karlovy Vary návaznost na vlaky dálkové dopravy. Leží na dvoukolejné elektrifikované trati 140 z Chomutova do Chebu, z níž se nedaleko od Karlových Varů odpojuje několik lokálních tratí (141, 142, 144, 145). Hlavní budovu dnešního nádraží můžeme bez nadsázky považovat za ostudu města. Italská firma Grandi Stazioni vyhrála soutěž na revitalizaci už v roce 2002 a chtěla budovu zrekonstruovat, po zjištění, v jakém stavu se budova nachází (narušená statika budovy), raději od smlouvy s ČD odstoupí s tím, že pokud ČD samy nádraží zrekonstruují, tak firma Grandi Stazioni vyplatí drahám 47 milionů korun, aby mohla část nádraží využívat pro obchodní prostory. České dráhy se proto aktuálně snaží o změnu tohoto stavu samy. Jakékoliv opravy nemají smysl, stav budovy a podzemní sítě je přímo katastrofální, vše je třeba udělat nově. Hodlají dnešní budovu strhnout a na jejím místě postavit úplně novou. Problémem bude zatím rekonstrukce nástupišť — ta jsou ve správě SŽDC a jejich rekonstrukce zatím není zahrnuta v investičním plánu. Stavbu plánují ČD započít ještě letos, což působí v celku nerealizovatelně, když začne teprve vznikat projektová dokumentace. Ze strany odborné veřejnosti se sešlo už několik architektonických návrhů. Přesto, že bychom karlovarským cestujícím nové nádraží přáli, počkejme si, zda se investorovi podaří zajistit finanční zdroje.

Zdroj: Karlovarský Deník, ČT24, Wikipedia, Příroda karlovarska.cz, Český Rozhlas, E15.cz, Sedmička.cz (1) (2), ŽelPage


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 10.8.2010 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Stavby a projekty

Další z regionu ČR Karlovarský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel orky 
10.08.2010 (12:39)  
Podle dokumentů, které se dají najít na stránkách kraje, nejsou vlaky v úseku KV horní - KV dolní v ZDO. Pokud se zrušilo depo, tak pominula potřeba ČD na dolní zajíždět. Jsou-li vlaky ztrátové, není se čemu divit, že tam ČD bez úhrady prokazatelné ztráty nechtějí jezdit.
Ovšem vypadá to, že se alespoň trochu ledy hnuly správným směrem. Zhruba před týdnem došlo k aktualizaci návrhů JŘ na stránkách kraje a většina vlaků na tratích 141 a 142 opět figuruje.
http://www.kr-karlovarsky.cz/kraj_cz/cinnosti/doprava/seznam/nzjr_2009_2010.htm
10.08.2010 (12:13)  
Mně hlavně nejde do hlavy, jaktože vlaky jedoucí přímo do města (sice to o tolik blíž centru není, ale je tam terminál MHD a BUS) nemají patřit do ZDO, ačkoliv trať potřebnou kapacitu má. Co takhle ukončit vlaky od Tišnova v Králově Poli a vlaky od Berouna v Radotíně?

Kdysi se řešila možnost protáhnout přes dolní nádraží hlavní trať, s tím že přes horní by jezdily jen náklady a stavěly by tam vlaky na trati 142. Nevím jaký je aktuální stav této myšlenky, ani jak moc obtížné by bylo to postavit, ale obávám se že už je to asi zabité.

Lampik: Ne že bych byl pro zrušení vlaků na tomto úseku, ale vlakem v ZDO cestují lidi kvůli atmosféře?
registrovaný uživatel Lampik 
10.08.2010 (11:58)  
Pořád jen autobusy...je to strašné...Autobus má řadu předností, ale proč jen rušit vlaky a nahrazovat je autobusy? Přece tu atmosféru vlaku nemůže nahradit žádný dopr. prostředek.
10.08.2010 (11:53)  
A nemohlo by tam teda město zavést autobus?
registrovaný uživatel SYN 
10.08.2010 (11:33)  
No je to nějakých 600m vzdušnou čarou, takže pro zdravého člověka nějakých 10 minut... to by obvykle neměl být problém...
Budova ve vlastnictví města - tak pokud má město též nějaký zájem na dopravní obslužnosti tak by asi základní příslušenství (kasa, čekárna, nástupiště) mělo pronajmout dost levně, otázka kdyby tam někdo chtěl mít sídlo a využívat i víc než jen to, ale asi i tak by to něměl být buhvíjaký problém...
registrovaný uživatel ReActor  mail  
10.08.2010 (11:25)  
vidim zde problém hlavně v tom, že budova je ve vlastnictví města a proto se nechce nikomu platit za její používání, když tam jezdí vlaky jen z technologických důvodů. Obslužnost tohoto úseku bych projednal spíše s Viamontem, ale pokud nebudou jezdit vlaky mezi KVdn a KV jak se potom někdo dostane z lokalky na dálkovou trať? Že by konkurenční boj? :-)
registrovaný uživatel SYN 
10.08.2010 (10:48)  
To Dolní - docela slušné, celkem hezká budova... a opuštěné depo které má pravděpodobně většinu "náležitostí" (prostory, povolení, přípojky) - příjde mi jako docela dobrá možnost pro někoho z možných nových konkurenčních dopravců (ne těch kteří sídlí někde kousek za hranicemi, ale z těch co si sídlo potřebují teprve vybudovat). Je to tedy pravda trošku z ruky, ale ne úplně katastrofálně bych řekl...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko