Brno, Chomutov - Na počátku letošního roku byly na podporu nové koncepce dálkové dopravy objednávané Ministerstvem dopravy ČR vyhlášeny dvě nové akviziční slevy. Výše akvizičního relačního jízdného pro relaci Praha - Brno byla stanovena na 175 Kč, pro relaci Praha - Chomutov na 125 Kč. Slevy však v platnosti nevydržely ani rok a s příchodem nového jízdního řádu byly z nabídky Českých drah bez upozornění staženy.
Klíčová výhoda zrušené nabídky spočívala v jednoduchosti - jediným výraznějším omezením byla podmínka zakoupit tento jízdní doklad alespoň s jednodenním předstihem. Pro přiznání akvizičního jízdného nebyl vyžadován žádný slevový průkaz Českých drah, proto byla tato sleva populární především mezi cestujícími, kteří vlakem necestují pravidelně. Dobu jízdy vlakem i autobusem totiž lze u obou relací považovat za srovnatelnou (s mírným náskokem autobusu). Nicméně, s ohledem na delší trasu vlaku, cenová nabídka drah zaostává (obzvlášť bez vlastnictví slevového průkazu) - což se právě snažilo akviziční jízdné napravit.
Trnitá cesta relačních slev
Akviziční sleva přitom není u Českých drah žádnou novinkou. Mezi Prahou a Brnem byla poprvé zavedena již v červnu 2003. Výše relačního jízdného byla 140 Kč - bez ohledu na typ použitého vlaku. Po dvou měsících však byla při využití této slevy ve vlacích EuroCity zavedena povinnost zakoupit si povinně místenku (v ceně 20 Kč). Nabídka doznala ještě dalších úprav, avšak k 10.12.2005 byla zrušena úplně.
Jako částečnou náhradu lze považovat akviziční mezikrajskou jízdenku eLiška zavedenou o rok později (v té době ještě za cenu 140 Kč). Nicméně, v porovnání s relační slevou není její použití zdaleka tak jednoduché. K jejímu pořízení je nutné osobně navštívit nádraží. Buď ji lze zakoupit přímo v (novější verzi) automatu anebo přes internet - ovšem v takovém případě je potřeba si ji osobně vyzvednout na pokladně či v automatu. Dalším významným rozdílem je omezená velikost dostupného kontingentu. Proto na nejatraktivnějších relacích bývají eLišky často vyprodány i na mnoho dní dopředu.
Autorský text; námět Jakub Gregor
Zdroje: České dráhy - Kompletní TR10 platný od 14.12.2008, Přehled akvizičních nabídek, Problémy s použitím akviziční slevy
Materiály s informacemi k zavedení akvizičních slev: Zpráva na Vlaksim, Neoficiální kalkulátor jízdného Českých drah, Info na ŽelPage
Doted jsi jezdil Praha-Brno 7x rocne a to vlakem, protoze 175 korun je dobra cena. Slevovou kartu si ale koupit nechces, protoze to je "proti prirode".
Mno, tak vez, ze: Kdyz si koupis tu slevovou kartu, tak mas narok na listek zvany eLiska, ktery stoji 160 korun. Pri 14 jizdach (predpokladam, ze to bylo tam i zpet) dela rodzil 200 (bus) minus 160 korun 560 korun. Rozdil 175 (relacka) minus 160 pak dela 210 korun. Pricemz ta slevova karticka plati nejen mezi Prahou a Brnem...
Tak takhle to vidi nezaslepenec
Koncem roku jsem o zřízení in-junior přemýšlel, občas někam potřebuji jet sám (tj. bez skupinové slevy), ale tímhle se úvahy opět ruší. Autobus je mnohem výhodnější.
mates: zvlášť SoNe je na některých relacích značně oblíbené
M: v jednom příspěvku můžu odpovídat i na víc, první věta příspěvku z 22:39 byla reakce na příspěvek z 20:45
pekař: v 21:36 jsem příspěvek z 21:30 uvedl na pravou míru...
Osobně jezdím vlakem velmi často, ale když to tak pozoruji, nepřijde mi, že by mnoho lidí jezdilo na síťové jízdenky. Jedná se spíše o jednotlivce, kteří je naopak využívají často. O široce rozšířenou nabídku se ovšem nejedná.
Bylo by velmi zajímavé zjistit, kolik se jednotlivých druhů síťovek prodá. Domnívám se, že ze síťovek jsou konkurenceschopné akorát SONE+ a možná ty ČDNETY. Takový REGIONETY bych hned zrušil. Dozví se o nich člověk sice na každé větší stanici, ale nikdo si je stejně nekoupí. Rovněž zajímavé by bylo zjistit, kolik lidí jezdí na obyčejné jízdné na vzdálenost větší než nějakých 50 km. Domnívám se, že to číslo bude také velmi malé, navíc tito lidé budou zřejmě při své cestě využívat koridor. Z toho všeho potom pramení to, že vlakem jezdí velmi málo lidí jen několikrát za rok a spíše ho využívají pravidelní cestující.
Z toho všeho pak vyplývá, že o nějakých slevách a akcích na železnici se stejně většina lidí ani nedozví, protože nemá jak. Na nádraží nechodí a když už přijdou, málokdy je zde inzerováno něco, co se týká okolí. Např. zmíněné relační slevy byly inzerovány na velkém množství nádraží bez ohledu na logice. Např. člověku z Horní Dolní může být srdečně jedno jestli se z Prahy do Brna jezdí za tolik nebo za tolik, ale spíše ho zajímá, co by mohl využít za nabídku ve svém okolí...
Osobně velebím autovlak na Slovensko - spojuje plusy obou způsobů přepravy.
Sorry za OT...
tenzor: Já to beru podle zkušeností mých vlastních i zkušeností mých známých. Mnoho lidí je pohodlných, než po něčem půl dne (myšleno obrazně) pátrat tak se na to vykašlou a berou to co jim přistane pod nos.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.