Brno, Chomutov - Na počátku letošního roku byly na podporu nové koncepce dálkové dopravy objednávané Ministerstvem dopravy ČR vyhlášeny dvě nové akviziční slevy. Výše akvizičního relačního jízdného pro relaci Praha - Brno byla stanovena na 175 Kč, pro relaci Praha - Chomutov na 125 Kč. Slevy však v platnosti nevydržely ani rok a s příchodem nového jízdního řádu byly z nabídky Českých drah bez upozornění staženy.
Klíčová výhoda zrušené nabídky spočívala v jednoduchosti - jediným výraznějším omezením byla podmínka zakoupit tento jízdní doklad alespoň s jednodenním předstihem. Pro přiznání akvizičního jízdného nebyl vyžadován žádný slevový průkaz Českých drah, proto byla tato sleva populární především mezi cestujícími, kteří vlakem necestují pravidelně. Dobu jízdy vlakem i autobusem totiž lze u obou relací považovat za srovnatelnou (s mírným náskokem autobusu). Nicméně, s ohledem na delší trasu vlaku, cenová nabídka drah zaostává (obzvlášť bez vlastnictví slevového průkazu) - což se právě snažilo akviziční jízdné napravit.
Trnitá cesta relačních slev
Akviziční sleva přitom není u Českých drah žádnou novinkou. Mezi Prahou a Brnem byla poprvé zavedena již v červnu 2003. Výše relačního jízdného byla 140 Kč - bez ohledu na typ použitého vlaku. Po dvou měsících však byla při využití této slevy ve vlacích EuroCity zavedena povinnost zakoupit si povinně místenku (v ceně 20 Kč). Nabídka doznala ještě dalších úprav, avšak k 10.12.2005 byla zrušena úplně.
Jako částečnou náhradu lze považovat akviziční mezikrajskou jízdenku eLiška zavedenou o rok později (v té době ještě za cenu 140 Kč). Nicméně, v porovnání s relační slevou není její použití zdaleka tak jednoduché. K jejímu pořízení je nutné osobně navštívit nádraží. Buď ji lze zakoupit přímo v (novější verzi) automatu anebo přes internet - ovšem v takovém případě je potřeba si ji osobně vyzvednout na pokladně či v automatu. Dalším významným rozdílem je omezená velikost dostupného kontingentu. Proto na nejatraktivnějších relacích bývají eLišky často vyprodány i na mnoho dní dopředu.
Autorský text; námět Jakub Gregor
Zdroje: České dráhy - Kompletní TR10 platný od 14.12.2008, Přehled akvizičních nabídek, Problémy s použitím akviziční slevy
Materiály s informacemi k zavedení akvizičních slev: Zpráva na Vlaksim, Neoficiální kalkulátor jízdného Českých drah, Info na ŽelPage
Dale Cooper: níže zmíněné síťovky ti poradí v každé pokladně.
pekař: Jste přesvědčen o tom že jede-li někdo jednou za uherský rok vlakem využije síťovku? A že se v nabídce síťovek a spol někdo normální vyzná?
Tenzor: tohle je šílená kravina, porovnávat auto s vlakem tak, že sečtu obyčejné jízdné. Vždyť existují široce použitelné síťovky.
Položil si někdo otázku kolik lidí tu slevu opravdu využilo potažmo kolik lidí to k cestování vlakem přilákalo? Dva? Pět? Dvacet?
Mluvíte o tisících nebo si děláte legraci? Hodně lidí se snaží cestoívat co nejlaciněji, takže pokud jim někdo dá cenu 175 Kč oproti 200 Kč a srovnatelnou jízdní dobu, tak spousta z nich pojede za těch 175 Kč. Ostatně slyšel jsem už několikrát při různých příležitostech hovory na téma "ta relační sleva je super, teď už se dá jezdit z Brna do Prahy vlakem".
Myslel jsem, že relační sleva byla znovuzavedena právě proto, že se zjistilo, že nikdo, kdo nemusí, vlakem z Prahy do Brna či naopak nejezdí. Možná si teď v ČD spočítali, že žluté autobusy včetně posil jsou obsazené několik dní dopředu, takže další lidi k Jančurovi nebudou moci přejít a pojedou se skřípěním zubů "bezkonkurenčními" vlaky za více než 300 Kč. Jen aby se nepřepočítali, oni nemusí jet jen vlakem nebo autobusem - autem to už ve dvou vyjde cenově nastejno a rychleji, při 3 a více lidech dokonce i levněji.
Co se týká zmiňovaných relačních slev, je otázkou, kolik lidí je ve skutečnosti využívalo. Já osobně bych byl s tím číslem dost opatrný. Ona většina náhodných cestujících o této slevě stejně nevěděla. Proto mě nemedializování jejího zrušení ani nepřekvapuje.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.