Lysá nad Labem - Na železničním přejezdu u Lysé nad Labem narazil automobil do projíždějícího osobního vlaku. Jen několik minut poté do stejného auta narazil vlak nákladní. Drážní inspece nyní vyšetřuje, jak je možné, že ani jeden vlak po střetu nezastavil.
Na počátku byla jízda 22letého řidiče dodávky Fiat Scudo, který v pátek 12. prosince v 11.35 hodin při horších klimatických podmínkách nedokázal zastavit před železničním přejezdem se světly bez závor mezi Otradovicemi a zastávkou Lysá nad Labem-Dvorce a narazil do boku osobního vlaku jedoucího z Ústí n./L. do Lysé n./L., konkrétně do 1. vozu za lokomotivou. Auto bylo vlakem odraženo, řidič byl při nehodě zraněn. Až potud se jedná o standardní nehodu (podobných případů najetí auta do vlaku z boku Drážní inspekce eviduje ročně cca 20) bez jakéhokoli pochybení zaměstnanců železnice – signalizace na přejezdu totiž byla v činnosti.
Jak vyplývá z výpovědí zaměstnanců, vlakvedoucí při revizi jízdenek ucítil náraz, ale bezprostředně po nehodě nic neučinil. Po zastavení na zastávce Lysá nad Labem-Dvorce se šel zeptat strojvedoucího, zda na přejezdu něco podezřelého nezaznamenal. Od strojvedoucího obdržel zápornou odpověď a vlak pokračoval v jízdě do Lysé nad Labem přesto, že na jeho vlaku byly zjevné stopy po střetu s automobilem. Vlakvedoucí šel nehodu ohlásit podle výpovědi výpravčího až cca 5-6 minut po příjezdu vlaku do stanice (podle předběžných údajů v cca 11.47 hodin). To už ale Starou Boleslaví po téže koleji projel nákladní vlak jedoucí směrem k automobilu, který zůstal stát v průjezdném průřezu.
Ke střetu nákladního vlaku s automobilem došlo v cca 11.49 hodin. České dráhy za téměř 15 minut nedokázaly zastavit dopravu a zabránit tak dalšímu střetnutí.
Strojvedoucí nákladního vlaku nehodu okamžitě nahlásil jako srážku s vrakem auta, nicméně ani tento vlak nezastavil a pokračoval v jízdě až k vjezdovému návěstidlu do stanice Lysá nad Labem, odkud strojvedoucí výpravčímu v 11.59 oznámil, že má poškozenou lokomotivu. Výpravčí po oznámení vlakvedoucím podle výpovědi ještě těsně před druhým střetnutím použil tlačítko generálního stopu. Prověřuje se, jakým způsobem to učinil, neboť k zastavení vlaku nedošlo. Pravděpodobně také z toho důvodu, že měl strojvedoucí nákladního vlaku kanál přestaven na jinou frekvenci.
Drážní inspekce prověřuje činnost všech zaměstnanců, bude analyzovat data z rychloměru a upřesňovat časový sled nehodového děje. Současně se s výzvou o pomoc při šetření, jak přesně k první nehodě došlo, obrací se žádostí na cestující z osobního vlaku 6409 (kontakt na e-mail prevence@dicr.cz nebo tel.: 224 805 501).
zdroj: Zdeněk Neusar, Drážní inspekce ČR, TN.cz
Obrázky o strojvedoucích si dělám při komunikaci s nimi na stanovišti strojvedoucího. Zprávy výsledků šetření nehod (např.: http://www.dicr.cz/zaverecne-zpravy-z-mu) si čtu pro to, abych se dozvěděl konečnou podobu vyšetřování.
Sedlik, jeffer - ale pruvodci si toho vsiml. Kdyby si toho nevsiml, tak by se nechodil ptat strojvudce, jestli je vse OK (predpokladam, ze za nim za kazdou vyhybkou nebeha). Soucasne, pokud by vse bylo OK, tak by asi nebezel za vypravcim. Takze ze si toho nikdo nevsiml z posadky - OK. Potom si toho ale meli vsimnout az "vecer"...
Cestujici - jo, neco v tom smyslu mne napadlo:-)
Všeobecně:jestli strojvedoucí nákladního vlaku viděl auto bez posádky a bez lidí okolo na hranici průjezdného profilu a jel dál,tak se prostě celkem oprávněně domníval,že je to vrak po předchozím střetnutí,a na lokomotivě o hmotnosti přes 80 tun zachycení o ně nemusel vůbec poznat.
z ktorej strany auto priletelo do kolajiska? = videl by nieco vlakveduci osobneho vlaku bez toho, aby obchadzal celu supravu a kontroloval oba boky? a ako by potom dispecerovi vysvetloval 5 minut sekeru, "pretoze tam nieco buchlo" - sak by nanho hladeli jak na blba, u nas na zeleznicich predsa nieco trieska furt, uz si na to konecne zvykni...)
vazeni cestujuci, zachranna brzda funguje len ked je slnecno, teplota nad 15°, vlhkost do 35% a vietor do 25 m/s. V ostatnych pripadoch prosim pockajte. (aplikuj ekvivalentne na "generalny stop"). resp. zeleznicnejsie: vazeni pani vlakveduci, zachranna brzda nefunguje, pokial je paka brzdica v polohe odbrzdenia (kravina), zmierte sa s tym, ved su to len 2% jazdnej doby.
jinak muj nazor na drahu: laxni pristup zamestnancu, bude soud. Problem vidim hlavne u vlakvedouciho, asi z toho bude neposkytnuti pomoci podle § 207tr.z. (sazba do 1 roku). Nedostatecne se presvedcil, ze se nic nestalo a navic - kdyby to paradoxne nenahlasil v Lyse, mozna by byl v pohode. Cestujici se asi neozvou, meli by taky problem.
Strojvedouci osobaku - zalezi na tom, o cem a jak se bavil s vlakvedoucim na zastavce Dvorce.
Strojvedouci nakladu - podezreni na neposkytnuti pomoci podle §208 tr.z. (sazba do 3 let).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.