Praha - České dráhy v nejbližších dnech vypraví speciální vlak s nadstandardními službami, určený pouze pro cestující směřující na koncert Eltona Johna. Vlak bude sestaven ze dvou vozů první třídy řady Ampz, dvou restauračních vozů WRmz, lůžkového vozu WLABmz a vozu druhé třídy řady Bee či Bmz určeného pro služební účely. Vlak ponese komerční název Elton John Train a je součástí nového projektu vlaků pro movitou klientelu typu Bohemian Train. Souprava pojme maximálně 90 cestujících. Cena nejlevnější jízdenky se pohybuje okolo 20 000 Kč a zahrnuje přepravu, catering ve vlakové restauraci TaiTTinger a drinky v Bugy's baru.
Svézt se tímto luxusním vlakem ovšem nemůže každý, kdo by měl dostatek peněz na zaplacení jízdenky. České dráhy rozeslaly přesný počet pozvánek VIP klientům. Vlakem podle neoficiálních informací pojedou také zástupci generálního ředitelství drah. Tiskový mluvčí ČD Ondřej Kubala tvrdí, že půjde o cestu veskrze služební. „Mezi cestujícími je výhradně byznys klientela. Čtyři naši manažeři vlakem pojedou, ale bude to pracovní cesta. Jsou tam jako organizační tým,“ prohlásil Kubala. „ČR je jednou ze zemí, kde je nárůst bohatých a velmi bohatých lidí v přepočtu na počet obyvatel na nejvyšších místech v rámci Evropy. Postupně jim chceme dokázat, že cestování vlakem je kvalitní a perspektivní způsob dopravy, kterého se není třeba bát,“ píše se v odůvodnění pilotní akce
„Celé netradiční putování bude zahájeno slavnostním přípitkem speciálním drinkem Elton John. Cesta do Berlína bude plná gurmánských zážitků připravených kulinářským mistrem Dušanem Jakubcem a jeho týmem. Pročtením přiloženého menu si můžete naladit chuťové pohárky již nyní. Vybrané pokrmy skvěle doplní ušlechtilé exkluzivní šampaňské Taittinger,“ lákají dráhy cestující ve speciální VIP brožurce.
Takové plány se ale nelíbí odborářům. „Působí jako červený hadr na býka v době, kdy dráhy nejsou schopny zabezpečit odpovídající úroveň vlaků pro obyčejné cestující,“ řekl mluvčí federace strojvůdců Libor Poláček. Připomněl, že dráhy například dosud nevypsaly výběrové řízení na 100 starších vozů ze zahraničí, ačkoliv o tom mluví již několik měsíců. A při současné krizi ve flotile osobních vozů pro vlaky vyšší kvality se nabízí otázka, kde tyto moderní vozy vezmou? Oba jídelní vozy budou staženy ze zálohy. Pokud ale žádná záloha nebude, budou staženy s mezinárodního expresu 100/101 do Lublaně, což případně jistě ocení cestující tohoto mezinárodního vlaku vyšší kvality. Dva vozy Ampz143 budou staženy z vybraných vlaků směřujících na severní Moravu. Cestující se tak s nimi pravděpodobně nesetkají na vlacích IC 516 a IC 517 Leoš Janáček, IC 582 a IC 583 Jan Perner. V nejkrajnějším případě se takovýto vůz neobjeví ani na vlacích Ex 140 a Ex 141 Beskyd, EC 142 a EC 143 Odra či EC 278 a EC 279 Jaroslav Hašek.
Dráhy ve svém prohlášení navíc důrazně upozorňují, že tento vlak provozují výhradně na své podnikatelské riziko a vlak tak není placen z veřejných zdrojů. „Projekt Bohemian Train je založen na komerční bázi, cestující hradí náklady spojené s touto cestou a jeho cílem je vytvořit dlouhodobě ziskový produkt pro ekonomicky silnou cílovou skupinu,“ tvrdí Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení ČD. Vozy řad Ampz, Bmz, WRmz a WLABmz byly pořízeny z prostředků dopravce a úvěru u společnosti EUROFIMA.
Vlak vyjede zítra 11. prosince z Prahy hlavního nádraží mezi 10-11. hodinou v čele s lokomotivou 371.201 v celočerveném ex-DB laku. Cestující budou odbavování od 9:30. Každý z nich se pak může účastnit coffe breaku s ochutnávkou luxusního druhu šampaňského. Příjezd do Berlína je plánován na 16:00. Tento čas je ovšem pouze orientační a může být pozitivně i negativně ovlivněn aktuální dopravní situací. Na cestu zpět se vlak z Berlína vydá přibližně ve 23:30.
Zdroj: Tisková zpráva ČD, ŽelPage, Novinky.cz, Aktuálně.cz
Ta kompenzace není fiktivní, pokud se správně vypočítá výše globální slevy jízdného. Modelový případ (předpokládejme pro jednoduchost, že na trase Praha--Brno jezdí vozy "nového" standardu EC 1000 lidí (z toho 300 lidí pendoliny), vozy standardu (R)Ex 1000 lidí a vozy nejnižší úrovně (rychlíky) také 1000 lidí denně.
Dnešní tržby:
2700 × 238 = 643 tisíc korun
300 × 324 = 97 tisíc korun
---------------------------------
celkem 740 tisíc korun
Nově:
1000 × 180 = 180 tisíc korun
1000 × 240 = 240 tisíc korun
1000 × 320 = 320 tisíc korun
------------------------------------
celkem 740 tisíc korun
Tedy stejné tržby s těmito výhodami pro cestující:
1) každý cestující by mohl v závislosti na zvolené ceně jízdenky očekávat příslušný minimální garantovaný standard
2) spořiví cestující by mohli jezdit levněji než dosud
3) pro cestující, kteří si rádi připlatí za kvalitu, už nebudou jezdit v přeplněných vlacích EC
V současném jízdním řádu tedy vidím v relaci Praha--Brno asi 5 párů vlaků splňující standard EC (320 Kč) asi 4 páry vlaků splňující mnou navrhovaný standard (R)Ex (240 Kč) a asi 8 párů rychlíků v nejnižší kategorii (180 Kč).
Co se týče ceny, tak zákazdnické jízdné pendolinem stojí už dnes 322 Kč. Zdražení by se tak konalo pouze u několika spojů kategorie EC, bylo by však kompenzováno zlevněním jízdného u té nejnižší kategorie rychlíků.
Nečetl jsem to cele mezi tím (tak první 40), ale pitomost to je, protože i kdyby to úspěšně nalákalo novou klientelu do vlaku, tak tváří v tvář realitě všeho ostatního ČD provozu zase rychle uteče. Jedna vlaštovka jaro nedělá a sem tam slušný, možná vyčištěný a třeba i zákaznicky přívětivou obsluhou obdařený vlak zase nedělá kvalitní železniční dopravu (která by byla použitelnou alternativou). Proto se objevují ta slova o potěmkinových vesnicích - je to fasáda z papundeklu, ale nic za ní.
Vlakem ještě stále kupovicu jezdí i lidé kteří mají možnost volby, v lepší společnosti se jim říká zákazníci.
"Pozvánka zní zpravidla na jméno pana xyz."
Ale mně nic nepřišlo. ;)
Jinak po sedmi kouzelných mašinkách nejvyššího pana železničáře následovaných Elton John Trainem je myslím patrné, že ČD s konečnou platností (jestli kdy ty ambice měly) rezignovaly na kvalitu železniční dopravy a zaměřily zbytky sil na vybudování několika málo potěmkinových vesniček.
MZ - no ale to je problem te firmy, ne CD...
"Politicky" je takováto akce hloupost, pokud se vozidla zajišťují na úkor pravidelného provozu, který je i tak v bídném stavu.
Zajímavé by bylo rovněž znát, z jakého účtu plynula úhrada VIP jízdenky, zda ze soukromého účtu či z účtu zaměstnavatele. Pozvánka zní zpravidla na jméno pana xyz, "generální ředitel firmy abc", takže pan generální to vezme jako pracovní cestu, fakturu nechá proplatit jako firemní náklady ... a nafasuje si ještě valuty podle zákona.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.