Velim – První exemplář lokomotivy ES60U3, kterou pro belgické státní dráhy (SNCB) dodává koncern Siemens, dorazil v sobotu 6.12.2008 ve večerních hodinách do stanice Velim. Odtud byl přetažen na Zkušební železniční okruh, kde by se měl podrobit testování. Lokomotivu, jež nese označení BE-SNCB 91 88 0018 001-3, do Velimi dopravila firma RailTransport pomocí dvou dieselových lokomotiv Hercules, ER20-005 a ER20-009 pronajatých od MRCE dispolok.
Testovaná lokomotiva je prvním kusem z šedesátikusové dodávky, kterou si SNCB objednaly na počátku roku 2006. Nasmlouvaná cena celé zakázky je 211 milionů €, tedy asi 90 milionů korun za jednu lokomotivu. Zbytek série by měl zákazník přebírat během let 2009 a 2010, součástí smlouvy je ale i opce na dalších 60 kusů.
Nová belgická řada HLE 018 patří do rodiny lokomotiv Eurosprinter a koncepcí i parametry se nejvíce blíží již běžným taurusům (ES64U4), z nichž zároveň přebírá téměř nezměněný pojezd. Maximální rychlost je přesto snížena na 200 km/h, maximální výkon na 6000 kW a zjednodušena je i elektrická část, z níž byl vypuštěn „německý“ systém 15kV 16,7Hz AC. Snížen byl výkon EDB, který má nyní trvalou hodnotu jen 2400kW. Skříň vychází z pětadvacetikusové dodávky obdobných lokomotiv pro Portugalsko, kvůli zavedení nových norem TSI ale musela projít řadou stěží patrných změn. Výrobce udává rozjezdovou tažnou sílu 300 kN a trvalý výkon 5000 kW, pod napětím 1,5 kV půjde o výkon poloviční.
Nové lokomotivy by se měly objevovat jak na konvenčních tratích, tak na vysokorychlostní trati L2 mezi Bruselem a Lutychem. Zároveň již běží schvalovací řízení v sousedních zemích, protože se počítá s nasazením především v Beneluxu a Francii, pod stejnosměrným napětím 3 kV by měly lokomotivy zajíždět i do německých Cách.
Zdroj: ŽelPage, TZ Siemens Transportation, Railway Gazette text: Josef Petrák, JTB.
Jinak ja se ptal, proc tim pravym duvodem maji byt zrovna lokomotivy. Fajn, napsals ze tim duvodem je, ze pokud se tam nanalijou statni penize, tak se zavre pars, Skodovka a kdo vi co jeste. Jenze ta moje otazka jaksi zustava - pokud se nenalijou penize treba do odevniho prumyslu, tak se budou muset zavrit jine firmy. A myslim, ze knowhow v hadrach mame taky, tradici taky...
Takze mne (radoby ekonomickeho odbornika) zajima, proc by se melo nalit 100 giga zrovna do lokomotiv. Duvod, ze ten obor ma tradici, know-how a v historii se prodal do pulky Evropy je peknej, ale totez muzou rict odevnici, sklari a pravdepodobne i nekolik dalsich oboru...
BTW - to, ze se nalijou penize do Skodovky, zpusobi, ze vyrobky ze Skodovky budou levnejsi (cast nakladu "zaplati" statni dotace, takze bude mozne snizit cenu). Tohle snizeni ceny diky statnim dotaci zpusobi, ze v Belgii (treba), ktera zadne lokomotvy nevyrabi budou Skodovky levnejsi, nez Siemensy. Belgie tak priste koupi lokomotivy od Skodovky. Co ale udela Siemens? Rekne "Angelo, jsme velka firma, jestli nam nepomuzes, tak ztratime konkurenceschopnost a budeme muset propoustet". Angela s radosti pusti nemeckymu rozpoctu zilou, aby podporila Siemens. Diky temhle penezum budou skodovky zase o neco drazsi nez siemensy. A tak dale... A schvalne, kterej stat takovou podporu vydrzi dyl?
No a tak nak skryte je v tom videt i to, jak velmi "vyhodne" jsou statni podpory. Jak ceske, tak nemecke. Na celoevropske urovni to pak ma "efekt" ten, ze system podpor a cel (proste nejake omezeni trhu) zdrazuje potraviny v Evrope... Jinak tohle neni neajka tupa vira ve volny trh - ten scenar, co jsem popsal je ale pomerne dost moznej. Je to tak nak neco jako pomoc v kratkem obdobi a katastrofa v dlouhem. Neco na zpusob toho, ze kdyz se urcityma reformama urcity skupine libi "neublizi" ted, tak v dlouhem obdobi na to dojede naprosto stejna skupina lidi, akorat ze dopady budou citelnejsi - na druhou stranu, ja tomu zas az tak moc nerozumim a ridim se jen a pouze tim, co vidim na fakture:-(
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/pkp003.jpg
BTW - v cem je rozdil mezi vyrobou lokomotiv a LCD panelu? Jinak receno, proc by si Cesko melo chranit vyrobu lokomotiv, zatimco LCD jsou nepodstatne? Kvuli tradici? Nebo pod heslem "kazdy svepravny stat musi mit vlastniho vyrobce lokomotiv"? Mimochodem, pokud by se lokomotivy vyrabely vsude, tak bude docela problem ziskat nejake ty uspory z rozsahu, protoze se to nikam do zahranici neproda (a Nemecko nebo Francie si samo se sebou vystaci urcite lip nez my)
M: Zapomínáš na to, že vývoj 109E se platil ještě bokem formou výzkumných státních grantů, které se do ceny vůbec nepromítly. V létě 2006 s tím byl celkem skandál, doporučuju pro zasmání tehdejší Reportéry ČT a reportáž Davida Havlíka.
Pokud Skoda nemela zadnou zaruku, ze pokryje vyzkum (a tudiz jakoze veskery vyzkum hradila z te serie 20 lokomotiv), tak by jedna stala tak 300 mega (nebo proste cokoliv nad 125).
Jinak 100 loko po 100 mega jedna mi dava 10 giga. Nechapu, proc by se melo 10 giga nasypat rovnou Skodovce. Proc by to nemohl byt TREBA Zetor nebo co ja vim kdo... Treba aero. Pokud se bude argumentovat zamestnanosti, tak vezte, ze za mzdy by se to utratilo vsude
Ze 20 a 60 je rozdil, tak o tom zadna. Jestli to ale vysvetli 30% rozdilu, tak to je ale pouze spekulace (tak ci onak)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.