..: "Taurus" pro belgické dráhy bude testován ve Velimi :..

SNCB 1801 a, foto: Chary Velim – První exemplář lokomotivy ES60U3, kterou pro belgické státní dráhy (SNCB) dodává koncern Siemens, dorazil v sobotu 6.12.2008 ve večerních hodinách do stanice Velim. Odtud byl přetažen na Zkušební železniční okruh, kde by se měl podrobit testování. Lokomotivu, jež nese označení BE-SNCB 91 88 0018 001-3, do Velimi dopravila firma RailTransport pomocí dvou dieselových lokomotiv Hercules, ER20-005 a ER20-009 pronajatých od MRCE dispolok.

Testovaná lokomotiva je prvním kusem z šedesátikusové dodávky, kterou si SNCB objednaly na počátku roku 2006. Nasmlouvaná cena celé zakázky je 211 milionů €, tedy asi 90 milionů korun za jednu lokomotivu. Zbytek série by měl zákazník přebírat během let 2009 a 2010, součástí smlouvy je ale i opce na dalších 60 kusů.

SNCB 1801 b, foto: Chary Nová belgická řada HLE 018 patří do rodiny lokomotiv Eurosprinter a koncepcí i parametry se nejvíce blíží již běžným taurusům (ES64U4), z nichž zároveň přebírá téměř nezměněný pojezd. Maximální rychlost je přesto snížena na 200 km/h, maximální výkon na 6000 kW a zjednodušena je i elektrická část, z níž byl vypuštěn „německý“ systém 15kV 16,7Hz AC. Snížen byl výkon EDB, který má nyní trvalou hodnotu jen 2400kW. Skříň vychází z pětadvacetikusové dodávky obdobných lokomotiv pro Portugalsko, kvůli zavedení nových norem TSI ale musela projít řadou stěží patrných změn. Výrobce udává rozjezdovou tažnou sílu 300 kN a trvalý výkon 5000 kW, pod napětím 1,5 kV půjde o výkon poloviční.

SNCB 1801 c, foto: Chary Nové lokomotivy by se měly objevovat jak na konvenčních tratích, tak na vysokorychlostní trati L2 mezi Bruselem a Lutychem. Zároveň již běží schvalovací řízení v sousedních zemích, protože se počítá s nasazením především v Beneluxu a Francii, pod stejnosměrným napětím 3 kV by měly lokomotivy zajíždět i do německých Cách.

Zdroj: ŽelPage, TZ Siemens Transportation, Railway Gazette text: Josef Petrák, JTB.


Chary Poslat mail autorovi | 7.12.2008 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu ČR Středočeský Belgie


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   
07.12.2008 (21:01)  
M - Vy si ale musíte uvědomit, že takto to chodí v celé Evropě, pokud jde o výrobu kolejových vozidel a státy, které mají technologickou a výrobní základnu, tak se jí prostě snaží ve skrze zakázky udržovat. Takže pokud bude ČR dělat něco jiného, tak situaci nezmění, ale pouze pohřbí domácí výrobce kolejových vozidel, vyklidí prostor těm Německým a Francouzským a nic nezmění!! Myslím, že byste měl dohlednou dál, než jen na fakturovanou cenu za jeden kus lokomotivy. Zde jde prostě o udržení know how, výroby a vývoje, navazujích oborů, zaměstanosti a jiných konsekvencí. Nemusí se nám líbit, že státy prostě tyto sofistikované obory podporují, tak jak podporují, ale je to prostě realita. A já jsem hrdý na český kolejový průmysl a přeji si, aby rozvíjel a upevňoval svojí pozici. V tomto zájmu a výše zmíněných důvodů mě prostě rozdíl 25 milionů za kus oproti Taurusu nevyvádí z míry!
registrovaný uživatel M 
07.12.2008 (20:46)  
Nastesti? Nastesti se koupi neco o 30 milionu draz? Tomuhle se rika "nastesti"? Ja myslel, ze v takovem pripade je hledane slovo "bohuzel"...

Jinak ja se ptal, proc tim pravym duvodem maji byt zrovna lokomotivy. Fajn, napsals ze tim duvodem je, ze pokud se tam nanalijou statni penize, tak se zavre pars, Skodovka a kdo vi co jeste. Jenze ta moje otazka jaksi zustava - pokud se nenalijou penize treba do odevniho prumyslu, tak se budou muset zavrit jine firmy. A myslim, ze knowhow v hadrach mame taky, tradici taky...
Takze mne (radoby ekonomickeho odbornika) zajima, proc by se melo nalit 100 giga zrovna do lokomotiv. Duvod, ze ten obor ma tradici, know-how a v historii se prodal do pulky Evropy je peknej, ale totez muzou rict odevnici, sklari a pravdepodobne i nekolik dalsich oboru...

BTW - to, ze se nalijou penize do Skodovky, zpusobi, ze vyrobky ze Skodovky budou levnejsi (cast nakladu "zaplati" statni dotace, takze bude mozne snizit cenu). Tohle snizeni ceny diky statnim dotaci zpusobi, ze v Belgii (treba), ktera zadne lokomotvy nevyrabi budou Skodovky levnejsi, nez Siemensy. Belgie tak priste koupi lokomotivy od Skodovky. Co ale udela Siemens? Rekne "Angelo, jsme velka firma, jestli nam nepomuzes, tak ztratime konkurenceschopnost a budeme muset propoustet". Angela s radosti pusti nemeckymu rozpoctu zilou, aby podporila Siemens. Diky temhle penezum budou skodovky zase o neco drazsi nez siemensy. A tak dale... A schvalne, kterej stat takovou podporu vydrzi dyl?

No a tak nak skryte je v tom videt i to, jak velmi "vyhodne" jsou statni podpory. Jak ceske, tak nemecke. Na celoevropske urovni to pak ma "efekt" ten, ze system podpor a cel (proste nejake omezeni trhu) zdrazuje potraviny v Evrope... Jinak tohle neni neajka tupa vira ve volny trh - ten scenar, co jsem popsal je ale pomerne dost moznej. Je to tak nak neco jako pomoc v kratkem obdobi a katastrofa v dlouhem. Neco na zpusob toho, ze kdyz se urcityma reformama urcity skupine libi "neublizi" ted, tak v dlouhem obdobi na to dojede naprosto stejna skupina lidi, akorat ze dopady budou citelnejsi - na druhou stranu, ja tomu zas az tak moc nerozumim a ridim se jen a pouze tim, co vidim na fakture:-(
07.12.2008 (20:03)  
M - Při vašem uvažování bychom vyráběli závlačky, hmožděnky a pěstovali řepku... Takže zavřít Škodovku, Vagonku, Parsnovu, CZ Loko, Inekon. Vyházet lidi na dlažbu, zrušit vývojová centra a rozvoj know how, ukončit několik let trvajíci tradici ve výrobě kolejových vozidel, který jezdí s nadsázkou v půlce Evropy a kde jsou šance do budoucna a jit nakouput vše do Reichu a do Francie, abychom ušetřili pár desítek milionů na zakázce... Pane kolego nespletl jste si web?? Nikdo nepíše, že musíme za každou cenu vyrábět a vyvíjet supersonická letadla, nidko neříká, že musí vyvíjet balistické rakety, ale proboha výroba lokomotiv či jednotek není obor ,na který jsme malá země a obor, který se nevyplatí podporovat. Vážně nechápu tyto rádo by ekonomické úvahy, které dohlédnou pouze na vyfakturovanou cenu za jednu lokomotivu. Naštěstí lidé, kteří rozhodují o těchto věcech neuvažují (a doufám, že tak uvažovat nebudou) jako vy!!!!
07.12.2008 (19:08)  
Nevím proč, ale mně ten "facelift" trošku připomíná styl polské ET22
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/pkp003.jpg
registrovaný uživatel M 
07.12.2008 (18:50)  
Nezapomnel jsem, ja to vubec nevedel:-) Ale mam pocit, ze to do karet nahrava spis nam (mam pocit, ze oba tvrdime podobnou vec teda:) a ne skupine Pananiro-Hawkey.

BTW - v cem je rozdil mezi vyrobou lokomotiv a LCD panelu? Jinak receno, proc by si Cesko melo chranit vyrobu lokomotiv, zatimco LCD jsou nepodstatne? Kvuli tradici? Nebo pod heslem "kazdy svepravny stat musi mit vlastniho vyrobce lokomotiv"? Mimochodem, pokud by se lokomotivy vyrabely vsude, tak bude docela problem ziskat nejake ty uspory z rozsahu, protoze se to nikam do zahranici neproda (a Nemecko nebo Francie si samo se sebou vystaci urcite lip nez my)
07.12.2008 (18:14)  
Hawkey: co jsem zatím o téhle ES60U3 nastudoval, tak má pojezd a zřejmě i rám totožný s taurusy, jsou snad jinak dělané akorát kotoučové brzdy. Myslím, že v zájmu unifikace by nedělali odlišný rám (tuna oceli se v ceně lokomotivy celkem ztratí).

M: Zapomínáš na to, že vývoj 109E se platil ještě bokem formou výzkumných státních grantů, které se do ceny vůbec nepromítly. V létě 2006 s tím byl celkem skandál, doporučuju pro zasmání tehdejší Reportéry ČT a reportáž Davida Havlíka.
registrovaný uživatel M 
07.12.2008 (18:13)  
eb v současné situaci při objednávky 20 kusů při žádné opci neměla Škoda záruku, že pokryje výzkum, něco vydělá, tak je cena jaká je.

Pokud Skoda nemela zadnou zaruku, ze pokryje vyzkum (a tudiz jakoze veskery vyzkum hradila z te serie 20 lokomotiv), tak by jedna stala tak 300 mega (nebo proste cokoliv nad 125).

Jinak 100 loko po 100 mega jedna mi dava 10 giga. Nechapu, proc by se melo 10 giga nasypat rovnou Skodovce. Proc by to nemohl byt TREBA Zetor nebo co ja vim kdo... Treba aero. Pokud se bude argumentovat zamestnanosti, tak vezte, ze za mzdy by se to utratilo vsude
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
07.12.2008 (18:10)  
Nemyslel jsem tak upravovat hotovou mašinu, to je krajní a zoufalé řešení. Bavme se teď o vývoji nové lokomotivy vycházející z belgického Taurusu. Neznám detailně lokomotivy od Siemensu, ale budu přepokládat, že může nastat problém s hmotností trafa na rám, tudíž se přepracuje rám, přidá se třetí sběrač, musí se přepracovat střecha atd.. Konstrukce a projekce lokomotivy není žádná hračka.. a o tom si myslím vím dost.
07.12.2008 (18:04)  
Hawkey - Přesně tak. Kdyby tento stát přehodnotil priority v dopravní politice a ČD objednaly třeba 100 kusů 109E, tak jsem pevně přesvědčen, že jsem na ceně mezi 80 až 100 miliony... Už nyní, pokud se ČD odhodlají k další objednávkce, tak cena kusu bude minimálně o 1/5 nižší, neb v současné situaci při objednávky 20 kusů při žádné opci neměla Škoda záruku, že pokryje výzkum, něco vydělá, tak je cena jaká je. Ale zde se stále hádame, zda-li 100 nebo 125 mil, ale proboha touto objednávkou se zde opět trochu nakopl kolejový průmysl, podpořilo Know How v dané oblasti a nepochopitelně jsou zde pozitiva i v oblasti zaměstanosti v železničním průmyslu. Takto prostě jednají všechny státy - V Německu se téměř zásadně objednává u Siemens a Bombardier, ve Francii téměř zásadně u Alstom. Takto to prostě v oblasti kolejového průmyslu chodí. Je v tom prostě určitá politika. Výroba lokomotiv není výroba LCD monitorů nebo Mikrosystémů. Myslím, že objednávka 109E sledovala mnohem více, než je koupit lokomotivu o pár milionů levnější či dražší. A navíc, vzhledem k tomu, že tento stát uvažoval (možná ještě uvažuje) o vyhození 270 mld. (2160 lokomotiv Škoda 109E) do p...e, tak by mě neurazila ani cena 225 mil. za jednu 109E.
registrovaný uživatel M 
07.12.2008 (18:03)  
Hawkey - dat central do uz jezdiciho auta je drahy. Ale dat central do auta v tovarne tak drahy neni. Takze nesouhlas s tebou (ale cervenou ti nedam:-)

Ze 20 a 60 je rozdil, tak o tom zadna. Jestli to ale vysvetli 30% rozdilu, tak to je ale pouze spekulace (tak ci onak)
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko