..: Liberalizace trhu v Rakousku přinese ÖBB konkurenci :..

Stadler pro WESTbahn, foto: Stadler Rail + WESTbahn Vídeň – Rakouské státní dráhy (ÖBB) jsou v současné době hlavním železničním dopravcem v Rakousku. To se však má do několika let změnit. Díky nové legislativě, která od roku 2010 bude liberalizovat drážní dopravu, vznikne tomuto majoritnímu dopravci konkurence, a to přímo na nejvytíženější trati, tzv. "Westbahn" spojující Vídeň a Salcburk. Novým konkurentem se má stát WESTbahn GmbH, dceřinná společnost nově vzniklého RAIL Holding AG, za kterým stojí bývalý šéf ÖBB Personenverkehr Stephan Wehinger a Hans Peter Haselsteiner, šéf koncernu Strabag SE. Za zmínku stojí také předseda dozorčí rady, kterým se stal Benedikt Weibel, bývalý dlouholetý generální ředitel SBB.

Boj o Westbahn započne dle předpokladů v jízdním řádu 2011/2012. Státní dopravce bude nabízet flotilu vlaků se soupravami Railjet, z nichž prvních 11 má být úváděno do provozu v průběhu jízdního řádu 2008/2009, a spojovat Mnichov, Vídeň a Budapešť. Nasazení jednotek RJ do provozu je také motivací pro zvýšení traťové rychlosti na 230 km/h. Konkurenční WESTbahn GmbH se chce zaměřit na frekvenčně velmi vytíženou trasu Vídeň - Salcburk a v hodinovém intervalu zde provozovat spoje vedené novými jednotkami. Ty by pořídil u firmy Stadler Rail Group formou leasingu. Má jít o sedm osmivozových patrových jednotek konstrukčně odvozených od připravovaných vlaků pro systém S-Bahn v Curychu.

Součástí kontraktu je i komplexní údržba. Délka celé soupravy bude cca. 200 m, vozidla vyvinou maximální rychlost 200 km/h a budou schopna provozu s napájením 15 kV 16,7 Hz (Německo, Rakousko) a 25 kV 50 Hz (Maďarsko, ČR, Slovensko). To má v budoucnu umožnit rozšíření provozu do Bratislavy. Kapacita jednotky bude 600 míst výhradně ve standardu obvyklém v Rakousku pro první třídu; každý z vozů bude mít svého průvodce zajišťujícího prodej jízdenek, jídel a nápojů. Cena jízdenek prodávaných pouze ve vlaku má být na úrovni jízdného 2. třídy ÖBB. Zajímavé je, že se podle aktuálních informací bude uznávat slevová karta "ÖBB VORTEILScard", dále mají být zavedeny 25% slevy v méně atraktivních časech. Rentabilita je podle zástupců firmy zaručena od průměrné obsazenosti 200 cestujících na vlak.

Zdroj: WESTbahn, Railjet, námět: Raquac


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 11.12.2008 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Rakousko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
11.12.2008 (20:58)  
Tak vzhledem k tomu, že soukromý dopravce bude dostávat dotace, tak by měl povinně zajistit dopravní obslužnost na několika regionálních tratích anebo pouze na oné lukrativní trati, ale bez dotací. Bude brát dotace na vydělávajících výkonech a ÖBB budou o to s menšími dotacemi zajišťovat obslužnost na tratích ostatních. Doufám, že podobných scénářů se u nás nedočkáme a pokud ano, tak za podmínek, které jsem výše zmínil... Vyjímečně musím souhlasit s "M", že až na výjimky jsou tito takzvaní soukromí dopravci pouze prostřekem pro praní peněz - viz. autobusy Letuška (Rusové z Karlových Varů...) a dopravní podniky krajů živoří... Ale hlavně můžeme farizejsky tvrdit, že máme "konkurenční" prostředí a sami sobě nalhávat...
registrovaný uživatel marco 
11.12.2008 (20:00)  
jednotka na obrazku patri do vyrobneho portfolia STADLERu a od vyrobcu nesie komercny nazov DOSTO.

polovica prispevkov je tu uplne stupidna...
11.12.2008 (19:56)  
Patrová souprava (pokud je ilustrační obrázek tím, co by mělo jezdit) s velkoprostorovým uspořádáním 2+2, zpravidla u okna je nějaké prostorové omezení, nemůže konkurovat komfortem standardnímu kupátku ÖBB se šesti místy v oddíle se sedadly umožňujícími uspořádání (spací) letiště. I švýcarská jednička se v patrech odlišuje od dvojky pouze barvou sedaček a "ubrouskem" pod hlavu.
Konstrukce pater není taky uživatelsky přátelská z hlediska rozměrů k kufrům na kolečkách, které má podle mého odhadu minimálně polovička cestujících.
registrovaný uživatel Tlapa 
11.12.2008 (18:18)  
Držím palce.
Provozovat vlaky bez dotací je sice hooodně těžke a často nemožné, ale věřím, že při troše šikovného marketingu, kvalitní reklamě (nápaditější než "auta stojí vlaky jedou":-) a nějakému tomu vstupnímu kapitálu, to může jít.
A pokud jde o ten vzhled, tak je to naprosto normální patrová verze flirtu (asi s drobnýma obměnama) ze Stadlerovy produkce.(a pokud se tady někdo hádá jestli to vypadá jako ešus nebo ne, tak je vidět, že akorát nemá co dělat:-)
registrovaný uživatel DJ 
11.12.2008 (17:48)  
pendolino680: I kdybych si odmyslel ten "čumák", tak si myslím, že to stejné není. Troufám si podle té fotky odhadnout, že v horním podlaží této jednotky je více prostoru i u oken, podobně jako v patrových jednotkách CityShuttle (myslím ve srovnání s CityElefantem).
11.12.2008 (17:27)  
tak se podiwejte na elefantika a na tuhle fotku .. až na ten čumák je to stejné :-)
registrovaný uživatel Web 
11.12.2008 (17:05)  
pendolino: Nojo, to bude ono, má to na podvozku taky na každý straně dvě kola a na střeše sběrač :-))
registrovaný uživatel JOHNZ 
11.12.2008 (17:02)  
p.680: Ja by som to skorej videl na provenienciu Stadler Farhzeuge Bussnang ...
registrovaný uživatel happy 
11.12.2008 (17:01)  
ad Pendolino: Jak ti to může připomínat city elefant??To ti připomíná každá dvoupatrová jednotka??Jestli ano,tak to potom jo
11.12.2008 (16:29)  
ten vlak na fotce vypadá jak City Elefant akorát v jiném nátěru a jiným "čumákem" .. je možné že to je CityElefant pro Rakousko? :-) ..
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko