Vídeň – Rakouské státní dráhy (ÖBB) jsou v současné době hlavním železničním dopravcem v Rakousku. To se však má do několika let změnit. Díky nové legislativě, která od roku 2010 bude liberalizovat drážní dopravu, vznikne tomuto majoritnímu dopravci konkurence, a to přímo na nejvytíženější trati, tzv. "Westbahn" spojující Vídeň a Salcburk. Novým konkurentem se má stát WESTbahn GmbH, dceřinná společnost nově vzniklého RAIL Holding AG, za kterým stojí bývalý šéf ÖBB Personenverkehr Stephan Wehinger a Hans Peter Haselsteiner, šéf koncernu Strabag SE. Za zmínku stojí také předseda dozorčí rady, kterým se stal Benedikt Weibel, bývalý dlouholetý generální ředitel SBB.
Boj o Westbahn započne dle předpokladů v jízdním řádu 2011/2012. Státní dopravce bude nabízet flotilu vlaků se soupravami Railjet, z nichž prvních 11 má být úváděno do provozu v průběhu jízdního řádu 2008/2009, a spojovat Mnichov, Vídeň a Budapešť. Nasazení jednotek RJ do provozu je také motivací pro zvýšení traťové rychlosti na 230 km/h. Konkurenční WESTbahn GmbH se chce zaměřit na frekvenčně velmi vytíženou trasu Vídeň - Salcburk a v hodinovém intervalu zde provozovat spoje vedené novými jednotkami. Ty by pořídil u firmy Stadler Rail Group formou leasingu. Má jít o sedm osmivozových patrových jednotek konstrukčně odvozených od připravovaných vlaků pro systém S-Bahn v Curychu.
Součástí kontraktu je i komplexní údržba. Délka celé soupravy bude cca. 200 m, vozidla vyvinou maximální rychlost 200 km/h a budou schopna provozu s napájením 15 kV 16,7 Hz (Německo, Rakousko) a 25 kV 50 Hz (Maďarsko, ČR, Slovensko). To má v budoucnu umožnit rozšíření provozu do Bratislavy. Kapacita jednotky bude 600 míst výhradně ve standardu obvyklém v Rakousku pro první třídu; každý z vozů bude mít svého průvodce zajišťujícího prodej jízdenek, jídel a nápojů. Cena jízdenek prodávaných pouze ve vlaku má být na úrovni jízdného 2. třídy ÖBB. Zajímavé je, že se podle aktuálních informací bude uznávat slevová karta "ÖBB VORTEILScard", dále mají být zavedeny 25% slevy v méně atraktivních časech. Rentabilita je podle zástupců firmy zaručena od průměrné obsazenosti 200 cestujících na vlak.
polovica prispevkov je tu uplne stupidna...
Konstrukce pater není taky uživatelsky přátelská z hlediska rozměrů k kufrům na kolečkách, které má podle mého odhadu minimálně polovička cestujících.
Provozovat vlaky bez dotací je sice hooodně těžke a často nemožné, ale věřím, že při troše šikovného marketingu, kvalitní reklamě (nápaditější než "auta stojí vlaky jedou":-) a nějakému tomu vstupnímu kapitálu, to může jít.
A pokud jde o ten vzhled, tak je to naprosto normální patrová verze flirtu (asi s drobnýma obměnama) ze Stadlerovy produkce.(a pokud se tady někdo hádá jestli to vypadá jako ešus nebo ne, tak je vidět, že akorát nemá co dělat:-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.