..: Liberalizace trhu v Rakousku přinese ÖBB konkurenci :..

Stadler pro WESTbahn, foto: Stadler Rail + WESTbahn Vídeň – Rakouské státní dráhy (ÖBB) jsou v současné době hlavním železničním dopravcem v Rakousku. To se však má do několika let změnit. Díky nové legislativě, která od roku 2010 bude liberalizovat drážní dopravu, vznikne tomuto majoritnímu dopravci konkurence, a to přímo na nejvytíženější trati, tzv. "Westbahn" spojující Vídeň a Salcburk. Novým konkurentem se má stát WESTbahn GmbH, dceřinná společnost nově vzniklého RAIL Holding AG, za kterým stojí bývalý šéf ÖBB Personenverkehr Stephan Wehinger a Hans Peter Haselsteiner, šéf koncernu Strabag SE. Za zmínku stojí také předseda dozorčí rady, kterým se stal Benedikt Weibel, bývalý dlouholetý generální ředitel SBB.

Boj o Westbahn započne dle předpokladů v jízdním řádu 2011/2012. Státní dopravce bude nabízet flotilu vlaků se soupravami Railjet, z nichž prvních 11 má být úváděno do provozu v průběhu jízdního řádu 2008/2009, a spojovat Mnichov, Vídeň a Budapešť. Nasazení jednotek RJ do provozu je také motivací pro zvýšení traťové rychlosti na 230 km/h. Konkurenční WESTbahn GmbH se chce zaměřit na frekvenčně velmi vytíženou trasu Vídeň - Salcburk a v hodinovém intervalu zde provozovat spoje vedené novými jednotkami. Ty by pořídil u firmy Stadler Rail Group formou leasingu. Má jít o sedm osmivozových patrových jednotek konstrukčně odvozených od připravovaných vlaků pro systém S-Bahn v Curychu.

Součástí kontraktu je i komplexní údržba. Délka celé soupravy bude cca. 200 m, vozidla vyvinou maximální rychlost 200 km/h a budou schopna provozu s napájením 15 kV 16,7 Hz (Německo, Rakousko) a 25 kV 50 Hz (Maďarsko, ČR, Slovensko). To má v budoucnu umožnit rozšíření provozu do Bratislavy. Kapacita jednotky bude 600 míst výhradně ve standardu obvyklém v Rakousku pro první třídu; každý z vozů bude mít svého průvodce zajišťujícího prodej jízdenek, jídel a nápojů. Cena jízdenek prodávaných pouze ve vlaku má být na úrovni jízdného 2. třídy ÖBB. Zajímavé je, že se podle aktuálních informací bude uznávat slevová karta "ÖBB VORTEILScard", dále mají být zavedeny 25% slevy v méně atraktivních časech. Rentabilita je podle zástupců firmy zaručena od průměrné obsazenosti 200 cestujících na vlak.

Zdroj: WESTbahn, Railjet, námět: Raquac


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 11.12.2008 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Rakousko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
14.08.2009 (11:06)  
Už se těším. Až bude premiéra, tak doufám, že tam budu sedět! Musí to vyjít!
registrovaný uživatel M 
13.12.2008 (0:46)  
Teda ty hotspoty jsem nezkousel osobne a mozna se pletu, ale pocitam, ze to bude jako na letosti. Zdarma maximalne odjezdy vlaku, zbytek za prispevek na chude:)
Ale s tim 2+1 jsi mne chvilu zblbl. Uz jsem myslel, ze su senilni uplne:-))
registrovaný uživatel M 
13.12.2008 (0:43)  
Link nefacha. Kazdopadne to asi byla fotka z erste klasse:)
http://www.bahn.de/p/view/mobilitaet/zug/fahrzeuge/ice_3.shtml
Tady mas virtualni prohlidku vseho moznyho. Mimochodem, pise se tam o internetu ve vlaku (vec, kterou casto zminujes). Vsimni si, ze je to zpoplatnene (predpokladam, ze v tvem pojeti by to bylo zdarma)
12.12.2008 (19:50)  
Já jsem tedy ICE nikdy nejel, ale když už o tom je řeč, byl jsem zvědavý, jak to uvnitř vypadá. Našel jsem tenhle obrázek:
http://lh6.ggpht.com/_VDSbEfaRPII/RtQZkmhjZlI/AAAAAAAABVI/nGlO3AzDrwI/DSC02506.JPG
Podle něho to tedy vypadá na 2 + 1. Jak to tedy je?
registrovaný uživatel M 
12.12.2008 (18:51)  
Jo, takovej rozdil (43 centimetru) jsem zhruba cekal. Sedacky v ICE by tudiz mely byt min pohodlny, protoze na jednu vychazi min mista. Je to tak? Myslim ze ne
12.12.2008 (18:21)  
Diskusi jsem nečetl, jen jsem zaznamenal otázku šířky pendolina a vlaku ICE. Našel jsem tyto údaje:
pendolino: 2800 mm
ICE-3: 3232 mm
(počítána vždy vnější šířka skeletu skříně).
registrovaný uživatel mira 
12.12.2008 (17:16)  
M: Žasnout nemusíš. Tohle vím a je mě jasný že stát zaplatí dráze buď zisk nebo ztrátu ale nic se neděje. Narážel jsem tím na to, že dráhy dostaly 12 mld za odprodej majetku SŽDC a teď z toho mají už jenom 4 mld, a tvrdí, že ten zbytek musely použít na dofinancování ZDO, protože jim kraje a stát platí málo. O to mě jde. Jak to teda je? Kraje si něco objednaly a nezaplatily to v té míře co měly, nebo se drahám v průběhu roku zvýšily náklady víc než čekaly?
registrovaný uživatel M 
12.12.2008 (15:28)  
mira - pokud by ZDO byla ztratova, tak jak se to uzivi? CHybejici penize doplaci zamestnanci ze sveho? Fakt zasnu...

Proste asi takto - vlaky jezdi pouze ZDO. Naklady jsou 100, prijmy z listku 50. Dotace slouzi i dorovnani ztraty, pripadne vytvoreni primerenho zisku (zanedbame ho). Pokud jsou dotace presne 50, tak je hospodareni na nule fakticky i ucetne. Pokud jsou dotace jen 40, tak ucetne firma hospodari minus 10. Ale jak je to fakticky. Jde o statni firmu (akciovku vlastnenou statem), takze vsechny zisky a ztraty jdou vicemene na vrub statnimu rozpoctu. Z tohoto duvodu je vyska dotaci vicemene nepodstatna, protoze rozdil mezi naklady a prijmy z jizdneho jde vzdy na vrub statniho rozpoctu. Takze tech chybejicich 10 je sice ztratou ucetni, ale fakticky je ta dotace 50 (tech 10 se totiz neztrati ve vakuu - je to ztrata akcionare, cili krome fakticke dotace 50 je to dalsich 10)...
Naopak, pokud by dotace byla 60 a firma by vytvorila "zisk", tak by tech 10 penez byl prijem statniho rozpoctu. Jinymi slovy cista dotace by byla 40. V okamziku, kdy je vlastnik i "donator" tataz osoba, tak o vysce dotace nebo ztraty nema smysl mluvit. Je to stejne hloupe, jako kdyby OSVC vedl jako jeden z nakladu svuj vlastni plat (a pritom by jeho dan jako pravnicke osoby byla stejna jako dan osoby fyzicke). Je prece jedno, jestli mu jeho zisk 20 pripadne cely nebo jestli si z toho zisku vyplati plat 15 a "vydela" jenom 5...

Jina situace je u soukromniku, kteri by se ucastnili v systemu ZDO. Nedovedu si predstavit, ze by nekdo do toho sel s vedomim dlouhodobe ztratovosti (neco jineho je spatne obdobi nebo spatny podnikatelsky zamer). Nebo jako myslis, ze autobusak, kterej vozi deti do skoly do vedlejsi dediny ma ucetnictvi typu "za autobus dam 100, od deti dostanu 20, od mesta 70 a 10 prodelam"? Asi ne...

Nebo jeste jinak. Stat je vlastnikem drah a soucasne je to stat, ktery draham vyplaci dotace. Je velice snadne vyrobit ziskove drahy - proste jim pridelit vice penez. Rekneme, ze jsem truhlar. Za rok jsem mel naklady 100, prijmy 90. Z nejakho duvodu se chci dostat na nulu. Takze ja jako osoba zadam sobe jako truhlari zakazku za 10 (pomineme zakony a tak, jde jen o ten ucetni vysledek). Svoje truhlarske ucetnictvi jsem dostal na nulu, ale moje celkove hospodareni (osoba+truhlar) se nezmenilo ani o pid. Takze tolik k tomu, jak moc ma smysl uvazovat o ziscich a ztratach v systemu dotaci a v systemu, kde vlastnik je stejny jako zasobarna prijmu...

To, jak je ta ktera trat ziskova nebo ztratova zavisi v takovem systemu na jedine veci - na vysce dane dotace. na poctu (potencionalnich) cestujicich to nezavisi absolutne vubec
registrovaný uživatel mira 
12.12.2008 (15:03)  
waszyn: A jak to můžeš vědět že ZDO je výdělečná? Ty v tom děláš, nebo je to jenom tvoje doměnka? Vypadá to jako bys chtěl, ať ten článek někdo napíše takovým způsobem, že ZDO je výdělečná a hotovo. Přitom to zrovna v ČR nebude pravda, protože jsou zde nejnižší dotace ze Střední Evropy, dokonce nižší než na Slovensku nebo v Maďarsku.
registrovaný uživatel M 
12.12.2008 (14:04)  
hanaak - kde se tam pise o tom, ze to bude 2+2? Jinak lachtani do Vidne 2+2 jsou a nemam vylozene pocit, ze bych musel mit hlavu na rameni, protoze se mi tam tlaci strop...
A dale: ICE jsou 2+2, pendolina 1+2. Mista je tam zhruba stejne, pricemz se nezda, ze by pendolino melo o tolik uzsi skrin. Takze na poctu sedadel dalezet muze a nemusi...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko