..: Zdraží IDS JMK nad úroveň jizdného Českých drah? :..

754 Brno Brno - Cestování v integrovaných dopravních systémech kromě zvýšeného komfortu spojeného s koordinovanými přestupy mezi různými druhy dopravy zákazníkům zpravidla přináší i úsporu na jízdném. V jihomoravském kraji tohle kvůli požadavku Dopravního podniku města Brna od roku 2009 platit nemusí. DPmB chce nejpoužívanější hodinovou jízdenku po Brně zdražit z nynějších 15 korun na 22 nebo 24 korun a krátkodobou přestupní jízdenku z nynějších 10 na 16 korun. U nejčastějších jízdenek je tedy v návrhu zdražení o závratných 50 procent.

Pozitivní efekty integrovaných dopravních systémů zvyšují poptávku po hromadné dopravě a je tudíž v zájmu státní správy takovou hromadnou dopravu podporovat. Skrze příspěvky od krajů a měst tak jízdné v rámci IDS může být nižší, než-li jízdné Českých drah, které platí i v méně atraktivních oblastech. V jihomoravském kraji, který často slouží jako vzor integrovaných systémů v Česku, to dosud vesměs platí. Lze to dokázat na čtyřech vybraných významných stanicích v okolí centra IDS, Brna. Jízdenka IDS z Brna hl.n. do Kuřimi nyní stojí 21 Kč, zatímco jízdenka Českých drah 32/24 Kč (obyčejná/zákaznická). Blansko přijde na 26, resp. 33/25 Kč, Rajhrad na 21, resp. 21/16 Kč a Slavkov na 32, resp. 40/30 Kč. Je tedy zřejmé, že jízdenky v rámci IDS se vesměs pohybují na úrovni zákaznického jízdného ČD.

Problém může nastat v okamžiku, kdy se z nějakého důvodu zvýší jízdné IDS v některém z pásem. Přesně takový účinek může mít požadavek Dopravního podniku města Brna (DPmB), který navrhl zvýšení jízdného. Předplatní jízdenky pak zdraží zhruba o 20 %, přičemž cena jednodenního lístku se v návrhu nemění (její cena 60 korun z ní ovšem v současnosti stejně činí nezajímavý produkt).

Je nutno dodat, že zmíněná hodinová jízdenka neplatí pouze v Brně. IDS jihomoravského kraje nerozlišuje jízdenky podle místa platnosti, ale výhradně podle počtu zón, což znamená, že požadavek brněnského dopravního podniku zdraží dvoupásmovou jízdenku na 22 až 24 korun v celém IDS JMK. Současně by to znamenalo zdražení všech ostatních jednorázových jízdenek. Vyjdeme-li z toho, že zdražení by bylo o 50 %, tak relace uvedené výše by vypadaly následovně: Kuřim za 32 korun s IDS, za 32/24 korun s ČD, Blansko 39 - 33/25, Rajhrad 32 - 21/16 a Slavkov 48 - 40/30. Je-li cestující majitelem předplatního kupónu pro Brno ("šalinkarty"), ušetří za dvě zóny (v takovém případě si cestující musí zakoupit lístek pouze pro zóny, v něm neplatí jeho předplatní jízdenka a takovou "kombinovanou" jízdenku je možné označit již ve výchozí stanici), což systém jízdného v IDS činí výhodnějším, ale totéž je částečně pravdou i v případě jízdenek ČD (ty lze koupit z poslední stanice v rámci platnosti předplacené jízdenky).

Výhody jízdenek IDS by tak zůstaly pouze v situacích, kdy cestující musí přestupovat nebo se v Brně dopravit na nádraží (v takovém případě ale musí být doma předzásoben jízdenkami všech typů). Primární výhoda IDS, tedy nižší jízdné, by z rozhodnutí DPmB zmizela v nenávratnu. Vše by navíc mohlo mít vliv i na přehodnocení subvencí pro České dráhy.

Zdroj: Moderní Brno


M | 10.11.2008 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5 6 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
12.11.2008 (1:41)  
thingie - tak tohle reseni by bylo revolucni, ale urcite zajimave (bez ironie)
Jinak ja si listky kupuju na Stare Osade a jsem vzdycky bud rovnou na rade nebo druhej. Za dob mesicnich (od "prvniho" do "posledniho") salinkaret to bylo jiny kafco a to navzdory tomu, ze se prodavaly skoro vsude...
registrovaný uživatel thingie  mail  
12.11.2008 (0:56)  
Tak teď pro změnu reaguju na ten nejbližší automat maximálně kilometr daleko, že je to úvaha úplně k ničemu.

Loni jsem každopádně šalinkartu neměl a i přes snahu udržovat nějakou malou zásobu lístků to byl vždycky mor, rozhodně nejhorší zážitky s městskou dopravou mám prakticky vždy se sháněním a placením lístků -- nezávisle na tom kolik stojí. A nejen v Brně.

Ono teda i koupit tu šalinkartu je mor, nebýt toho, že pro mě není problém dojít dopoledne do Pisárek nebo v nějaký podobný „slabý“ čas a místo, tak bych asi taky hrozně nadával.

Abych byl upřímný, byl bych prostě pro to zaplatit městskou dopravu zcela z dotací, je to sice o něco méně spravedlivé, ale asi bychom bez všech těhle problémů byli šťastnější.
registrovaný uživatel M 
11.11.2008 (22:57)  
Podobne se muzes zeptat, co delat, kdyz prijdes na nadrazi, tam nefunguji automaty, u pokladen fronta jak bejk a vlak jede za 10 minut. Co ted?

Holt, kdyz mam neco na knop, tak je lepsi byt pripraven i na necekane. Mimochodem, ja bych si asi koupil ten listek u ridice (prislo by mi to lepsi reseni, nez si sednout na obrubnik a brecet, ze mi ujel vlak...:-))
registrovaný uživatel thingie  mail  
11.11.2008 (22:47)  
milan: Co teda konkrétně nejlíp udělat, když přijdu na zastávku Klusáčkova, zjistím, že automat zrovna nefunguje, a za půl hodiny mi jede z hlavního nádraží vlak?
registrovaný uživatel milan 
11.11.2008 (21:48)  
Michal Janko: S tou noční hrou, pokud třeba narážíš na nedávnou TMOU, tak si myslím, že právě tady by se mohla využít 24hod jízdenka a pokud skončíš v nějakém zapadákově, stejně tam nic nepojede, takže je ti jízdenka k ničemu;)

PS: http://www.idsjmk.cz/img/center/plany/Plan-site-Brno.gif
Pokud se stále bavíme o Brně, koukni na plán a zjistíš, že automat je všude do maximálně jednoho kilometru a to už by muselo být. A že by nefungovaly dva nejbližší?
registrovaný uživatel karosa  mail  
11.11.2008 (17:32)  
M: Já pouze popsal můj případ, který se mi stal. Vím, že je to jen jeden případ z dejme tomu, milionu, Nemyslel jsem tím, že by se to nějak mělo řešit.Osobně ten prodej jízdenek u řidiče s přirážkou chápu a souhlasím s ním.
11.11.2008 (17:12)  
Těch modelových případů se dá vymyslet celá řada, stačí, když zapátrám ve vlastní paměti:

1) Chcete jít do divadla pěšky, máte nečekanou návštěvu a následně nedostatek času. V okolí vašeho bydliště není tabák večer otevřený a automat tam nemáte.

2) Jste v Brně na výletě, koupíte si skládací 10jízdenku. Nemáte přesný plán, navštívíte pár pamětihodností a v momentě, kdy vám skládací jízdenka dojde, není v okolí žádný automat ani otevřený tabák (anebo tam ty jízdenky neprodávají). Jízdenky do zásoby nemá smysl kupovat, když dopředu nevíte, kolik přesně jich budete potřebovat.

3) Hrajete noční hru a vaše skupina skončí na sedmém stanovišti pět kilometrů od centra. Čekali jste lepší výsledek, že dojdete až do cíle (ráno či dopoledne). Nejste zdejší, takže šalinkarty ani jízdenky po kapsách nenosíte. Automat v tom zapadákově samozřejmě není.

Případy 1–3 nejsou z mého pohledu taková "provinění", aby člověk platil za jízdenku více než dvojnásobek normální ceny.

SMS jízdenka by to vyřešila.

milan:
I kdyby se toho M nechytl, jsou ty jeho příměry mimo mísu.

karosa:
Jsem Trutnovák, přesto ale díky za vysvětlení ;-)
registrovaný uživatel M 
11.11.2008 (16:55)  
karosa - je to ale porad o tomtez - kolik lidi jezdi do Brna Panonkou? Proste vsechny pripady se vyresi nikdy. Pokud neco funguje v milionu pripadu, tak ten jeden, kde to neklapne, ignoruju. Mozna jsem jednoduchej...
Ale taky by se ti mohlo stat, ze prijedes Pannonkou do Brna, stanky jsou zavrene, automaty rozbite, v drobnych mas jenom 8 korun, vybitej mobil. Co ted? Ma se kvuli tomu hledat nejake reseni tehle situace (ktera teoreticky muze nastat taky)?

Jinak ze by ani jeden automat na hlavnim nefungoval se clovek snad ani nechce verit:)
registrovaný uživatel milan 
11.11.2008 (15:51)  
Michal Janko: Hrušky s jabkama jsem nadhodil já :-P
registrovaný uživatel karosa  mail  
11.11.2008 (15:27)  
M a MJ: Na MHD v Trutnově nexistují jízdenky,které by sis mohl zakoupit napřed např. v trafice nebo automatu. Jízdenky na jedotlivou jízdu vydává přímo řidič ze strojku(cena 9/11Kč podle pásma za hotové).Pokud vlastníš dopravní kartu se zabudovaným čipem(obdoba šalinkarty v Brně),která funguje i jako elektronická peněženka(a máš na ni samozřejmě dostatek finančních prostředků),můžeš platit u řidiče kartou, kterou přiložíš ke čtečce a oznámíš řidiči,že chceš platit kartou. V tom případě ti řidič ze strojku vydá lístek v ceně 9Kč(stejně, jako bys platil v hotovosti),ale z karty se ti odečte jen 7Kč.
2)Moje zkušenost se zakupováním jízdenky v noci v Brně je taková,že když jsem přijel např. v 1.30 Pannonkou na hl.n.,automat na tramvajovém terminálu před nádražím byl mimo provoz,tak nikde jinde v okolí jízdenky k prodeji nebyly,ani v těch různých otevřených stáncích s občerstvením.
  1 2 3 4 5 6 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko