..: Zdraží IDS JMK nad úroveň jizdného Českých drah? :..

754 Brno Brno - Cestování v integrovaných dopravních systémech kromě zvýšeného komfortu spojeného s koordinovanými přestupy mezi různými druhy dopravy zákazníkům zpravidla přináší i úsporu na jízdném. V jihomoravském kraji tohle kvůli požadavku Dopravního podniku města Brna od roku 2009 platit nemusí. DPmB chce nejpoužívanější hodinovou jízdenku po Brně zdražit z nynějších 15 korun na 22 nebo 24 korun a krátkodobou přestupní jízdenku z nynějších 10 na 16 korun. U nejčastějších jízdenek je tedy v návrhu zdražení o závratných 50 procent.

Pozitivní efekty integrovaných dopravních systémů zvyšují poptávku po hromadné dopravě a je tudíž v zájmu státní správy takovou hromadnou dopravu podporovat. Skrze příspěvky od krajů a měst tak jízdné v rámci IDS může být nižší, než-li jízdné Českých drah, které platí i v méně atraktivních oblastech. V jihomoravském kraji, který často slouží jako vzor integrovaných systémů v Česku, to dosud vesměs platí. Lze to dokázat na čtyřech vybraných významných stanicích v okolí centra IDS, Brna. Jízdenka IDS z Brna hl.n. do Kuřimi nyní stojí 21 Kč, zatímco jízdenka Českých drah 32/24 Kč (obyčejná/zákaznická). Blansko přijde na 26, resp. 33/25 Kč, Rajhrad na 21, resp. 21/16 Kč a Slavkov na 32, resp. 40/30 Kč. Je tedy zřejmé, že jízdenky v rámci IDS se vesměs pohybují na úrovni zákaznického jízdného ČD.

Problém může nastat v okamžiku, kdy se z nějakého důvodu zvýší jízdné IDS v některém z pásem. Přesně takový účinek může mít požadavek Dopravního podniku města Brna (DPmB), který navrhl zvýšení jízdného. Předplatní jízdenky pak zdraží zhruba o 20 %, přičemž cena jednodenního lístku se v návrhu nemění (její cena 60 korun z ní ovšem v současnosti stejně činí nezajímavý produkt).

Je nutno dodat, že zmíněná hodinová jízdenka neplatí pouze v Brně. IDS jihomoravského kraje nerozlišuje jízdenky podle místa platnosti, ale výhradně podle počtu zón, což znamená, že požadavek brněnského dopravního podniku zdraží dvoupásmovou jízdenku na 22 až 24 korun v celém IDS JMK. Současně by to znamenalo zdražení všech ostatních jednorázových jízdenek. Vyjdeme-li z toho, že zdražení by bylo o 50 %, tak relace uvedené výše by vypadaly následovně: Kuřim za 32 korun s IDS, za 32/24 korun s ČD, Blansko 39 - 33/25, Rajhrad 32 - 21/16 a Slavkov 48 - 40/30. Je-li cestující majitelem předplatního kupónu pro Brno ("šalinkarty"), ušetří za dvě zóny (v takovém případě si cestující musí zakoupit lístek pouze pro zóny, v něm neplatí jeho předplatní jízdenka a takovou "kombinovanou" jízdenku je možné označit již ve výchozí stanici), což systém jízdného v IDS činí výhodnějším, ale totéž je částečně pravdou i v případě jízdenek ČD (ty lze koupit z poslední stanice v rámci platnosti předplacené jízdenky).

Výhody jízdenek IDS by tak zůstaly pouze v situacích, kdy cestující musí přestupovat nebo se v Brně dopravit na nádraží (v takovém případě ale musí být doma předzásoben jízdenkami všech typů). Primární výhoda IDS, tedy nižší jízdné, by z rozhodnutí DPmB zmizela v nenávratnu. Vše by navíc mohlo mít vliv i na přehodnocení subvencí pro České dráhy.

Zdroj: Moderní Brno


M | 10.11.2008 (11:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Tarify

More from ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
Registered user SYN 
18.11.2008 (21:49)  
Návaly by sice teoreticky být nemusely poněvadž klouzavý tarif (neboli kupón může mít platnost třeba od 15.1. do 14.2.) ale jelikož dřív byl kupón od prvního do posledního tak každý přirozeně pokračuje zase postarým (pokud jezdí MHD trvale) a pak to docela dost dlouho trvá než se jednotlivým lidem ty platnosti trochu "rozjedou". Speciálně roční kupon se dočkal klouzavé varianty teprve od letoška tak tam je to extrém, všichni ho mají (plus mínus tak dva dny) od 2. ledna
Registered user M 
15.11.2008 (16:17)  
Celodenni listek bude stat 80 korun. Takze se vyplati az od SESTE jizdy. Sest hodin denne v MHD? To je snad listek pro ridice, ne?:-)))
Registered user M 
15.11.2008 (10:35)  
Mozna se pletu, ale v Brne moc navaly nejsou, nekupuje se od prvniho do posledniho
Registered user SYN 
15.11.2008 (10:22)  
Jojo, tohle je od prosince (aby se stihl nejvetsi naval okolo noveho roku az budou lidi masove kupovat nove rocni, ctvrtletni i mesicni - uz za vyssi cenu) a nekde k tomu byla poznamka ze o cene ostatnich jizdenek se dale bude jednat s Kordisem a s novym krajskym zastupitelstvem, az bude ustaveno. Takze pak se muze zmenit jeste ten zbytek.

Mimochodem zdrazeni predplatnich mesicnich az rocnich (co bylo ted) kuponu cini vcelku rovnomernych 18-19% pres vsechny kategorie, rozhodne nejvetsi zdrazeni za poslednich nekolik let...
Registered user M 
15.11.2008 (1:04)  
Z tech financnich toku, co jsem popsal si dovolim tvrdim, ze Kordis takhle malickej:-) Plus tohle je od prosince, je mozny, ze jeste neco prijde.
Zajimalo by mne ale, kterym smerem se ta jednodenni pohne. Uz ted je nezajimava a pokud by se mela jeste zdrazit, tak se nevyplati ani tem pizzarum:-))
14.11.2008 (22:33)  
Informace o změně Tarifu IDS JMK
Od 1. prosince 2008 dochází ke změnám u cen předplatních jízdenek pro tarifní zóny 100+101. U základní měsíční jízdenky nepřenosné dochází ke zvýšení ceny o 80,- Kč, u čtvrtletní o 210,- Kč a u roční o 730,- Kč. Roční předplatní jízdenka pro studenty a děti bude stát 2215,- Kč. Nově se zavádí roční předplatní jízdenky pro seniory do 70 let za 2.750,- Kč.
Od 1. prosince 2008 dochází rovněž ke změně cen u jízdenek předplatních přenosných (s platností 1, 3, 7, 14 a 30 dnů), které jsou rovněž platné pouze pro zóny 100 a 101.
Bezplatná přeprava pro seniory nad 70 let a pro osoby, které doprovází dítě do 3 let, v tarifních zónách 100+101 zůstává i nadále zachována za stejných podmínek jako doposud.
Ceny jednorázových jízdenek, ceny mimobrněnských předplatních jízdenek a ceny předplatních jízdenek pro cestu mezi Brnem a ostatními zónami se nemění.
---
takže to nakonec DPMB s Kordisem vyřešili takhle
Registered user M 
13.11.2008 (12:24)  
Vse je roztahane? Rekl bych, ze ceska mesta jsou pomerne dost miniaturni.

Jinak OK teda...
Registered user thingie  mail  
13.11.2008 (3:15)  
Reagujete úplně zbytečně podrážděně. (Spíš teda „reaguješ“.) Já jsem tedy teď napsal docela dlouhý text reagující na všechny „výtky“, tady, ale pak jsem ho smazal, protože mi přišel zbytečný, raději to pojmu jinak.

Já neříkám, že tohle se má udělat hned, ale že je to model, ke kterému by se mělo směřovat.

Problém totiž není, že bych chtěl zadarmo jezdit šalinou, aby mi to ostatní zaplatili, či co, to já si tu šalinkartu holt koupím, a dám za ní tolik co teď, tolik o kolik se má zdražit, a bude-li nutné, tak holt asi i víc. Budiž. Uvědomuju si dokonce i to, že ta „bezplatná“ přeprava by mě nakonec asi stála víc než ta co je teď.

Zrovna ta podrážděná reakce s těma příkladama je ukázkou toho, kde problém opravdu je. On totiž nestojí tak, že chci podporovat hromadnou dopravu na úkor aut abych si tím mohl jezdit zadarmo a ti imaginární druzí mi to zaplatili. Ale proto, že to jinak nejde. Ono prostě není docela dobře možné mít město které bude nakloněné hromadné dopravě, půjde tam ledaskam dojít pěšky a potřeba mít auto tam bude jen malá, a zároveň město kde, když si to auto koupím, tak si všude pohodlně dojedu.

Vylučuje se to, město pro auta je autodrom a Brno k tomu docela směřuje, v takovém městě je obtížné používat hromadnou dopravu, vše je roztahané, pro všechno musím letět na druhý konci (protože ve městě není pro dosažitelnost autem příliš důležité zdali je to kilometr nebo deset, ale jiné věci). Bez auta tam skutečně přežiju jen když nemám rodinu nebo tak, jinak je vše problém.

Jo, zase se těžko dá vybudovat ráj bez aut, to chápu. Ale prostě tu jde o problém složitější než kolik stojí jízdenka nebo nějaké mýto pro auto. Jde o problém rozvoje celého města, a není snadné ho nasměrovat žádoucím směrem. Dostatečná podpora městské dopravy bohužel není proveditelná tak, aby nebyla na úkor aut a lidí je používající (vyvraťte to). Takže jsem navrhnul realistický proveditelný krok, jeden, dílčí. Na který se musí vázat spousta dalších rozhodnutí, pochopitelně.

A to nedělám proto, že bych chtěl někoho utlačovat a jezdit zadarmo, ale protože autodromy považuju za špatný model města, ke kterému není dobré jít. A to pro všechny, ne jen nějakou zanedbatelnou menšinu. Ale pro to se musí realisticky něco dělat, ne při každém náznaku nějakého problému začít tvrdit, že musím dovézt děti na balet.
Registered user M 
12.11.2008 (16:43)  
Argumenty? "Zakazte (vymyslete novou dan) auta, ja to chci a nezajima mne, ze jsem v mensine" - to je pro tebe argument? "Udelejte MHD zadarmo (kde vezmete miliardu nevim a nehci vam to rict), ja to chci" - to je pro tebe taky argument?
Tak to je potom jina...

V ramci argumentu (ktere tady "predkladas") bys mohl aspon nadhodit, jak to udelat s tema deckama. Nebo ten nakup a hokejku a vystroj a lyze budes vozit autobusem (ze ostatni lidi v autobusu na tvoji "bagaz" nejsou zvedavi ti nevadi)? Nebo mas tolik casu, ze pojedes na trikrat (akorat bacha, aby tim mezitim nezavreli...)? Prosim, zahrn mne argumenty. Ono je to totiz tak, ze ty si vezmes svuj kufricek a jdes si do jidelnaku balit baby. Ne kazdej je ale takovej (nekomu se uz nejakou tu babu podarilo i sbalit)...
Zatim tady ctu akorat tvoje prani a kdyz dojde na otazku (treba kde v rozpoctu vzit tu miliardu, pripadne jak presvedcit lidi, ze se v Brne za pouziti auta bude platit), jak to prani hodlas splnit, tak jaksi N/A...

Nejhorsi vec na svete totiz je, kdyz lidem, co potrebuji nekde bydlet a "hloupe" si berou hypoteku radi tricatnik, co bydli v hotelu Maminka a vi uplne presne, ze hypoteka je kravina, kdyz nemovitosti pujdou dolu. A presne takhle vypadaji tvoje rady... (poznamka - tim nerikam, ze bydlis v hotelu maminka - pokud bys mel problem s tim, co tim chci rict) Takze tvoje navrhy fajn - do spolku mladych muzu bez zavazku, co maji hruzu (nebo despekt k necemu tak nizkemu) z rizeni auta je to super. Pro "masy" je to ale o neco horsi...
12.11.2008 (16:26)  
M, myslím, že z tvého stylu "diskutování" si každý udělá obrázek o tom, kdo je "magor" a "děcko".

Kdykoli někdo diskutuje o tématu a předkládá argumenty, ty osočuješ a urážíš, dovozuješ nesmysly, v lepším předvádíš to srážíš demagogií v podobě scestných příměrů.

Proto jsi samozřejmě nedostižný king každé diskuse a proto je taková "radost" tady diskutovat. Mně to teda zas na dlouhou dobu stačilo, můžeš si tu tedy dlouhé dny užívat pocit vlastní neomylnosti.
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko