..: Zdraží IDS JMK nad úroveň jizdného Českých drah? :..

754 Brno Brno - Cestování v integrovaných dopravních systémech kromě zvýšeného komfortu spojeného s koordinovanými přestupy mezi různými druhy dopravy zákazníkům zpravidla přináší i úsporu na jízdném. V jihomoravském kraji tohle kvůli požadavku Dopravního podniku města Brna od roku 2009 platit nemusí. DPmB chce nejpoužívanější hodinovou jízdenku po Brně zdražit z nynějších 15 korun na 22 nebo 24 korun a krátkodobou přestupní jízdenku z nynějších 10 na 16 korun. U nejčastějších jízdenek je tedy v návrhu zdražení o závratných 50 procent.

Pozitivní efekty integrovaných dopravních systémů zvyšují poptávku po hromadné dopravě a je tudíž v zájmu státní správy takovou hromadnou dopravu podporovat. Skrze příspěvky od krajů a měst tak jízdné v rámci IDS může být nižší, než-li jízdné Českých drah, které platí i v méně atraktivních oblastech. V jihomoravském kraji, který často slouží jako vzor integrovaných systémů v Česku, to dosud vesměs platí. Lze to dokázat na čtyřech vybraných významných stanicích v okolí centra IDS, Brna. Jízdenka IDS z Brna hl.n. do Kuřimi nyní stojí 21 Kč, zatímco jízdenka Českých drah 32/24 Kč (obyčejná/zákaznická). Blansko přijde na 26, resp. 33/25 Kč, Rajhrad na 21, resp. 21/16 Kč a Slavkov na 32, resp. 40/30 Kč. Je tedy zřejmé, že jízdenky v rámci IDS se vesměs pohybují na úrovni zákaznického jízdného ČD.

Problém může nastat v okamžiku, kdy se z nějakého důvodu zvýší jízdné IDS v některém z pásem. Přesně takový účinek může mít požadavek Dopravního podniku města Brna (DPmB), který navrhl zvýšení jízdného. Předplatní jízdenky pak zdraží zhruba o 20 %, přičemž cena jednodenního lístku se v návrhu nemění (její cena 60 korun z ní ovšem v současnosti stejně činí nezajímavý produkt).

Je nutno dodat, že zmíněná hodinová jízdenka neplatí pouze v Brně. IDS jihomoravského kraje nerozlišuje jízdenky podle místa platnosti, ale výhradně podle počtu zón, což znamená, že požadavek brněnského dopravního podniku zdraží dvoupásmovou jízdenku na 22 až 24 korun v celém IDS JMK. Současně by to znamenalo zdražení všech ostatních jednorázových jízdenek. Vyjdeme-li z toho, že zdražení by bylo o 50 %, tak relace uvedené výše by vypadaly následovně: Kuřim za 32 korun s IDS, za 32/24 korun s ČD, Blansko 39 - 33/25, Rajhrad 32 - 21/16 a Slavkov 48 - 40/30. Je-li cestující majitelem předplatního kupónu pro Brno ("šalinkarty"), ušetří za dvě zóny (v takovém případě si cestující musí zakoupit lístek pouze pro zóny, v něm neplatí jeho předplatní jízdenka a takovou "kombinovanou" jízdenku je možné označit již ve výchozí stanici), což systém jízdného v IDS činí výhodnějším, ale totéž je částečně pravdou i v případě jízdenek ČD (ty lze koupit z poslední stanice v rámci platnosti předplacené jízdenky).

Výhody jízdenek IDS by tak zůstaly pouze v situacích, kdy cestující musí přestupovat nebo se v Brně dopravit na nádraží (v takovém případě ale musí být doma předzásoben jízdenkami všech typů). Primární výhoda IDS, tedy nižší jízdné, by z rozhodnutí DPmB zmizela v nenávratnu. Vše by navíc mohlo mít vliv i na přehodnocení subvencí pro České dráhy.

Zdroj: Moderní Brno


M | 10.11.2008 (11:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Tarify

More from ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
12.11.2008 (14:51)  
SYNu, byl jste někdy v Trutnově? Tamní MHD má velmi dlouho tradici, cestující nastupují normálně všemi dveřmi (pouze večer a o víkendech je jiný režim) a autobusy jsou kupovány speciálně pro MHD, nejsou to žádné příměstské busy. Čímž nechci říct, že by řidič trutnovské MHD nebyl připraven na prodej jízdenek, ale to je spíš dané tím, že Osnado jaksi zrušilo jízdenky v předprodeji, existují jenom čipové karty.

M, máš opravdu úžasnou schopnost "dovodit" z kusého názoru osobní informace: "Protože bych uvítal SMS jízdenku, jezdím na nákupy autobusem?" Kam ty na ty bystré deduktivní soudy chodíš? Počítám, že ještě víš, kolik mám dětí a co jim dávám k večeři.

Jinak kolik je uživatelů mobilů vs. kolik je lidí, co jednou za čas potřebují koupit jízdenku u řidiče. Nikdo netrvdí, že je třeba pokrýt vše, pokud to je ale technicky schůdné, je žádoucí vyhovět co největšímu počtu lidí.
Registered user M 
12.11.2008 (14:38)  
MJ - kdyz bude SMS jizdnka, tak ti nevadi u ridice za 50 korun? A co ti, co nemaji mobil, to je spravne, ze oni budou takhle trestani? Pochopitelne predpokladam, ze ty mobil mas, takze univerzalni reseni jsi ani nehledal, slo hlavne o reseni, ktere bude vyhovovat tobe... Ja myslel, ze hledame reseni pro vsechny; kdybys na zacatku napsal "ja mam mobil a ja chci SMS jizdenky a lidi bez mobilu at si plati kolik chteji", tak jsme usetrili spoustu casu...

Pokud jde o dotace - neni problem... Kdyz dat 800K na MHD, tak bude v Brne chybet 800K (resp. vic, protoze by musely narust vykony) nekde jinde. Rekni, kde usetris... Vjezdy do center? No a kde ma Brno to centrum? Uvnitr maleho mestskeho okruhu? Tak tam autem stejne moc lidi nejezdi, protoze s vyjimkou Malinaku to snad ani poradne nejde. Uvnitr velkeho mestskeho okruhu? Tak to je pulka Brna. Jako je mi jasny, ze tobe by to vyhovovalo (mas ty vubec ridicak?), jenom nevim, jestli by vas takovejch bylo vic. Rekl bych ze ne. Ovsem neni nad to, jet na poradnej nakup autobusem, ze:-)


SYN - no, asi jezdis jinou trasu nez tenzor:-)))

Jeste k tem vlakovym oznacovacum - je tam dost problem v tom, ze CD listky jsou dvakrat sirsi, nez IDS listky, takze nekdo je to takovy hledani bodu G...
Registered user SYN 
12.11.2008 (14:16)  
Sákryš, tolik myšlenek co se mi po pročtení diskuze rojí hlavou, určitě něco zapomenu :-)

Takže prodej u řidiče - veřte mi že cestuju DPmB denně do práce i jinam a prodej u řidiče vídávám sice ne denně, ale pravidelně a docela často. Ta ztráta času dopravního prostředku je různá, samozřejmě podléhá náhodně jistému rozptylu, nicméně si myslím že 1 minuta není nijak zvlášť přehnaná. Někdy na tom nesejde, někdy to docela dost vadí (není výjimečné že v 15:30 na Mendláku do nacpané šaliny vstoupí mj. též dvojice přátel a hned se přitočí ke kabince řidiče a signalizuje zájem o obchodní transakci... Věřte mi že za takových okolností je jeden cyklus křižovatky minimem zpoždění, klidně i dva. To bych pak docela i střílel, kdyby bylo čím :-) Jo a samozřejmě je pikantní to že tou dobou je okolo nejmíň pět míst kde lze lístek koupit ale asi aby ona dvojice nepropásla jednu šalinu (když jede tou dobou v taktu 5 minut) tak raději zdrží 100 lidí o 2 minuty - to je bomba!

Vezměme to prostě tak že prodej u řidiče je doplňkový / nouzový (taky na to v naprosté většině případů nejsou vozy připraveny / upraveny což věc ještě zhoršuje) a jako takový nevidím vůbec žádný problém v tom že by měl být o 20Kč (nebo kdo chce tak o 100%) dražší. Vycházejte proboha z toho kolikrát kdo z vás lístek u řidiče za rok koupí? Jednou? Dvakrát? Proboha to je 40Kč za rok takový problém? A co takhle raději prodej opět zrušit, to bude po problému ne?

Vracet by se ale principiálně mělo, i když třeba by na to nemusel být nárok (řidič mít zpátky nemusí ale obvykle má) ale představa že někdo bude mít akorát dvě kovový dvacky je dost nepravděpodobná... Naštěstí v tomhle věřím realitě, teď to obvykle funguje i bez přesně odpočítaného tak odhaduju že při tom rozumně zůstane.

Jiná věc je prodej SMS, ten by určitě měl být (i když taky neřeší všechno, někdo mobil nemá a někdo má občas vybité baterky), ovšem jestli bude až za rok po odladění podobných systémů průkopníky tak proti tomu nic nemám, to je myšlenka vcelku dobrá.

Automaty na jízdenky - tady je škoda že není nějaký jednodušší (a levnější) typ který by se dal masově montovat do vozů, a to nejen městské dopravy ale taky do vlaků, klidně jeden na celý vlak, tak nějak aby byl alespoň částečně pod dohledem řidiče (třeba v tramvaji bych řekl že by mohl být zvenku na "budce řidiče") aby se minimalizovala možnost vykrádání/poškozování. A taky už krucinál konečně aspoň jeden jediný označovač do vlaku - jednak je to někdy horor pokoušet se před právě přijíždějícím vlakem "přesvědčit" označovač na nástupišti aby fungoval, druhak když vjíždím vlakem do zóny pokryté IDS tak bych rád označil jízdenku bez toho abych si "odskočil" z vlaku na nástupiště.

Jo a ten prodej v Trutnově - haha to jsem se zasmál, to jako chcete vážně srovnávat typický příměstský autobus vybavený mj. odjakživa pořádnou pokladnou, typicky jedněmi nástupními dveřmi a otevřeným stanovištěm řidiče (takže na sebe s nastupujícím mohou bez problému mluvit / podávat si peníze / lístek bez skleněné překážky) s tramvají či trolejbusem (které v Trutnově vůbec nemají) v maximálně hustém městském provozu?
12.11.2008 (14:04)  
M:
Jak už jsem psal, bezplatná MHD by se financovala z:
1) dotací jako dosud
2) efektivnějšího využití reklamy (třeba na LCD v autobusech, kde narozdíl od TV každý reklamu spíš vítá, protože se nudí)
3) poplatků za vjezd aut do center měst

PN: Pokud IDS skutečně zavede SMS jízdenky, nejsem proti zdražení jízdného MHD u řidiče třeba na 50 Kč.
Registered user PN  mail  
12.11.2008 (12:23)  
Johnz: Pokud vím, tak nejvíc jízdenek IDS (předplatních i jednorázových) se prodá na nádražích a v meziměstských autobusech, pak v trafikách a na poštách a až potom jsou automaty a předprodejní místa DPMB. Takže v tomhle směru na tom DPMB moc slavně nebude.
Registered user JOHNZ 
12.11.2008 (12:03)  
M: Tie dotacie z kraja su zato tak male, ze vzhladom k charakteru niektorych sluzieb v IDS JMK, najma vsak predaja listkov DPMB "vyziera" trzbu ostatnym dopravcom, najma potom CD. Tento system neni na skodu, prave naopak, pocita sa s nim a vysledkom je potom dorovnavanie jednotlivych dotacii podla troska ineho kluca ... takze dotacia od kraja je technicky vyssia o trzby, ktore by inak DP nemal.
Registered user PN  mail  
12.11.2008 (12:00)  
Jen tak na okraj pánové, Kordis SMS jízdenky taky připravuje:
http://brnensky.denik.cz/zpravy_region/doprava-za-tri-roky-jizdenky-pres-esemesky20080613.html
Jenom holt nechce být průkopníkem a tak čeká, až v Praze a Ústí vychytají všechny mouchy a jiné breberky ;-)
Registered user M 
12.11.2008 (11:27)  
Mno, akorat jsi zapomnel napsat ten detail, kde by se na to vzaly penize:)
12.11.2008 (9:31)  
Člověk nemůže být vždy připraven na vše, a kdo jste nikdy nevstupoval do autobusu či tramvaje bez jízdenky, hoďte kamenem.

DP by měl nejdříve nabídnout řešení (SMS jízdenka), než bude nepřiměřeně sankcionovat. Takhle totiž nedocílí větších zisků, jen vyššího podílu černých pasažérů.

thingie: Tohle revoluční řešení jsem navrhoval o několik postů níže. Popsal jsem i způsob, jak by bezplatná MHD financovala.
Registered user M 
12.11.2008 (2:19)  
Jinak, abych teda jeste nacerpal nejake ty argumenty:-)

Naklady DPmB v 2007 byly zhruba 2300 MKc, pricemz mzdy a spol. byly miliarda.
Dotace byly 1150 na provoz a 300 na investice (pricemz v podstate vsechno dava Brno, kraj dava jenom "symbolicky" milion - rekl bych pomerne velmi dulezita vec, pokud jde o to, jestli ma kraj co mluvit do jizdneho v Brne, jinymi slovy, kdo ma vetsi paky, jinymi slovy, kdo se podle koho musi ridit), trzby za listky 800M. Zbyvajici prijmy byly ostatni (200M) a "aktivace" (180M).
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2022 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko