..: Zdraží IDS JMK nad úroveň jizdného Českých drah? :..

754 Brno Brno - Cestování v integrovaných dopravních systémech kromě zvýšeného komfortu spojeného s koordinovanými přestupy mezi různými druhy dopravy zákazníkům zpravidla přináší i úsporu na jízdném. V jihomoravském kraji tohle kvůli požadavku Dopravního podniku města Brna od roku 2009 platit nemusí. DPmB chce nejpoužívanější hodinovou jízdenku po Brně zdražit z nynějších 15 korun na 22 nebo 24 korun a krátkodobou přestupní jízdenku z nynějších 10 na 16 korun. U nejčastějších jízdenek je tedy v návrhu zdražení o závratných 50 procent.

Pozitivní efekty integrovaných dopravních systémů zvyšují poptávku po hromadné dopravě a je tudíž v zájmu státní správy takovou hromadnou dopravu podporovat. Skrze příspěvky od krajů a měst tak jízdné v rámci IDS může být nižší, než-li jízdné Českých drah, které platí i v méně atraktivních oblastech. V jihomoravském kraji, který často slouží jako vzor integrovaných systémů v Česku, to dosud vesměs platí. Lze to dokázat na čtyřech vybraných významných stanicích v okolí centra IDS, Brna. Jízdenka IDS z Brna hl.n. do Kuřimi nyní stojí 21 Kč, zatímco jízdenka Českých drah 32/24 Kč (obyčejná/zákaznická). Blansko přijde na 26, resp. 33/25 Kč, Rajhrad na 21, resp. 21/16 Kč a Slavkov na 32, resp. 40/30 Kč. Je tedy zřejmé, že jízdenky v rámci IDS se vesměs pohybují na úrovni zákaznického jízdného ČD.

Problém může nastat v okamžiku, kdy se z nějakého důvodu zvýší jízdné IDS v některém z pásem. Přesně takový účinek může mít požadavek Dopravního podniku města Brna (DPmB), který navrhl zvýšení jízdného. Předplatní jízdenky pak zdraží zhruba o 20 %, přičemž cena jednodenního lístku se v návrhu nemění (její cena 60 korun z ní ovšem v současnosti stejně činí nezajímavý produkt).

Je nutno dodat, že zmíněná hodinová jízdenka neplatí pouze v Brně. IDS jihomoravského kraje nerozlišuje jízdenky podle místa platnosti, ale výhradně podle počtu zón, což znamená, že požadavek brněnského dopravního podniku zdraží dvoupásmovou jízdenku na 22 až 24 korun v celém IDS JMK. Současně by to znamenalo zdražení všech ostatních jednorázových jízdenek. Vyjdeme-li z toho, že zdražení by bylo o 50 %, tak relace uvedené výše by vypadaly následovně: Kuřim za 32 korun s IDS, za 32/24 korun s ČD, Blansko 39 - 33/25, Rajhrad 32 - 21/16 a Slavkov 48 - 40/30. Je-li cestující majitelem předplatního kupónu pro Brno ("šalinkarty"), ušetří za dvě zóny (v takovém případě si cestující musí zakoupit lístek pouze pro zóny, v něm neplatí jeho předplatní jízdenka a takovou "kombinovanou" jízdenku je možné označit již ve výchozí stanici), což systém jízdného v IDS činí výhodnějším, ale totéž je částečně pravdou i v případě jízdenek ČD (ty lze koupit z poslední stanice v rámci platnosti předplacené jízdenky).

Výhody jízdenek IDS by tak zůstaly pouze v situacích, kdy cestující musí přestupovat nebo se v Brně dopravit na nádraží (v takovém případě ale musí být doma předzásoben jízdenkami všech typů). Primární výhoda IDS, tedy nižší jízdné, by z rozhodnutí DPmB zmizela v nenávratnu. Vše by navíc mohlo mít vliv i na přehodnocení subvencí pro České dráhy.

Zdroj: Moderní Brno


M | 10.11.2008 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
10.11.2008 (23:27)  
Jen tak pro lidi, co nikdy nevideli nekoho kupovat si listek u ridice - kdyz si to nekdo kupuje, tak to presne nema skoro nikdy a ridic mu to zpravidla proda (pokud ma zpatky)

A uz mlcim a zitra jenom tri komenty:-)
registrovaný uživatel tenzor 
10.11.2008 (23:00)  
M: Jasně, takže kdyby byla u řidiče jen 7mizónová jízdenka za 50 Kč, tak by to byla přirážka pouze 18 procent (normálně stojí tuším 42) a v žádném případě bychom tu jízdenku nemohli porovnávat s jinou. Radši tu debatu ukončíme :)
registrovaný uživatel tenzor 
10.11.2008 (22:44)  
PROSIM, nedel 40/10... Ze ty chces neco, co neexistuje je tvuj problem

Jízdenka za 10 Kč existuje a běžně se používá (samozřejmě otázka zda by existovala ve stejné ceně i po zvýšení ceny jízdenky u řidiče, proto uvádím i druhou variantu). Že někdo tvrdí o něčem, co existuje, že neexistuje, můj problém opravdu není :)
registrovaný uživatel tenzor 
10.11.2008 (22:35)  
M: Proč tolik povyku? Protože se nechci dostat do situace, kdy náhodou jednou čistě teoreticky za pár měsíců budu potřebovat koupit jízdenku u řidiče a on mi řekne, abych si přichystal 40 Kč v drobných a já zjistím že mám jen 30. A protože nejsem až tak škodolibý, nepřeju to ani nikomu z vás, kteří to obhajujete jako skvělý nápad :)
Ad Řecko - něco proti? :) Je to krásná země, myslím že příští rok pojedu znova.
Ad experimenty - to je na opravdu dlouhé povídání a navíc vše z druhé ruky, možná by bylo lepší se přímo zeptat někoho, kdo 10+ let pracuje u DPMB, měl jsem pár takových známých a občas slyšel neuvěřitelné věci (a nemám žádný důvod si myslet, že by si to cucali z prstu, krom toho některé jsem si pak později ověřil).
10.11.2008 (22:35)  
M × Tenzor: Pravda bude uprostřed. Není to ani ultravýjimečný jev, ani pravidlo, že si někdo kupuje jízdenku u řidiče.

Nevidím souvislost "fronty před příměstkými busy" vs. "prodej u řidiče MHD", jak jsi to jen myslel?
Lístky v předprodeji v Trutnově neexistují. 28,5% přirážka mi připadá přiměřená (kdyby ovšem ty lístky v předprodeji byly!), 100% nikoli.
Neiformovanost o SMS jízdence je skutečně problém cestujících. Ovšem můžeš přijet do Brna, vědět o tom, kde a jak se kupují jízdenky, ale stejně ti to bude k ničemu, nebudeš-li mít drobné, automat/PNS poblíž nebo "špatné" mince.
Kdo zná Úvoz, ví, že býval ucpaný již před Husovou.


Přidám jednu k lepšímu, jak odbavení cestujících v MHD funguje v Lublani: Každý musí projít turniketem u řidiče a vhodit do průhledné schránky buď tzv. žeton (= maličká "mince - jízdenka" za 0,80 €), anebo peníze v minimální hodnotě 1 €. Předplacenky se ukazují taktéž řidiči. Prostě středověk MHD! ;-)
registrovaný uživatel tenzor 
10.11.2008 (22:24)  
milan:
tenzor: Nepřestupní u řidiče před rokem rozhodně koupit nešla. -> http://www.idsjmk.cz/cenik/historie/070304/Cenik.pdf
Za další, pleteš jabka s hruškama. 20Kč vs. 15 je přiřážka 33,3%, můžeš si taky koupit za 15, která platí jako nepřestupní na 10 minut, to je 50% přirážka.


Ok, vidím, že jsem si spletl poloviční jízdenku s 10min nepřestupní, ovšem pokud je a bylo ji možné použít tímto způsobem, tak je to z hlediska mého tvrzení jedno. Akorát jsem netušil že se dá koupit jízdenka za 15 u řidiče i dnes a použít jako nepřestupní 10min.

Ke všemu tu mluvíme o tom, že jeden člověk, kterej nemá jízdenku je minuta zpoždění a to může být u návazných spojů následně mnohem víc, protože ti ujede.

Jistě, může zpozdit spoj o minutu (nebo i o dvě, nebo o nic, což je pravděpodobnější), o tom žádná, ale myslím si že současná cena jízdenek u řidiče + nutnost to mít přesně dost eliminuje lidi, kteří by si kupovali jízdnenku u řidiče jen proto, že kašlou na to, aby si ji koupili předem.

A proč v tvém příspěvku uvádíš 2x nebo 4x méně? Můžeš prosím uvést příklad? Nerozumím ti. Kdyby to bylo jak říkáš, pak by jízdenka u řidiče stála 30 resp. 60Kč, je to pravda?

40/10 = 4.
Když budu uvažovat i zdražení nejlevnější jízdenky v plném rozsahu na 16, pak 40/16 = 2,5.
10.11.2008 (22:19)  
Už dříve mě v souvislosti s integrovanými systémy a objednáváním dopravy kraji napadla zajímavá myšlenka. Doprava se všestranně liberalizuje, přinejmenším teoreticky, když není objednatel (obvykle kraj) spokojen se službami a podmínkami dopravce, může dopravce změnit. V autobusové dopravě je to v IDS-JMK běžná praxe, pokusy se dějí na řadě míst i s dopravou železniční. Jak si v tomto směru stojí doprava městská - umí zde někdo odpovědět?

Jako zajímavý se mně jeví návrh vtvořit ve městě Brně třetí zónu (pravděpodobně 102) zejména v souvislosti s článkem, který vyšel před rokem nebo dvěma tuším v Rovnosti a hovořil o plánovaném připojení některých okolních obcí, ba i měst, k Brnu. Myslím, že byla řeč o Lelekovicích, Ostopovicích, České, Bílovicích a Modřicích a možná i dalších, které už stejně dávno v podstatě srostly. Od té doby jsem sice nezaznamenal žádný vývoj, ale vzhledem k tomu, že mělo jít o návrh ČSSD, možná se ještě něco dít bude a pak by třetí zóna mohla být na místě.

A do třetice by mě zajímaly (a pokud čte toto fórum někdo informovaný, prosím jej o odpověď), jak v případě, že DpmB hodlá jednostranně zvýšit jízdné, probíhá vyjednávání s Kordisem a ostatními dopravci. Je to přece otázka, která se týká všech zúčastněných firem i dalších stran a jistě není možné ji rozhodnout nezávazně na ostatních. Může Kordis takové zdražení odmítnout, zakázat nebo musí naopak ustoupit, pokud nechce, aby přestaly jízdenky IDS v Brně platit? Kdo má navrch - město nebo kraj?
registrovaný uživatel M 
10.11.2008 (22:15)  
A proc vlastne tolik povyku? Tenzor nikdy nikoho, kdo si kupuje listek u ridice nevidel, takze proc tolik kriku kvuli zdrazeni neceho, co si stejne nikdo nekupuje?
Kdyz se zdrazi znacka vina, ktere se u nas vypiji rocne 4 flasky, tak se taky budete takhle rozcilovat?

Pokud mam verit tenzorovi, ze prodej u ridice je takrka nevyuzivany, tak prilis povyku pro nic - podobne, jako tady bylo strasne moc uplne nejvic kriklounu, kdyz se menily podminky In-junior (nebo co to bylo) a tady tusim Josef Petrak prisel s tim, ze takovou aplikaci v podstate nikdo nema (z kricicich prispevku to vypadalo skoro tak, ze se majitele ozvali vsichni...)
registrovaný uživatel tenzor 
10.11.2008 (22:12)  
M:
-Psals, ze Brno byva zasekany. Kdyz si koupim auto na jezdeni do centra, tak to bude lepsi?

Nebude. Právě že nebude.. lidi to neodradí (jinak by jezdili MHD už teď) a doprava ve městě (tedy i MHD) se ve špičce ještě zpomalí.

-Jake staty to jsou? Ty na zapad od nas snad ne...

Třeba Řecko - je fakt že na západ od nás není :)
Larisa, přestupní jízdenka 90 eurocentů.
Athény, integrovaná jízdenka (metro, tramvaj, trolej, bus) na hodinu 80 eurocentů.
I když to sem nepatří, taky tamější taxikáři chtějí cca 50 eurocentů na kilometr. Naši taxikáři pláčou že při dvojnásobné ceně neuživí rodinu :)

-Treba jenom chcou penize na obnovu vozoveho parku, protoze porad jezdi ty stejne saliny, ktere jezdily, kdyz jsem byl maly...
Pokud se bude vozovy park CD obnovovat stejnym tempem, jako doted, tak to jaksi driv nebo pozdejc krachne. Podobne to muze byt i u dopravniho podniku.


Minimálně autobusy už jsou ve většine vyměněné za moderní, ze starých typů šalin jako T3 se spousta modernizovala.
Takže taková katastrofa to rozhodně není.
A jak říkám, nebýt různých experimentů, mohlo by být peněz na obnovu vozového parku mnohem víc.
10.11.2008 (21:21)  
milan:
Prodej jízdenky u řidiče rozhodně netrvá minutu. V Trutnově si u řidiče kupuje jízdenku každý druhý (přirážka je tam 2 Kč) a za minutu zvládne řidič prodat pět i více takových jízdenek. Často v Brně stihne řidič prodat jízdenku ještě před tím, než všichni nastoupí, nebo než naskočí zelená.

Tuhle debatu bychom ovšem vůbec nemuseli vést, kdyby Brno zavedlo SMS jízdenku.

Bez zpoplatnění vjezdu do centra se nikam nehneme. Na Úvoze vyhradili nově pruh pro trolejbusy, ale doprava tam rychlejší není, spíš naopak -- kolony aut nyní nově ucpávají i příjezd autobusů na Mendlovo náměstí (například 84) a co minutu se nějaký chytrák z kolony utrhne a vyjede po trolejbusovém pásu až k jeho konci, kde ho nikdo nechce pustit zpět, takže zablokuje trolejbus za ním.
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko