..: Symbol budoucnosti ÖBB: railjet byl představen :..

Ilustrační obrázek Vídeň – Ani deštivé podzimní počasí, které nad Vídní panovalo, nemohlo zkazit náladu zástupců Rakouských spolkových drah, koncernu Siemens a dalších lidí, kteří jsou zainteresování v nejvíce skloňovaném rakouském drážním projektu současnosti. Soupravy railjet představují nejnovější akvizici ÖBB, která má pozvednout úroveň cestování na dálkových trasách v Rakousku i v okolních zemích. První soupravy již absolvovaly stovky kilometrů testovacích jízd v Rakousku, Německu a Švýcarsku, a tak v pondělí nastal ten pravý čas, aby railjet oficiálně přijel na světlo mezi veřejnost. Přidejte se s námi k prohlídce této jedinečné soupravy, jako i míst, kde dostává vlak svou finální podobu!

Ilustrační obrázek Měli jsme možnost navštívit dílny ÖBB Technische Services poblíž vídeňské Grillgasse, kde v současné době probíhá finální montáž vozů souprav railjet. S laskavým svolením a doprovodem jsme tak nahlédli doslova "pod pokličku" procesu výroby. Do Vídně přijíždí skelety vozů zcela holé a až zde se finalizuje jak elektroinstalace, výbava, tak i vlastní interiér. Každý vůz je tedy jedno velké puzzle, vedle něhož stojí stoh krabic s díly. Atmosféru výroby výborně doplňují maličkosti jako koberce s logem "railjet".

Vlak byl navržen jako maximálně konvenční, aby uplatnil co nejvíc z ověřených technologií a standardních dílů, což se zase odráží pozitivně odráží na ceně v porovnání s hi-tech soupravami typu ICE či TGV. Důraz je kladem na komfort a tichou jízdu, ačkoli podle zaintersovaných jsou soupravy i tak mírně hlučnější než ICE - alespoň tak se jevily během testovacích jízd. Nejvíce kritiky ovšem sklízí nátěr, jenž vzešel z veřejné soutěže - kombinace vínové, červené a výrazného podílu černé dělá vlak až příliš tmavým a nevýrazným.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Ilustrační obrázekFlotila vlaků railjet bude po dokončení současných dodávek čítat 67 souprav. Maximální rychlost soupravy přitom činí 230 km/h a počítá se s ní jak v konstrukci vlaků, tak i jejich hlavního působiště - rakouské Westbahn. Vozy railjetu nabídnou 408 sedadel ve třech vozových třídách. Nejvyšší "Premium class" se 16 sedadly se nachází přímo v řidícím voze řady Afmpz a nutno říci, že tato místa jsou opravdu komfortní. Ve stejném voze naleznene i malou kuchyňku pro přípravu nápojů a jídel pro cestující First a Premium class. Koncept služeb railjetu je jasný - obsluha až na místo. Možná i proto v soupravě naleznete jen bistrooddíl, a ne plnohodnotný jídelní vůz. Na špici soupravy se na jednom konci nachází zmíněný řidící vůz, na druhém lokomotiva Rh 1116 Taurus. S prosincovou změnou jízdního řádu vyjedou vlaky ÖBB-RJ na větev München - Wien - Budapest zatím v jednom páru; další soupravy budou zajišťovat spojení pouze rakouské a maďarské metropole.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Vlastní prezentace se konala v pondělí 15.9. ve večerních hodinách přímo v dílnách ÖBB TS ve Vídni. Slova "Dámy a pánové, na první nástupiště přijíždí vlak railjet" uvítala první představenou soupravu s řídícím vozem pokřtěným "Spirit of Linz". Celý vlak si bylo možné důkladně prohlédnout, navíc proběhly demonstrace konkrétních prvků, jako je bezbariérový přístup, plánované služby cateringu nebo stanoviště strojvedoucího, které je identické s lokomotivami taurus. Největšímu zájmu se pochopitelně těšily právě oddíly Premium class. Na snímcích přinášíme několik pohledů na vlak i slavnostní podpis protokolů o soupravě RJ.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Fotografie: Josef Petrák

Redakce děkuje tiskovému oddělení ÖBB Personenverkehr AG za možnost účastnit se této prezentace.


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 16.9.2008 (10:26)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla Reportáže

Weitere aus Rakousko


  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer sAd 
18.09.2008 (15:09)  
Busman: S nynější loko (Rh 1116) by k nám souprava zajíždět nemohla. Nejsem si jist, ale podle mě se jedná o zcela klasickou loko bez úprav ve stylu Rh 1216.2
18.09.2008 (13:55)  
Slovo ke kritikům barevného řešení:
Důležité je, jak jsou kvalitní barvy. Pokud to nebude zvětrávat a měnit odstíny jako vozy ČD, tak nechť jsou takové, jaké si je Oebb objednala. FRK
Registrierter Benutzer Busman 
18.09.2008 (8:15)  
Pěkný, závidím Maďarům, že to pokryje linii Bp - Wien - Munchen... Z Keleti by se to mohlo točit na Blavu, Prahu a Berlín, jo jo, z Vídně Pendolína a z Bp RailJety. Jestlipak by k nim šla 380? Ta ale neumí 230...;-(

Jo a ještě by mě zajímalo, jestli ty Railjety maj aspoň pasivní naklápění - jako Talga, asi ne, když je tam důraz na konvenční řešení...
18.09.2008 (6:58)  
Nemůžu si pomoct, musím taky něco říct. Jestliže někdo k práci potřebuje notebook, tak asi z důvodu, že musí být mobilní. Mám spoustu kolegů, kteří tuhle příšeru musí mít, jinak by nefungovali. Vezměte si, že mají nějaká jednání na více místech kde bude jejich první zájem o tom jak sehnat zásuvku, prodlužovačku a tak dál. Spousta jednání se odehrává v restauracích a asi nikdo z vás neviděl ty kyselý xichty personálu, když by si měl někdo strčit kabel do zásuvky.

Takže když budou zásuvky ve vlaku tak si to dotyční v klidu dobijí a dráha bude mít další bod k dobru proti autobusům. Ten první jsou záchody, které zpravidla cestující musí po výstupu z Busu shánět.
Registrierter Benutzer sAd 
17.09.2008 (19:39)  
M: My jsme se na něčem shodli? No to snad néééé :).
Registrierter Benutzer M 
17.09.2008 (18:49)  
waszyn - hele natvrdo - k cemu studenti potrebuji ve vlaku notebook? Aby se divali na nejakej film?

Pokud jde o to, kolik NTB vydrzi - ja teda vzdycky rostu, kdyz si nekdo nekde vybali sedmnactku:-)
Jako klidne at tam zasuvky jsou, at je tam aji wifi, ale kdo chce delat ve vlaku na NTB, tak by se na to mel pripravit predevsim sam. Domnivam se, ze vlaky nejsou pojizdne ucebny pro chude studenty (tak "chude", ze maji na notas) - proto mne lehce doziraji ty argumenty, ze dobre notebooky maji v prvni tride, zatimco socky ve dvojce maji notasy co vydrzi hodinu a proto by tam mely byt zasuvky...

Edit - BTW - ten sAduv prispevek jsem cetl az po napsani a zda se, ze jsem napsal defacto totez. Prinejmensim nas jednoho nebo druheho nemuze nikdo podezirat, ze jsme zaujati a neobjektivne piseme o tom, k cemu jsou ty ntb vyuzivane:-))
Registrierter Benutzer pepe 
17.09.2008 (18:37)  
Pro zásuvky i v druhé třídě je jediný argument: jsme ve 21. století! Těším se až ČD navrhnou zrekonstruovat Béčka. Bude z nich odebrán záchod (těch pár hodin cestující vydrží), topení (je potřeba jen pár měsíců v roce) a dveře (aby nemohly být ČD kritizovány, že nejsou blokované).
Přivádí mě k úžasu argument že zásuvky nejsou potřeba.
Zákazníci to prostě chtějí, a jestli chtějí ČD přežít rok 2015 tak by se měly začít chovat tak, jak je to od nich požadováno ze strany zákazníků.
17.09.2008 (18:23)  
sAd: Váš nick je zkratkou Slovenská autobusová doprava či z jakého důvodu se bráníte nasazení elektrických zásuvek do vlaku, když tady ta možnost je? Nikdo tady nechce urychlené doplnění zásuvek, ale zůstává rozum stát nad nepřidáním v zahraniční standardního vybavení (zásuvky), když se staví něco nového či se to rekonstruuje.

I když se ten student kouká na film - NO A CO? ČD by měly využít výhodu vlaku, že mají narozdíl od autobusů elektřinu a mají jí dost. Kdybych cestoval z Prahy do Brna a měl na výběr mezi vlakem (elektřina => kouknu na svůj film, dražší lístek o pár korun) a busem (0,2 l kafe, rychlejší spojení, levnější lístek) - tak volím vlak. To samé trasa Praha - Plzeň.
Registrierter Benutzer waszyn 
17.09.2008 (17:41)  
sad: ne jadro pudla tkvi v tom, ze smrtelnik cestujici dvojkou obvykle nema baterku, ktera by mu vydrzela vice nez 2 hodiny. ja mam treba na 3,5, ale to nic nemeni na tom, ze musim pred cestou nabijet apod... kdyz clovek vi, ze bude mit ve vlaku zasuvku popadne nouta a jede.. to jsou takove zdanlive malickosti, ale dokazali by alespon zmirnit hromadu zasadnejsich nedostatku a kdyz uz se rekonstruuje nebo vyrabi nove vozidlo.. ale to bychom asi chteli moc ze:)
Registrierter Benutzer sAd 
17.09.2008 (17:29)  
Jiri Vosecek: Netvrdím, že je notebook výsadou manažerů. Navíc v dnešní době lze notebook s onou 4h výdrží koupit docela levně (cca 20k s DPH, za což získá i kvalitu, která ty dva roky vydrží, narozdíl o ntb za cenu nižší, viz Asus, Acer a spol.). S tou náhražkou jsme si nerozuměli. Notebook s výdrží je pro mě mobilita na cesty, notebook bez výdrže je náhražka desktopu vhodná na častý přenos, u které je baterka jenom jako jakýsi doplněk. A s tím následně musím počítat.

waszyn: Jak mám reagovat na jádro problému? Napsat dopis do ČD, aby ihned do všech vagonu namontovali zásuvky? Vyřeším tím něco? Nemyslím si. Prostě si myslím, že v dnešní době již nutnost zásuvek v celém vlaku není až tak palčivý problém, jako před pár lety. Btw. vlakem jezdím často a moc pracujících studentů ve vlaku jsem neviděl. Valná většina z nich akorát kouká na filmy a to, ať se na mě nikdo nezlobí, není důvod k urychlenému dosazování zásuvek do vlaků.
  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko