Praha (průběžně aktualizováno) - Dnes od desáté hodiny dopolední proběhla na pražském hlavním nádraží tisková konference Českých drah k jízdnímu řádu 2009, platnému od 14. prosince tohoto roku do 12.12.2009. Přinášíme přehled nejdůležitějších novinek a změn.
Kromě tiskových zpráv jsme nahlédli také do tištěného jízdního řádu, který si ode dnešních 11:00 k mání v obvyklých předprodejních místech a prohlížet na webu Českých drah. Spojení si nově můžete najít nejen v internetovém vyhledávači spojení IDOS, ale - vůbec poprvé - i zcela zdarma stáhnout jako aplikaci pro operační systém Windows. Jízdní řád letos poprvé nevydává státní dopravce, nýbrž správce železniční infrastruktury, státní organizace SŽDC.
Co naše čtenáře často zajímá, je řazení dálkových vlaků, které dnes na ŽelPage též zveřejňujeme, a to pravděpodobně naposled v této podobě. Nový systém skupina řadičů právě připravuje.
O změnách v tarifu jsme již informovali. Co je asi nejkontroverznější novinkou tohoto jízdního řádu? Nepatrná poznámka R 1 a 2 uvedená u spojů SC 500, 502, 505, 507 a 509, která vylučuje použití slevy RailPlus na nákup místenky ve dny se špičkovou frekvencí, což jsou všechny pátky/pondělí, a dny předcházející státním svátkům. Zakoupili jste si In-Kartu se slevovým programem, aby vás místenka stála 86 Kč? Tak od 14.12. nebudete mít místenku ani za rovných 100 Kč, ale rovnou za klasických 200 Kč, jako každý občasný cestující.
GVD 2009: delší trasy, o něco méně spojů
České dráhy budou v době platnosti nového jízdního řádu denně vypravovat průměrně 7187 spojů, což oproti současným skoro osmi tisícům představuje mírný pokles. Objem dopravních výkonů ovšem vzroste až o 3,6 %, a to zejména díky prodloužení některých spojů a dalšímu posílení dálkové dopravy. Celkem na české koleje podle nového grafikonu vyjede 18 vlaků pod obchodní značkou SuperCity, 54 spojů kategorie EuroCity, 11 InterCity, 12 expresů a 7 nočních spojů kategorie EuroNight. Naopak regionální doprava se dočká mírné redukce v rozsahu asi 1,1 %, pod niž se podepisuje především rušení některých kratších výkonů. Obecně tak oslabí zejména klasické lokálky provozované motorovými vozy řady 810 s trasou do 15 km.
Národní dopravce v současnosti nemá vypracovaný odhad vývoje počtu cestujících. Připouští přitom možnost určitého poklesu kvůli výlukám a nepravidelnostem v místech modernizací. I s ohledem na probíhající stavební práce České dráhy chtějí více upozorňovat cestující na informace o výlukách.
Dálková doprava: více vlaků vyšších kategorií a prodloužení tras
V mezistátní dálkové dopravě nedojde k zásadním změnám, ale spíše k optimalizacím, jež by cestujícím měly přinést rychlejší a pohodlnější spojení vnitrozemských velkých měst. Nejzásadnější změnou je prodloužení trasy vlaků EuroCity z Německa až do Brna, díky čemuž moravská metropole nově získá spojení s Prahou vlaky vyšších kategorií v hodinovém taktu. Vlak EC 176 Alois Negrelli do Hamburku bude z Brna vyjíždět již v 5:41 a do Prahy-Holešovic dorazí v 8:29. V opačném směru zase obratový EC 179 nabídne pozdní večerní spojení z Prahy v 21:30 a do Brna dorazí čtvrt hodiny po půlnoci. Spojení obou měst posílí i nový spoj EuroCity do Bratislavy — EC 274/5 Slovan, který oproti dnešnímu rychlíku se stejným názvem pojede přes Pardubice, EC 276/7 František Křižík, i nový pár přímých vlaků EC 344/5 Avala do Bělehradu, jenž v sezóně poveze i kurzové vozy do balkánských destinací. Do Brna bude rovněž prodloužena trasa EC 379 Carl Maria von Weber ze severoněmeckého letoviska Binz. Pouhý rok po svém zavedení jsou tak nahrazeny brněnské expresy a celodenní hodinový interval dálkových vlaků narušují pouze tři povinně místenkové spoje SC Pendolino, které nejspíš ve snaze aspoň někoho donutit k jejich použití nejedou navíc, ale přibližně v polohách systémových hodinových spojů.
České dráhy jako jeden z hlavních kladů nového GVD uvádějí i zlepšení pro cestující do rakouské metropole. Počet přímých vlaků mezi Prahou a Vídní se zvyšuje z 12 na 16, z toho čtyři vlaky SuperCity, které nově umožní jednodenní návštěvu Vídně výhradně s použitím pendolina. Počet spojů z Brna zůstává beze změny, pouze tři páry pravidelných rychlíků budou nahrazeny vlaky EC 70/71 Gustav Mahler, EC 72/73 Franz Schubert, EC 74/75 Zdeněk Fibich a EC 76/77 Gustav Klimt. Prvním ranním spojením z českého hlavního města do Vídně se nově stává povinně místenkový SC 15 Smetana (odjezd 5:57), posledním z Rakouska do Prahy pak EC 70 v 18:58.
Po několika letech beze změny skončí v GVD 2008/2009 přímé spojení Prahy a Lublaně. Známý Jože Plečnik bude přeřazen do kategorie EuroCity a jeho cílovou stanicí se stane Salzburg Hbf. Důvodem změny trasy z Lince jsou zejména rozsáhlé stavební práce v Rakousku, jež negativně ovlivňovaly jízdní doby. Pro cestu do Lublaně jej však lze využít i nadále: ze Salcburku navazuje vlak ÖBB-EC 113 ve směru Villach, Ljubljana a Zagreb gl.kol. Jízdní doba této kombinace, i s 25 minutami na přestup, je přitom o 5 minut kratší než dosud. Při cestách do Grazu, jedné z hlavních destinací dnešního Ex 101, bude možné použít některý spoje ve směru Wien Südbf., odkud již navazují přímé spoje do Grazu. Souprava Jože Plečnika i nadále poveze posilové vozy Praha - České Budějovice, díky čemuž zůstane zachován ostrý kontrast vozidel v rámci jediného vlaku.
Noční spoje: návrat Metropolu a první EuroNight do Košic
Novinku máme i v přepravě na Slovensko. Po letech tradičního vedení vlaků se objevuje i zde spoj Euronight 424/425 Slovakia. Jeho časová poloha ho bohužel činí poněkud neatraktivním například pro cesty do Tater (příjezd již v 5:37) nebo do Pardubic (příjezd 5:20), v případě cesty ze Slovenska. Ten poveze rovnou dva autovozy - do Popradu i Košic a jeho souprava by měla posunout nechvalně známou noční relaci na novou kvalitativní úroveň. Výrazně byl redukován počet zastávek - například mezi Žilinou a Olomoucí vlak nestojí vůbec. Ostatní noční vlaky na východ Slovenska zůstávají zachovány víceméně v současné podobě, včetně posilového R 446/447 Vihorlat.
Na české území se po několika letech vrací noční spojení Budapešti, Bratislavy, Vídně a Berlína vlakem EN 476/477 Metropol, ktorý poveze autovůz z Vídně do stanice Berlin-Wannsee.
Hned dvě varianty budou nabízeny k cestě do švýcarského Zürichu, obě ovšem s výraznou zajížďkou: jedna zůstává tradičně vlakem R 206/207 Matthias Braun s přepojením v Salzburgu na EN Wiener Walzer, kam pojede nově s lůžkovým vozem do Záhřebu namísto Benátek; druhá vzniká prodloužením někdejšího CNL Semper Dresden - Basel - Zürich z Drážďan do Prahy pod novým jménem EN 459 Canopus. Z Prahy pojede spojený s EN 456/457 Phoenix do Amsterdamu. Ke škodě je, že obě spojení do Zürichu mají v obou směrech podobné časy odjezdu a příjezdu a tak si spíše konkurují, než aby se doplňovaly.
O dalších novinkách budeme během dne informovat. Podrobnosti z regionů přineseme v samostatných zprávách.
Zdroj: ŽelPage, ČD, Jízdní řád 08/09 (SŽDC); Text: Josef Petrák, JTB, Adys
Nejvíce se pohybuji na rameni OVA-PRAHA.Zkrácení SC/EC/IC o dalších 5min.je fajn a za 5-6let po 5ti min.to už bude paráda.
R 1541 OLŠE má jízdní dobu PHA-Vítk.neuvěřitelných 3.38 min.
Což EC PHA-Svinov 3.40 nebo 3.47 min.
PHA-Havířov dělá R 1541 za 3.53 min. první vlak pod 4 hod.
Mnou často využívaný Hutnik naopak zajížděním přes Hl.nadr. v OVĚ se prodlužuje v úseku do Havířova ze 4.11 na 4.22 min.
Nejde mi na rozum zrušení názvu Šohaj u EX 524/525.
Pro EX 522/523 by se hodilo např.BAŤA.
Pro EX 520/521 když by Přer.Zubr nešlo,tak třeba Přer.Expres
A byly by komlet pojmenovány na této trati.
Samozrejme netvrdim, ze jich tam bude 40, ale pokud jich tam bude tech 5-6, tak mame remizu a 330 je razem stejne dobra jako 250...
Jako u vseho jineho, dokazi vymyslet tisic a jednu vec, co lze koupit. Vsechno ale koupit nejde. A nocni rychliky do Zdaru asi priorita nejsou. Do nedavno nemelo vecerni spojeni s Prahou poradne ani Brno, ted ho teda nema Zdar. Jak jsem jiz napsal - pokud je to zadana destinace, tak se najde nejaky autobus, ktery to obslouzi (mimochodem, pokud tech lidi bude kolem 30, coz je mozny, tak se bude autobus hodit mnohem lip)
Druhy pohled - obec Velkem Mezirici spada do okresu Zdar nad Sazavou. Takze pokud jde o pocty obyvatel v okresich (ZR vs JI+TR+ZN), tak to tam VelMez zapocteny je a na bilanci 100-300 to nezmeni nic.
Kazdopadne, pokud se zapocte VelMez, tak ty jeho cisla vyjdou takto:
Pres 240: primo 97, s prestupem 75, celkem 172
Pres 250: 37, s prestupem 36, celkem 73
Mas pocit, ze uz to neni jednoznacne? Muzes to pocitat jak chces, ale nikdy nedojdes k tomu, ze na 250 bude alespon stejne obyvatel jako na 240. Holt smula...
Ovsem nerovnice tady dostavaji na prdel taknak celkove. 100 je vic nez 300, 61 (73) je vic nez 172 a 91 kilometru je delsich nez 185. Matematika ala Hali, Janko aspol.
Janko sem hodil nejakou mapku, ktera je na mne dost slozita a snazil se ji naznacit, ze mesta, ktera jsou na trati 250 maji vice obyvatel, nez Jihlava...
Pokud jde o otazku, kolik lidi z Jihlavy je potencionalne dojizdejicich, tak tahle otazka nema smysl, protoze tu lze polozit v pripade jakehokoliv mesta - ze Zdaru prece taky nikdo denne nedojizdi do Prahy (nebo jo?!).
No a k odlehceni trati pres Pardubice - copak trat pres Pardubice je pretizena? To snad ne... A jestli je pretizena, tak pres HB muzou jezdit ty kamionove vlaky, po kterych je takova poptavka:-))) A vazneji - modernizovat koridor pres HB je hloupost - k cemu? Vzdyt trat do Brna hotova je a v oucasnosti je spousta mnohem dulezitejsich staveb nez spojeni Prahy se Zdarem nad Sazavou. To, ze tam vedou koleje samo o sobe nestaci, protoze vedou taknak do nikam (rozhodne ve srovnani s trati 170 napriklad)
PS: Pokud budou EC jezdit pres HB, tak bych patrne o jezdeni vlakem do Prahy neuvazoval take...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.