..: Novinky jízdního řádu 2009 v ČR :..

Obálka JŘ 2008/9, foto: ČD Praha (průběžně aktualizováno) - Dnes od desáté hodiny dopolední proběhla na pražském hlavním nádraží tisková konference Českých drah k jízdnímu řádu 2009, platnému od 14. prosince tohoto roku do 12.12.2009. Přinášíme přehled nejdůležitějších novinek a změn.

Kromě tiskových zpráv jsme nahlédli také do tištěného jízdního řádu, který si ode dnešních 11:00 k mání v obvyklých předprodejních místech a prohlížet na webu Českých drah. Spojení si nově můžete najít nejen v internetovém vyhledávači spojení IDOS, ale - vůbec poprvé - i zcela zdarma stáhnout jako aplikaci pro operační systém Windows. Jízdní řád letos poprvé nevydává státní dopravce, nýbrž správce železniční infrastruktury, státní organizace SŽDC.

Co naše čtenáře často zajímá, je řazení dálkových vlaků, které dnes na ŽelPage též zveřejňujeme, a to pravděpodobně naposled v této podobě. Nový systém skupina řadičů právě připravuje.

O změnách v tarifu jsme již informovali. Co je asi nejkontroverznější novinkou tohoto jízdního řádu? Nepatrná poznámka R 1 a 2 uvedená u spojů SC 500, 502, 505, 507 a 509, která vylučuje použití slevy RailPlus na nákup místenky ve dny se špičkovou frekvencí, což jsou všechny pátky/pondělí, a dny předcházející státním svátkům. Zakoupili jste si In-Kartu se slevovým programem, aby vás místenka stála 86 Kč? Tak od 14.12. nebudete mít místenku ani za rovných 100 Kč, ale rovnou za klasických 200 Kč, jako každý občasný cestující.

GVD 2009: delší trasy, o něco méně spojů

České dráhy budou v době platnosti nového jízdního řádu denně vypravovat průměrně 7187 spojů, což oproti současným skoro osmi tisícům představuje mírný pokles. Objem dopravních výkonů ovšem vzroste až o 3,6 %, a to zejména díky prodloužení některých spojů a dalšímu posílení dálkové dopravy. Celkem na české koleje podle nového grafikonu vyjede 18 vlaků pod obchodní značkou SuperCity, 54 spojů kategorie EuroCity, 11 InterCity, 12 expresů a 7 nočních spojů kategorie EuroNight. Naopak regionální doprava se dočká mírné redukce v rozsahu asi 1,1 %, pod niž se podepisuje především rušení některých kratších výkonů. Obecně tak oslabí zejména klasické lokálky provozované motorovými vozy řady 810 s trasou do 15 km.

Národní dopravce v současnosti nemá vypracovaný odhad vývoje počtu cestujících. Připouští přitom možnost určitého poklesu kvůli výlukám a nepravidelnostem v místech modernizací. I s ohledem na probíhající stavební práce České dráhy chtějí více upozorňovat cestující na informace o výlukách.

Dálková doprava: více vlaků vyšších kategorií a prodloužení tras

V mezistátní dálkové dopravě nedojde k zásadním změnám, ale spíše k optimalizacím, jež by cestujícím měly přinést rychlejší a pohodlnější spojení vnitrozemských velkých měst. Nejzásadnější změnou je prodloužení trasy vlaků EuroCity z Německa až do Brna, díky čemuž moravská metropole nově získá spojení s Prahou vlaky vyšších kategorií v hodinovém taktu. Vlak EC 176 Alois Negrelli do Hamburku bude z Brna vyjíždět již v 5:41 a do Prahy-Holešovic dorazí v 8:29. V opačném směru zase obratový EC 179 nabídne pozdní večerní spojení z Prahy v 21:30 a do Brna dorazí čtvrt hodiny po půlnoci. Spojení obou měst posílí i nový spoj EuroCity do Bratislavy — EC 274/5 Slovan, který oproti dnešnímu rychlíku se stejným názvem pojede přes Pardubice, EC 276/7 František Křižík, i nový pár přímých vlaků EC 344/5 Avala do Bělehradu, jenž v sezóně poveze i kurzové vozy do balkánských destinací. Do Brna bude rovněž prodloužena trasa EC 379 Carl Maria von Weber ze severoněmeckého letoviska Binz. Pouhý rok po svém zavedení jsou tak nahrazeny brněnské expresy a celodenní hodinový interval dálkových vlaků narušují pouze tři povinně místenkové spoje SC Pendolino, které nejspíš ve snaze aspoň někoho donutit k jejich použití nejedou navíc, ale přibližně v polohách systémových hodinových spojů.

České dráhy jako jeden z hlavních kladů nového GVD uvádějí i zlepšení pro cestující do rakouské metropole. Počet přímých vlaků mezi Prahou a Vídní se zvyšuje z 12 na 16, z toho čtyři vlaky SuperCity, které nově umožní jednodenní návštěvu Vídně výhradně s použitím pendolina. Počet spojů z Brna zůstává beze změny, pouze tři páry pravidelných rychlíků budou nahrazeny vlaky EC 70/71 Gustav Mahler, EC 72/73 Franz Schubert, EC 74/75 Zdeněk Fibich a EC 76/77 Gustav Klimt. Prvním ranním spojením z českého hlavního města do Vídně se nově stává povinně místenkový SC 15 Smetana (odjezd 5:57), posledním z Rakouska do Prahy pak EC 70 v 18:58.

Po několika letech beze změny skončí v GVD 2008/2009 přímé spojení Prahy a Lublaně. Známý Jože Plečnik bude přeřazen do kategorie EuroCity a jeho cílovou stanicí se stane Salzburg Hbf. Důvodem změny trasy z Lince jsou zejména rozsáhlé stavební práce v Rakousku, jež negativně ovlivňovaly jízdní doby. Pro cestu do Lublaně jej však lze využít i nadále: ze Salcburku navazuje vlak ÖBB-EC 113 ve směru Villach, Ljubljana a Zagreb gl.kol. Jízdní doba této kombinace, i s 25 minutami na přestup, je přitom o 5 minut kratší než dosud. Při cestách do Grazu, jedné z hlavních destinací dnešního Ex 101, bude možné použít některý spoje ve směru Wien Südbf., odkud již navazují přímé spoje do Grazu. Souprava Jože Plečnika i nadále poveze posilové vozy Praha - České Budějovice, díky čemuž zůstane zachován ostrý kontrast vozidel v rámci jediného vlaku.

Noční spoje: návrat Metropolu a první EuroNight do Košic

Novinku máme i v přepravě na Slovensko. Po letech tradičního vedení vlaků se objevuje i zde spoj Euronight 424/425 Slovakia. Jeho časová poloha ho bohužel činí poněkud neatraktivním například pro cesty do Tater (příjezd již v 5:37) nebo do Pardubic (příjezd 5:20), v případě cesty ze Slovenska. Ten poveze rovnou dva autovozy - do Popradu i Košic a jeho souprava by měla posunout nechvalně známou noční relaci na novou kvalitativní úroveň. Výrazně byl redukován počet zastávek - například mezi Žilinou a Olomoucí vlak nestojí vůbec. Ostatní noční vlaky na východ Slovenska zůstávají zachovány víceméně v současné podobě, včetně posilového R 446/447 Vihorlat.

Na české území se po několika letech vrací noční spojení Budapešti, Bratislavy, Vídně a Berlína vlakem EN 476/477 Metropol, ktorý poveze autovůz z Vídně do stanice Berlin-Wannsee.

Hned dvě varianty budou nabízeny k cestě do švýcarského Zürichu, obě ovšem s výraznou zajížďkou: jedna zůstává tradičně vlakem R 206/207 Matthias Braun s přepojením v Salzburgu na EN Wiener Walzer, kam pojede nově s lůžkovým vozem do Záhřebu namísto Benátek; druhá vzniká prodloužením někdejšího CNL Semper Dresden - Basel - Zürich z Drážďan do Prahy pod novým jménem EN 459 Canopus. Z Prahy pojede spojený s EN 456/457 Phoenix do Amsterdamu. Ke škodě je, že obě spojení do Zürichu mají v obou směrech podobné časy odjezdu a příjezdu a tak si spíše konkurují, než aby se doplňovaly.

O dalších novinkách budeme během dne informovat. Podrobnosti z regionů přineseme v samostatných zprávách.

Zdroj: ŽelPage, ČD, Jízdní řád 08/09 (SŽDC); Text: Josef Petrák, JTB, Adys


Honza Beránek / JTB | 24.11.2008 (16:34)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 28      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Mozek 
26.11.2008 (20:04)  
Semík:
Problém Znojma je ten, že v Břeclavi nenavazují R od Přerova
Problém Znojma je v tom, že IDS od prosince pokrývá oblast Mikulovska a Hodonínska. A IDS většinou = směrování všeho na Štatl.
Ale fakt je ten, že ztráta pondělního přípoje od prvního ranního vlaku na R do Olomouce o pouhé 3 minuty!!! je hodně velký vopruz.

Navíc Znojmo bude mít špičkové spojení S Vídní po skončení elektrizace Šatov - Znojmo.
Co z toho? Kolik lidí jezdí nyní / bude jezdit vlakem po modernizaci do města na Dunaji.

A o těch patrových soupravách s Taurusy si může nechat zbytek ČR, kromě Břeclavi, jen zdát.
Opět, co z toho, když přijdu na nástupiště, uvidím tam krásný vlak, maximálně do něj nakouknu, abych se naštval, že uvnitř funguje i klimatizace, a pak nastoupím do smradlavého Béčka v rychlíku na Olomouc, či 810 na osobáku do Mor. Budějovic?
registrovaný uživatel karosa  mail  
26.11.2008 (19:45)  
M : A to by byl strašný problém, nechat ta lůžka v Praze stát do té,řekněme 6 hodiny? Pokud mě neklame paměť, tak to už také jeden čas bylo,že lůžka(mám dojem,že to byl Devín) byla na 2 hodiny odstavena v Poříčanech nebo Libni.
2) Jak dostat 2-3 vozy na ráno do Zlína? Stejně,tak jako se dnes ráno dostávají z Přerova do St. Města u UH na R 700, případně použít od Ex 521 a na Ex520 použít vozy které by přivezl do Olomouce Exel a dál by pokračovaly přes Přerov do Otrokovic.
registrovaný uživatel Hali 
26.11.2008 (19:14)  
Pan "M":
Věčnej argumet Pardubickotřebovské kliky. 90 km Česká Třebová- Brno byla levnější.Ale než k tomu došlo tak tam nebylo 6kv, trakce, byly tam složité investice ohledně úpravy tunelů. Trať 270 co se týče optimalizace nezahrnuj do tahu na jih. Pokud se spočítjí veškeré investice, tak optimalizace trati přes Havlíčkův Brod a Ždár by v konečném důsledku byla levnějším řešením. Nebyla ovšem politická vůle
registrovaný uživatel JnR 
26.11.2008 (19:11)  
Pomalý noční vlak Budapešť - Praha mohl jet z Blavy přes Vídeň, Znojmo a Jihlavu. Byl by dostatečně pomalý, obsloužil by významná města a obsloužil by Vysočinu. :-D Pravda, neobsloužil by ale velkoměsto Žďár a žďárští šotouši by nepociťovali uspokojení, které zažívají, když vlaky jezdí pustinou kolem trati 250.
26.11.2008 (19:01)  
Z následující tabulky je zřejmé, která oblast je v novém grafikonu loserem. A to navzdory kvalitnímu koridoru a slušné poptávce.

Tabulka srovnává poslední odjezdy večerních vlaků z Prahy do okresních měst ve vzdálenosti 100--200 km dne 16. 12. 2008. Tři z pěti (!) měst na dně tabulky jsou na Vysočině, prohrávají i se zapadlými Semilami či Tachovem, jejichž tratě se významem nedají s 230/250 srovnávat.

Město čas km
-----------------------------------
Ústí nad Labem 23:22 106
Děčín 23:22 129
Pardubice 22:40 104
Tábor 22:14 104
České Budějovice 22:14 169
Plzeň 22:11 114
Ústí nad Orlicí 21:40 154
Hradec Králové 21:30 116
Chrudim 21:30 115
Liberec 21:05 140
Semily 21:05 123
Havlíčkův Brod 20:56 136
Chomutov 20:52 177
Most 20:52 152
Teplice 20:52 123
Česká Lípa 20:52 160
Svitavy 20:30 181
Jindřichův Hradec 20:14 156
Tachov 20:11 190
Trutnov 20:11 185
Náchod 20:11 160
Rychnov 20:11 153
Klatovy 20:11 162
Písek 19:41 142
Strakonice 19:41 150
Jihlava 19:40 163
Pelhřimov 19:40 154
Louny 19:29 108
Žďár nad Sázavou 18:56 169
registrovaný uživatel M 
26.11.2008 (18:38)  
karosa - vysvetleni tady padlo uz asi sestkrat... Metropol od Chopina prebira vlaky do Berlina, protoze jinak by se tam ty vagony dostaly az nekdy "odpoledne". Soucasne nemuze prevzit vagony do Prahy, protoze by ten vlak skoncil uz ve ctyri (pokud by se nepouzilo "zikmundovske" reseni, ktere je mozne).
Proc vyjizdeji z Budapesti dva vlaky tady uz taky bylo zodpovezeno - protoze kdyby ten vlak byl jen jeden, tak by mel 23 vagonu (mimo to, do Bratislavy se dostava ruznymi cestami). Nicmene, jak moc je (resp. v lete bude) 23 vagonu potreba (tj. jaka je obsazenost tech nocnich vlaku) mi zatim nikdo moc neobjasnil. Ja vim jenom jak letos jezdi Galileo a tam by vagony sly ubrat tutove:-)

Plus - Ty prime vozy ze Zlina by se do Prerova/Olomouce dostaly jak? Levitaci?
registrovaný uživatel M 
26.11.2008 (18:29)  
Hali - jestli ti to nikdo nevymluvi, tak ti to nikdo nevymluvi. Akorat zkus prosim zauvazovat co vyslo levneji - jestli 90 kilometru z Trebove nebo 190 kilometru z Kolina. Nebo bys chtel jezdit Praha-Ostrava pres HB (a tudiz by bylo zbytecne investovat do 270)? Ale jestli ti to nikdo nevymluvi...

Jestli neco dopadne jako Vlara? A ze jsem tak smely - jake aglomerace ta Vlara spojuje, ze je takova tragedie, ze upadla? Ale jinak jo, jsem pragmaticky a nerad palim penize...
registrovaný uživatel M 
26.11.2008 (18:26)  
Jirsik - 2 nebo 20 vlaku pres Prerov - porad je to ale PLUS jeden pres HB, kterej jaksi neni kde vzit. Nebo jakej vlak by mel jet pres HB a jinde nebude chybet?
Letonice taky nemaji nejaky snovy "primy spojeni"...
registrovaný uživatel karosa  mail  
26.11.2008 (18:25)  
ad Hradec: MJ měl na mysli celou cestu z Prahy až do Trutnova, která opravdu v některých případech je rychlejší s přestupy v Pardubicích a Hradci Králové(nebo Jaroměři).
A když už je tady ta debata o tom, zda Amicus přes Přerov, čí Vysočinu,také moc nerozumím tvůrcům grafikonu, proč mají jezdit dva vlaky v jedné relaci(Budapest-Praha/Berlín) s odjezdy z Budapesti v rozmezí 20minut(Amicus 19.40, Metropol 19.58) a v Břeclavi,(kde se sjedou ve stejnou dobu), OBA přebírat přímé vozy z Vídně od jednoho vlaku/R202/(jeden do Prahy a druhý do Berlína).To by byl opravdu takový problém rozložit jejich odjezdy na delší interval(např. Metropol:odj. 19.45, Amicus: 21.00/když už tedy do Budapesti musí s těmi 3 přímými vozy jezdit jezdit), a přímé vozy z Vídně přidat jen na Metropol. Mám z toho všeho ale pocit, že tvůrcům vůbec nešlo o to, jak dostat přímé vozy z jihu Evropy do Prahy, ale hlavně o to, jak zvýšit přepravní kapacitu z Přerova do Prahy v časných ranních hodinách(a pozdě večer opačným směrem),kterou v tomto roce neuváženě zrušili vynecháním zajíždění Exelu do Přerova(které,pokud ho opravdu chtěli vypustit,mohli nahradit aspoň přípojem přímými vozy ze Zlína do Olomouce/s jejich přidáním na Šíravu nebo Sillesii/ a opačně/ od Exelsioru/).
registrovaný uživatel Hali 
26.11.2008 (18:18)  
Nikdo mi nevymluví, že technická optimalizace trati 250 by bylo v 90 letech lepší řešení po technické stránce, než dnešní 1.koridor.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 28      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko