..: Novinky jízdního řádu 2009 v ČR :..

Obálka JŘ 2008/9, foto: ČD Praha (průběžně aktualizováno) - Dnes od desáté hodiny dopolední proběhla na pražském hlavním nádraží tisková konference Českých drah k jízdnímu řádu 2009, platnému od 14. prosince tohoto roku do 12.12.2009. Přinášíme přehled nejdůležitějších novinek a změn.

Kromě tiskových zpráv jsme nahlédli také do tištěného jízdního řádu, který si ode dnešních 11:00 k mání v obvyklých předprodejních místech a prohlížet na webu Českých drah. Spojení si nově můžete najít nejen v internetovém vyhledávači spojení IDOS, ale - vůbec poprvé - i zcela zdarma stáhnout jako aplikaci pro operační systém Windows. Jízdní řád letos poprvé nevydává státní dopravce, nýbrž správce železniční infrastruktury, státní organizace SŽDC.

Co naše čtenáře často zajímá, je řazení dálkových vlaků, které dnes na ŽelPage též zveřejňujeme, a to pravděpodobně naposled v této podobě. Nový systém skupina řadičů právě připravuje.

O změnách v tarifu jsme již informovali. Co je asi nejkontroverznější novinkou tohoto jízdního řádu? Nepatrná poznámka R 1 a 2 uvedená u spojů SC 500, 502, 505, 507 a 509, která vylučuje použití slevy RailPlus na nákup místenky ve dny se špičkovou frekvencí, což jsou všechny pátky/pondělí, a dny předcházející státním svátkům. Zakoupili jste si In-Kartu se slevovým programem, aby vás místenka stála 86 Kč? Tak od 14.12. nebudete mít místenku ani za rovných 100 Kč, ale rovnou za klasických 200 Kč, jako každý občasný cestující.

GVD 2009: delší trasy, o něco méně spojů

České dráhy budou v době platnosti nového jízdního řádu denně vypravovat průměrně 7187 spojů, což oproti současným skoro osmi tisícům představuje mírný pokles. Objem dopravních výkonů ovšem vzroste až o 3,6 %, a to zejména díky prodloužení některých spojů a dalšímu posílení dálkové dopravy. Celkem na české koleje podle nového grafikonu vyjede 18 vlaků pod obchodní značkou SuperCity, 54 spojů kategorie EuroCity, 11 InterCity, 12 expresů a 7 nočních spojů kategorie EuroNight. Naopak regionální doprava se dočká mírné redukce v rozsahu asi 1,1 %, pod niž se podepisuje především rušení některých kratších výkonů. Obecně tak oslabí zejména klasické lokálky provozované motorovými vozy řady 810 s trasou do 15 km.

Národní dopravce v současnosti nemá vypracovaný odhad vývoje počtu cestujících. Připouští přitom možnost určitého poklesu kvůli výlukám a nepravidelnostem v místech modernizací. I s ohledem na probíhající stavební práce České dráhy chtějí více upozorňovat cestující na informace o výlukách.

Dálková doprava: více vlaků vyšších kategorií a prodloužení tras

V mezistátní dálkové dopravě nedojde k zásadním změnám, ale spíše k optimalizacím, jež by cestujícím měly přinést rychlejší a pohodlnější spojení vnitrozemských velkých měst. Nejzásadnější změnou je prodloužení trasy vlaků EuroCity z Německa až do Brna, díky čemuž moravská metropole nově získá spojení s Prahou vlaky vyšších kategorií v hodinovém taktu. Vlak EC 176 Alois Negrelli do Hamburku bude z Brna vyjíždět již v 5:41 a do Prahy-Holešovic dorazí v 8:29. V opačném směru zase obratový EC 179 nabídne pozdní večerní spojení z Prahy v 21:30 a do Brna dorazí čtvrt hodiny po půlnoci. Spojení obou měst posílí i nový spoj EuroCity do Bratislavy — EC 274/5 Slovan, který oproti dnešnímu rychlíku se stejným názvem pojede přes Pardubice, EC 276/7 František Křižík, i nový pár přímých vlaků EC 344/5 Avala do Bělehradu, jenž v sezóně poveze i kurzové vozy do balkánských destinací. Do Brna bude rovněž prodloužena trasa EC 379 Carl Maria von Weber ze severoněmeckého letoviska Binz. Pouhý rok po svém zavedení jsou tak nahrazeny brněnské expresy a celodenní hodinový interval dálkových vlaků narušují pouze tři povinně místenkové spoje SC Pendolino, které nejspíš ve snaze aspoň někoho donutit k jejich použití nejedou navíc, ale přibližně v polohách systémových hodinových spojů.

České dráhy jako jeden z hlavních kladů nového GVD uvádějí i zlepšení pro cestující do rakouské metropole. Počet přímých vlaků mezi Prahou a Vídní se zvyšuje z 12 na 16, z toho čtyři vlaky SuperCity, které nově umožní jednodenní návštěvu Vídně výhradně s použitím pendolina. Počet spojů z Brna zůstává beze změny, pouze tři páry pravidelných rychlíků budou nahrazeny vlaky EC 70/71 Gustav Mahler, EC 72/73 Franz Schubert, EC 74/75 Zdeněk Fibich a EC 76/77 Gustav Klimt. Prvním ranním spojením z českého hlavního města do Vídně se nově stává povinně místenkový SC 15 Smetana (odjezd 5:57), posledním z Rakouska do Prahy pak EC 70 v 18:58.

Po několika letech beze změny skončí v GVD 2008/2009 přímé spojení Prahy a Lublaně. Známý Jože Plečnik bude přeřazen do kategorie EuroCity a jeho cílovou stanicí se stane Salzburg Hbf. Důvodem změny trasy z Lince jsou zejména rozsáhlé stavební práce v Rakousku, jež negativně ovlivňovaly jízdní doby. Pro cestu do Lublaně jej však lze využít i nadále: ze Salcburku navazuje vlak ÖBB-EC 113 ve směru Villach, Ljubljana a Zagreb gl.kol. Jízdní doba této kombinace, i s 25 minutami na přestup, je přitom o 5 minut kratší než dosud. Při cestách do Grazu, jedné z hlavních destinací dnešního Ex 101, bude možné použít některý spoje ve směru Wien Südbf., odkud již navazují přímé spoje do Grazu. Souprava Jože Plečnika i nadále poveze posilové vozy Praha - České Budějovice, díky čemuž zůstane zachován ostrý kontrast vozidel v rámci jediného vlaku.

Noční spoje: návrat Metropolu a první EuroNight do Košic

Novinku máme i v přepravě na Slovensko. Po letech tradičního vedení vlaků se objevuje i zde spoj Euronight 424/425 Slovakia. Jeho časová poloha ho bohužel činí poněkud neatraktivním například pro cesty do Tater (příjezd již v 5:37) nebo do Pardubic (příjezd 5:20), v případě cesty ze Slovenska. Ten poveze rovnou dva autovozy - do Popradu i Košic a jeho souprava by měla posunout nechvalně známou noční relaci na novou kvalitativní úroveň. Výrazně byl redukován počet zastávek - například mezi Žilinou a Olomoucí vlak nestojí vůbec. Ostatní noční vlaky na východ Slovenska zůstávají zachovány víceméně v současné podobě, včetně posilového R 446/447 Vihorlat.

Na české území se po několika letech vrací noční spojení Budapešti, Bratislavy, Vídně a Berlína vlakem EN 476/477 Metropol, ktorý poveze autovůz z Vídně do stanice Berlin-Wannsee.

Hned dvě varianty budou nabízeny k cestě do švýcarského Zürichu, obě ovšem s výraznou zajížďkou: jedna zůstává tradičně vlakem R 206/207 Matthias Braun s přepojením v Salzburgu na EN Wiener Walzer, kam pojede nově s lůžkovým vozem do Záhřebu namísto Benátek; druhá vzniká prodloužením někdejšího CNL Semper Dresden - Basel - Zürich z Drážďan do Prahy pod novým jménem EN 459 Canopus. Z Prahy pojede spojený s EN 456/457 Phoenix do Amsterdamu. Ke škodě je, že obě spojení do Zürichu mají v obou směrech podobné časy odjezdu a příjezdu a tak si spíše konkurují, než aby se doplňovaly.

O dalších novinkách budeme během dne informovat. Podrobnosti z regionů přineseme v samostatných zprávách.

Zdroj: ŽelPage, ČD, Jízdní řád 08/09 (SŽDC); Text: Josef Petrák, JTB, Adys


Honza Beránek / JTB | 24.11.2008 (16:34)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 28      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel stoupa  mail  
27.11.2008 (11:27)  
ad JnR (26.11. v 02:04)

Prima rozbor, a cisla v sedi, jsou zcela korektní. Kdyz prominete, nezvednou mne ze zidle (jsou nízká), abych se pripojil k nazoru, ze tudy (Jihlava, Trebic) trasovat "vlaky vyssi kvality", (nebo jak se tomu riká) na Prahu. Ta cisla dle meho nejsou dostatecne velka, aby se upravovaly ("korodorizovaly", naprimovaly) dotcene trate na vyssi rychlost. Cimz ovsem nevyjadruji spokojenost s vekem a stavem nasazovanych prepravnich nádob pro lidi.

Teoretická uvaha = dotaz: Z onech cca 50 k obyvatel Jihlavy je potencial dojizdejicich (denne) kolikpak? A jak by bylo nutno upraviti koleje JI - AB, aby tam spoj dojel drive, nez gumokol po D1? (Tedy za kolik, s jakou návratnostií?)

To mi více dává smysl "paralelní koridór" po 250 - odlehcí trati pres Pardubice, nebo tudel z AB do Berouna - Bez nej taky dráha muze jen blbe konkurovat D5 do Plzne. Ale dál? Hypotetický priklad: Stihnu s manzelkou a ditetem nákupy z AB v Norimberku vlakem na otocku? Stihnu tam na otocku sluzebni jednani? Ne. Gumokolem jo.
(Pardon mam dnes trochu splín)
registrovaný uživatel stoupa  mail  
27.11.2008 (10:53)  
ad M, 27.11.; (0:10) - k myslence Berlin - Praha pres Liberec:

Pripojuji se, protoze to pojede pres Zittau a tam je ZOJE (úzká) a ten pohled za to stojí. Konecne jsem se tam po letech 17.11. dostal i se synkem a úzká mela zrovna výluku. Ale výstava modeláru v Zittau byla supéérrr!

Pokud se neurazite, v pripade trasovani pres Liberec opet pojedu gumokolem....
registrovaný uživatel JnR 
27.11.2008 (2:10)  
Ještě dodatek k mapě: Odkdy vede trať 240 přes Brtnici? Že by se stanice Bransouze přejmenovala zpět na Brtnice-Bransouze? A proč má Žďár poznámku "bus" a HB a Třebíč ne?
registrovaný uživatel JnR 
27.11.2008 (2:04)  
Na té mapě jasně vidím dva velké "fleky" - Jihlavu a Třebíč. Kus pod dolním okrajem by byl stejný flek - Znojmo.

(jedná o počty obyvatel v tisících; odhad; HB a návazné tratě v obou případech nezapočítávám, protože jsou obslouženy tak jako tak)

Trasa (Pha -) HB - JI - TR - Brno
Jihlava (50) > Třešť (6), Telč (6), Dačice (8), Slavonice (2)
Okříšky (2) > Jaroměřice (4), Budějovice (8), Jemnice (5), Znojmo (36)
Třebíč (38)
Náměšť (5)
(Rosice nepočítám, tam R nezastavují)

přímo 52+2+38+5 = 97
s přestupem 6+6+8+2+4+8+5+36 = 75
celkem = 172


[/u]Trasa (Pha -) HB - velkoměsto Žďár - Brno[/u]
Přibyslav (4)
Žďár (24) > Nové Město (12), Bystřice (10), Nedvědice (2)
(VelMez nepočítám, v Kozlově R nezastvují)
Tišnov (9)

přímo 4+24+9 = 37
s přestupem 12+10+2 = 24
celkem = 61

Je víc 61, nebo 172?

A ještě jedna otázka: Když je potřeba pomalé spojení Wien - Praha, které ale nemá jezdit oklikou, proč nenavrhujete Wien - Znojmo - Jihlava - Praha? Cestující by oproti trase přes velkoměsto Žďár ušetřili...
27.11.2008 (0:29)  
JnR:
Zde:
http://dl.getdropbox.com/u/282287/Vyso%C4%8Dina.jpg
najdete výřez železniční mapy, kterou jsem dělal s ambicí přesně vyjádřit lidnatost jednotlivých sídel (objemy kruhů měst jsou zde přímo úměrné počtu obyvatel). Myslím, že je z ní jasně patrné, že poblíž trati 230/250 žije více lidí než kolem jednokolejné tratě Jihlava--Třebíč.

Semik:
Podle mých zkušeností s Pannonií nastupuje většina lidí v Praze, v Brně už je prakticky nemožné najít kupé, kde by se člověk mohl "natáhnout přes čtyřku". Nepraskala ve švech (mohla mít dle mého o pár vagónů méně), ale nevyužitá taky nebyla.
registrovaný uživatel M 
27.11.2008 (0:10)  
Hali
Skoda, ze ses zapomnel vyjadrit k tomu, co vyjde levnejc - jestli 90 km nebo 190 km. Fakt skoda...

Janko
Ano, kdyz nekdo jede luzkem Viden-Praha, tak urcite resi kazdou desetikorunu...
Duvod proc ten vlak jede pres Prerov je takovej, ze mezi Breclavi a Prahou jede 1 (slovy jeden) vlak. Muze jet pres Prerov, pres Svitavy, pres HB (pripadne i Znojmo a Tabor). Protoze je ten vlak jen jeden a pouze jeden, tak at pojede kudkyokliv, tak se vzdy da polozit otazka a proc nejede tam tudy. Tahle otazka nepujde polozit pouze v pripade, ze ty vlaky budou tri. K tomuto stavu momentalne 2 (slovy dva) vlaky chybi... Pokud je otazka, proc je tou trasou Prerov, tak ja bych to dal pres Prerov, protoze tam jsou podle mne vetsi sidla, ty bys to dal pres HB, protoze vetsi sidla jsou podle tebe tam. Ten, kdo delal jizdni rad si to ale mozna taky nemyslel a mozna je to uplnej vul...
Ohledne koridor na 260 je drazsi nez 250 by mne zajimaly nejake plodne informace i od tebe. 90 km versus 190 km...

Pokud jde o rvani vsech vlaku horem, tak nebude to nahodou tim, ze nahore jsou Pardubice? Jake mesto je dole? Eh, zapomnel jsem - megalopolis Zdar... Je to stejnej problem jako Metropol na 260. Ta EC vicemene NIKDE nezastavuji, takze je skutecne uplne jedno, kudy jedou. Klidne at jedou na 250. Sice to tam nezastavi, sice to pojede dyl, ale budou neobvykle fotecky...
A ze tam ziji lide? Tak par EC prozeneme pres ten Tabor - vzdyt lide ziji i tam. A Praha-Berlin muze vzit Hungaria pres Liberec (dokonce i tam ziji lide).

A k R46 a D1 jen tolik - D1 byva dost ucpana. Po 260 a 270 zatim tolik vlaku mam pocit nejezdi. Az se kamiony presunou na koleje (az teda nekdo prijde na to, jak zajistit, aby to nebylo 2x pomalejsi nez po silnici a nebylo to navic i drazsi...) a zeleznice bude praskat ve svech, tak si reknu, ze ma smysl dalsi koridor...
registrovaný uživatel Semík  mail  
26.11.2008 (22:52)  
Dotaz. Kolik lidí tou Panoniou vlastně jezdí? Co takhle nějaké údaje o sčítání cestujících. Když jsem s ní jel v létě do Bulharska tak v Brně nastupovalo asi 25-30 lidí. Byla to sobota.
registrovaný uživatel mafo 
26.11.2008 (22:51)  
Na moju veľkú radosť (keďže študujem vo Zvolene a som z Čadce) bude mať pár expresov 140/141 Beskyd ako aj rýchliky 331/340 Kysuca priame vozne až do Zvolena. To je úplne super a dokonca aj s 1. triedou a teda tie ZR vlaky budu mať o 1 vozeň viac - konečne!!! Veľa krát som si toto preberal v hlave, že by to takto mohlo byť, a bááác je to tu. Neviem, kto sa o to zaslúžil, ale asi ČD, v každom prípade ĎAKUJEM. A myslim, že nebudem sám, cestovanie zo Žiliny do Zvolena sa opäť skvalitní. Dokonca aj DETVAN už bude mať 6 vozňov.
registrovaný uživatel JnR 
26.11.2008 (22:39)  
...voz lidi jak prasata...
A když totéž dělají ČD, to Vám nevadí?

Koridor přes Českou Třebovou na Brno je jeden velký omyl.
Nějaký argument by nebyl? Nebo spoléháte na to, že stokrát opakovaná lež se stane pravdou?

...na úkor spojení přes Vysočinu (tam taky žijí lidé)...
No jo, ale kde hlavně žijí na Vysočině lidé? V Jihlavě a v Třebíči, které trať 250 jaksi míjí.
26.11.2008 (22:07)  
Jediný argument pro to, aby Pannonia přestala jezdit přes Vysočinu, který jsem tu zachytil, je, že cestující v lůžkovém voze Vídeň--Praha se potřebují vyspat. Takže od prosince sice zaplatí víc, ale zase to je delší cesta ;-)
Proto mi už přijde lepší pomalý noční vlak přes Vysočinu než tohle, to se nezlobte. Jinak bych nechal Pannonii tak, jak byla, prázdná rozhodně nejezdila. A ten poslední večerní vlak Praha--Žďár--Brno taky ne. Takže "opravdu" hodně důvodů je zrušit.

Hali, v tomhle s vámi nesouhlasím. Nový koridor přes Třebovou je možná dražší než rekonstrukce trati přes Vysočinu, ale zase na Brno (-Bratislavu, -Vídeň...) napojuje Pardubický a Hradecký kraj. Ačkoli tedy využívám zejména tuto severní větev, opravdu si nemyslím, že je nutné "rvát" přes ni všechny vlaky na úkor spojení přes Vysočinu (tam taky žijí lidé). Pokud má smysl existence souběžné R46 a D1, pak tyhle dva koridory mají smysl dvojnásobný.

hradec:
Spíš jsem tím chtěl vyjádřit, že trať Hradec--Nymburk--Praha má solidní alternativu v podobě spojení Hradec--Pardubice--Praha. To se o spojení Žďár--Brod--Praha říct nedá.

A koneckonců Trutnov má alternativní spojení do Prahy přes Starou Paku. Mnozí si tam ještě určitě pamatují rychlík Krakonoš.
  1 2 3 4 5 ... 28      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko