..: RegioJet přijel do Olomouce, pojízdná prezentace ČD následuje :..

Desiro Classic dopravce RegioJet, Olomouc hl.n., foto: Juraj KováčOlomouc — Po dvou týdnech od začátku českého železničního jara se závan 21. století na kolejích přesouvá ze severních Čech do Olomouckého kraje, kam RegioJet v pátek ráno dovezl první propagační žluté Desiro Classic, zatímco druhé dorazilo v sobotu, doprovázené posílenou reklamní letkou Českých drah. Cestující na Olomoucku si tak teď mohou až tři týdny užívat úroveň železničních vozidel, jakou dosud nezažili a patrně ještě dlouho let nezažijí. Z pohledu žlutého dopravce je olomoucké hejtmanství další v řadě, které jeho nabídku na provoz osobních vlaků ani neposoudilo a smlouvu na 10-15 let uzavřelo přímo s Českými drahami, ačkoli byla o 40 milionů dražší a úřad v ní vyjednal jedny z nejhorších podmínek v oblasti obnovy vozového parku ze všech krajů ČR. RegioJet teď bude týden jezdit s cestujícími na trati Olomouc - Uničov a poté se přesune na "městskou" trať 275 v úseku Olomouc - Senice na Hané. Na druhé straně obyvatelé Nezamyslic poprvé v životě uvidí na svém nádraží CityElefanty, a to dokonce až do 31. května. Na olomouckých lokálkách zase cestující sveze Regio-Shuttle. Již teď je tedy jasné, že i když obyvatelé Olomouce letos ještě zažijí velkou rekonstrukci hlavního nádraží, největší železniční událostí roku i tak zůstane žluté jaro s modrou ozvěnou.

První žluté Desiro se na olomouckém hlavním nádraží objevilo v pátek ráno v rámci tradiční prezentace pro novináře. Předváděcí jízda do Přerova a zpět ani nemohla být lépe načasována – zástupci médií si totiž krátce předtím mohli vyslechnout vyjádření olomouckého hejtmana Martina Tesaříka k celé kauze dlouhodobé smlouvy pro ČD. Hejtman samotný přitom čelí trestnímu oznámení poté, co v médiích úmyslně uvedl chybné informace o ceně zakázky na provoz regionálních vlaků.


VIDEO: Úvod prezentace Student Agency v Olomouckém kraji

Desiro Classic dopravce RegioJet, Olomouc hl.n., foto: Juraj KováčK časování akce přispělo i to, že v době konání tiskové konference ještě do Olomouce nestihla dorazil prezentační flotila ČD, a tak se zde na předpoledním jarním slunci vyhřívaly zejména červenorůžové vozy řad Btx761, Btx763 a jeden pantograf řady 460, který letos zajišťuje většinu osobních vlaků do Nezamyslic přes Prostějov a od Přerova dále na východ. Po stránce vozového parku ale i tak olomoučtí cestující v současné době nejvíce ocení dálkovou dopravu – na místních tratích z těch modernějších vozidel jezdí v podstatě jen Regionovy a motorové vozy řady 843 s odpovídajícími soupravami. Na druhé straně, častým jevem stále zůstávají krokodýli ze začátku 60. let, kulaté vozy Bmx765, a není to tak dávno, co se na trati 290 do Šumperka proháněly ještě poválečné motoráky řady 831.

Desiro Classic - interiér, RegioJet, foto: Juraj Kováč Desiro Classic - interiér, RegioJet, foto: Juraj Kováč Stanoviště strojvedoucího - Desiro Classic, foto: Juraj Kováč

Šumperk, motorový vůz řady 831, foto: Ic 540V následujících třech týdnech však bude mít veřejnost na Hané možnost svézt se hned několika zajímavými exponáty, z nichž dva budou německé motoráky: zatímco žluté Desiro bude týden jezdit z Olomouce do Uničova a dalších 5 dnů z Olomouce do Senice na Hané, České dráhy odvetně nasazují od soboty až do konce měsíce dvě jednotky řady 471 na osobní vlaky Nezamyslice - Přerov - Zábřeh na Moravě - Šumperk a v nezávislé trakci využijí přítomnost zapůjčeného Regioshuttlu německé Erfurter Bahn. Ten, v kombinaci s Regionovami, cestující sveze střídavě na spojích Olomouc - Troubelice, Olomouc - Moravský Beroun a od 17. do 20. května i na lokálce do Drahanovic, kde v uplynulých dvou letech Regionovy nahradily motorové vozy 810 a 850 s téměř historickými soupravami.

Jízdní řády spojů RegioJet

Uničov - Šternberk - Olomouc hl.n. (8. 5. - 16. 5. 2010)
Uničov 5.52 8.57 12.02 14.10 17.23 20.20
Uničov zastávka 5.55 9.00 12.0514.14 17.26 20.23
Újezd u Uničova 6.02 9.04 12.1214.22 17.33 20.26
Mladějovice ----- 9.08 12.17 14.26 ----- 20.31
Babice u Šternberka ----- 9.12 12.21 14.30 ----- 20.34
Šternberk 6.12 9.16 12.33 14.35 17.43 20.39
Štarnov ----- 9.20 12.37 14.40 ----- 20.43
Bohuňovice 6.22 9.23 12.48 14.48 17.53 20.50
Hlušovice 6.26 9.27 12.52 14.51 17.57 20.53
Olomouc hl.n. 6.32 9.33 12.58 14.57 18.03 20.59
Olomouc hl.n. - Šternberk - Uničov (8. 5. - 16. 5. 2010)
Olomouc hl.n. 8.04 9.55 13.20 15.40 18.23 21.55
Hlušovice 8.10 10.01 13.26 15.46 ----- 22.01
Bohuňovice 8.17 10.09 13.30 15.54 ----- 22.09
Štarnov 8.20 10.13 13.33 ----- ----- 22.12
Šternberk 8.25 10.20 13.38 16.01 18.36 22.17
Babice u Šternberka 8.28 10.24 13.41 ----- ----- 22.20
Mladějovice 8.32 10.28 13.45 ----- ----- 22.24
Újezd u Uničova 8.44 10.44 13.55 16.14 18.50 22.29
Uničov zastávka 8.48 10.48 13.58 16.18 18.54 22.33
Uničov 8.51 10.51 14.02 16.21 18.57 22.36
Olomouc hl.n. - Olomouc město - Senice na Hané (17. 5. - 21. 5.)
Olomouc hl.n. 7.06 9.40 11.54 14.53 17.53 20.53
Olomouc-Smetanovy sady 7.11 9.45 11.59 14.58 17.58 20.58
Olomouc-Nová ulice 7.14 9.47 12.01 15.00 18.00 21.00
Olomouc město 7.20 9.51 12.05 15.04 18.04 21.04
Olomouc-Hejčín 7.22 9.52 12.0615.05 18.05 21.05
Olomouc-Řepčín 7.26 9.56 12.1215.12 18.12 21.12
Horka nad Moravou 7.30 9.59 12.1515.15 18.15 21.15
Skrbeň 7.33 10.02 12.18 15.18 18.18 21.18
Příkazy 7.37 10.06 12.22 15.22 18.22 21.22
Senice na Hané 7.43 10.12 12.2815.28 18.28 21.28
Senice na Hané - Olomouc město - Olomouc hl.n. (17. 5. - 21. 5.)
Senice na Hané 6.13 8.13 10.2813.28 16.28 19.28
Příkazy 6.20 8.20 10.34 13.34 16.34 19.34
Skrbeň 6.24 8.24 10.37 13.37 16.37 19.37
Horka nad Moravou 6.28 8.28 10.4013.40 16.40 19.40
Olomouc-Řepčín 6.33 8.33 10.4713.47 16.47 19.47
Olomouc-Hejčín 6.36 8.36 10.5013.50 16.50 19.50
Olomouc město 6.42 8.42 10.53 13.53 16.53 19.53
Olomouc-Nová ulice 6.44 8.44 10.55 13.55 16.55 19.55
Olomouc-Smetanovy sady 6.46 8.46 10.57 13.57 16.57 19.57
Olomouc hl.n. 6.51 8.51 11.0214.02 17.02 20.02

regio_shuttle, foto: Tomáš PoslušnýProdloužená propagační aktivita se nepochybně cení, přestože se nasazení CityElefantů vyhne ranní špičce z Nezamyslic, a naopak zvýšené odpolední frekvenci ze Šumperka, kdy by se jejich kapacita využila nejlépe. I tak ale posun v kvalitě cestování bude pro dojíždějící lidi drastický, byť vydrží pouze do konce května. Největším paradoxem prezentace ČD v Olomouckém kraji tak bude skutečnost, že ani jedno z dvojice představovaných nových vozidel ve skutečnosti v tomto regionu v dohledné době nebude jezdit. Národní dopravce zde naopak plánuje nákup nízkopodlažních dvousystémových jednotek s kapacitou 160-240 cestujících, které se ale na trati Zábřeh - Olomouc - Nezamyslice objeví nejdříve v roce 2014.

Jízdní řád Cityelefantů ČD

Šumperk - Nezamyslice (8. 5. - 31. 5. 2010)
  Os 3732 Os 3736 Os 3740 Os 3744
Šumperk 5.21 7.14 10.54 12.54
Zábřeh na Moravě 5.48 7.38 11.38 13.38
Olomouc hl.n. 6.31 8.31 12.31 14.31
Přerov 7.00 9.00 13.00 15.00
Nezamyslice 7.33 9.33 13.33 15.33
Nezamyslice - Šumperk (8. 5. - 31. 5. 2010)
  Os 3708 Os 3710 Os 3712 Os 3714
Nezamyslice 10.22 12.22 14.22 16.22
Přerov 11.05 13.05 15.05 17.05
Olomouc hl.n. 11.38 13.38 15.38 17.38
Zábřeh na Moravě 12.16 14.16 16.16 18.16
Šumperk 12.33 14.33 16.33 18.33

Nasazení Regioshuttlu RS1

8.-16. 5.střídavě Olomouc hl.n. - Troubelice / Olomouc hl.n. - Moravský Beroun
17.-20.5.Olomouc hl.n. - Drahanovice

Zdroj: ŽelPage, RegioJet, České dráhy


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 9.5.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 13      Zpráv na stránku:   
09.05.2010 (19:57)  
Busman: Uvidíme. Nejsme právníci, takže si budeme muset počkat. I když bych se vůbec nedivil, že kdyby ČD to musely vracet, tak se obrátí na stát (třeba pod pohrůžkou žaloby - oni přece semy sebe nevybraly) a bude arbitráž (a stát dosype dané peníze do ČD)... jak by mě to nepřekvapilo...
registrovaný uživatel Busman 
09.05.2010 (19:52)  
G_C: Tak EU to třeba nezruší, to bude bitva právníků. Ať ČD ty jednotky z ROPu koupí co nejrychleji, páč vláčky tu zůstanou a evropskou dotaci budou vracet ČD, pokud dojde k pesimistickému scénáři. Jinak nejelegantnější metoda, jak se těmto problémům vyhnout, byla vlastnictví mašinek kraji, jak píše uživatel michawel. Toto řešení je v Evropě vcelku obvyklé...
registrovaný uživatel jax 
09.05.2010 (19:42)  
A až RJ dorazí na jih Moravy, tak prezentační flotila ČD ve formě řady 471 bude nečinná za plecháčema :-D
09.05.2010 (19:36)  
Doomlukas: Takže podle tebe není problém, že ČD dostaly smlouvy bez tendru a když to EU zruší, tak se vše akorát opozdí a ještě k tomu dopravci příjdou o možnost využít dotací z EU?
09.05.2010 (19:29)  
George_Couser: Tohle mi už trochu připadá jako hledání problémů za každou cenu... A i kdyby k takové situaci došlo, tak viníkem nebude nikdo jiný než kraje a ministerstvo dopravy, které ignorovaly stanovené podmínky. Navíc bych byl raději, kdyby spravedlnosti bylo vyhověno v roce 2015 a ne až možná v roce 2020 nebo dokonce 2025 v případě prodloužení smluv s ČD.
09.05.2010 (19:22)  
Busman: Toho se právě bojím. Momentálně třeba mají ČD smlouvu, že to odjezdí s dotací z EU za 100 (imaginární jednotky). Jančura by to odjezdil s dotací z EU za 95 a tak podá stížnost. Po letech tahanic se přiblížíme k roku 2015 a bude rozhodnuto o neplatnosti smluv a nucenému vyhlášení VŘ. ČD nabídnou cenu 110 (teď již bez dotací, které se musely vyčerpat do roku 2015) a Jančura za 105, tak vyhraje. Spravedlnosti bude vyhověno akorát s tím, že nakonec prodělá daňový poplatník, kterého to bude stát víc a ještě to bude mít x let zpoždění... :-(
09.05.2010 (19:18)  
1. Neboj, vím jaký je rozdíl mezi obyč leas. a operativním leas. ;-)

2. išlo mi skôr o to, že - podobne ako pri RS1 - Škodovka momentálne k dispozícii mnoho vyhovujúcich regio vozidiel nemá

Co to má společného s mým výrokem, že Jančura kritizuje ČD, že ohýbají VŘ tak, aby vyhrála Škoda? Ano Škoda nemá z těch vozidel nic k dispozici, to ale neznamená, že obdobná vozidla, jaká si Jančura přímo zarezervoval přímo u konkrétních výrobců nevyrábí někdo třetí. A o to jde. Stejně jako u ČD bych v nejmenším nepochyboval o tom, že případná VŘ by byla ohnuta tak, aby vyhráli ti, s kterými byl předem domluvený...
09.05.2010 (19:12)  
Georgi, základ flotily by ale mal byť operatívny leasing, čo je vec od bežného leasingu dosť odlišná. V operatívnom leasingu sa vozidlo nefinancuje s cieľom prechodu vlastníctva po určenej dobe, ale v momente, keď skončí zmluvná doba, sa vráti vlastníkovi, prípadne sa dodá vozidlo nové. V konečnom dôsledku to ani nie je drahšie, plus operátor nemusí vozidlo odpisovať, môže v tom mať zahrnutý servis, riešenie poistných udalostí, administratívu atp.
Kým bežný leasing je v podstate druh účelového úveru na nákup vozidla, operatívny leasing je komplexná forma nájomnej zmluvy, kde operátor nemusí riešiť prakticky nič. Dostane hotový produkt, ktorý stanovenú dobu využíva za paušál, a potom ho vráti. Teoreticky by tak RegioJet mohol vyjazdiť aj rozsiahle výkony s minimom vlastných vozidiel, ktoré by mu po skončení záväzku zostali na krku.
V Európe funguje niekoľko veľkých poskytovateľov, ktorí pravidelne nakupujú vozidlá v desiatkach až stovkách kusov (oplatí sa ísť na množstvo). Presné čísla len tak poskytne málokto, ale čisto súkromný tip je taký, že rádovo 100-200 Desir by bolo k dispozícii okamžite. Ďalšie sa dajú doobjednať, keď sa pre ne nájde biznis. Ostatne krása celého obchodného modelu je v tom, že dopravca ani toto nemusí riešiť - celú zodpovednosť preberá poskytovateľ.

Samozrejme ak by RJ nakupoval niečo vlastné a chcel peniaze z ERDF využiť, podliehalo by to štandardnej procedúre, projekt + CBA + tender + 5 rokov udržateľnosť. Nič nebráni, aby vyhrala Škodovka, ŽOS Vrútky alebo PESA Bydgoszcz, išlo mi skôr o to, že - podobne ako pri RS1 - Škodovka momentálne k dispozícii mnoho vyhovujúcich regio vozidiel nemá. Vlastne len toho Elefanta a Dm12, ktorá ale nie je nízkopodlažná.
09.05.2010 (19:11)  
JK: Však ano, tomu já rozumím, vím, že to je vlastně pitomost, jenže Jančura bude řvát a tohle by mohl být způsob, jak by mohl dokázat, že právem aniž by cokoliv výrazněji ohrozil.
Ta druhá část je také pravdivá, ale přece jen méně riskantní. Ale právě proto se mi líbí varianta vlastnictví vozidel kraji a státem a servisní organizace zajišťující samotnou službu.
registrovaný uživatel Busman 
09.05.2010 (19:06)  
G_C: To máš recht, tu dotaci by chtěl určitě. To by výběrko na vozidla vypsat musel, ale jen na některá, protože dotace by beztak nepokryla veškerou potřebu. Takže by ho vypsal třeba na ty elektrické jednotky, tam by z toho nic horšího (když to řeknu takhle nepěkně) než CityElefant vyjít nemělo (a navíc by odpadly komplikace se schvalovačkou). Jenže k evropské dotaci potřebuje smlouvu o ZVS, proto ho to bolí hned "dvakrát", páč tato situace se již opakovat nebude.
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko