Olomouc — Po dvou týdnech od začátku českého železničního jara se závan 21. století na kolejích přesouvá ze severních Čech do Olomouckého kraje, kam RegioJet v pátek ráno dovezl první propagační žluté Desiro Classic, zatímco druhé dorazilo v sobotu, doprovázené posílenou reklamní letkou Českých drah. Cestující na Olomoucku si tak teď mohou až tři týdny užívat úroveň železničních vozidel, jakou dosud nezažili a patrně ještě dlouho let nezažijí. Z pohledu žlutého dopravce je olomoucké hejtmanství další v řadě, které jeho nabídku na provoz osobních vlaků ani neposoudilo a smlouvu na 10-15 let uzavřelo přímo s Českými drahami, ačkoli byla o 40 milionů dražší a úřad v ní vyjednal jedny z nejhorších podmínek v oblasti obnovy vozového parku ze všech krajů ČR. RegioJet teď bude týden jezdit s cestujícími na trati Olomouc - Uničov a poté se přesune na "městskou" trať 275 v úseku Olomouc - Senice na Hané. Na druhé straně obyvatelé Nezamyslic poprvé v životě uvidí na svém nádraží CityElefanty, a to dokonce až do 31. května. Na olomouckých lokálkách zase cestující sveze Regio-Shuttle. Již teď je tedy jasné, že i když obyvatelé Olomouce letos ještě zažijí velkou rekonstrukci hlavního nádraží, největší železniční událostí roku i tak zůstane žluté jaro s modrou ozvěnou.
První žluté Desiro se na olomouckém hlavním nádraží objevilo v pátek ráno v rámci tradiční prezentace pro novináře. Předváděcí jízda do Přerova a zpět ani nemohla být lépe načasována – zástupci médií si totiž krátce předtím mohli vyslechnout vyjádření olomouckého hejtmana Martina Tesaříka k celé kauze dlouhodobé smlouvy pro ČD. Hejtman samotný přitom čelí trestnímu oznámení poté, co v médiích úmyslně uvedl chybné informace o ceně zakázky na provoz regionálních vlaků.
VIDEO: Úvod prezentace Student Agency v Olomouckém kraji
K časování akce přispělo i to, že v době konání tiskové konference ještě do Olomouce nestihla dorazil prezentační flotila ČD, a tak se zde na předpoledním jarním slunci vyhřívaly zejména červenorůžové vozy řad Btx761, Btx763 a jeden pantograf řady 460, který letos zajišťuje většinu osobních vlaků do Nezamyslic přes Prostějov a od Přerova dále na východ. Po stránce vozového parku ale i tak olomoučtí cestující v současné době nejvíce ocení dálkovou dopravu – na místních tratích z těch modernějších vozidel jezdí v podstatě jen Regionovy a motorové vozy řady 843 s odpovídajícími soupravami. Na druhé straně, častým jevem stále zůstávají krokodýli ze začátku 60. let, kulaté vozy Bmx765, a není to tak dávno, co se na trati 290 do Šumperka proháněly ještě poválečné motoráky řady 831.
V následujících třech týdnech však bude mít veřejnost na Hané možnost svézt se hned několika zajímavými exponáty, z nichž dva budou německé motoráky: zatímco žluté Desiro bude týden jezdit z Olomouce do Uničova a dalších 5 dnů z Olomouce do Senice na Hané, České dráhy odvetně nasazují od soboty až do konce měsíce dvě jednotky řady 471 na osobní vlaky Nezamyslice - Přerov - Zábřeh na Moravě - Šumperk a v nezávislé trakci využijí přítomnost zapůjčeného Regioshuttlu německé Erfurter Bahn. Ten, v kombinaci s Regionovami, cestující sveze střídavě na spojích Olomouc - Troubelice, Olomouc - Moravský Beroun a od 17. do 20. května i na lokálce do Drahanovic, kde v uplynulých dvou letech Regionovy nahradily motorové vozy 810 a 850 s téměř historickými soupravami.
Jízdní řády spojů RegioJet
Uničov - Šternberk - Olomouc hl.n. (8. 5. - 16. 5. 2010) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Uničov | 5.52 | 8.57 | 12.02 | 14.10 | 17.23 | 20.20 |
Uničov zastávka | 5.55 | 9.00 | 12.05 | 14.14 | 17.26 | 20.23 |
Újezd u Uničova | 6.02 | 9.04 | 12.12 | 14.22 | 17.33 | 20.26 |
Mladějovice | ----- | 9.08 | 12.17 | 14.26 | ----- | 20.31 |
Babice u Šternberka | ----- | 9.12 | 12.21 | 14.30 | ----- | 20.34 |
Šternberk | 6.12 | 9.16 | 12.33 | 14.35 | 17.43 | 20.39 |
Štarnov | ----- | 9.20 | 12.37 | 14.40 | ----- | 20.43 |
Bohuňovice | 6.22 | 9.23 | 12.48 | 14.48 | 17.53 | 20.50 |
Hlušovice | 6.26 | 9.27 | 12.52 | 14.51 | 17.57 | 20.53 |
Olomouc hl.n. | 6.32 | 9.33 | 12.58 | 14.57 | 18.03 | 20.59 |
Olomouc hl.n. - Šternberk - Uničov (8. 5. - 16. 5. 2010) | ||||||
Olomouc hl.n. | 8.04 | 9.55 | 13.20 | 15.40 | 18.23 | 21.55 |
Hlušovice | 8.10 | 10.01 | 13.26 | 15.46 | ----- | 22.01 |
Bohuňovice | 8.17 | 10.09 | 13.30 | 15.54 | ----- | 22.09 |
Štarnov | 8.20 | 10.13 | 13.33 | ----- | ----- | 22.12 |
Šternberk | 8.25 | 10.20 | 13.38 | 16.01 | 18.36 | 22.17 |
Babice u Šternberka | 8.28 | 10.24 | 13.41 | ----- | ----- | 22.20 |
Mladějovice | 8.32 | 10.28 | 13.45 | ----- | ----- | 22.24 |
Újezd u Uničova | 8.44 | 10.44 | 13.55 | 16.14 | 18.50 | 22.29 |
Uničov zastávka | 8.48 | 10.48 | 13.58 | 16.18 | 18.54 | 22.33 |
Uničov | 8.51 | 10.51 | 14.02 | 16.21 | 18.57 | 22.36 |
Olomouc hl.n. - Olomouc město - Senice na Hané (17. 5. - 21. 5.) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Olomouc hl.n. | 7.06 | 9.40 | 11.54 | 14.53 | 17.53 | 20.53 |
Olomouc-Smetanovy sady | 7.11 | 9.45 | 11.59 | 14.58 | 17.58 | 20.58 |
Olomouc-Nová ulice | 7.14 | 9.47 | 12.01 | 15.00 | 18.00 | 21.00 |
Olomouc město | 7.20 | 9.51 | 12.05 | 15.04 | 18.04 | 21.04 |
Olomouc-Hejčín | 7.22 | 9.52 | 12.06 | 15.05 | 18.05 | 21.05 |
Olomouc-Řepčín | 7.26 | 9.56 | 12.12 | 15.12 | 18.12 | 21.12 |
Horka nad Moravou | 7.30 | 9.59 | 12.15 | 15.15 | 18.15 | 21.15 |
Skrbeň | 7.33 | 10.02 | 12.18 | 15.18 | 18.18 | 21.18 |
Příkazy | 7.37 | 10.06 | 12.22 | 15.22 | 18.22 | 21.22 |
Senice na Hané | 7.43 | 10.12 | 12.28 | 15.28 | 18.28 | 21.28 |
Senice na Hané - Olomouc město - Olomouc hl.n. (17. 5. - 21. 5.) | ||||||
Senice na Hané | 6.13 | 8.13 | 10.28 | 13.28 | 16.28 | 19.28 |
Příkazy | 6.20 | 8.20 | 10.34 | 13.34 | 16.34 | 19.34 |
Skrbeň | 6.24 | 8.24 | 10.37 | 13.37 | 16.37 | 19.37 |
Horka nad Moravou | 6.28 | 8.28 | 10.40 | 13.40 | 16.40 | 19.40 |
Olomouc-Řepčín | 6.33 | 8.33 | 10.47 | 13.47 | 16.47 | 19.47 |
Olomouc-Hejčín | 6.36 | 8.36 | 10.50 | 13.50 | 16.50 | 19.50 |
Olomouc město | 6.42 | 8.42 | 10.53 | 13.53 | 16.53 | 19.53 |
Olomouc-Nová ulice | 6.44 | 8.44 | 10.55 | 13.55 | 16.55 | 19.55 |
Olomouc-Smetanovy sady | 6.46 | 8.46 | 10.57 | 13.57 | 16.57 | 19.57 |
Olomouc hl.n. | 6.51 | 8.51 | 11.02 | 14.02 | 17.02 | 20.02 |
Prodloužená propagační aktivita se nepochybně cení, přestože se nasazení CityElefantů vyhne ranní špičce z Nezamyslic, a naopak zvýšené odpolední frekvenci ze Šumperka, kdy by se jejich kapacita využila nejlépe. I tak ale posun v kvalitě cestování bude pro dojíždějící lidi drastický, byť vydrží pouze do konce května. Největším paradoxem prezentace ČD v Olomouckém kraji tak bude skutečnost, že ani jedno z dvojice představovaných nových vozidel ve skutečnosti v tomto regionu v dohledné době nebude jezdit. Národní dopravce zde naopak plánuje nákup nízkopodlažních dvousystémových jednotek s kapacitou 160-240 cestujících, které se ale na trati Zábřeh - Olomouc - Nezamyslice objeví nejdříve v roce 2014.
Jízdní řád Cityelefantů ČD
Šumperk - Nezamyslice (8. 5. - 31. 5. 2010) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Os 3732 | Os 3736 | Os 3740 | Os 3744 | ||||||||
Šumperk | 5.21 | 7.14 | 10.54 | 12.54 | |||||||
Zábřeh na Moravě | 5.48 | 7.38 | 11.38 | 13.38 | |||||||
Olomouc hl.n. | 6.31 | 8.31 | 12.31 | 14.31 | |||||||
Přerov | 7.00 | 9.00 | 13.00 | 15.00 | |||||||
Nezamyslice | 7.33 | 9.33 | 13.33 | 15.33 |
Nezamyslice - Šumperk (8. 5. - 31. 5. 2010) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Os 3708 | Os 3710 | Os 3712 | Os 3714 | ||||||||
Nezamyslice | 10.22 | 12.22 | 14.22 | 16.22 | |||||||
Přerov | 11.05 | 13.05 | 15.05 | 17.05 | |||||||
Olomouc hl.n. | 11.38 | 13.38 | 15.38 | 17.38 | |||||||
Zábřeh na Moravě | 12.16 | 14.16 | 16.16 | 18.16 | |||||||
Šumperk | 12.33 | 14.33 | 16.33 | 18.33 |
Nasazení Regioshuttlu RS1
8.-16. 5. | střídavě Olomouc hl.n. - Troubelice / Olomouc hl.n. - Moravský Beroun |
17.-20.5. | Olomouc hl.n. - Drahanovice |
Zdroj: ŽelPage, RegioJet, České dráhy
Cestující z Ol kraje, kteří teď přijdou na nádraží, nejspíš nebudou věřit svým očím a asi se budou bát nastupovat do vlaků. Protože aby se DHV Olomouc přes noc proměnilo (ač dočasně) ve standard 21. století, tomu hned tak někdo neuvěří. Bohužel jak píše Michal26, jakmile skončí prezentace RJ, vše se nejspíš vrátí k normálu a jediný, kdo bude kolem Ol nadšený, budou šotouši úspěšně čekající na Krokodýla, Kredenc a sem tam nějakou tu Bobinku.
Ostravská expedice co byla ve VÚŽ Velim se docela pokoukala. Ráno z Hutníka tam stáli obě žluté Desira, odpoledne pro změnu Janáček zastavil vedle Najbrtího Shuttlu.
Z vnějšku jednoznačně vede Jančura, interiéry jsme bohužel prozkoumat nemohli.
1) ten jízdní řád CitySlonů se mi opravdu nepozdává, takhle by byly potřeba hned 3 soupravy!
2) řada 831 se ještě v menší míře na trati 290 objevuje, naopak řadu 843 na Sp vlacích do Jeseníka často nahrazují Krokodýli (to ale z řazení nevyčtete, pravda)
3) tu relaci Olomouc - Troubelice myslíte vážně? tak tomu bych se opravdu smál, to snad ne
4) uvedení 2x stejného jř pro Desiro pana Jančury už tu někdo zmínil
Nechci rýpat, chci jen číst přesnější informace. Děkuji za pochopení.
V článku je však dvakrát stejný jízdní řád pro trasu Olomouc - Uničov.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.