Praha - Oficiální příčina tragické nehody v Moravanech, při níž 19.5.2008 přišel o život strojvedoucí a 6 cestujících bylo lehce zraněno, vyvolala celoplošná preventivní opatření proti jejímu zopakování. V celé republice jsou hromadně kontrolována hnací vozidla, opatření už učinili i samotní strojvůdci.
Jako definitivní příčina srážky dvou vlaků, kdy 19.5.2008 ve 4:48 na první koleji ve stanici Moravany najel vlak Lv 72 461, tvořený lokomotivou ČD Cargo 163.004, rychlostí 62 km/h zezadu do osobního vlaku 5011, byla Drážní inspekcí určena porucha pískovače na hnacím vozidle osobního vlaku 5011. Jeho strojvedoucí použil pískovač při rozjezdu z Kostěnic, avšak kvůli poruše EP ventilu na pískovači tento zůstal v činnosti a podle nalezených stop intenzivně sypal písek až do Moravan. Ten na kolejnicích vytvořil v deštivém počasí kašovitou emulzi, která přilnula na kola a hlavy kolejnic způsobila přerušení vodivého kontaktu mezi vlakovými dvojkolími a kolejí a tím zdánlivé uvolnění kolejového obvodu, které následně zabezpečovací zařízení ESA 11 vyhodnotilo jako uvolnění oddílu a povolilo vjezd dalšímu vlaku.
České dráhy nyní podle svého mluvčího intenzivně kontrolují pískovače všech hnacích vozidel. Jde prý řádově o stovky lokomotiv a jiných vozidel. Cílem této kontroly je předejít opakování podobného selhání v budoucnu. Přijatá opatření se týkají také strojvůdců, kteří od nynějška nesmějí používat pískovače při brzdění, s výjimkou nouzových situací. Vyšetřování nehody Českými drahami, Drážní inspekcí i policií nadále pokračuje, první závěr zní, že podle železničářů se na českém území podobná nehoda ještě nestala. Zda bude přistoupeno k dodatečným úpravám zabezpečovacího zařízení ESA 11, které podle některých názorů také nese část viny na nehodě, v této chvíli zatím není známo.
Zdroj: iDnes


UBU: Pane intendante, přineste mi zásoby jídla pro celou armádu!
Intendant: Žádné nemáme, Sire!
UBU: A co dělá naše intendantura?
Intendant: Ráčil jste je všechny hodit do díry!
UBU: Aha, já věděl, že naše skvělá administrativa prostě nemůže udělat chybu!
Na vývoji, výrobě a prodeji ESA 11 je zainteresováno příliš mnoho lidí a jde o kšeft, ve kterém lítají miliardy. Řádným vyšetřováním by se rychle zjistilo, že jde o zfušovaný shit, výroba by se musela pozastavit a závady na náklady dodavatele odstranit. To je nerealizovatelné, protože by to neodskákalo dolních deset milionů, ale horních deset tisíc! Stejné je to s odrušením Pendolina! Všichni vědí, že kompenzátor je k ničemu, ale stáhnout soupravy z provozu a tvrdě trvat na odstranění závad je neprůchodné, protože by se musely vracet už utracené úplatky. Takže se bude mlžit a čekat, co se kde stane dalšího, jako ostatně obvykle.
Pochopil jste to naprosto správně! Je to přesně tak. Navíc v Moravanech je hned vedle stanice měnírna, takže v prostoru stanice nejspíš dochází k masivnímu úniku bludných proudů do země (V kolejích je minus pól trakčního napětí a jak známo, teče DC proud od minus k plus). Pokud je k jedné z kolejnic K. O. ukolejněno cokoli vodivého a uzeměného, může takovouto nesymetrii právě v daném K. O. vyvolat jakékoli vozidlo, jedoucí pod výkonem v atrakčním obvodu měnírny! Tomuhle by se dalo zabránit tak, že klasické ukolejnění by se nahradilo izolovanou sběrnicí dostatečného průřezu, kterou by se všechno pospojovalo a ta by se pak připojila na střed nejbližšího stykového transformátoru. Ale pravdu máte i v tom, že se jedná o závažný systémový problém, který se vyskytl teprve s nástupem pulsních regulací a který bude nutno řešit a to nikoli teoretickými úvahami a výpočtem, protože matematický model , který by univerzálně vyhověl pro celou síť ČD nikdy nebude možno sestrojit (příliš mnoho nekontrolovatelnývh veličin, navíc případ od případu jiné hodnoty), ale praktickými zkouškami, nejlépe na okruhu ve Velimi. Jde o to, že se bude muset udělat upravený kolejový obvod s délkou 1 km, jezdit po něm vším možným v různých režimech a měřit a měřit a měřit. Tou úpravou myslím to, že na začátku a konci tohoto K. O. se odpojí přívody ke stykovým trafům a propojí izolovaným vodičem, s tím že odpojená kolejnice se bude připojovat jen bodově buď na začátku, nebo uprostřed, nebo na konci K. O., čímž se nasimuluje nejhorší možný stav, kdy dojde k totálnímu jednostrannému odizolování kol od kolejnice.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
