..: ZSSK chce dál modernizovat: 100 dalších vozů na obzoru :..

Ilustrační obrázek Bratislava – V nedávném přehledu projektů na obnovu vozového parku jsme vám představili záměry Železniční společnosti Slovensko na omlazení své flotily vozidel pro dálkovou i regionální dopravu. Málokdo v té době tušil, že za necelý měsíc se objeví informace o novém výběrovém řízení, jehož výstupem by mělo být větší pohodlí a spolehlivost na slovenských kolejích. Podle zpráv z minulého týdne má rozsáhlou opravou a přestavbou projít až stovka vozů, z toho třetina jako speciální vozy pro dálkovou dopravu. Bude–li plán realizován v plném rozsahu, vyjde ZSSK na 1,5 miliardy slovenských korun.

Ilustrační obrázek Co v modernizacích chybí

Od roku 1996 bylo realizováno na 180 modernizací osobních vozů různých provedení – na rozdíl od ČD i několika speciálních variant vozů s bistro oddílem či služebních. Tyto série ovšem byly spíše symbolické a v mnoha případech početně nedostačující. Na druhou stranu, přestože jsou některé typy dálkových vozů v menšině, jedná se pořád o velký kontrast s dopravou regionální, kde nejkomfortnější vozidla představují motorové jednotky, případně série bezmála dvacetiletých vozů Bdt 21–08 (ekvivalent vozů Bp ČD). Právě tato bílá místa v přehledu modernějšího vozového parku by měly zaplnit dvě nové investice.

Ilustrační obrázekBdghmeer: hodně písmen znamená zlepšení

První z dvojice projektů se zaměřuje na vozy pro přepravu cestujících na vozíku či rozměrnějších zavazadel. Vyhovujících klimatizovaných vozů BDsheer se zvedací plošinou bylo vyrobeno pouze šest - i proto dnes na nejednom dálkovém spoji představují služební vozy kvalitativní dno soupravy. Výjimkou není ani Ex/EC 120/121 Košičan nebo rychlíky mezi Bratislavou a Košicemi, na kterých vedle klimatizovaných vozů dosud jezdí služební vozy BDshmee/BDshmeer z let 1987–1988. Pouze 10 z nich (řada BDshmeer) je vybavena zvedací plošinou pro vozíčkáře.

Právě tyto vozy – a to všech 30 – by měly být přestavěny na novou řadu Bdghmeer. Připojí se tak ke svým příbuzným z řad Amee, Bmee a BRcm, které do konce příštího roku zcela zmizí ze slovenských kolejí poté, co jejich místo zaujmou modernizované vozy Bmeer a WRRmeer. A co vše by se mělo změnit?

  • U všech vozů dojde ke změně konstrukčního řešení interiéru: velký služební oddíl bude odstraněn a nahrazen pouze malým oddílem pro vlakovou četu. Vzniknout by tak měl otevřený prostor pro přepravu jízdních kol a jiných objemnějších předmětů, podobně jako ve vozech Bd/Bdee
  • Vozy BDshmee dostanou novou zvedací plošinu pro cestující na vozíku
  • Interiér bude kompletně vyměněn, včetně podlah, obkladů, oken, vybavení oddílů (zavazadlové police, stolky, odpadkové koše), sedaček a osvětlení
  • Budou vyměněny nástupní i přechodové dveře vozu – jedna z největších technických slabin původních vozů i řady Bmeer, u které tyto komponenty nejsou vyměňovány
  • Bude vyměněn centrální zdroj energie (CZE) a dosazena klimatizační jednotka
  • Ve voze bude instalován nový akustický informační systém
  • Na základě dřívějších vyjádření ZSSK lze předpokládat i instalaci elektrických zásuvek 230 V ve všech oddílech a výměnu původních WC za vakuové.

Ilustrační obrázek Výhodou vozů UIC–X z dílny VEB Waggonbau Bautzen, které nyní ZSSK hromadně rekonstruuje, jsou relativně moderní podvozky GP 200, přizpůsobené pro rychlost 160 km/h. Na maximální provozní rychlosti modernizovaných vozů by se nemělo nic měnit – stejně jako v případě ostatních podobných projektů dopravce.

ZSSK počítá s tím, že v rámci zadání bude nejdřív modernizován jeden vůz BDshmee na novou řadu Bdghmeer, přičemž výrobce zajistí kromě přestavby i potřebné zkoušky. Na základě zkušeností s prototypem bude doobjednáno dalších 29 kusů. Cena za jeden vůz se má pohybovat kolem 15 milionů slovenských korun bez DPH.

Ilustrační obrázek Bdtee: Do osobních vlaků míří klimatizace

Zlepšení by se po letech ale mohli dočkat také cestující v regionálních vlacích: právě na vozy pro osobní a spěšné vlaky se zaměřuje druhý projekt, na který již bylo vyhlášeno výběrové řízení. Až 70 vozů řady Bdt by mělo být v průběhu pěti let přestavěno na klimatizované velkoprostorové vozy Bdtee. Měly by se dodávat dvě varianty, z nichž jedna bude mít zvětšený nástupní prostor pro přepravu jízdních kol. Výčet změn zahrnuje

  • dosazení CZE a klimatizační jednotky
  • kompletní výměnu interiéru, včetně podlah, oken, obkladů, sedaček, osvětlení a další výbavy salónu pro cestující
  • instalaci vakuového WC
  • výměnu nástupních a přechodových dveří
  • dosazení akustického informačního systému
  • nový lak vozové skříně

Ilustrační obrázek Stejně jako v prvním případě bude nejprve realizován jeden vůz Bdtee se zvětšeným nástupním prostorem včetně potřebných zkoušek. Dalších 69 kusů by mělo následovat jako opce k původnímu kontraktu. Cena jednoho kusu by neměla přesáhnout 12 milionů Sk bez daně; bude se ale přihlížet i na technická hlediska přestavby - hmotnost vozu by neměla stoupnout o více než 20 procent. Jména vítěze výběrového řízení bychom se mohli dozvědět již na konci letošního léta.

Budou–li tyto záměry realizovány, do několika let by všechny významnější dálkové vlaky ZSSK měly být složeny výhradně z klimatizovaných vozů, navíc v mnoha případech i s modernějším interiérem a elektrickými zásuvkami. Nejvýznamněji se ale tento projekt v případě zdárné realizace dotkne cestujících v regionální dopravě. Po boku nových ucelených jednotek a vratných souprav by mohl znamenat po dlouhém čekání vítaný zvrat v kvalitě cestování i mimo hlavní koridory.

Zdroj: Úřední věstník Evropské unie [1], [2], ŽelPage

Ilustrační nákresy jsou pochopitelně zcela fiktivní.


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.5.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Slovensko (celé)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Petryk 
26.05.2008 (14:21)  
Otázka: Je modernizace správný směr? Nebylo by lepší za 12 mld. objednat a nakoupit víc 380/471/Xmz/atd a staré vozy nechat dosloužit a pak vyhodit nebo prodat za zbytkový peníz stylem 20 prodanejch "B" jedno nový Bmz?
registrovaný uživatel pato 
26.05.2008 (13:51)  
Chikatetsujin:možná sis nevšim uvodu-PRO POBAVENÍ, jen nezačni operovat přepravní kapacitou, technickou vybaveností a srovnáváním čísel, nebo mě fakt hrábne:-)
26.05.2008 (12:37)  
No tož to za těch 12 000 mega co teď ČD dostanou můžou modernizovat celou dálkovou flotilu, nebo to zase vyjde na nějakejch 6 ešusů a deset regín a zbytek peněz se vypaří?..... (za 12 Giga by mělo být 60 471...)

Slováci dělaj dobře, protože nechutný a starý vozový park je ono pověstné zatloukání hřebíků do rakve.
26.05.2008 (12:24)  
Pato7892: Tedy japonské železnice bych podle zpráv TV Nova opravdu neporovnával. :-))) Městská doprava takto ve špičce skutečně může vypadat a je to skutečně děsivé, ale přepravní výkony jsou poněkud jiné. Podle barvy vlaku by to mohla být Chuo sen v Tokiu před mnoha lety (nejzatíženější železniční linka na světě), ale moc detailů tam vidět není. Její čísla neznám, ale o něco méně zatížená Yamanote přepraví denně 3,5 mil!!!! (1,3 miliardy ročně) cestujících a jezdí zde 11 vozové vlaky v intervalu 2,5 minuty a dlouhá je 34 km. V nejzatíženějším úseku jezdí společně s dalšími linkami po 6 kolejné trati... (to se asi nedá srovnat s ničím zde...)
registrovaný uživatel pato 
26.05.2008 (11:29)  
Pro pobavení, když je u nás všechno špatné a jinde dokonalé:
http://tn.nova.cz/vase-zpravy/japonsti-pruvodci-cpou-do-metra-lidi-nasilim.html
26.05.2008 (11:10)  
DC na slovensku JE vyrazne drahsia. SZDC si uctuje nieco okolo 10 Kc za vlkm, ZSR beru 100 až 150 Sk podla kategorie trate a druhu vlaku.

Shadow si si istý?? pre daný vlak (napr. osobný) môže byť poplatok za DC u nás (Slovensko) asi 2krát vyšší ako u vás...
registrovaný uživatel Shadow 
26.05.2008 (11:00)  
xAnri05: DC na slovensku JE vyrazne drahsia. SZDC si uctuje nieco okolo 10 Kc za vlkm, ZSR beru 100 až 150 Sk podla kategorie trate a druhu vlaku.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
26.05.2008 (10:46)  
Georgo: aha, tak to jsem nezaznamenal. Bohuzel ty informacni toky z SK ke me nejsou dost silne. Skoda.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
26.05.2008 (10:45)  
waszyn: diky za Tvuj nazor na muj prispevek. Mam znacne pochybnosti o tom, ze dotace va Slovensku je urcena na jine ucely nez u nas. Taktez dosti pochybuji o vyrazne drazsi DC nebo jine strukture nakladu (zejm. mzdove polozky v SK jsou spise nizsi nez v CR).
A ted prosim tedy tu odpoved na otazku: proc to tedy je?
registrovaný uživatel sAd 
26.05.2008 (10:30)  
R 1463 ÚPA et al.: A jsme opět u těch 10 miliard ;)...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko