..: ZSSK chce dál modernizovat: 100 dalších vozů na obzoru :..

Ilustrační obrázek Bratislava – V nedávném přehledu projektů na obnovu vozového parku jsme vám představili záměry Železniční společnosti Slovensko na omlazení své flotily vozidel pro dálkovou i regionální dopravu. Málokdo v té době tušil, že za necelý měsíc se objeví informace o novém výběrovém řízení, jehož výstupem by mělo být větší pohodlí a spolehlivost na slovenských kolejích. Podle zpráv z minulého týdne má rozsáhlou opravou a přestavbou projít až stovka vozů, z toho třetina jako speciální vozy pro dálkovou dopravu. Bude–li plán realizován v plném rozsahu, vyjde ZSSK na 1,5 miliardy slovenských korun.

Ilustrační obrázek Co v modernizacích chybí

Od roku 1996 bylo realizováno na 180 modernizací osobních vozů různých provedení – na rozdíl od ČD i několika speciálních variant vozů s bistro oddílem či služebních. Tyto série ovšem byly spíše symbolické a v mnoha případech početně nedostačující. Na druhou stranu, přestože jsou některé typy dálkových vozů v menšině, jedná se pořád o velký kontrast s dopravou regionální, kde nejkomfortnější vozidla představují motorové jednotky, případně série bezmála dvacetiletých vozů Bdt 21–08 (ekvivalent vozů Bp ČD). Právě tato bílá místa v přehledu modernějšího vozového parku by měly zaplnit dvě nové investice.

Ilustrační obrázekBdghmeer: hodně písmen znamená zlepšení

První z dvojice projektů se zaměřuje na vozy pro přepravu cestujících na vozíku či rozměrnějších zavazadel. Vyhovujících klimatizovaných vozů BDsheer se zvedací plošinou bylo vyrobeno pouze šest - i proto dnes na nejednom dálkovém spoji představují služební vozy kvalitativní dno soupravy. Výjimkou není ani Ex/EC 120/121 Košičan nebo rychlíky mezi Bratislavou a Košicemi, na kterých vedle klimatizovaných vozů dosud jezdí služební vozy BDshmee/BDshmeer z let 1987–1988. Pouze 10 z nich (řada BDshmeer) je vybavena zvedací plošinou pro vozíčkáře.

Právě tyto vozy – a to všech 30 – by měly být přestavěny na novou řadu Bdghmeer. Připojí se tak ke svým příbuzným z řad Amee, Bmee a BRcm, které do konce příštího roku zcela zmizí ze slovenských kolejí poté, co jejich místo zaujmou modernizované vozy Bmeer a WRRmeer. A co vše by se mělo změnit?

  • U všech vozů dojde ke změně konstrukčního řešení interiéru: velký služební oddíl bude odstraněn a nahrazen pouze malým oddílem pro vlakovou četu. Vzniknout by tak měl otevřený prostor pro přepravu jízdních kol a jiných objemnějších předmětů, podobně jako ve vozech Bd/Bdee
  • Vozy BDshmee dostanou novou zvedací plošinu pro cestující na vozíku
  • Interiér bude kompletně vyměněn, včetně podlah, obkladů, oken, vybavení oddílů (zavazadlové police, stolky, odpadkové koše), sedaček a osvětlení
  • Budou vyměněny nástupní i přechodové dveře vozu – jedna z největších technických slabin původních vozů i řady Bmeer, u které tyto komponenty nejsou vyměňovány
  • Bude vyměněn centrální zdroj energie (CZE) a dosazena klimatizační jednotka
  • Ve voze bude instalován nový akustický informační systém
  • Na základě dřívějších vyjádření ZSSK lze předpokládat i instalaci elektrických zásuvek 230 V ve všech oddílech a výměnu původních WC za vakuové.

Ilustrační obrázek Výhodou vozů UIC–X z dílny VEB Waggonbau Bautzen, které nyní ZSSK hromadně rekonstruuje, jsou relativně moderní podvozky GP 200, přizpůsobené pro rychlost 160 km/h. Na maximální provozní rychlosti modernizovaných vozů by se nemělo nic měnit – stejně jako v případě ostatních podobných projektů dopravce.

ZSSK počítá s tím, že v rámci zadání bude nejdřív modernizován jeden vůz BDshmee na novou řadu Bdghmeer, přičemž výrobce zajistí kromě přestavby i potřebné zkoušky. Na základě zkušeností s prototypem bude doobjednáno dalších 29 kusů. Cena za jeden vůz se má pohybovat kolem 15 milionů slovenských korun bez DPH.

Ilustrační obrázek Bdtee: Do osobních vlaků míří klimatizace

Zlepšení by se po letech ale mohli dočkat také cestující v regionálních vlacích: právě na vozy pro osobní a spěšné vlaky se zaměřuje druhý projekt, na který již bylo vyhlášeno výběrové řízení. Až 70 vozů řady Bdt by mělo být v průběhu pěti let přestavěno na klimatizované velkoprostorové vozy Bdtee. Měly by se dodávat dvě varianty, z nichž jedna bude mít zvětšený nástupní prostor pro přepravu jízdních kol. Výčet změn zahrnuje

  • dosazení CZE a klimatizační jednotky
  • kompletní výměnu interiéru, včetně podlah, oken, obkladů, sedaček, osvětlení a další výbavy salónu pro cestující
  • instalaci vakuového WC
  • výměnu nástupních a přechodových dveří
  • dosazení akustického informačního systému
  • nový lak vozové skříně

Ilustrační obrázek Stejně jako v prvním případě bude nejprve realizován jeden vůz Bdtee se zvětšeným nástupním prostorem včetně potřebných zkoušek. Dalších 69 kusů by mělo následovat jako opce k původnímu kontraktu. Cena jednoho kusu by neměla přesáhnout 12 milionů Sk bez daně; bude se ale přihlížet i na technická hlediska přestavby - hmotnost vozu by neměla stoupnout o více než 20 procent. Jména vítěze výběrového řízení bychom se mohli dozvědět již na konci letošního léta.

Budou–li tyto záměry realizovány, do několika let by všechny významnější dálkové vlaky ZSSK měly být složeny výhradně z klimatizovaných vozů, navíc v mnoha případech i s modernějším interiérem a elektrickými zásuvkami. Nejvýznamněji se ale tento projekt v případě zdárné realizace dotkne cestujících v regionální dopravě. Po boku nových ucelených jednotek a vratných souprav by mohl znamenat po dlouhém čekání vítaný zvrat v kvalitě cestování i mimo hlavní koridory.

Zdroj: Úřední věstník Evropské unie [1], [2], ŽelPage

Ilustrační nákresy jsou pochopitelně zcela fiktivní.


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.5.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Slovensko (celé)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JOHNZ 
26.05.2008 (22:23)  
happy: Preco potom CD nemodernizuju/nekupuju umerne viacej? Kde je chyba? Inak tie Bdtee(r) predpokladam neskoncia ani moc na osobnych vlakoch, lec na vlakoch zrychlenych a dalej na posilovych rychlikoch ...
26.05.2008 (20:25)  
reko potřebuje vše i unás v ČR
26.05.2008 (19:22)  
No zatím je to jen na papíře. Uvidíme jak jim to půjde ve skutečnosti.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
26.05.2008 (18:51)  
happy: moje rec.
26.05.2008 (16:10)  
Happy: Já osobně bych byl také pro nákup jednotek, kombinovaný s rekonstrukcemi a nákupy nových vozů. Ono by se to dost brzo také vyplatilo energericky, protože LOKO+3xB je opravdu děsivá sestava.
26.05.2008 (16:06)  
Pato... Však jo, jsem si samozřejmě všimnul... :-) Ale dohodil jsem nějaké argumenty pro představu, protože sposta ČD fandů si dovede těžko představit, že jediná pouhých 30 km dlouhá linka má roční přepravní výkon 6 x větší než celá síť ČD (0,17 mld ročně)...
Proč se o takové zajímavé údaje nepodělit. :-)))
registrovaný uživatel happy 
26.05.2008 (14:59)  
Ještě je potřeba si uvědomit,že na Slovensku je menší počet spojů,čili i s malou obnovou uděláte opravdu hodně.Zkuste tu zmodernizovat 70 Bdt a bude to,jak když plivnete.Já sem prvně pro nákup regionálních jednotek a na hodně obsazované osobáky bych rekonstruoval Bdmtee a z Bdt a Bp a dalších bych nasekal vozy dálkové dopravy.Plus mzety na EC/IC.Ale holt prvně se zbavit souprav typu loko+BDs+Bdt+(Bdt).Potom bude dost solidních vagonů na modernizace
26.05.2008 (14:41)  
Petryk - ještě důležitý dotaz, kdo bude kupovat ten šrot?
26.05.2008 (14:24)  
Petryk) A čím nahradíme těch 19 vozů, o které koupí 1:20 přijedeme?
registrovaný uživatel pekař 
26.05.2008 (14:23)  
Petryk: na to asi jednoznačnou odpověď není snadné dostat. Já osobně bych byl pro nové, ale rozhodnou jiní...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko