Moravany - Vyšetřovatelé nehody v železniční stanici Moravany, při které v pondělí 19.5. 2008 zemřel strojvedoucí a 6 osob bylo lehce zraněno, postupují v pátrání po příčině havárie. Za pravděpodobnou příčinu neštěstí byla několikrát předběžně označena technická chyba zabezpečovacího zařízení, přičemž nebylo vyloučeno ani pochybení obsluhy signalizace. V kontrastu s původními informacemi zavinění strojvedoucího nebylo prokázáno; naopak se ale objevují i verze, poukazující na možnou závadu na lokomotivě, která vytvořila předpoklady pro selhání detekce obsazené koleje.
"V první fázi šetření se předpokládalo, že strojvedoucí lokomotivy projel vjezdové návěstidlo na červenou, to se nakonec ale rozborem zabezpečovacího zařízení nepotvrdilo. V tuto chvíli nemůžeme vyloučit selhání zabezpečovacího zařízení jako takového, ani vadnou obsluhu zařízení," říká mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. Odborník na železniční dopravu a advokát Karel Baborák, který zastupuje zaměstnankyni ČD, označil za další možnou příčinu tragické nehody písek na kolejích - kvůli němu zařízení pravděpodobně nerozpoznalo, že ve stanici stojí vlak. Výpravčí proto povolila vjezd lokomotivě, která do vlaku narazila.

"V pondělí silně pršelo a není vyloučeno, že docházelo k prokluzu. Proto strojvedoucí osobního vlaku nebo někdo před ním pomocí zařízení, které je v lokomotivě, kolej vydatně zapískoval. To způsobilo, že kolej ztratila podle železničářské terminologie takzvanou šuntovací schopnost," dodává Baborák. Jinak řečeno, zařízení nerozpoznalo, že na kolejích stále stojí vlak. Výpravčí v budově neviděla, co se stalo - podle Baboráka nemá ani povinnost to sledovat. Protože zařízení ukazovalo volnou kolej, mohla postavit vjezdové návěstidlo do polohy volno.
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar k možné příčině neštěstí pouze podotýká, že inspektoři případ řeší a nemá k němu další podrobnosti. Také si nevzpomíná, že by se podobný případ někdy v minulosti stal. Nechtěl ani předčasně spekulovat o tom, zda by se měly změnit bezpečnostní předpisy.
SŽDC tvrdí, že signalizace byla po srážce v pořádku. S jistotou se ale zatím nedá určit, zda během nehody na signalizaci svítila červená nebo ne. "V tuto chvíli to s jistotou říci nelze, vyšetřovatelé stahují archivy počítačových zařízení a pečlivě se zkoumá činnost v okamžiku nehody. Informace různých odborníků se liší, skutečně nechceme spekulovat," uvádí Anna Kodysová. Výsledky vyšetřování budou drážní inspektoři znát nejdříve za 14 dní.
K možnosti samovolného selhání zabezpečovacího zařízení se odmítavě staví i jeho dodavatel, společnost AŽD Praha. Mluvčí společnosti Sandra Chvojková ve vyjádření pro ŽelPage uvádí, že konkrétní závěry zatím, vzhledem k probíhající expertíze, není možné vyvodit, nicméně jako možná příčina problému se jeví porucha elektromagnetického ventilu na hnacím vozidle. Lokomotiva tak vypouštěla nadměrné množství písku, což mohlo ovlivnit detekční schopnost kolejových obvodů. Podobná situace však podle AŽD v historii nebyla zaznamenána, a by její výskyt byl velice neobvyklý. "Jsme přesvědčeni, že zabezpečovací zařízení pracovalo správně tak, jak je předepsáno. Zařízení instalované v této železniční stanici splňuje všechny požadavky českých i evropských norem. Považujeme za nemožné, že by se nehoda stala v důsledku selhání zabezpečovacího zařízení," dodává Chvojková.
zdroj: ČT24, ŽelPage


RoSI: No pana Kodyma se musím trochu, ale jen trochu zastat. podle mě v tom hovoru mimo záznam, řekl ---je to nedobrá situace....ale to je celkem fuk. V SONE jezdí tenhle osobák regionova, kdyby jí se povedlo "zmizet" a LV vlak (peršing) jel stejně a narazil, co by zbylo z cestujících??? Jinak pochopitelně doufám, že Drážní úřad vytváří i jiné aktivity než, že pouze konstatuje že to dopadlo ještě celkem dobře.
Moderní kolejová vozidla a lokomotivy už špalky prostě mít nebudou (ještě tak nákladní vozy) a tak je potřeba opatření dělat jinde než na přelešťování kol brzdovým špalkem.
Každopádně K. O. jsou v současné době v ČR jen pro zlost. Nerozumí si s moderní technikou (ke komutátorům už se nikdo vracet nebude) a teď ještě tohle, nejen elektronické rušení, ale písek může fatálně omezit spolehlivost.
Pane kolego poněkud si pletete dvě veličiny a sice šuntovací odpor, tedy to, co je vyvoláno vozidlem a svodový odpor, tedy to, co se naměří na uvolněném (a vypnutém) K. O. Ohmmetrem. Hodnota 1 ohm je nejnižší možný SVODOVÝ odpor, tedy nedokonalost izolace kolejnic vůdči sobě navzájem a je vztažena k délce 1 km, s tím, že tato hodnota se považuje za krajní přípustné minimum. Hodnota 0,06 ohm je nejvyšší přípustná hodnota pro zkrat kolejnic, při níž se K. O. musí projevit jako obsazený. O tom, že kvůli Pendolinům se některé normy nechutně a jak to vypadá i nebezpečně změnily, už se dostatečně diskutovalo kdysi dávno. Primární příčina problému ale bude nejspíš v tom, že kotoučové brzdy nejsou schopné čistit povrch kol, jako to dělaly dřív špalíky a zřejmě by nebylo od věci oba systémy kombinovat.
Mimochodom, co je to za skomoleninu ? Takto sa nevyjadruje ani moj 10 rocny bratranec.
Na jednej strane mate pravdu, bol to "LEN" Lv s Vmax. 80 km/h, a nie plne lozeny NEx cisternami, uhlim s Vmax. co ja viem? 100km/h? Zahynul tam "LEN" jeden clovek a nie cela stanica. Ano.
Ale nabuduce by som tam posadil Vas, alebo Vasho syna, aby sa mu tak nic vazneho nestalo. Zobudte sa a majte troska ucty k zosnulym.
Stačí při začátku směny utrhat nesmyslný plomby a není co řešit. :=)
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
