..: Pátrání po příčinách nehody v Moravanech: selhání signalizace? :..

Ilustrační obrázek Moravany - Vyšetřovatelé nehody v železniční stanici Moravany, při které v pondělí 19.5. 2008 zemřel strojvedoucí a 6 osob bylo lehce zraněno, postupují v pátrání po příčině havárie. Za pravděpodobnou příčinu neštěstí byla několikrát předběžně označena technická chyba zabezpečovacího zařízení, přičemž nebylo vyloučeno ani pochybení obsluhy signalizace. V kontrastu s původními informacemi zavinění strojvedoucího nebylo prokázáno; naopak se ale objevují i verze, poukazující na možnou závadu na lokomotivě, která vytvořila předpoklady pro selhání detekce obsazené koleje.

"V první fázi šetření se předpokládalo, že strojvedoucí lokomotivy projel vjezdové návěstidlo na červenou, to se nakonec ale rozborem zabezpečovacího zařízení nepotvrdilo. V tuto chvíli nemůžeme vyloučit selhání zabezpečovacího zařízení jako takového, ani vadnou obsluhu zařízení," říká mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. Odborník na železniční dopravu a advokát Karel Baborák, který zastupuje zaměstnankyni ČD, označil za další možnou příčinu tragické nehody písek na kolejích - kvůli němu zařízení pravděpodobně nerozpoznalo, že ve stanici stojí vlak. Výpravčí proto povolila vjezd lokomotivě, která do vlaku narazila.

Ilustrační obrázek

"V pondělí silně pršelo a není vyloučeno, že docházelo k prokluzu. Proto strojvedoucí osobního vlaku nebo někdo před ním pomocí zařízení, které je v lokomotivě, kolej vydatně zapískoval. To způsobilo, že kolej ztratila podle železničářské terminologie takzvanou šuntovací schopnost," dodává Baborák. Jinak řečeno, zařízení nerozpoznalo, že na kolejích stále stojí vlak. Výpravčí v budově neviděla, co se stalo - podle Baboráka nemá ani povinnost to sledovat. Protože zařízení ukazovalo volnou kolej, mohla postavit vjezdové návěstidlo do polohy volno.

Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar k možné příčině neštěstí pouze podotýká, že inspektoři případ řeší a nemá k němu další podrobnosti. Také si nevzpomíná, že by se podobný případ někdy v minulosti stal. Nechtěl ani předčasně spekulovat o tom, zda by se měly změnit bezpečnostní předpisy.

SŽDC tvrdí, že signalizace byla po srážce v pořádku. S jistotou se ale zatím nedá určit, zda během nehody na signalizaci svítila červená nebo ne. "V tuto chvíli to s jistotou říci nelze, vyšetřovatelé stahují archivy počítačových zařízení a pečlivě se zkoumá činnost v okamžiku nehody. Informace různých odborníků se liší, skutečně nechceme spekulovat," uvádí Anna Kodysová. Výsledky vyšetřování budou drážní inspektoři znát nejdříve za 14 dní.

K možnosti samovolného selhání zabezpečovacího zařízení se odmítavě staví i jeho dodavatel, společnost AŽD Praha. Mluvčí společnosti Sandra Chvojková ve vyjádření pro ŽelPage uvádí, že konkrétní závěry zatím, vzhledem k probíhající expertíze, není možné vyvodit, nicméně jako možná příčina problému se jeví porucha elektromagnetického ventilu na hnacím vozidle. Lokomotiva tak vypouštěla nadměrné množství písku, což mohlo ovlivnit detekční schopnost kolejových obvodů. Podobná situace však podle AŽD v historii nebyla zaznamenána, a by její výskyt byl velice neobvyklý. "Jsme přesvědčeni, že zabezpečovací zařízení pracovalo správně tak, jak je předepsáno. Zařízení instalované v této železniční stanici splňuje všechny požadavky českých i evropských norem. Považujeme za nemožné, že by se nehoda stala v důsledku selhání zabezpečovacího zařízení," dodává Chvojková.

zdroj: ČT24, ŽelPage


Adys Poslat mail autorovi | 27.5.2008 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Pardubický


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Johnny  mail  
27.05.2008 (20:17)  
michawel: Ja tedy nevim, proc by AZD melo mit maler, kdyz zarizeni pracuje presne podle pozadavku zadavatele (ESA 11 blokovou podminku samozrejme umi). Maximalne to na ne nevrha dobre svetlo (ovsem nikoliv vinou AZD).
27.05.2008 (19:53)  
Bylo to teď i na Nově. Zajímalo by mě, jestli se ty osobáky opravdu mixujou, tj jestli jsou řazena například BDs, nebo Bt. (ale kde by to zas tak rychle vzali). To co tam říkal šéf drážní inspekce, bylo opravdu dost kruté. V každém případě má AŽD malér jako hrom.
Zajímá mě ale stále jediná věc, proč to nebrzdil, vždyť to muselo být zhruba 200m před nárazem vidět, tj. alespoň by zmírnil následek. Jak tu někdo napsal, asi by to chtělo rekonstrukci.
27.05.2008 (19:29)  
27.05.2008 (18:30)  
Na fotkách, které byly přiloženy k prvnímu článku na ŽelPage jsem viděl jedinou výraznější "hromádku" a to přímo u hadice pískovače u toho peršingu carga. Kromě toho to vypadalo, že bylo vlhké, ne-li deštivé počasí. Navíc na žádné fotce ve směru příjezdu Os vlaku nebylo ani na jedné kolejnici (či v jejím okolí) větší množství písku. Nicméně nejsem expert, který by dokázal spočítat hodnotu přechodového odporu mezi kolem a kolejnicí při různých stupních pískování. Od toho tu je DI.
27.05.2008 (18:29)  
Reznik_Krkovicka: Na místě události byly měřeny i "izolační" odpory náprav vůči kolejnicovým pásům ...
27.05.2008 (18:29)  
On je izolovaný oddíl mezi traťovou a staniční kolejí? Tak v tomto případě to vypadá, že se vlak ze softvéru opravdu někde vypařil (a já osobně nevěřím tomu, že to bylo pískem). Taky se divím, protože na přednáškách lidí z AŽD nám vždycky zdůrazňovali, že vypaření vlaku v systému možné není.
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
27.05.2008 (18:28)  
Mne nejvíc pobavilo: Karel Baborák - odborník na železniční dopravu.
27.05.2008 (18:24)  
Ad Rumek: Zajímavá úvaha o uzavření obvodu trakčního proudu jednou kolejnicí... něco by na tom mohlo být. Tato teorie je pravděpodobnější než plně zapískované obě kolejnice. Ale stále mi připadá podivné(lépe silně nepravděpodobné), že by souvislá vrstva písku vydržela na jedné kolejnici po dobu přejezdu všech 16-ti kol. Pakliže měl vlak ve stanici pobyt z přepravních důvodů, musela by vrstva písku zůstat mezi kolem a kolejnicí po dobu brzdění vlaku a pak i po celou dobu jeho pobytu ve stanici. Podívám se ještě jednou na fotky. Stále doufám, že DI by takovou hypotézu podpořila experimentálně.
27.05.2008 (18:10)  
Petr Šimral: Je to přesně tak, jak říkáte. KO použité v Moravanech spouští kódování jednotlivě po jejich obsazení (dodatečné kódování). MZ v tom má kolektivní hru na ledě.
registrovaný uživatel Rumek 
27.05.2008 (18:10)  
Ad zvědavec: připustíme-li možnost o tom množství písku, jak se uvádí, tak byla posypána silně jen jedna strana kolejnice, tak rozjezd toho osobního vlaku byl možný uzavřením trakčního obvodu tou druhou kolejnicí.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko