..: Pátrání po příčinách nehody v Moravanech: selhání signalizace? :..

Ilustrační obrázek Moravany - Vyšetřovatelé nehody v železniční stanici Moravany, při které v pondělí 19.5. 2008 zemřel strojvedoucí a 6 osob bylo lehce zraněno, postupují v pátrání po příčině havárie. Za pravděpodobnou příčinu neštěstí byla několikrát předběžně označena technická chyba zabezpečovacího zařízení, přičemž nebylo vyloučeno ani pochybení obsluhy signalizace. V kontrastu s původními informacemi zavinění strojvedoucího nebylo prokázáno; naopak se ale objevují i verze, poukazující na možnou závadu na lokomotivě, která vytvořila předpoklady pro selhání detekce obsazené koleje.

"V první fázi šetření se předpokládalo, že strojvedoucí lokomotivy projel vjezdové návěstidlo na červenou, to se nakonec ale rozborem zabezpečovacího zařízení nepotvrdilo. V tuto chvíli nemůžeme vyloučit selhání zabezpečovacího zařízení jako takového, ani vadnou obsluhu zařízení," říká mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. Odborník na železniční dopravu a advokát Karel Baborák, který zastupuje zaměstnankyni ČD, označil za další možnou příčinu tragické nehody písek na kolejích - kvůli němu zařízení pravděpodobně nerozpoznalo, že ve stanici stojí vlak. Výpravčí proto povolila vjezd lokomotivě, která do vlaku narazila.

Ilustrační obrázek

"V pondělí silně pršelo a není vyloučeno, že docházelo k prokluzu. Proto strojvedoucí osobního vlaku nebo někdo před ním pomocí zařízení, které je v lokomotivě, kolej vydatně zapískoval. To způsobilo, že kolej ztratila podle železničářské terminologie takzvanou šuntovací schopnost," dodává Baborák. Jinak řečeno, zařízení nerozpoznalo, že na kolejích stále stojí vlak. Výpravčí v budově neviděla, co se stalo - podle Baboráka nemá ani povinnost to sledovat. Protože zařízení ukazovalo volnou kolej, mohla postavit vjezdové návěstidlo do polohy volno.

Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar k možné příčině neštěstí pouze podotýká, že inspektoři případ řeší a nemá k němu další podrobnosti. Také si nevzpomíná, že by se podobný případ někdy v minulosti stal. Nechtěl ani předčasně spekulovat o tom, zda by se měly změnit bezpečnostní předpisy.

SŽDC tvrdí, že signalizace byla po srážce v pořádku. S jistotou se ale zatím nedá určit, zda během nehody na signalizaci svítila červená nebo ne. "V tuto chvíli to s jistotou říci nelze, vyšetřovatelé stahují archivy počítačových zařízení a pečlivě se zkoumá činnost v okamžiku nehody. Informace různých odborníků se liší, skutečně nechceme spekulovat," uvádí Anna Kodysová. Výsledky vyšetřování budou drážní inspektoři znát nejdříve za 14 dní.

K možnosti samovolného selhání zabezpečovacího zařízení se odmítavě staví i jeho dodavatel, společnost AŽD Praha. Mluvčí společnosti Sandra Chvojková ve vyjádření pro ŽelPage uvádí, že konkrétní závěry zatím, vzhledem k probíhající expertíze, není možné vyvodit, nicméně jako možná příčina problému se jeví porucha elektromagnetického ventilu na hnacím vozidle. Lokomotiva tak vypouštěla nadměrné množství písku, což mohlo ovlivnit detekční schopnost kolejových obvodů. Podobná situace však podle AŽD v historii nebyla zaznamenána, a by její výskyt byl velice neobvyklý. "Jsme přesvědčeni, že zabezpečovací zařízení pracovalo správně tak, jak je předepsáno. Zařízení instalované v této železniční stanici splňuje všechny požadavky českých i evropských norem. Považujeme za nemožné, že by se nehoda stala v důsledku selhání zabezpečovacího zařízení," dodává Chvojková.

zdroj: ČT24, ŽelPage


Adys Poslat mail autorovi | 27.5.2008 (12:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
02.06.2008 (20:40)  
Ážetďák: Ukažte mi RZZ, které má na staničních obvodech soubory KAV/FID. Ještě nás poučte, jaké obvody jsou v Moravanech na SZZ a TZZ.
02.06.2008 (19:59)  
To Jiří Průša: To jsme to dopracovali! ,,Superkvalitní" zabezpečovací zařízení za bůhví kolik milionů a výpravčí lítá ven, jak za staré elektromechaniky! Opravdu nenalézám slov! To už tam tu elektromechaniku mohli rovnou nechat! Ušetřila by se spousta peněz, problémů a minimálně jeden lidský život. Jenže takhle to dopadá vždycky, když zvítězí marketing nad zdravým rozumem.
02.06.2008 (18:51)  
To Palko: Počítače náprav nejsou řešení, protože: A/ nekontrolují celistvost kolejových pasů, B/ neumějí přenášet návěsti na lokomotivu. Dalo by se o nich uvažovat max. jako o doplňku klasických K. O.
02.06.2008 (18:48)  
To Jiří Kareš. V pondělí jsem dostal zhovadilou SMS od jakéhosi ,,odborníka na všechno" takže tímto odpovídám i jemu: Není pravda, že ESA 11 MUSÍ mít kolejová relé. Dal jsem si trochu práce a pozorně si prohlédl web AŽD. Je pravda, že ESA 11 může mít jak kolejová relé, tak elektronické K. O. A vzhledem k tomu, že do šuplíku pro jedno kolejové relé se vejde osm elektronických jednotek a celá trať je vybavena elektronickými K. O. (Viz kolaps úseku Moravičany - Olomouc po úderu blesku do kolejiště), je nejspíš jasné, co v Moravanech opravdu je. Rovněž je pozoruhodné, že k podobné nehodě na releovkách s klasickými obvody, ať už s relé DSR, nebo soubory KAV/FID, nikdy nedošlo!!! Takže pro mne je to jasné a že si někdo léčí mindráky nadáváním, na každého, kdo tvrdí, že AŽD, (jako už ostatně mnohokrát v historii) vyprodukovalo shit, je mi putna. Jenom si říkám: díky bohu, že už jsem v penzi a nemusím se v tomhle sjarajtu angažovat. Nejspíš už bych byl také odejden, stejně, jako ti pánové z VÚŽ, kterým se nelíbilo, že se normy pro rušení upravují pro Pendolino, místo aby se Pendolino upravilo tak, aby se do norem vešlo.
29.05.2008 (15:02)  
Však se snad ani nic než ETCS ani zřizovat nechystá. Ovšem zatim je to ve fázi ověřování a dopisování specifikací, ne že by se to mohlo od zítra montovat.
registrovaný uživatel JK ml. 
29.05.2008 (14:44)  
Rail_user: děkuji za velmi detailní přednášku.
29.05.2008 (11:52)  
MirekM: Ano, v podstatě ano, ale i na bodových systémech existují linové způsoby přenosu návěstí na vozidlo (rádiové, datové pakety kolejovými pásy - které nemusí být zároveň detekčním systémem obsazenosti, smyčky (to u nás asi nepřipadá v úvahu)...

Optimální by bylo, kdby se na koridorech zřizovalo toto...
http://cs.wikipedia.org/wiki/European_Train_Control_System
registrovaný uživatel MirekM  mail  
28.05.2008 (22:50)  
Chikatetsujin: Bodové systémy sice umí přenos kódu návěstidla na lokomotivu, ale pokud dobře chápu ten princip, tak během jízdy oddílem mezi dvěma návěstidly na změnu návěsti nezareagují. Dotaženo do důsledku – pokud budeme mít kontrolu křivky brzdění a vlak zastaví před Stůj, tak už se nerozjede, aniž by musel strojvedoucí VZ „přebít“.
registrovaný uživatel Zelí  mail  
28.05.2008 (21:31)  
Jak psal Vousáč, tak návěstní opakovač neukazuje pořád a výpadky nejsou ničím zvláštním. Třeba přes Pardubice to nekreslí vůbec. Houkačka na stanovišti se rozezní až po několika vteřinách a první reakce je vybavení tlačítka bdělosti. Tím ujede vlak další metry a čas na nějakou reakci se opět zkrátil.
Jinak se u výjezdu z dep psalo : Nespouštěj oči z trati ! ale je potřeba si uvědomit , že strojvedoucí musí také sledovat hodnoty na budících,čas,jízdní řád. Z některých příspěvků tady mi připadá, že představa o práci strojvedoucího velké většiny místních diskutérů je ta, že strojvedoucí je ten co neplatí za lístek a přitom má nejlepší výhled.
Počkejte prosím na závěry vyšetřování a neplácejte blbosti.
Už z úcty k zesnulému strojvedoucímu a jeho blízkým.
28.05.2008 (20:43)  
Jonáš: Jsem si toho vědom. Jde jen o to určit kde leží jaké výhody a jaká rizika. U K.O. začínají převažovat rizika.

Přenos návěstí na hnací vozidlo včetně začlenění fukcí ATC umí i bodové systémy. Spíše jde o to se rohodovat rychle, když se teď relativně velkou rychlostí modernizují koridory. Pro Evropu je zřejmě řešení v ECTS.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2019 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko