..: Pokuta Olomouckého kraje pro ČD snížena na polovinu :..

Ilustrační obrázek Olomouc - Vůbec poprvé ve své historii zaplatí největší český dopravce více než milionovou pokutu za zpožděné vlakové spoje. Jedná se o výrazně medializovanou sankci, kterou se Českým drahám rozhodl udělit Olomoucký kraj v listopadu loňského roku jako první z objednavatelů regionální železniční dopravy. Na základě dohody ČD s krajem se ale konečná částka snížila o více než polovinu na současnou hodnotu 2,6 milionu, přičemž se vztahuje na více než stovku opožděných spojů v prvních devíti měsících roku 2007. Tato suma je přitom výrazně nižší, než se očekávalo, a to i po lednovém jednání, na kterém dráhy dosáhly zásadních ústupků ze strany hejtmanství. Hlavním důvodem tak radikálního snížení požadované částky je překlasifikování příčiny pozdního odjezdu u mnoha spojů. Do budoucna se navíc počítá s výrazným snížením smluvních sankcí.

Koncem roku 2007 se Olomoucký kraj stal prvním objednavatelem dopravních služeb, který sáhl po tak tvrdém opatření vůči provozovateli. Svůj krok prezentoval jako reakci na přetrvávající problémy s dodržováním jízdního řádu u vlaků dotovaných krajem v rámci zajištění základní dopravní obslužnosti. Postup kraje měl za následek vlnu bouřlivých diskusí o reálném přínosu pokut v oblasti subvencované dopravy; zároveň však byl podnětem pro další regiony, aby možnost penalizace nekvalitních služeb zanesly do nových smluv s dopravci. Právě nejznámější případ potrestání dopravce se však nyní uzavírá s poměrně překvapivým výsledkem: kraj z původního požadavku slevil o více než padesát procent. Zdůvodňuje to tvrzením, že podle dodatečné analýzy za některá zpoždění nebyly odpovědné přímo České dráhy. Již v době udělení pokuty však kraj uváděl, že sankce reagují pouze na odřeknuté spoje a zpoždění přesahující 15 minut, kromě těch, na něž se vztahuje tzv. vyšší moc, tedy nejen živelné pohromy, ale i stavby na koridoru. Právě na stavební práce se ČD v souvislosti se zpožděními odvolávají nejčastěji.

ČD dosáhly výrazného snížení pokuty

„Nakonec jsme se dohodli, že budeme pokutovat jen ty spoje, u nichž bylo zavinění drah zřejmé; například organizační důvody nebo když četa nenastoupila do vozu včas. Zpoždění, která daná například opravou tratí, jsme nakonec nepokutovali," komentoval rozhodnutí mluvčí Olomouckého kraje Tomáš Kocych pro internetový deník iDNES.cz. Současný výsledek je přijatelný i pro České dráhy, které se proti výši pokuty od počátku silně ohrazovaly: „Považujeme to za úspěšné jednání především v tom, že kraj uznal naše argumetny a pokutu nakonec snížil," hodnotí výsledek mluvčí drah Ondřej Kubala. Zatím není jasné, zda ČD pokutu uhradí v hotovosti, nebo se částka započte vůči stávajícím závazkům kraje.

Kraj rovněž zatím nebude České dráhy penalizovat za dalších 36 zpoždění zaznamenaných v posledním čtvrtletí loňského roku. Pokud se podle olomouckého radního pro oblast dopravy Petra Poláška služby ČD zlepší, hejtmanství od této pokuty zcela upustí. Náměstek ČD Petr Moravec zlepšení poskytovaných služeb vidí realisticky: „Uznáváme prokázaná pochybení, která přičítáme transformaci organizace na správce infrastruktury (SŽDC) a dopravce (ČD). Zlepšíme řízení, vytipujeme s krajem páteřní trasy, které budou mít prioritu, a cestující budeme lépe a více informovat.“

Nová smlouva: velký kompromis

Olomoucké hejtmanství počítá s tím, že spolupráce s Českými drahami bude pokračovat standardním způsobem. Minulý týden kraj jako poslední z objednavatelů regionální vlakové dopravy podepsal s ČD smlouvu na rok 2008, kterou obě strany vidí jako výrazně kompromisní. Dopravce podle ní dostane celkem 312 milionů korun na provoz osobních a spěšných vlaků, což je o 9 mil. Kč více než v předchozím roce. Původní požadavek drah přitom zněl až na 340 milionů, což krajský úřad dlouhodobě odmítal. Smlouva na druhou stranu počítá s nižšími pokutami za zpoždění spojů: místo stávajících 20 000 korun bude nově kraj moci požadovat pouze polovinu a bude-li příčinou technická závada na vozidle, sníží se částka až na 1 200 - 1 300 korun.

zdroj: iDNES a Deník


Adys Poslat mail autorovi | 7.4.2008 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Jízdní řád

More from ČR Olomoucký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
Registered user Mato 
11.04.2008 (17:44)  
mira: to jste uvedl špatný příklad, to nemá s pneumatikou nic společnehé, pokud hledáte příměr k roztržení vlaku v automobilové dopravě, pak by to lépe vystihovalo to, že by se za jízdy kamionu odpojil návěs, nebo osobnémi auty by se urvalo tažné zařízení s vozíkem, to by byl příměr tomu roztženemu vlaku. Ano propíchnutí pmneumatiky NELZE ovlivnit, jelikož je zpusobeno silou zvenčí a ani sebelepší technická kontrola tuto závadu nemůže vyloučit (pokud teda zrovna nemáte pneumatiky typu Run-flat, nebo nové lamelové bezpláštové pneumatiky, ale to standartem není). KDežto roztžení vlaku LZE ovlivnit pravidelnou udržbou a kontrolou spřáhel, neznám jiný zpusob roztžení, než že je spřáhlo špatně zavěšeno (chyba posunovače ČD, který sestavoval vlak) nebo unava materiálu (chyba technika ČD při technické kontrole vozu)... takže ať se na tod ívám z jakéhokoli pohledu, tak roztžení vlaku lze zabránit, kdežto propíchbnutí pneumatiky ne
Registered user IC540  mail  
11.04.2008 (0:35)  
chikatetsujin:Původní výše pokuty byla neopodstatněné plivnutí.Souhlasím,za peníze adekvátní služby ale s tím co je, to nebude ze dne na den.300.mil.je na obslužnost.A na vozový park?To snad politici pořeší.Daně platím.
Registered user IC540  mail  
11.04.2008 (0:13)  
tenzor Mate pravdu,vypinam.
Registered user mira 
10.04.2008 (21:20)  
Mato: Ten vlak se opravdu roztrhl, to stejně těžko ovlivnitelné jako píchnutí pneumatiky. Ale samozřejmě, že by se to nemělo stávat.
Registered user Mato 
10.04.2008 (6:08)  
mira: no já tady hlavně nenapsal to hlavní, což je moje chyba a tak nechápete mé rozhořčení :D Do Ústí dojela alternativní dopravou... mojí, jelikož čekat někde se psem a malým (2letým) dítětěm na vlak víc než hodinu je namozek
Proto jsem taky sepsal nemilou stížnost na ČD. Jelikož ten vrchol se SONE+ mě dostal.

Abych spočítal tu škodu co mě vznikla: lístek SONE+ 390, pes 10, dovolená 1650 (bozužel nemohu zohlednit příplatek 100% za práci v neděli, kdybych to bral jako ušlou mzdu, pak je částka 3050), benzín Brno-Ústí a zpet 2000 (včetně DZ), opotřebení vozidla 1,70/km (600 km celkem = 1020) Takže docházíme k celkové sumě 5070 Kč a to jsou jen finance, nepočítám morální újmu, stres dítěte a psa a moje nervy v kýblu z jednání pracovníků ČD.

A kdo mi ty peníze dá? Nikdo, budu rád jak z ČD dostanu ty 400 za lístek

Možná byl problém taky to že jsem do Ústí dojel před zpožděným vlakem :(
Nikdy více ČD.


btw: já jedu autem do práce vždy 5 minut a z práce vždy 20 minut. Jelikož v 5 ráno je Brno tak mrtvé, že je to nádhera, ve 14 začíná špička ale ještě to není tak strašné. Toleruju "rozumné" zpoždění vlaků, ale 90+ minut v nástupní stanici není rozumné ani náhodou a ještě když vám řeknou, že se jim rozthl vlak.
Registered user mira 
09.04.2008 (21:53)  
Mato: Já tě nechápu co se rozčiluješ, přišel jsi snad vinou zpoždění o miliony nebo co? Myslíš si snad, že je všechno dokonalé? Nikdy nic nebude dokonalé tak se s tím smiř. Stejně tak jako mají zpoždění vlaky, tak ho mají taky autobusy, letadla, nebo taky auta. A je zajímavé, že všichni tolerují to když jedou autem do práce jednou 20 minut a podruhé 35 minut a nevadí jim to, ale když jedou vlakem tak už všichni nadávají. Pěkný dvojí metr.
09.04.2008 (14:37)  
Kocourek Jiří: Hmmm hm.
Z toho mi vychází u Elefanta 48,50 Kč na sedadlo denně (zaokrouhleme na 50 a je to i s odstoji na revize). Tedy pokud se pražská 471 obrátí třikrát na Kolín a na sedadle se vystřídá 6 cestujících, tak cca 8,50 Kč z jízdenky z každého z nich stačí na pokrytí amortizace vlaku.

U autobusu je to při stejných parametrech přes 10 Kč.
09.04.2008 (13:20)  
Chikatetsujin:
Autobus - 45 sedadel, životnost 10 let, pořizovací cena ~10 mil. Kč
10 000 000/45/10 = ~ 22 200 Kč/sedadlo/rok
City elefant - 310 sedadel, životnost 40 let, pořizovací cena ~220 mil. Kč
220 000 000/310/40 = ~ 17 700 Kč/sedadlo/rok
Registered user Mato 
09.04.2008 (12:41)  
mira: ČD jako dopravce jsou odpovědny za vše co dělají. Exiastuje zde vztah Zákazník-ČD. Zákazník využívá služeb ČD. To že má ČD problém s někým jiným zákazníka nezajímá. Nezajímá ho problém ČD-uklidová firma, ČD-stavební firma, ČD-buhvíkdo. Zajímá ho jen problém ČD-Zákazník. Zákazník nebude chtít po ukidové firmě aby mu zaplatila špinavé kalhoty, které si umazal ve vlaku o zaslanou sedačku, bude to chtít po ČD. ČD ať si to pak vyřídí s kým chcou.
Stejně tak je to i se stavedními pracemi. Zákazníka nezajímá že je někde zpoždění, protože nestihl všas uhnou bagr z kolejí a vlak musel čekat. Zákazník to chce po ČD a je jen na ČD zda to pak budou chtít po stavební firmě.... a o tom to je. Pokud jde o vtah Zákazník - ČD, pak za všechno (přímo i nepřímo) nesou odpovědnost ČD.
09.04.2008 (1:21)  
Míra: Nemohou? ČD jezdí podle schváleného GVD a oni sami si ten GVD staví, tak musí s pracemi počítat - zcela neočekavatelných akcí tam asi mnoho nebylo, že... Navíc bylo uvedeno, že pokud se prokázalo, že jsou za zpožděním práce, tak se tyto spoje neuváděly do paklíku "pokutované".

Co se týče nových vozidel, tak tvé úvahy jsou mám dojem následkem vlivu demagogického myšlení ČD. Ano 200 mega za ešus je dost, ale máme tu něco jako půjčky, leasingy, amortizace, životnost. Pak nám vyjde při 30ti-leté životnosti vozidla (u ČD bohužel mnohem delší), že takový jeden vůz jednotky 471 nemá zase až tak odlišné náklady na životní cylkus než je tomu u autobusů...

Protože: 200 Mkč/3vozy = 66 mega na vůz. Autobus (slušně vybavený) stojí řekněme 10 mega. Morální životnost má kolem 6 let, fyzickou tak 10. Autobusová společnost tedy musí postupně koupit 3 - 5 autobusů aby pokryla životnost jediného vlaku. Pokud vezmeme 4 busy, tak to je kolem 40 megaKč za 30 let (bez uvažování pohybů cen). Pravda je to pořád o třetinu méně než u vlaku, ale pravda je také to, že na stejnou přepravní kapacitu jednoho vozu (a tedy zisky z jízdného) by bus dopravce potřeboval ty autobusy 2 - 3. A zde již vlak vychází levněji.

Takže bych doporučoval se nenchat ohromovat ohromnými pořizovacími částkami. Co by pak měli říkat aerolinky, víš co stojí Boeing?

Všichni (nejen)privátní dopravci vědí, že dopravní prostředek musí jezdit, jezdit jezdit, naplněný pokud možno na maximání obsaditelnost. Jak mile to někde postává na dílně a pak sem tam vozí luft, tak je to v háji.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko