Olomouc - Vůbec poprvé ve své historii zaplatí největší český dopravce více než milionovou pokutu za zpožděné vlakové spoje. Jedná se o výrazně medializovanou sankci, kterou se Českým drahám rozhodl udělit Olomoucký kraj v listopadu loňského roku jako první z objednavatelů regionální železniční dopravy. Na základě dohody ČD s krajem se ale konečná částka snížila o více než polovinu na současnou hodnotu 2,6 milionu, přičemž se vztahuje na více než stovku opožděných spojů v prvních devíti měsících roku 2007. Tato suma je přitom výrazně nižší, než se očekávalo, a to i po lednovém jednání, na kterém dráhy dosáhly zásadních ústupků ze strany hejtmanství. Hlavním důvodem tak radikálního snížení požadované částky je překlasifikování příčiny pozdního odjezdu u mnoha spojů. Do budoucna se navíc počítá s výrazným snížením smluvních sankcí.
Koncem roku 2007 se Olomoucký kraj stal prvním objednavatelem dopravních služeb, který sáhl po tak tvrdém opatření vůči provozovateli. Svůj krok prezentoval jako reakci na přetrvávající problémy s dodržováním jízdního řádu u vlaků dotovaných krajem v rámci zajištění základní dopravní obslužnosti. Postup kraje měl za následek vlnu bouřlivých diskusí o reálném přínosu pokut v oblasti subvencované dopravy; zároveň však byl podnětem pro další regiony, aby možnost penalizace nekvalitních služeb zanesly do nových smluv s dopravci. Právě nejznámější případ potrestání dopravce se však nyní uzavírá s poměrně překvapivým výsledkem: kraj z původního požadavku slevil o více než padesát procent. Zdůvodňuje to tvrzením, že podle dodatečné analýzy za některá zpoždění nebyly odpovědné přímo České dráhy. Již v době udělení pokuty však kraj uváděl, že sankce reagují pouze na odřeknuté spoje a zpoždění přesahující 15 minut, kromě těch, na něž se vztahuje tzv. vyšší moc, tedy nejen živelné pohromy, ale i stavby na koridoru. Právě na stavební práce se ČD v souvislosti se zpožděními odvolávají nejčastěji.
ČD dosáhly výrazného snížení pokuty
„Nakonec jsme se dohodli, že budeme pokutovat jen ty spoje, u nichž bylo zavinění drah zřejmé; například organizační důvody nebo když četa nenastoupila do vozu včas. Zpoždění, která daná například opravou tratí, jsme nakonec nepokutovali," komentoval rozhodnutí mluvčí Olomouckého kraje Tomáš Kocych pro internetový deník iDNES.cz. Současný výsledek je přijatelný i pro České dráhy, které se proti výši pokuty od počátku silně ohrazovaly: „Považujeme to za úspěšné jednání především v tom, že kraj uznal naše argumetny a pokutu nakonec snížil," hodnotí výsledek mluvčí drah Ondřej Kubala. Zatím není jasné, zda ČD pokutu uhradí v hotovosti, nebo se částka započte vůči stávajícím závazkům kraje.
Kraj rovněž zatím nebude České dráhy penalizovat za dalších 36 zpoždění zaznamenaných v posledním čtvrtletí loňského roku. Pokud se podle olomouckého radního pro oblast dopravy Petra Poláška služby ČD zlepší, hejtmanství od této pokuty zcela upustí. Náměstek ČD Petr Moravec zlepšení poskytovaných služeb vidí realisticky: „Uznáváme prokázaná pochybení, která přičítáme transformaci organizace na správce infrastruktury (SŽDC) a dopravce (ČD). Zlepšíme řízení, vytipujeme s krajem páteřní trasy, které budou mít prioritu, a cestující budeme lépe a více informovat.“
Nová smlouva: velký kompromis
Olomoucké hejtmanství počítá s tím, že spolupráce s Českými drahami bude pokračovat standardním způsobem. Minulý týden kraj jako poslední z objednavatelů regionální vlakové dopravy podepsal s ČD smlouvu na rok 2008, kterou obě strany vidí jako výrazně kompromisní. Dopravce podle ní dostane celkem 312 milionů korun na provoz osobních a spěšných vlaků, což je o 9 mil. Kč více než v předchozím roce. Původní požadavek drah přitom zněl až na 340 milionů, což krajský úřad dlouhodobě odmítal. Smlouva na druhou stranu počítá s nižšími pokutami za zpoždění spojů: místo stávajících 20 000 korun bude nově kraj moci požadovat pouze polovinu a bude-li příčinou technická závada na vozidle, sníží se částka až na 1 200 - 1 300 korun.
Pokud podobnou pokutu dostane výpravčí za to, že se zakecal se známou a dal odjezd vlaku o dvě minuty později, pak ok, ale nemyslím že tohle je takový ten typický příklad, který má na svědomí, že některé vlaky jezdí permanentně zpožděné.
BTW, četl jsem si o pokutách, které cestující dostane, pokud zapřičiní zdržení vlaku, ty částky jsou poměrně vysoké. Pokud pokuty za zpoždění nedosáhnou stejné výše, nejde z hlediska ČD o bezdůvodné obohacování? :)
http://www.asociacekraju.cz/vismo5/dokumenty2.asp?id_org=450022&id=151637
tady například za zastaralý vozový park, což by ČD pohřbilo.
Citace jako příklad: Dopravní úřad může podle ustanovení § 15 zákona licenci odejmout pouze tehdy, jestliže dopravce závažným způsobem porušuje povinnosti stanovené zákonem, neplní podmínky stanovené v licenci, nezačal provozovat linkovou osobní dopravu na základě udělené licence nebo o odejmutí licence požádal. V současné době je s tímto dopravcem naším úřadem vedeno správní řízení ve věci projednání a případného uložení pokuty za opakovaně zjištěné nedostatky při provozování linky č. 186100. Konkrétně bylo opakovaně zjištěno, že dopravce schválený jízdní řád této linky nedodržuje, čímž porušuje ustanovení § 18 písm. c) zákona, podle kterého je dopravce mj. povinen provozovat dopravu podle schváleného jízdního řádu. Pokud dopravce podle ustanovení § 35 odst. 2 písm. e) nedodržuje schválený jízdní řád opakovaně, dopravní úřad mu uloží pokutu až do výše 500 000 Kč.
Třeba v Jihomoravském kraji jsou pokuty poměrně nízké, aby dopravce mohl snadno potrestat konkrétního viníka. I pětikilo odečtené na výplatní pásce je pro viníka citelnější než desetitísícová pokuta na účtě dopravce, který ji z důvodu "vysoké" škody nemůže dát viníkovi k úhradě.
ad 1) Záleží jaké mají smlouvy! Pokud mají smluvní pokuty, tak by je platit měly. Ovšem záleží na to, zda po nich bude objednatel - kraj, pokuty chtít.
ad 2) Mělo a to ne náhodou ale ze slušnosti. Vrcholem všeho byla včerejší situace kdy přítelkyně ctěla jet EC170 co měla kvuli roztržení nákladu v Podivíne 90+ minut zpoždění. Chtěla vrátit jízdné, že pojede alternativní dopravou. Nevrátili ji nic a řekli ať si počká. Když dojela do Ústí zpožděná, tak ji peníze, alespon část odmítli vrátit, protože prý má "slevu SONE+" a na selvy se vracení nevztahuje. Zajímavé je, že kupovala lístek Brno-Ústí. Slevu si tam ČD dalo samo od sebe a nikdo se ji na to neptal, jen se ptali jestli nemá nějakou kartu. Takže asi platí: Nedáme slevu zadarmo :D
Abych se vrátil k tomu vrácení jízdého. Je to slušnost.
1) Platěj autobusový dopravci pokuty za zpoždění krajům?
2) Nemělo by se náhodou (když už se musej platit pokuty) vracet za zpoždění třeba jízdné přímo cestujícím?
Domnívám se, že ČD uzavřely špatně smlouvu nebo je v tom něco jiného? Pokud si pamatují ze zákládů přepravního práva, tak dopravce neodpovídá za následky vzniklé zpožděním a tyto nejsou důvodem k náhradě.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.