Olomouc - Vůbec poprvé ve své historii zaplatí největší český dopravce více než milionovou pokutu za zpožděné vlakové spoje. Jedná se o výrazně medializovanou sankci, kterou se Českým drahám rozhodl udělit Olomoucký kraj v listopadu loňského roku jako první z objednavatelů regionální železniční dopravy. Na základě dohody ČD s krajem se ale konečná částka snížila o více než polovinu na současnou hodnotu 2,6 milionu, přičemž se vztahuje na více než stovku opožděných spojů v prvních devíti měsících roku 2007. Tato suma je přitom výrazně nižší, než se očekávalo, a to i po lednovém jednání, na kterém dráhy dosáhly zásadních ústupků ze strany hejtmanství. Hlavním důvodem tak radikálního snížení požadované částky je překlasifikování příčiny pozdního odjezdu u mnoha spojů. Do budoucna se navíc počítá s výrazným snížením smluvních sankcí.
Koncem roku 2007 se Olomoucký kraj stal prvním objednavatelem dopravních služeb, který sáhl po tak tvrdém opatření vůči provozovateli. Svůj krok prezentoval jako reakci na přetrvávající problémy s dodržováním jízdního řádu u vlaků dotovaných krajem v rámci zajištění základní dopravní obslužnosti. Postup kraje měl za následek vlnu bouřlivých diskusí o reálném přínosu pokut v oblasti subvencované dopravy; zároveň však byl podnětem pro další regiony, aby možnost penalizace nekvalitních služeb zanesly do nových smluv s dopravci. Právě nejznámější případ potrestání dopravce se však nyní uzavírá s poměrně překvapivým výsledkem: kraj z původního požadavku slevil o více než padesát procent. Zdůvodňuje to tvrzením, že podle dodatečné analýzy za některá zpoždění nebyly odpovědné přímo České dráhy. Již v době udělení pokuty však kraj uváděl, že sankce reagují pouze na odřeknuté spoje a zpoždění přesahující 15 minut, kromě těch, na něž se vztahuje tzv. vyšší moc, tedy nejen živelné pohromy, ale i stavby na koridoru. Právě na stavební práce se ČD v souvislosti se zpožděními odvolávají nejčastěji.
ČD dosáhly výrazného snížení pokuty
„Nakonec jsme se dohodli, že budeme pokutovat jen ty spoje, u nichž bylo zavinění drah zřejmé; například organizační důvody nebo když četa nenastoupila do vozu včas. Zpoždění, která daná například opravou tratí, jsme nakonec nepokutovali," komentoval rozhodnutí mluvčí Olomouckého kraje Tomáš Kocych pro internetový deník iDNES.cz. Současný výsledek je přijatelný i pro České dráhy, které se proti výši pokuty od počátku silně ohrazovaly: „Považujeme to za úspěšné jednání především v tom, že kraj uznal naše argumetny a pokutu nakonec snížil," hodnotí výsledek mluvčí drah Ondřej Kubala. Zatím není jasné, zda ČD pokutu uhradí v hotovosti, nebo se částka započte vůči stávajícím závazkům kraje.
Kraj rovněž zatím nebude České dráhy penalizovat za dalších 36 zpoždění zaznamenaných v posledním čtvrtletí loňského roku. Pokud se podle olomouckého radního pro oblast dopravy Petra Poláška služby ČD zlepší, hejtmanství od této pokuty zcela upustí. Náměstek ČD Petr Moravec zlepšení poskytovaných služeb vidí realisticky: „Uznáváme prokázaná pochybení, která přičítáme transformaci organizace na správce infrastruktury (SŽDC) a dopravce (ČD). Zlepšíme řízení, vytipujeme s krajem páteřní trasy, které budou mít prioritu, a cestující budeme lépe a více informovat.“
Nová smlouva: velký kompromis
Olomoucké hejtmanství počítá s tím, že spolupráce s Českými drahami bude pokračovat standardním způsobem. Minulý týden kraj jako poslední z objednavatelů regionální vlakové dopravy podepsal s ČD smlouvu na rok 2008, kterou obě strany vidí jako výrazně kompromisní. Dopravce podle ní dostane celkem 312 milionů korun na provoz osobních a spěšných vlaků, což je o 9 mil. Kč více než v předchozím roce. Původní požadavek drah přitom zněl až na 340 milionů, což krajský úřad dlouhodobě odmítal. Smlouva na druhou stranu počítá s nižšími pokutami za zpoždění spojů: místo stávajících 20 000 korun bude nově kraj moci požadovat pouze polovinu a bude-li příčinou technická závada na vozidle, sníží se částka až na 1 200 - 1 300 korun.
Proto jsem taky sepsal nemilou stížnost na ČD. Jelikož ten vrchol se SONE+ mě dostal.
Abych spočítal tu škodu co mě vznikla: lístek SONE+ 390, pes 10, dovolená 1650 (bozužel nemohu zohlednit příplatek 100% za práci v neděli, kdybych to bral jako ušlou mzdu, pak je částka 3050), benzín Brno-Ústí a zpet 2000 (včetně DZ), opotřebení vozidla 1,70/km (600 km celkem = 1020) Takže docházíme k celkové sumě 5070 Kč a to jsou jen finance, nepočítám morální újmu, stres dítěte a psa a moje nervy v kýblu z jednání pracovníků ČD.
A kdo mi ty peníze dá? Nikdo, budu rád jak z ČD dostanu ty 400 za lístek
Možná byl problém taky to že jsem do Ústí dojel před zpožděným vlakem :(
Nikdy více ČD.
btw: já jedu autem do práce vždy 5 minut a z práce vždy 20 minut. Jelikož v 5 ráno je Brno tak mrtvé, že je to nádhera, ve 14 začíná špička ale ještě to není tak strašné. Toleruju "rozumné" zpoždění vlaků, ale 90+ minut v nástupní stanici není rozumné ani náhodou a ještě když vám řeknou, že se jim rozthl vlak.
Z toho mi vychází u Elefanta 48,50 Kč na sedadlo denně (zaokrouhleme na 50 a je to i s odstoji na revize). Tedy pokud se pražská 471 obrátí třikrát na Kolín a na sedadle se vystřídá 6 cestujících, tak cca 8,50 Kč z jízdenky z každého z nich stačí na pokrytí amortizace vlaku.
U autobusu je to při stejných parametrech přes 10 Kč.
Autobus - 45 sedadel, životnost 10 let, pořizovací cena ~10 mil. Kč
10 000 000/45/10 = ~ 22 200 Kč/sedadlo/rok
City elefant - 310 sedadel, životnost 40 let, pořizovací cena ~220 mil. Kč
220 000 000/310/40 = ~ 17 700 Kč/sedadlo/rok
Stejně tak je to i se stavedními pracemi. Zákazníka nezajímá že je někde zpoždění, protože nestihl všas uhnou bagr z kolejí a vlak musel čekat. Zákazník to chce po ČD a je jen na ČD zda to pak budou chtít po stavební firmě.... a o tom to je. Pokud jde o vtah Zákazník - ČD, pak za všechno (přímo i nepřímo) nesou odpovědnost ČD.
Co se týče nových vozidel, tak tvé úvahy jsou mám dojem následkem vlivu demagogického myšlení ČD. Ano 200 mega za ešus je dost, ale máme tu něco jako půjčky, leasingy, amortizace, životnost. Pak nám vyjde při 30ti-leté životnosti vozidla (u ČD bohužel mnohem delší), že takový jeden vůz jednotky 471 nemá zase až tak odlišné náklady na životní cylkus než je tomu u autobusů...
Protože: 200 Mkč/3vozy = 66 mega na vůz. Autobus (slušně vybavený) stojí řekněme 10 mega. Morální životnost má kolem 6 let, fyzickou tak 10. Autobusová společnost tedy musí postupně koupit 3 - 5 autobusů aby pokryla životnost jediného vlaku. Pokud vezmeme 4 busy, tak to je kolem 40 megaKč za 30 let (bez uvažování pohybů cen). Pravda je to pořád o třetinu méně než u vlaku, ale pravda je také to, že na stejnou přepravní kapacitu jednoho vozu (a tedy zisky z jízdného) by bus dopravce potřeboval ty autobusy 2 - 3. A zde již vlak vychází levněji.
Takže bych doporučoval se nenchat ohromovat ohromnými pořizovacími částkami. Co by pak měli říkat aerolinky, víš co stojí Boeing?
Všichni (nejen)privátní dopravci vědí, že dopravní prostředek musí jezdit, jezdit jezdit, naplněný pokud možno na maximání obsaditelnost. Jak mile to někde postává na dílně a pak sem tam vozí luft, tak je to v háji.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.