..: Pokuta Olomouckého kraje pro ČD snížena na polovinu :..

Ilustrační obrázek Olomouc - Vůbec poprvé ve své historii zaplatí největší český dopravce více než milionovou pokutu za zpožděné vlakové spoje. Jedná se o výrazně medializovanou sankci, kterou se Českým drahám rozhodl udělit Olomoucký kraj v listopadu loňského roku jako první z objednavatelů regionální železniční dopravy. Na základě dohody ČD s krajem se ale konečná částka snížila o více než polovinu na současnou hodnotu 2,6 milionu, přičemž se vztahuje na více než stovku opožděných spojů v prvních devíti měsících roku 2007. Tato suma je přitom výrazně nižší, než se očekávalo, a to i po lednovém jednání, na kterém dráhy dosáhly zásadních ústupků ze strany hejtmanství. Hlavním důvodem tak radikálního snížení požadované částky je překlasifikování příčiny pozdního odjezdu u mnoha spojů. Do budoucna se navíc počítá s výrazným snížením smluvních sankcí.

Koncem roku 2007 se Olomoucký kraj stal prvním objednavatelem dopravních služeb, který sáhl po tak tvrdém opatření vůči provozovateli. Svůj krok prezentoval jako reakci na přetrvávající problémy s dodržováním jízdního řádu u vlaků dotovaných krajem v rámci zajištění základní dopravní obslužnosti. Postup kraje měl za následek vlnu bouřlivých diskusí o reálném přínosu pokut v oblasti subvencované dopravy; zároveň však byl podnětem pro další regiony, aby možnost penalizace nekvalitních služeb zanesly do nových smluv s dopravci. Právě nejznámější případ potrestání dopravce se však nyní uzavírá s poměrně překvapivým výsledkem: kraj z původního požadavku slevil o více než padesát procent. Zdůvodňuje to tvrzením, že podle dodatečné analýzy za některá zpoždění nebyly odpovědné přímo České dráhy. Již v době udělení pokuty však kraj uváděl, že sankce reagují pouze na odřeknuté spoje a zpoždění přesahující 15 minut, kromě těch, na něž se vztahuje tzv. vyšší moc, tedy nejen živelné pohromy, ale i stavby na koridoru. Právě na stavební práce se ČD v souvislosti se zpožděními odvolávají nejčastěji.

ČD dosáhly výrazného snížení pokuty

„Nakonec jsme se dohodli, že budeme pokutovat jen ty spoje, u nichž bylo zavinění drah zřejmé; například organizační důvody nebo když četa nenastoupila do vozu včas. Zpoždění, která daná například opravou tratí, jsme nakonec nepokutovali," komentoval rozhodnutí mluvčí Olomouckého kraje Tomáš Kocych pro internetový deník iDNES.cz. Současný výsledek je přijatelný i pro České dráhy, které se proti výši pokuty od počátku silně ohrazovaly: „Považujeme to za úspěšné jednání především v tom, že kraj uznal naše argumetny a pokutu nakonec snížil," hodnotí výsledek mluvčí drah Ondřej Kubala. Zatím není jasné, zda ČD pokutu uhradí v hotovosti, nebo se částka započte vůči stávajícím závazkům kraje.

Kraj rovněž zatím nebude České dráhy penalizovat za dalších 36 zpoždění zaznamenaných v posledním čtvrtletí loňského roku. Pokud se podle olomouckého radního pro oblast dopravy Petra Poláška služby ČD zlepší, hejtmanství od této pokuty zcela upustí. Náměstek ČD Petr Moravec zlepšení poskytovaných služeb vidí realisticky: „Uznáváme prokázaná pochybení, která přičítáme transformaci organizace na správce infrastruktury (SŽDC) a dopravce (ČD). Zlepšíme řízení, vytipujeme s krajem páteřní trasy, které budou mít prioritu, a cestující budeme lépe a více informovat.“

Nová smlouva: velký kompromis

Olomoucké hejtmanství počítá s tím, že spolupráce s Českými drahami bude pokračovat standardním způsobem. Minulý týden kraj jako poslední z objednavatelů regionální vlakové dopravy podepsal s ČD smlouvu na rok 2008, kterou obě strany vidí jako výrazně kompromisní. Dopravce podle ní dostane celkem 312 milionů korun na provoz osobních a spěšných vlaků, což je o 9 mil. Kč více než v předchozím roce. Původní požadavek drah přitom zněl až na 340 milionů, což krajský úřad dlouhodobě odmítal. Smlouva na druhou stranu počítá s nižšími pokutami za zpoždění spojů: místo stávajících 20 000 korun bude nově kraj moci požadovat pouze polovinu a bude-li příčinou technická závada na vozidle, sníží se částka až na 1 200 - 1 300 korun.

zdroj: iDNES a Deník


Adys Poslat mail autorovi | 7.4.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel mira 
08.04.2008 (22:34)  
Chikatetsujin: Jak jsi sám napsal, opravy nedělají ČD. Otázka zní, proč by tedy ČD měly platit pokutu za něco za co nemohou?
Dále těch 300 milionů je směšná částka placená z daní.Co třeba výstavba dálnice, kdy je km za miliardu. To už nevadí, nebo se to platí z jiných daní než také našich? Apropo těch 300 milionů stačí tak maximálně na provoz a na nějakou údržbu, ale ne na nová vozidla. Takže co si kraj zaplatí to má. K čištění souprav asi tolik, že tu neprovádí ČD ale soukromé firmy takže když se ti něco nelíbí tak si stěžuj přímo u nich.
08.04.2008 (21:32)  
IC540: Asi ti uniklo, že onen kraj investuje do drah přes 300 milionů korun. Kolik platíš daně? Kolik je potřeba jedinců na to aby zadotovali jen železniční dopravu? Peníze potřebuje i sposta dalších.

Nevím jaké opravy máš na mysli, ale opravy a modernizace infrastruktury nejsou v režii ČD (i když o tom často jako "správce dráhy mluví").

Nejde o nic jiného, že kraj chce za své stovky milionů adekvátní služby. A pro ČD bude jistě hůře a hůře. Až se začne objektivně hodnotit čistota a kvalita vozidel, tak je asi jasné co z toho poleze za konflikty.
registrovaný uživatel tenzor 
08.04.2008 (19:35)  
IC540: Prosím, vypněte si Caps Lock. Psaní příspěvků velkými písmeny bývá na diskusích chápáno jako projev agresivity vůči diskutujícím (ekvivalent křičení na někoho), případně jako projev zakomplexovanosti a nižší inteligence.
Být na místě admina, takovéto příspěvky bych rovnou mazal.
registrovaný uživatel IC540  mail  
08.04.2008 (17:52)  
V KRAJI PROBIHA HODNE OPRAV.KRAJOVYM UREDNIKUM ALE JDE HLAVNE O POLITICKE BODY A PLIVAJI ZBYTECNE NA DRAHY.TY PRITOM BOJUJI S TIM CO MAJI K DISPOZICI NEKDY I ZA HRANICI SVYCH MOZNOSTI.
registrovaný uživatel Mato 
08.04.2008 (6:14)  
MZ: měla zakoupenou místenku na konkrétní sedadlo v konkretním vlaku, tedy si myslím že "přepravní smlouvu" uzavřela. A ten konkrétní vlak měl v nástupní stanici 91 minut sekeru. Tedy... obrátím se na ombudsmanku ČD. Nemile napsanou stižnost jsme již odeslal a to na chování a přistup pracovníku ČD v Brně počínaje pokladníma, přes pracovníky ČD centra, operátory na klientské lince ČD a konče přednostou stanice Brno hl.n. Nikdo z nich se nechtěl o problému vůbec bavit, strkali mi do ruky knihu přání a stížností, ale že by operativně řešili problém se mi nezdálo :D
07.04.2008 (20:14)  
Mato : přepravní smlouvu" z A do B za X minut uzavíráte pouze v případě, že si kupujete jízdenku na konkrétní vlak, čili řekněme u Potěmkiních vlaků, takže tam vám část jízdného vrátí.

Jaké máte nároky na náhradu při zpoždění vyplývá z přepravního řádu = vyhl. 175/2000 Sb., resp. § 763 zák,40/1964 Sb. (občanský zákoník).

Já jsem byl po velikonocích na pár dní ve Francii, takže jsem si tam taky užil zpoždění. Při cestě zpět jeden rychlík z Belfortu kvůli výluce zrušen, druhému naplánováno 30 minut zpoždění, takže v Mulhouse se při inteligenci tamních výpravčích mohl stihnout přípoj do Basileje (museli by počkat asi 5 minut), realita zpoždění při odjezdu z Belfortu 55 minut, další zpoždění na trati, takže jsem byl rád (byli rádi), že další (= poslední daného dne) vlak do Basileje čekal na cca 90 minut zpožděný rychlík. Vyřvali si to cestující jedoucí z Paříže do Basileje, protože pařížský rychlík byl z Belfortu do Mulhouse odřeknut a jelo se tím "plánovaně" zpožděným. Poslední "basilejský rozjezd" čekal, nicméně ICE směr Kiel, kde jsem se chtěl vyspat byl fuč a tak jsem za odměnu mohl poznat, jak se dá přečkat noc na Bádenském nádraží DB v Basileji... Kupodivu teplo, policie mne taky nechala být ...
registrovaný uživatel mira 
07.04.2008 (20:12)  
xAnri05: Tak tak, nevím co by někteří šílenci chtěli. Za sebe musím říct, že se mi zpoždění taky nelíbí. Ale pokud chceme aby železnice byla síť na sebe navazujících vlaků, které na sebe čekají tak se nedá nic dělat a tak se klidně může stát, že když se zpozdí jeden jediný vlak chytne to klidně dalších 10. Tak např. když přijede zpožděný osobák ze Zábřehu do Olomouce dejme tomu s 15 minutama z důvodu výluk tak na něj čekají přípoje od Nezamyslic, Hrubé vody, Senice. Ten do Nezamyslic zase zpozdí protijedoucí vlak do Ol, v Prostějově přípoj do Chornice, v Nezamyslicích zase přípoj do Přerova.Z nezamyslic přijede do Přeropva taky pozdě a zpozdí vlak do Bohumína a do Olomouce a pravděpodobně taky všechny protijedoucí vlaky. Mezitím už Přijede vlak ze Zábřehu do Přerova, ale protože má na obrat 13 minut tak logicky zpátky do Zábřehu odjede z Přerova taky pozdě. Takže tohle pro představu dokáže jeden zpožděný vlak. A proto pořád nechápu co všichni máte, buď se někam chcete dostat nebo nechcete, tak si vyberte.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
07.04.2008 (17:51)  
Lanhut: Pokud si pamatují ze zákládů přepravního práva, tak dopravce neodpovídá za následky vzniklé zpožděním a tyto nejsou důvodem k náhradě.

Ano, to je spravne a plati snad u vsech druhu dopravy (silnicni, letecka, zeleznicni i lodni) v cele Evrope. Pokud by to bylo jinak, doprava by byla neumerne draha, nepouzitelna. Cestujici proste musi pocitat se zpozdenym letem, vlakem atd. a musi to zapocitat do sve cesty.

Trochu jinak je tomu s navratkem casti jizdneho ci ceny letenky nebo lodniho listku v pripadne zpozdeni. Zde uz nektere druhy dopravy musi, za urcitych podminek, urcitou cast ceny vracet. Podobne je tomu i u CD.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
07.04.2008 (17:47)  
Mato:
predpokladam, ze pritelkyne mela na vraceni jizdneho pravo z prepravnich podminek, odst. 112, pism. a). Tedy pokud mel vlak v jeji nastupni stanici zpozdeni. Samozrejme muze pravo z prepravni smlouvy uplatnit i nyni (tedy do 6 mesicu od udalosti). Take se muze obratit na ombudsmanku CD.
dopisovatel nebo člen ŽP mouka  mail  
07.04.2008 (16:15)  
Tenzor: To by se špatně prokazovalo, výpravčí by moh tvrdit, že tam bylo moc cestujících, cestující při nastupování spadl do kolejiště apod.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko