Warszawa - Polská vláda chce vybudovat vysokorychlostní trať z Varšavy přes Lódž a Kalisz do Poznaně a Vratislavi. „Stavbě nových tratí tohoto typu věnuje vláda velkou pozornost“, potvrdil Cezary Grabarczyk, ministr infrastruktury. Myšlenka stavby vysokorychlostních tratí podle vzoru francouzského TGV s rychlostmi okolo 300 km/h vznikla za vlády premiéra Belky. Spojení ve tvaru ypsilon (odtud také pracovní název projektu) spojí Varšavu se západem země. V úseku Varšava – Kalisz má být trať společná pro obě větve, nedaleko Kalisze se trať rozdělí na dvě větve: První povede do Poznaně a pokračovat má na Berlín, druhá na Vratislav a Drážďany.
Minulá vláda premiéra Jaroslawa Kaczynského určila na počáteční projektové práce sumu 80 milionů eur. Společnost PKP Polske Linie Kolejowe nyní připravuje dokumentaci potřebnou k vyhlášení soutěže na vypracování studie proveditelnosti. Na jejích závěrech pak bude záviset termín zahájení stavebních prací, kterým by podle úředníků ministerstva infrastruktury mohl být rok 2014.
Náklady na stavbu tratě z Varšavy do Poznaně (centrum velkopolského regionu) a Vratislavi (dolní Slezsko) jsou odhadované na 22 miliard zlotých. K tomu je nutné připočíst náklady na pořízení moderního vozového parku, které budou činit nejméně 3 miliardy zlotých. Podle předběžných předpokladů bude doba jízdy z Varšavy do Lodže trvat 45 minut, z Varšavy do Vratislavi hodinu a 40 minut, z Varšavy do Poznaně pak ještě o pět minut méně.
Dalšími přípravami se bude zabývat nově vzniklá meziresortní komise povolaná ministerstvem infrastruktury. Jak oznámil Tomasz Stube z velkopolského vojvodství, projekt programu stavby vysokorychlostních tratí má být zveřejněn do konce května. Svůj zájem účastnit se budování polské vysokorychlostní tratě oznámila ústy svého velvyslance také Francie, která je připravena podílet se na expertízách a poskytnout své specialisty. Polsko-francouzskou spoluprací se bude zabývat odborníci na setkání v Paříži, které se uskuteční za měsíc. V červnu tohoto roku se pak bude konat další setkání tentokrát ve Varšavě, kterého se zúčastní zástupci francouzských firem a polského ministerstva infrastruktury.
Zdroj: Deník Glos Wielkopolski ze dne 19.3.2008
Jinak si myslím že v Polsku se VRT uživí, cesta z Krakowa do Warszavy po nové trati (BTW projel jsem si to i po staré a nebyla úplnš nejpomalejší:) ) je dost drahá a stejně jsou jejich IC co jezdí každou hodinu slušně obsazené. BTW pořád tak nějak marně čekám až mi ČD nabídnou stejné služby ve svých vlacích (druhé třídě). Jinak pokud vím, ta trať je dimenzovaná na 200 km/h, takže v tomhle případě stačí nasadit rychlejší lokomotivy.
Pokud jde o tu teorii s VRT, tak ta myslenka NENI moje, prezentoval ji tady nekdo jiny (jak jsem jiz napsal)
KK - povazuji to za dost drahou srandu, ktera by se mela aplikovat jen v urcitych zemich nebo regionech a Polsko v tomhle smeru "vtipna zeme neni"
milos: jenze pokud si vsimnete, tak stara trasa Plzen-Praha je v provozu, neni naprosto neudrzovana a i presto, ze mezi rokycany a plzni jde dalnice kus cesty po stary stope (samo ne presne na cm), byla normalni nedalnicni silnice obnovena v nove stope.... takze i z Vami pouziteho prikladu plyne, že VRT (dalnice) nemuze plne nahradit standardni trat (mistni komunikaci), i kdyz silnice a zeleznice jsou neco trochu jinyho
myslim, že o dutosti PKP svedci (mimo jine) jejich postup... kdy v jednani o zrizeni zastavky na peazi vytahnou komunisticke narizeni z roku 1948....
treba prave z duvodu zaostalosti soucasneho vedi, ze nove je vyjde ve skutecnosti levneji.
ale jinak nemam s pkp zkusenosti krome cestovani skrz jesenickou peazku zadne
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.