..: Přípravy na stavbu vysokorychlostní tratě v Polsku pokračují :..

Ilustrační obrázekWarszawa - Polská vláda chce vybudovat vysokorychlostní trať z Varšavy přes Lódž a Kalisz do Poznaně a Vratislavi. „Stavbě nových tratí tohoto typu věnuje vláda velkou pozornost“, potvrdil Cezary Grabarczyk, ministr infrastruktury. Myšlenka stavby vysokorychlostních tratí podle vzoru francouzského TGV s rychlostmi okolo 300 km/h vznikla za vlády premiéra Belky. Spojení ve tvaru ypsilon (odtud také pracovní název projektu) spojí Varšavu se západem země. V úseku Varšava – Kalisz má být trať společná pro obě větve, nedaleko Kalisze se trať rozdělí na dvě větve: První povede do Poznaně a pokračovat má na Berlín, druhá na Vratislav a Drážďany.

Minulá vláda premiéra Jaroslawa Kaczynského určila na počáteční projektové práce sumu 80 milionů eur. Společnost PKP Polske Linie Kolejowe nyní připravuje dokumentaci potřebnou k vyhlášení soutěže na vypracování studie proveditelnosti. Na jejích závěrech pak bude záviset termín zahájení stavebních prací, kterým by podle úředníků ministerstva infrastruktury mohl být rok 2014.

Náklady na stavbu tratě z Varšavy do Poznaně (centrum velkopolského regionu) a Vratislavi (dolní Slezsko) jsou odhadované na 22 miliard zlotých. K tomu je nutné připočíst náklady na pořízení moderního vozového parku, které budou činit nejméně 3 miliardy zlotých. Podle předběžných předpokladů bude doba jízdy z Varšavy do Lodže trvat 45 minut, z Varšavy do Vratislavi hodinu a 40 minut, z Varšavy do Poznaně pak ještě o pět minut méně.

Dalšími přípravami se bude zabývat nově vzniklá meziresortní komise povolaná ministerstvem infrastruktury. Jak oznámil Tomasz Stube z velkopolského vojvodství, projekt programu stavby vysokorychlostních tratí má být zveřejněn do konce května. Svůj zájem účastnit se budování polské vysokorychlostní tratě oznámila ústy svého velvyslance také Francie, která je připravena podílet se na expertízách a poskytnout své specialisty. Polsko-francouzskou spoluprací se bude zabývat odborníci na setkání v Paříži, které se uskuteční za měsíc. V červnu tohoto roku se pak bude konat další setkání tentokrát ve Varšavě, kterého se zúčastní zástupci francouzských firem a polského ministerstva infrastruktury.

Zdroj: Deník Glos Wielkopolski ze dne 19.3.2008


pejsek | 29.3.2008 (21:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Polsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel tenzor 
30.03.2008 (13:38)  
happy: lokálky v Polsku existuji (aspoň některé, jiné byly zrušeny). I když je otázka co člověk považuje za lokálku, je to nějak definované? :)
registrovaný uživatel tenzor 
30.03.2008 (13:35)  
Best: jinak, ano, takt je v Polsku horší a zvlášť na regionálních tratích se může stát že tam člověk ztvrdne celý den navíc, protože jeden vlak jede ráno a druhý večer. Nicméně regionální železniční dopravu do značné míry supluje autobusová, je tam větší konkurence než u nás a autobusy jezdí i o víkendu, o čemž se mi u nás může většinou jenom zdát.
registrovaný uživatel tenzor 
30.03.2008 (13:32)  
Best: no to je trochu přehánění, mám po polských železnicích najeto skoro 10 000 km, nejen na hlavních tratích a průměrná rychlost byla 68 km/h, čili sice nic moc, ale taky o nic míň než by byla průměrná rychlost u nás. Řekl bych že nejhorší situace je u hranic na jihu, spojení Ostrava - Krakow, kodrcání se z/do Ciesina "rychlíkem" co jede 30-40 km/h není zrovna zážitkem který si člověk touží zopakovat a ani přes Zebrzydovice to není žádná sláva.

Jinak si myslím že v Polsku se VRT uživí, cesta z Krakowa do Warszavy po nové trati (BTW projel jsem si to i po staré a nebyla úplnš nejpomalejší:) ) je dost drahá a stejně jsou jejich IC co jezdí každou hodinu slušně obsazené. BTW pořád tak nějak marně čekám až mi ČD nabídnou stejné služby ve svých vlacích (druhé třídě). Jinak pokud vím, ta trať je dimenzovaná na 200 km/h, takže v tomhle případě stačí nasadit rychlejší lokomotivy.
registrovaný uživatel happy 
30.03.2008 (12:11)  
ad M: O jakých lokálkách to panebože v Polsku mluvíš??Lokálky v Polsku již neexistují,jsou bez dopravy a zarůstají kopřivama a náletovejma stromama.Ty tratě,o kterých se tu hovoří jsou tratě hlavní,spojující častokrát desetitisícová i statisícová města.Jenže vlivem silné podudržovanosti,kde mnohdy chybí pražce či jsou přiháknuty hřebem jak za císaře pána,je rychlost mizerná a mnohde i Bechyňská trať by v Polsku vypadala jak rychlodráha.Záleží také na jednotlivých vojvodstvích,rozdíly jsou totiž nemalé.Takže na 95% považuji současné polské jízdní řády za nepoužitelné,stejně jako železnici v Polsku.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
30.03.2008 (3:42)  
Já v tom vidím další snahu Polska vyrovnat se velkým zemím EU, které už svoje VRT mají. Jinak vzhledem k velmi nedobrému stavu současnýh tratí si myslím, že je to opravdu nesmyslná megalomanie. Ale vzhledem k tomu, že to zřejmě z takových 80 % zatáhne EU, tak svým způsobem není moc co řešit.
registrovaný uživatel M 
30.03.2008 (1:17)  
sAd - flame? Happy napsal, ze ma "obavu", aby po tech VRT nejezdily dva pary vlaku denne, protoze Polaci jsou blbci. Ja mu na to napsal, ze Polaci sva velka mesta spojuji celkem velkym poctem vlaku, takze tahle obava (asi) neni na miste (prinejmensim tuhle moji myslenku nikdo nevyvratil - jak moc PKP bojuji o kazdou lokalku nebo prime spojeni Bialystoku s Gdanskem nevim, ale tam by ta VRT asi nevedla). Tecka, nic vic jsem nenapsal... Jestli je tohle flame, tak nevim...
Pokud jde o tu teorii s VRT, tak ta myslenka NENI moje, prezentoval ji tady nekdo jiny (jak jsem jiz napsal)

KK - povazuji to za dost drahou srandu, ktera by se mela aplikovat jen v urcitych zemich nebo regionech a Polsko v tomhle smeru "vtipna zeme neni"
registrovaný uživatel Kakov 
30.03.2008 (0:01)  
M: a jaky je tedy Vas nazor na VRT?

milos: jenze pokud si vsimnete, tak stara trasa Plzen-Praha je v provozu, neni naprosto neudrzovana a i presto, ze mezi rokycany a plzni jde dalnice kus cesty po stary stope (samo ne presne na cm), byla normalni nedalnicni silnice obnovena v nove stope.... takze i z Vami pouziteho prikladu plyne, že VRT (dalnice) nemuze plne nahradit standardni trat (mistni komunikaci), i kdyz silnice a zeleznice jsou neco trochu jinyho

myslim, že o dutosti PKP svedci (mimo jine) jejich postup... kdy v jednani o zrizeni zastavky na peazi vytahnou komunisticke narizeni z roku 1948....
29.03.2008 (23:55)  
hm, to jsem na to zvedavej...vsechno, cehoz aspon myslenka je polska, je šlendrian
registrovaný uživatel milos  mail  
29.03.2008 (23:54)  
no je to stejny, jako kdyz si zitra mohu pri ceste z prahy do plzne vybrat, jestli pojedu po dalnici, nebo po stary.. :- ))

treba prave z duvodu zaostalosti soucasneho vedi, ze nove je vyjde ve skutecnosti levneji.

ale jinak nemam s pkp zkusenosti krome cestovani skrz jesenickou peazku zadne
registrovaný uživatel sAd 
29.03.2008 (23:13)  
M: VRT nemůže suplovat klasickou trať už z jejího principu. Pokud si zvolí variantu B, čeho tím dosáhnou? Že budou mít drahé spojení velkých měst, ale už jaksi neřeší, jak se do těch velkých měst dostat (ne všichni ve velkých městech přímo bydlí), když se jim ta klasická trať po pár letech rozpadne kvůli neudržovanosti... Btw. nemyslíte si, že už to s tím flamováním přeháníte? Kritizovat všechno a vždycky...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko