Warszawa - Polská vláda chce vybudovat vysokorychlostní trať z Varšavy přes Lódž a Kalisz do Poznaně a Vratislavi. „Stavbě nových tratí tohoto typu věnuje vláda velkou pozornost“, potvrdil Cezary Grabarczyk, ministr infrastruktury. Myšlenka stavby vysokorychlostních tratí podle vzoru francouzského TGV s rychlostmi okolo 300 km/h vznikla za vlády premiéra Belky. Spojení ve tvaru ypsilon (odtud také pracovní název projektu) spojí Varšavu se západem země. V úseku Varšava – Kalisz má být trať společná pro obě větve, nedaleko Kalisze se trať rozdělí na dvě větve: První povede do Poznaně a pokračovat má na Berlín, druhá na Vratislav a Drážďany.
Minulá vláda premiéra Jaroslawa Kaczynského určila na počáteční projektové práce sumu 80 milionů eur. Společnost PKP Polske Linie Kolejowe nyní připravuje dokumentaci potřebnou k vyhlášení soutěže na vypracování studie proveditelnosti. Na jejích závěrech pak bude záviset termín zahájení stavebních prací, kterým by podle úředníků ministerstva infrastruktury mohl být rok 2014.
Náklady na stavbu tratě z Varšavy do Poznaně (centrum velkopolského regionu) a Vratislavi (dolní Slezsko) jsou odhadované na 22 miliard zlotých. K tomu je nutné připočíst náklady na pořízení moderního vozového parku, které budou činit nejméně 3 miliardy zlotých. Podle předběžných předpokladů bude doba jízdy z Varšavy do Lodže trvat 45 minut, z Varšavy do Vratislavi hodinu a 40 minut, z Varšavy do Poznaně pak ještě o pět minut méně.
Dalšími přípravami se bude zabývat nově vzniklá meziresortní komise povolaná ministerstvem infrastruktury. Jak oznámil Tomasz Stube z velkopolského vojvodství, projekt programu stavby vysokorychlostních tratí má být zveřejněn do konce května. Svůj zájem účastnit se budování polské vysokorychlostní tratě oznámila ústy svého velvyslance také Francie, která je připravena podílet se na expertízách a poskytnout své specialisty. Polsko-francouzskou spoluprací se bude zabývat odborníci na setkání v Paříži, které se uskuteční za měsíc. V červnu tohoto roku se pak bude konat další setkání tentokrát ve Varšavě, kterého se zúčastní zástupci francouzských firem a polského ministerstva infrastruktury.
Zdroj: Deník Glos Wielkopolski ze dne 19.3.2008
V Parizi jsem nebyl, takze ty "prodlevy" nechci hodnotit, ale podle mapy to vypada, ze tam ty "parky" maji proste vetsi:) (na druhou stranu, hustota lidi tam muze byt stejna jako v "Greater London"). Ale jinak jo, pocet lidi v aglomeraci je takovy "urednicky" cislo.
Ale je tocelkem jedno - ta pointa mela byt takova, ze v Paris area je 10 mega lidi, kteri tim vlakem muzou jezdit a nepocitaji se jen ti, co bydli v dochazkove vzdalenosti od nadrazi...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.