Warszawa - Polská vláda chce vybudovat vysokorychlostní trať z Varšavy přes Lódž a Kalisz do Poznaně a Vratislavi. „Stavbě nových tratí tohoto typu věnuje vláda velkou pozornost“, potvrdil Cezary Grabarczyk, ministr infrastruktury. Myšlenka stavby vysokorychlostních tratí podle vzoru francouzského TGV s rychlostmi okolo 300 km/h vznikla za vlády premiéra Belky. Spojení ve tvaru ypsilon (odtud také pracovní název projektu) spojí Varšavu se západem země. V úseku Varšava – Kalisz má být trať společná pro obě větve, nedaleko Kalisze se trať rozdělí na dvě větve: První povede do Poznaně a pokračovat má na Berlín, druhá na Vratislav a Drážďany.
Minulá vláda premiéra Jaroslawa Kaczynského určila na počáteční projektové práce sumu 80 milionů eur. Společnost PKP Polske Linie Kolejowe nyní připravuje dokumentaci potřebnou k vyhlášení soutěže na vypracování studie proveditelnosti. Na jejích závěrech pak bude záviset termín zahájení stavebních prací, kterým by podle úředníků ministerstva infrastruktury mohl být rok 2014.
Náklady na stavbu tratě z Varšavy do Poznaně (centrum velkopolského regionu) a Vratislavi (dolní Slezsko) jsou odhadované na 22 miliard zlotých. K tomu je nutné připočíst náklady na pořízení moderního vozového parku, které budou činit nejméně 3 miliardy zlotých. Podle předběžných předpokladů bude doba jízdy z Varšavy do Lodže trvat 45 minut, z Varšavy do Vratislavi hodinu a 40 minut, z Varšavy do Poznaně pak ještě o pět minut méně.
Dalšími přípravami se bude zabývat nově vzniklá meziresortní komise povolaná ministerstvem infrastruktury. Jak oznámil Tomasz Stube z velkopolského vojvodství, projekt programu stavby vysokorychlostních tratí má být zveřejněn do konce května. Svůj zájem účastnit se budování polské vysokorychlostní tratě oznámila ústy svého velvyslance také Francie, která je připravena podílet se na expertízách a poskytnout své specialisty. Polsko-francouzskou spoluprací se bude zabývat odborníci na setkání v Paříži, které se uskuteční za měsíc. V červnu tohoto roku se pak bude konat další setkání tentokrát ve Varšavě, kterého se zúčastní zástupci francouzských firem a polského ministerstva infrastruktury.
Zdroj: Deník Glos Wielkopolski ze dne 19.3.2008
Jen namatkou dodam:http://www.railfaneurope.net/pix/pl/electric/emu/14WE/00-PREVIEWS/S5000913.jpg.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/pl/electric/emu/14WE/00-PREVIEWS/S5000866.jpg.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/pl/diesel/dmu/SA109/white-yellow/00-PREVIEWS/dls_sa109_004_2.jpg.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/pl/diesel/dmu/SA132/008-015/00-PREVIEWS/291107sa132-2.jpg.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/pl/electric/emu/EN95/00-PREVIEWS/EN95-01_14-02-06.jpg.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/pl/electric/emu/EN57-modernized/blue-red-silver/00-PREVIEWS/2004-en57-mt.jpg.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/pl/electric/emu/ED74/00-PREVIEWS/ed74.jpg.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/pl/electric/emu/ED59/00-PREVIEWS/ED59_01_MF0606ad.jpg.jpg
samozdrejmne to zkresluje.Polsko je velek jeho aglomerace roztahane a tohle jsou rekonstruovane ci prototipove jednotky ale pusobi to ze se aspon snazi. Kdezto kdyz se podivam na rekonstrukce Tatrovackych tramvaji se starymi cely http://dopravni.net/view.php?cisloclanku=2008031809 tak je to hruza nemluve o 954 s designem z 60let minuleho stoleti. Krom toho VRT by mela byt teoreticky levnejsi postavi li se ted nez za 20 let potom budou sluzby v Polsku drazzi jelikoz budou mit euro a zvysenou zivotni uroven (prece jenom je to trend EU ne polaku ;)
Na druhe strane tu Pariz mas celkem poddimenzovanou - cela oblast ma spis kolem deseti mega
happy, tenzor - no, prijde mi, ze nekdy byste to Polsko meli projet spolu, at mate stejne zkusenosti:-) Nicmene - to co popisujete oba dva mi prijde presne to, co bych si ja predstavoval od zeleznice - tj. nezajimat se o kdejakou lokalku a soustredit se na delsi trasy s vetsi poptavkou, kde vlak muze vyuzit svoji konkurencni vyhodu (a mi prijde jako celkem dobry podnikatelsky pocin - pokud ho tedy hodnotime). No a zda se, ze i happy potvrdil, ze presne tohle Polaci delaji...
Pokud jde o ty neudrzovane trate, tak cim to asi bude? Kdyz budes, happy, muj domovnik a ja ti nedam ani kacku na uklidovy material, tak spina vsude v baraku bude tvoje nebo moje vina?
Pises neco o Klodzku, tak jestli to ma byt ten u Nachoda, tak ano, je to prdel sveta (mysleno v tomto konkretnim kontextu) a jestli tam PKP nezajizdeji (resp. nemaji tam "IDS"), tak mi to vrasky nedela, protoze jak jsem napsal, mnohem sympatickejsi nez vlaky kolem Klodzka (ktery ale stejne neobslouzi vsechny vesnice v okoli) mi prijde spojeni "krajskych" mest (v tomto pripade Wroclaw-Katowice; ackoliv rychlost zadna olympiada)... Vlakove spojeni Znojmo-Breclav nepotrebuji, Brno-Jihlava-Budejovice bych uvital 50x vice a pokud timhle smerem zeleznice pujde, tak budu "happy":-)
Lodz = v roce 2007 měla 755 234 tisíc obyvatel
Kalisz = V současnosti (2007) zde žije 108 841 obyvatel.
Wroclaw = počet obyvatel: 633 700 (2004)
Poznan = necelých 577 000 obyvatel
napojeni na:
Drezden = počet obyvatel: 506 337
Berlin = 3 396 990 (2005)
cca 8,4 mil ventualnich zakazniku. (nepripocitano dalsich asi 5-7 milonu obyvatel okresu zapojenych do tohoto projektu)
pro srovnani: VRT v EU
Pariz : počet obyvatel: 2,153,600 (2005)
Lyon: Dohromady se svými příměstskými částmi a satelitními městečky tvoří s 1 648 216 obyvateli
Kolin : počet obyvatel: 991 395
Fankfurt : Počet obyvatel: 660 289 (30.3.2006)
Prebrat si to musi uz kazdy sam. Ale hlavne ekonomove v Polsku! Znehodnotit mohu jeste me srovnani prumernymi platy ve Franci, Nemecku a Polsku. Pokud ji budou stavet Polaci ted tak bude levnejsi nez kdyz ji zacnou stavet za 20 let kdy budou jejich platy vyssi ale sluzby drazsi.
PS: pouzito z wikepedie enciklopedie
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.