..: Přípravy na stavbu vysokorychlostní tratě v Polsku pokračují :..

Ilustrační obrázekWarszawa - Polská vláda chce vybudovat vysokorychlostní trať z Varšavy přes Lódž a Kalisz do Poznaně a Vratislavi. „Stavbě nových tratí tohoto typu věnuje vláda velkou pozornost“, potvrdil Cezary Grabarczyk, ministr infrastruktury. Myšlenka stavby vysokorychlostních tratí podle vzoru francouzského TGV s rychlostmi okolo 300 km/h vznikla za vlády premiéra Belky. Spojení ve tvaru ypsilon (odtud také pracovní název projektu) spojí Varšavu se západem země. V úseku Varšava – Kalisz má být trať společná pro obě větve, nedaleko Kalisze se trať rozdělí na dvě větve: První povede do Poznaně a pokračovat má na Berlín, druhá na Vratislav a Drážďany.

Minulá vláda premiéra Jaroslawa Kaczynského určila na počáteční projektové práce sumu 80 milionů eur. Společnost PKP Polske Linie Kolejowe nyní připravuje dokumentaci potřebnou k vyhlášení soutěže na vypracování studie proveditelnosti. Na jejích závěrech pak bude záviset termín zahájení stavebních prací, kterým by podle úředníků ministerstva infrastruktury mohl být rok 2014.

Náklady na stavbu tratě z Varšavy do Poznaně (centrum velkopolského regionu) a Vratislavi (dolní Slezsko) jsou odhadované na 22 miliard zlotých. K tomu je nutné připočíst náklady na pořízení moderního vozového parku, které budou činit nejméně 3 miliardy zlotých. Podle předběžných předpokladů bude doba jízdy z Varšavy do Lodže trvat 45 minut, z Varšavy do Vratislavi hodinu a 40 minut, z Varšavy do Poznaně pak ještě o pět minut méně.

Dalšími přípravami se bude zabývat nově vzniklá meziresortní komise povolaná ministerstvem infrastruktury. Jak oznámil Tomasz Stube z velkopolského vojvodství, projekt programu stavby vysokorychlostních tratí má být zveřejněn do konce května. Svůj zájem účastnit se budování polské vysokorychlostní tratě oznámila ústy svého velvyslance také Francie, která je připravena podílet se na expertízách a poskytnout své specialisty. Polsko-francouzskou spoluprací se bude zabývat odborníci na setkání v Paříži, které se uskuteční za měsíc. V červnu tohoto roku se pak bude konat další setkání tentokrát ve Varšavě, kterého se zúčastní zástupci francouzských firem a polského ministerstva infrastruktury.

Zdroj: Deník Glos Wielkopolski ze dne 19.3.2008


pejsek | 29.3.2008 (21:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Polsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
01.04.2008 (0:25)  
Ta myslenka radeji postavit ted levne nez za 20 let draze ma svoji hlouku, ale nevim, jestli je proste na miste. Aneb ma smysl si ted koupit auto, kdyz nevim, ze ho vyuziju jen kvuli tomu, ze je levne? (Pricemz VRT asi pozdeji se ziskem neprodam a ani to neni neco, co ma nulove opotrebeni nebo nedej boze ziska na cene)
registrovaný uživatel sames1 
31.03.2008 (22:01)  
M: No ja dodavam ze je to jen pro predstavu. Informace jsou z Wikepedia. Primestdke casti tam najsou zahrnuty. Krom to nema vybec vliv na skutecnou prepravni kapacitu statistiky o tom kolik turistu z nemecka navstevuje tyto destinace a kolik obchodniku vyuziva tohoto trasovani. Ano Nemci neobcoduji jenom s CR. A ja to ani neobhajuju ani nezavrhuji. Rusove si Postavily VRT stavi se v Turecku nevidim duvod nepodporit i tuto myslenku. Co se tyce polskych lokalek? Staci juknout sem http://www.railfaneurope.net/pix_frameset.html
Jen namatkou dodam:http://www.railfaneurope.net/pix/pl/electric/emu/14WE/00-PREVIEWS/S5000913.jpg.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/pl/electric/emu/14WE/00-PREVIEWS/S5000866.jpg.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/pl/diesel/dmu/SA109/white-yellow/00-PREVIEWS/dls_sa109_004_2.jpg.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/pl/diesel/dmu/SA132/008-015/00-PREVIEWS/291107sa132-2.jpg.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/pl/electric/emu/EN95/00-PREVIEWS/EN95-01_14-02-06.jpg.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/pl/electric/emu/EN57-modernized/blue-red-silver/00-PREVIEWS/2004-en57-mt.jpg.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/pl/electric/emu/ED74/00-PREVIEWS/ed74.jpg.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/pl/electric/emu/ED59/00-PREVIEWS/ED59_01_MF0606ad.jpg.jpg
samozdrejmne to zkresluje.Polsko je velek jeho aglomerace roztahane a tohle jsou rekonstruovane ci prototipove jednotky ale pusobi to ze se aspon snazi. Kdezto kdyz se podivam na rekonstrukce Tatrovackych tramvaji se starymi cely http://dopravni.net/view.php?cisloclanku=2008031809 tak je to hruza nemluve o 954 s designem z 60let minuleho stoleti. Krom toho VRT by mela byt teoreticky levnejsi postavi li se ted nez za 20 let potom budou sluzby v Polsku drazzi jelikoz budou mit euro a zvysenou zivotni uroven (prece jenom je to trend EU ne polaku ;)
31.03.2008 (12:15)  
Sames1: Tak ty 2.1 milionu obyvatel pro Paříž jsou čistě formální a píšou to i na té wikipedii. Každej normální člověk bere Paříž jako město s cca 10 miliony obyvatel. Velice podobné je to i u Kolína nad Rýnem a Frankfurtu - administravně mnoho mět, prakticky jedna obrovská aglomerace podél Rýna.
registrovaný uživatel CART 
31.03.2008 (9:56)  
SAMES1 - no u nás je cena práce taky poloviční, než v Německu, ale dálnice máme třikrát dražší... :)))
registrovaný uživatel M 
30.03.2008 (20:39)  
sames1 - ta cisla nejsou uplne koser, protoze... Franfurt ma skyline (pravda, Varsava trochu taky:) a v nich nejsou JZD, ale celkem zajimave firmy se zajimavymi lidmi. Tohle polska mesta az v takove mire nemaji. Ale vylozene v opozici byt nechci, jen proste samotna cisla "bez poznamky pod carou" nejsou uplne fer. Hodne lidi je totiz taky v Kamerunu treba:-)
Na druhe strane tu Pariz mas celkem poddimenzovanou - cela oblast ma spis kolem deseti mega

happy, tenzor - no, prijde mi, ze nekdy byste to Polsko meli projet spolu, at mate stejne zkusenosti:-) Nicmene - to co popisujete oba dva mi prijde presne to, co bych si ja predstavoval od zeleznice - tj. nezajimat se o kdejakou lokalku a soustredit se na delsi trasy s vetsi poptavkou, kde vlak muze vyuzit svoji konkurencni vyhodu (a mi prijde jako celkem dobry podnikatelsky pocin - pokud ho tedy hodnotime). No a zda se, ze i happy potvrdil, ze presne tohle Polaci delaji...
Pokud jde o ty neudrzovane trate, tak cim to asi bude? Kdyz budes, happy, muj domovnik a ja ti nedam ani kacku na uklidovy material, tak spina vsude v baraku bude tvoje nebo moje vina?
Pises neco o Klodzku, tak jestli to ma byt ten u Nachoda, tak ano, je to prdel sveta (mysleno v tomto konkretnim kontextu) a jestli tam PKP nezajizdeji (resp. nemaji tam "IDS"), tak mi to vrasky nedela, protoze jak jsem napsal, mnohem sympatickejsi nez vlaky kolem Klodzka (ktery ale stejne neobslouzi vsechny vesnice v okoli) mi prijde spojeni "krajskych" mest (v tomto pripade Wroclaw-Katowice; ackoliv rychlost zadna olympiada)... Vlakove spojeni Znojmo-Breclav nepotrebuji, Brno-Jihlava-Budejovice bych uvital 50x vice a pokud timhle smerem zeleznice pujde, tak budu "happy":-)
registrovaný uživatel sames1 
30.03.2008 (19:07)  
Warsava = 1 700 536 (30.6.2006)
Lodz = v roce 2007 měla 755 234 tisíc obyvatel
Kalisz = V současnosti (2007) zde žije 108 841 obyvatel.
Wroclaw = počet obyvatel: 633 700 (2004)
Poznan = necelých 577 000 obyvatel
napojeni na:
Drezden = počet obyvatel: 506 337
Berlin = 3 396 990 (2005)

cca 8,4 mil ventualnich zakazniku. (nepripocitano dalsich asi 5-7 milonu obyvatel okresu zapojenych do tohoto projektu)

pro srovnani: VRT v EU
Pariz : počet obyvatel: 2,153,600 (2005)
Lyon: Dohromady se svými příměstskými částmi a satelitními městečky tvoří s 1 648 216 obyvateli

Kolin : počet obyvatel: 991 395
Fankfurt : Počet obyvatel: 660 289 (30.3.2006)

Prebrat si to musi uz kazdy sam. Ale hlavne ekonomove v Polsku! Znehodnotit mohu jeste me srovnani prumernymi platy ve Franci, Nemecku a Polsku. Pokud ji budou stavet Polaci ted tak bude levnejsi nez kdyz ji zacnou stavet za 20 let kdy budou jejich platy vyssi ale sluzby drazsi.
PS: pouzito z wikepedie enciklopedie
registrovaný uživatel happy 
30.03.2008 (17:45)  
No pokud vezmu trať regionálního charakteru,tak rozhodně má Polsko co dohánět.Asi se v této otázce neshodneme.Stačí se podívat kolem Klodzka.To je děs a bída a to se nejedná o žádné malé prdele.Nebo třeba spojení Nysy a Opole.No prostě úděs.Rychlost šneka a ještě k tomu pár spojů.Někde je to horší,někde lepší,závisí na vojvodství.Pokud provedu srovnání s Maďarskem,tak feferoni taky vylikvidovali nemalé množství tratí,ale alespoň na těch stávajících se snaží zlepšovat služby.Jízdní řády mají lepší a hlavně je nemají zaplevelené milion a jednou vyjímkou,kdy vlak jede a kdy nejede.
registrovaný uživatel tenzor 
30.03.2008 (16:41)  
happy: no já jako lokálku beru jednokolejnou neelektrifikovanou trať menšího významu (a může mít i několik desítek kilometrů), pokud jde jen o spojky a odbočky do 10 km, tak takové jsem v Polsku neviděl. Je velká otázka, jestli takovéto lokálky mají v 21. století smysl kdekoli, ve většině případů se dají daleko levněji nahradit autobusy (čekám flamesy :) )
registrovaný uživatel happy 
30.03.2008 (14:18)  
ad Tenzor:To ti neberu,že si díky železnici procestoval Polsko.Ale taky dodávám,že pro normálního Poláka,který není otrokem PKP a jejich jízdního antiřádu,je železnice nepoužitelná.Neříkám,že všude.Jinak lokálka je trať místního významu,dlouhá několik málo kilometrů,spojující oblast,která je z hlediska celého regionu zanedbatelná.Jako příklad uvedu Dívčice-Netolice,číčenice-Týn,Brod-Humpolec,Budějovice-Jemnice,Hrušovany-Hevlín. Tak a teď čekám,že mně uvedeš nějaký polský příklad lokálky,jsem totiž moc zvědav,jestli tam nějakou podobnou trať s denním provozem najdeš.
registrovaný uživatel tenzor 
30.03.2008 (13:41)  
happy: jo a jinak někdo považuje železnici v Polsku za nepoužitelnou a jiný se díky ní podíval po celém Polsku na věci které chtěl vidět (a děkoval že nejede s ČD, kde by nehrozily věci jako luxusní vagony 1. tř. přeznačené na 2. v nočním rychlíku k Baltu)...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko