Brno - Žluté vlaky, které by dle prezentovaného záměru měly do tří let začít konkurovat spojům Českých drah, dostávají podle slov ředitele společnosti Student Agency Radima Jančury reálnější podobu. Jedna z nejúspěšnějších firem v oblasti dopravy v ČR prezentovala 28. února během Dne dopravy nejen návrh designu exteriéru a interiéru plánovaných vlakových souprav, ale také celkovou zprávu poukazující na problémy železniční dopravy v Česku. Student Agency tvrdí, že k výraznějšímu zkvalitnění a zlevnění vlakových spojů můžou přispět jedině kvalitní výběrová řízení a férový přístup ministerstva dopravy.
Žluté vlaky se blíže představují
Jančura hodlá za bezmála dvě miliardy korun koupit šest souprav, jež budou zajišťovat vlakové spoje pod obchodní značkou HighJet. Společnost se přitom již dříve vychvalovala, že vlak svým komfortem předčí eltiní spoje jiných evropských dopravců - ovšem s tím rozdílem, že jízdné bude za „lidové ceny“. „Žluté vlaky budou mnohem komfortnější, než naše autobusy, a neporovnatelně lepší než pendolino... a hlavně levnější. Bude to nejluxusnější vlak, co jezdí v Evropě, jízdné bude za české ceny,“ otevřeně vyhlašuje Jančura a dodává: „Naše druhá třída bude to, co u spojů InterCity první,". V rámci nadstandardní výbavy by jeho HighJet měl disponovat kinosálem či konferenčními místnostmi. České dráhy však tomtu tvrzení již delší dobu kontrují konstatováním, že Jančura s jejich stávajícím produktem srovnává zatím neexistující vozidlo, u nějž navíc zatím ani nebylo definitivně rozhodnuto o výrobci nebo jeho celkové koncepci.
Třináct problémů české železnice
Než ale bude ukončeno výběrové řízení na výrobce žlutých vlaků, prezentovala Student Agency svou studii aktuální situace na české železnici. Zdůrazňuje v ní třináct základních problémů, které trápí toto odvětví dopravního trhu v ČR. Vstup soukromého subjektu na české koleje není jednoduchý: podle slov Radima Jančury se ministerstvo dopravy snaží o udržení monopolu Českých drah. „Mezi nejbolestivější místa tuzemské železnice patří například výběr dopravce bez výběrového řízení, nádraží, řízení provozu a konstrukce grafikonu vlakové dopravy v rukou ČD, či přístup ministerstva k financování vozidel ze státního rozpočtu,“ vypočetl Jančura. Soukromí dopravci přitom v roce 2006 přepravili pouhé dvě procenta z celkového počtu cestujících na železnici v ČR, a to zejména na tratích, které České dráhy z ekonomických důvodů opustily. V rámci celého dopravního trhu pak vlaky mají pouze 3,7% podíl na přepravě osob. Zpráva zde kritizuje značnou neefektivitu státního dopravce vzhledem k finančním nákladům na provoz železniční dopravy.
Jak dále uvedl ve čtvrtek ředitel Student Agency, jeho plánem není jen do tří let vstoupit na linku mezi Prahou a Ostravou bez nároku na státní subvence, ale do budoucna také na regionální tratě. Věří, že dokáže nabídnout výrazně vyšší kvalitu za nižší cenu pro objednavatele veřejné dopravy. V této souvislosti vyzval ministra dopravy Aleše Řebíčka, aby nebránil vypisování výběrových řízení a dal tak "život českým železnicím."
Materiál Student Agency se poměrně kriticky staví i k dalším aspektům reality na železničním trhu: navrhuje např. liberalizaci evropské organizace Eurofima, poskytující úvěry na nákup a modernizace kolejových vozidel, aby se stala univerzálním finančním ústavem pro všechny evropské železniční společnosti, a nejen pro státní dopravce. Jeden z bodů se týká i hojně medializované problematiky bezplatné přepravy poslanců a senátorů Parlamentu ČR. „ČD často argumentují, že nejsou veřejnoprávní, nýbrž soukromý subjekt, podnikající s cílem generovat zisk. Pak i ony by měly říci stop bezplatnému cestování pro poslance a senátory. O tuto částku nižší dotace pak mohou požadovat od krajů i státu," uvádí se v tiskovém materiálu SA.
Jednou z nejčastějších otázek v souvislosti se vstupem soukromých dopravců na české koleje je kompatibilita moderních vozidel. Právě potíže s rušením zabezpečovacích zařízení byly jedním z důvodů neúspěchu projektu RT Express společnosti RailTrans. Student Agency vyzývá ministerstvo dopravy k zintenzivnění snahy o zavádění evropských norem v oblasti interoperability železničních vozidel. Problematický je i nákup elektrické energie od ČD a nemožnost využívat rekuperativní brždění, jež by přineslo nemalé finanční úspory i ekologický efekt.
SA: Ochrana ČD coby zaměstnavatele není nutná
Posledním bodem argumentace aspirujícího dálkového dopravce v ČR je konstatování, že České dráhy ochranu státu získávají rovněž díky své pozici největšího zaměstnavatele v zemi. Strach z jiných dopravců podle Jančury v tomto směru ale není na místě: Student Agency bude muset rovnéž zaměstnávat strojvedoucí a vlakový personál. Recepčních a stevardek v žlutých vlacích má být dokonce třikrát více, než průvodčích a vlakvedoucích v soupravách ČD. Společnost bude navíc zaměstnávat i vlastní personál palubní restaurace.HighJet je na cestě - více informací na podzim
Kromě zmíněných snah o prosazení lepší liberalizace českého trhu s osobní železniční dopravou a plnění evropských priorit v oblasti rozvoje železnic se chce nyní Student Agency zaměřit na důkladný výběr výrobce souprav pro své žluté vlaky. Výsledek výbeřového řízení by měl být znám v druhé polovině letošního roku, kdy společnost uspořádá i rozsáhlou tiskovou konferenci, věnovanou novinkám a prezentaci konečné podoby dnešních příslibů.
Ilustrační foto: Student agency
Zdroj: Novinky.cz, prezentační materiál Student Agency ke Dni dopravy 2008
V kazdem pripade to, ze vozovy park CD odpuzuje zakazniky neni docela problem CD. Bohuzel. Musim konstatovat, ze do drahy se v CR 50 let neinvestovalo a to jak do infrastruktury, tak do vozoveho parku (predevsim osobniho). Ted se investice konecne zacinaji dostavovat (trochu) a take se vraci na drahy zakaznici.
Stat tak zacina opravovat tuto cast vlastniho majetku. A pochopitelne, ze se najdou taci, kteri citi, ze by na tom mohli vydelat - viz SA.
Takze stat bude tak hodny a pusti "konkurenci" na nejziskovejsi trasu, aby mu po ni jezdili prazdne soupravy?! Ja proste vidim jeden duvod, proc tam SA nepustit. Bohuzel pro nas, zakazniky. Na lepsi vozovy park si budeme muset pockat.
V pripade SA budeme muset Jancurovo pojizdeni na trase OVA-PHA take z casti zaplatit ze sveho, nebot uhradime vyssi ztratu za dopravu v ramci verejne sluzby.
S Eurolines jsem Praha - Brno nejel, ale jel jsem s nimi Praha - Londýn a zpět a už bych tím nejel ani kdyby to stálo polovičku. Nevím jak řidiči SA na této lince, ale:
Dva řidiči ve směru Londýn - žvanili o nesmyslech prakticky stále, ve dne v noci a to docela nahlas, fakt to rušilo.
Ve směru do Prahy: řidič nedodržel povinnou přestávku a když na to byl upozorněn, tak tvrdil, že zapomněl na posun v časovém pásmu. Zastavil asi za hodinu a půl poté, co měl.
Nerikam, ze tam bude, nerikam, ze mu hltam kazde slovo, ale vim jiste, ze tohle dost nabourava tu oblibenou kritiku mistnich modrych specialitu ohledne "vyzobavani tresinek":-)
Ve zprave byla nejdulezitejsim prvkem analyza 13 bodu. Mnohe z nich jsem psal do ruznych diskusi i ja a je skvele, ze zaznely takto najednou a dohromady a rekl je clovek, ktery v doprave (narozdil ode mne) neco dokazal.
Osobni zeleznicni doprava je stale jeden velky netransparentni socialisticky binec a cim se tato situace zmeni, tim lip pro cestujici.
Na české železnici je spoustu problémů, za naprosto odrazující bych uvedl cenu za použití dopravní cesty pro nákladní (ale i osobní) vlaky.
Jančuru ve vlakovém projektu podoruji. Rozhodně to nepovede ke snižování počtu jiných spojů, takže NO PROBLEM.
KK - vzdyt te k tomu nikdo nenuti, tak nevim co resis. Ty povazuj SA za drahou firmu s neadekvatni sluzbou a nejezdi s nima. Ostatni to budou videt jinak a jezdit s nima budou. A vsichni budou stastni... Mimochodem, uspech v podstate vsech firem tkvi v reklame. Nebo si jako mam myslet, ze kdyz se rodine narodi dite a zatouzi po autu, tak jedine, co dokaze naplnit jejich i nevyslovena prani je Skoda Fabia Kombi? Mbank by mohla mit klidne i negativni poplatky, ale bez masivni reklamy by si u nich nikdo ucet neotevrel...
Komentář že pan Jančura chce vytřískat nějaké prachy ze státu při neschválení vozidel zcela nechápu, protože schvalovací proces vlaků bude zajišťovat jejich výrobce, nikoliv zákazník, který by si samozřejmě neschválená vozidla v souladu s uzavřenou smlouvou nekoupil.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.