..: SA: Jen dobrá výběrová řízení zkvalitní železniční dopravu :..

Ilustrační obrázekBrno - Žluté vlaky, které by dle prezentovaného záměru měly do tří let začít konkurovat spojům Českých drah, dostávají podle slov ředitele společnosti Student Agency Radima Jančury reálnější podobu. Jedna z nejúspěšnějších firem v oblasti dopravy v ČR prezentovala 28. února během Dne dopravy nejen návrh designu exteriéru a interiéru plánovaných vlakových souprav, ale také celkovou zprávu poukazující na problémy železniční dopravy v Česku. Student Agency tvrdí, že k výraznějšímu zkvalitnění a zlevnění vlakových spojů můžou přispět jedině kvalitní výběrová řízení a férový přístup ministerstva dopravy.

Žluté vlaky se blíže představují

Nejnovější vizualizace plánovaných žlutých vlaků. Takto má vypadat druhá třída.Jančura hodlá za bezmála dvě miliardy korun koupit šest souprav, jež budou zajišťovat vlakové spoje pod obchodní značkou HighJet. Společnost se přitom již dříve vychvalovala, že vlak svým komfortem předčí eltiní spoje jiných evropských dopravců - ovšem s tím rozdílem, že jízdné bude za „lidové ceny“. „Žluté vlaky budou mnohem komfortnější, než naše autobusy, a neporovnatelně lepší než pendolino... a hlavně levnější. Bude to nejluxusnější vlak, co jezdí v Evropě, jízdné bude za české ceny,“ otevřeně vyhlašuje Jančura a dodává: „Naše druhá třída bude to, co u spojů InterCity první,". V rámci nadstandardní výbavy by jeho HighJet měl disponovat kinosálem či konferenčními místnostmi. České dráhy však tomtu tvrzení již delší dobu kontrují konstatováním, že Jančura s jejich stávajícím produktem srovnává zatím neexistující vozidlo, u nějž navíc zatím ani nebylo definitivně rozhodnuto o výrobci nebo jeho celkové koncepci.

Třináct problémů české železnice

Student Agency má v plánu koupit šest soupravNež ale bude ukončeno výběrové řízení na výrobce žlutých vlaků, prezentovala Student Agency svou studii aktuální situace na české železnici. Zdůrazňuje v ní třináct základních problémů, které trápí toto odvětví dopravního trhu v ČR. Vstup soukromého subjektu na české koleje není jednoduchý: podle slov Radima Jančury se ministerstvo dopravy snaží o udržení monopolu Českých drah. „Mezi nejbolestivější místa tuzemské železnice patří například výběr dopravce bez výběrového řízení, nádraží, řízení provozu a konstrukce grafikonu vlakové dopravy v rukou ČD, či přístup ministerstva k financování vozidel ze státního rozpočtu,“ vypočetl Jančura. Soukromí dopravci přitom v roce 2006 přepravili pouhé dvě procenta z celkového počtu cestujících na železnici v ČR, a to zejména na tratích, které České dráhy z ekonomických důvodů opustily. V rámci celého dopravního trhu pak vlaky mají pouze 3,7% podíl na přepravě osob. Zpráva zde kritizuje značnou neefektivitu státního dopravce vzhledem k finančním nákladům na provoz železniční dopravy.

Jak dále uvedl ve čtvrtek ředitel Student Agency, jeho plánem není jen do tří let vstoupit na linku mezi Prahou a Ostravou bez nároku na státní subvence, ale do budoucna také na regionální tratě. Věří, že dokáže nabídnout výrazně vyšší kvalitu za nižší cenu pro objednavatele veřejné dopravy. V této souvislosti vyzval ministra dopravy Aleše Řebíčka, aby nebránil vypisování výběrových řízení a dal tak "život českým železnicím."

Takto by měl vypadat konferenční sál ve vlaku Student AgencyMateriál Student Agency se poměrně kriticky staví i k dalším aspektům reality na železničním trhu: navrhuje např. liberalizaci evropské organizace Eurofima, poskytující úvěry na nákup a modernizace kolejových vozidel, aby se stala univerzálním finančním ústavem pro všechny evropské železniční společnosti, a nejen pro státní dopravce. Jeden z bodů se týká i hojně medializované problematiky bezplatné přepravy poslanců a senátorů Parlamentu ČR. „ČD často argumentují, že nejsou veřejnoprávní, nýbrž soukromý subjekt, podnikající s cílem generovat zisk. Pak i ony by měly říci stop bezplatnému cestování pro poslance a senátory. O tuto částku nižší dotace pak mohou požadovat od krajů i státu," uvádí se v tiskovém materiálu SA.

Jednou z nejčastějších otázek v souvislosti se vstupem soukromých dopravců na české koleje je kompatibilita moderních vozidel. Právě potíže s rušením zabezpečovacích zařízení byly jedním z důvodů neúspěchu projektu RT Express společnosti RailTrans. Student Agency vyzývá ministerstvo dopravy k zintenzivnění snahy o zavádění evropských norem v oblasti interoperability železničních vozidel. Problematický je i nákup elektrické energie od ČD a nemožnost využívat rekuperativní brždění, jež by přineslo nemalé finanční úspory i ekologický efekt.

SA: Ochrana ČD coby zaměstnavatele není nutná

Posledním bodem argumentace aspirujícího dálkového dopravce v ČR je konstatování, že České dráhy ochranu státu získávají rovněž díky své pozici největšího zaměstnavatele v zemi. Strach z jiných dopravců podle Jančury v tomto směru ale není na místě: Student Agency bude muset rovnéž zaměstnávat strojvedoucí a vlakový personál. Recepčních a stevardek v žlutých vlacích má být dokonce třikrát více, než průvodčích a vlakvedoucích v soupravách ČD. Společnost bude navíc zaměstnávat i vlastní personál palubní restaurace.

HighJet je na cestě - více informací na podzim

Kromě zmíněných snah o prosazení lepší liberalizace českého trhu s osobní železniční dopravou a plnění evropských priorit v oblasti rozvoje železnic se chce nyní Student Agency zaměřit na důkladný výběr výrobce souprav pro své žluté vlaky. Výsledek výbeřového řízení by měl být znám v druhé polovině letošního roku, kdy společnost uspořádá i rozsáhlou tiskovou konferenci, věnovanou novinkám a prezentaci konečné podoby dnešních příslibů.

Ilustrační foto: Student agency

Zdroj: Novinky.cz, prezentační materiál Student Agency ke Dni dopravy 2008


Javy Poslat mail autorovi | 3.3.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 18 19 20 21 22 ... 24      Zpráv na stránku:   
03.03.2008 (15:41)  
Ti, co nenávidí SA, by přeci měli být z vlaků nadšeni. Jančura si na nich vyláme zuby, zkrachuje, věřitelé mu zabaví busy i všechno ostatní a konečně se vrátí staré dobré časy. Navíc, aby si na vlaky rychleji vydělal, tak chystá zdražení autobusů, tak s nim přestanou jezdit lidi a třeba zkrachuje ještě dřív. Není to paráda? :-)
03.03.2008 (15:37)  
Vyzdvihovat sedm souprav oproti zbytku který je víceméně tragický je klasická modrá demagogie; ne každý jezdí jen do Ostravy a ne každý jezdí jen v IC/EC; existují i rychlíky, spěšné a osobní vlaky. Což třeba směry Praha - Cheb, Praha - Vysočina, Praha - sever Čech atd atd atd?
03.03.2008 (15:28)  
Dale Cooper:do Ostravy Ti nejezdí Pendolino a EC? Já zapomněl. Tak sorry.
03.03.2008 (15:24)  
Do budoucna asi bude stačit článek nadepsat jen "Student Agency" a dál to nechat plynout, jak se u posledních pár kousků o této společnosti ukázalo.

Možná budu opakovat to, co někteří předemnou, ale jen můj názor: Jančura vystavěl firmu z ničeho. Žádné dotace, nic. Nikdo nikoho nenutí, aby jeho služeb využíval. To, že ruinuje konkurenci autobusech neznamená, že je to nějaký zlobivý chlapec. DJTiesto se tu ohání cenou na lince LB-Pha. Já zažil cenu jízdenky s místenkou u ČSAD na této lince okolo 80,- korun. Ano, dnes stojí jízdenka 95,- (ale to jen pro největší losery, co si nejsou schopni koupit otevřenou), ale s ČSAD jsem jezdil v Karose se záclonkama, bez ničeho, a do Prahy jsem přijel za 1h 20min. Dnes jedu ve žlutém, pokud pominu servis na palubě, tak mnohem pohodlnějším autobuse a v Praze jsem za 1h 5min. Nemluvím o tom, že ČSAD by dnes nejezdilo o mnoho levněji, kdyby bylo na lince samo.

Jančura všude, kde je, nabízí, dle mého názoru, nejlepší poměr cena x užitek (výkon). S vlaky mu fandím. Jednak proto, že určitě budou kvalitní (i bez kina a konferenčího salonku), druhak proto, že to bude další impuls pro ČD.
03.03.2008 (15:21)  
DJTiësto: No jistě... Není nad cestování v dobytčáku řady B nebo nad zablešené Bee, případně nad Karosy LC735 které poslední údržbu zažily za Husáka. Proti Karosám jinak nemám nic. Nevím co si kdo představuje.
03.03.2008 (15:18)  
Dale Cooper:že SA není žádná výhra jak si tady happy a spol. namlouvaj
03.03.2008 (15:17)  
A jakpak vypadaly poměry na trase PHA-LIB před nástupem SA? Podle toho, co jsem četl, tak to byla dost hrůza...
03.03.2008 (15:13)  
DJTiësto: No a co jsi tím chtěl říci s tou cenou jízdenky LBC - Praha? Toto je standartní prostředek konkurenčního boje. SA ani ČSAD Liberec nejsou charita. Nastuduj si o tom něco...
03.03.2008 (15:11)  
Opět velmi zábavná diskuse... Kromě pánů M, happy a pár dalších platí co komentář to blábol soudruha s modrým mozkem který teskní po nové totalitě.
03.03.2008 (15:08)  
Pro všechny vlezdo..le Jančurovi.Když jezdilo na trase Lbc-Praha ještě ČSAD Liberec stála jízdenka s SA 70kč(ČSAD i 65kč). Teď už ČSAD nejezdí a jízdenka s SA stojí 95kč. Nárůst 36% během jednoho roku....Takže asi tak.
  1 ... 18 19 20 21 22 ... 24      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko