Brno - Žluté vlaky, které by dle prezentovaného záměru měly do tří let začít konkurovat spojům Českých drah, dostávají podle slov ředitele společnosti Student Agency Radima Jančury reálnější podobu. Jedna z nejúspěšnějších firem v oblasti dopravy v ČR prezentovala 28. února během Dne dopravy nejen návrh designu exteriéru a interiéru plánovaných vlakových souprav, ale také celkovou zprávu poukazující na problémy železniční dopravy v Česku. Student Agency tvrdí, že k výraznějšímu zkvalitnění a zlevnění vlakových spojů můžou přispět jedině kvalitní výběrová řízení a férový přístup ministerstva dopravy.
Žluté vlaky se blíže představují
Jančura hodlá za bezmála dvě miliardy korun koupit šest souprav, jež budou zajišťovat vlakové spoje pod obchodní značkou HighJet. Společnost se přitom již dříve vychvalovala, že vlak svým komfortem předčí eltiní spoje jiných evropských dopravců - ovšem s tím rozdílem, že jízdné bude za „lidové ceny“. „Žluté vlaky budou mnohem komfortnější, než naše autobusy, a neporovnatelně lepší než pendolino... a hlavně levnější. Bude to nejluxusnější vlak, co jezdí v Evropě, jízdné bude za české ceny,“ otevřeně vyhlašuje Jančura a dodává: „Naše druhá třída bude to, co u spojů InterCity první,". V rámci nadstandardní výbavy by jeho HighJet měl disponovat kinosálem či konferenčními místnostmi. České dráhy však tomtu tvrzení již delší dobu kontrují konstatováním, že Jančura s jejich stávajícím produktem srovnává zatím neexistující vozidlo, u nějž navíc zatím ani nebylo definitivně rozhodnuto o výrobci nebo jeho celkové koncepci.
Třináct problémů české železnice
Než ale bude ukončeno výběrové řízení na výrobce žlutých vlaků, prezentovala Student Agency svou studii aktuální situace na české železnici. Zdůrazňuje v ní třináct základních problémů, které trápí toto odvětví dopravního trhu v ČR. Vstup soukromého subjektu na české koleje není jednoduchý: podle slov Radima Jančury se ministerstvo dopravy snaží o udržení monopolu Českých drah. „Mezi nejbolestivější místa tuzemské železnice patří například výběr dopravce bez výběrového řízení, nádraží, řízení provozu a konstrukce grafikonu vlakové dopravy v rukou ČD, či přístup ministerstva k financování vozidel ze státního rozpočtu,“ vypočetl Jančura. Soukromí dopravci přitom v roce 2006 přepravili pouhé dvě procenta z celkového počtu cestujících na železnici v ČR, a to zejména na tratích, které České dráhy z ekonomických důvodů opustily. V rámci celého dopravního trhu pak vlaky mají pouze 3,7% podíl na přepravě osob. Zpráva zde kritizuje značnou neefektivitu státního dopravce vzhledem k finančním nákladům na provoz železniční dopravy.
Jak dále uvedl ve čtvrtek ředitel Student Agency, jeho plánem není jen do tří let vstoupit na linku mezi Prahou a Ostravou bez nároku na státní subvence, ale do budoucna také na regionální tratě. Věří, že dokáže nabídnout výrazně vyšší kvalitu za nižší cenu pro objednavatele veřejné dopravy. V této souvislosti vyzval ministra dopravy Aleše Řebíčka, aby nebránil vypisování výběrových řízení a dal tak "život českým železnicím."
Materiál Student Agency se poměrně kriticky staví i k dalším aspektům reality na železničním trhu: navrhuje např. liberalizaci evropské organizace Eurofima, poskytující úvěry na nákup a modernizace kolejových vozidel, aby se stala univerzálním finančním ústavem pro všechny evropské železniční společnosti, a nejen pro státní dopravce. Jeden z bodů se týká i hojně medializované problematiky bezplatné přepravy poslanců a senátorů Parlamentu ČR. „ČD často argumentují, že nejsou veřejnoprávní, nýbrž soukromý subjekt, podnikající s cílem generovat zisk. Pak i ony by měly říci stop bezplatnému cestování pro poslance a senátory. O tuto částku nižší dotace pak mohou požadovat od krajů i státu," uvádí se v tiskovém materiálu SA.
Jednou z nejčastějších otázek v souvislosti se vstupem soukromých dopravců na české koleje je kompatibilita moderních vozidel. Právě potíže s rušením zabezpečovacích zařízení byly jedním z důvodů neúspěchu projektu RT Express společnosti RailTrans. Student Agency vyzývá ministerstvo dopravy k zintenzivnění snahy o zavádění evropských norem v oblasti interoperability železničních vozidel. Problematický je i nákup elektrické energie od ČD a nemožnost využívat rekuperativní brždění, jež by přineslo nemalé finanční úspory i ekologický efekt.
SA: Ochrana ČD coby zaměstnavatele není nutná
Posledním bodem argumentace aspirujícího dálkového dopravce v ČR je konstatování, že České dráhy ochranu státu získávají rovněž díky své pozici největšího zaměstnavatele v zemi. Strach z jiných dopravců podle Jančury v tomto směru ale není na místě: Student Agency bude muset rovnéž zaměstnávat strojvedoucí a vlakový personál. Recepčních a stevardek v žlutých vlacích má být dokonce třikrát více, než průvodčích a vlakvedoucích v soupravách ČD. Společnost bude navíc zaměstnávat i vlastní personál palubní restaurace.HighJet je na cestě - více informací na podzim
Kromě zmíněných snah o prosazení lepší liberalizace českého trhu s osobní železniční dopravou a plnění evropských priorit v oblasti rozvoje železnic se chce nyní Student Agency zaměřit na důkladný výběr výrobce souprav pro své žluté vlaky. Výsledek výbeřového řízení by měl být znám v druhé polovině letošního roku, kdy společnost uspořádá i rozsáhlou tiskovou konferenci, věnovanou novinkám a prezentaci konečné podoby dnešních příslibů.
Ilustrační foto: Student agency
Zdroj: Novinky.cz, prezentační materiál Student Agency ke Dni dopravy 2008
Nejziskovější pro koho? Pro stát asi těžko, když tuto trasu taky dotuje. Pro ČD to nejziskovější nejspíš bude - kromě jízdného (které podle mnohých k zisku stačí) dostává ještě nemalé dotace.
vozový park - souhlasím až po to "A pochopitelně..."
Druhou část Vašeho příspěvku nechápu. Pokud by to fungovalo tak, jak je to popisováno v tom "SA třinácteru", tak si prostě stát objedná určitý objem přepravy na nějaké trase. Na ně má určitý maximální balík peněz. Dostane několik nabídek a vybere tu nejvýhodnější (samozřejmě zcela teoreticky;-)) z hlediska ceny, komfortu a dalších hledisek. Pokud nabídnou ČD lepší cenu, vozidla apod. než SA, ať si klidně vyhrajou:-). Žádné doplácení navíc z kapes daňových poplatníků tam přece nebude...
Pokud jste si nevšiml,tak žijeme ve svobodné zemi,kde se může svobodně podnikat.
Na lepsi vozovy park si budeme muset pockat
Tak čekej,já se chci do smrti ještě alespoň kvalitně povozit..
Jinak pár reakcí na některé "perly"
Nakoupí ty rachotiny od Siemensu nebo Stadlera, potom mu je v ČR nepovolí a zažaluje stát i s vysokým odškodným.
Kardinální ptákovina.Jednak patrně asi nevíte,co tyto firmy vyrábějí a patrně jste tedy těmito stroji nejel a vrcholem vašeho blaha je oplyšovaná 810.Navíc pravidla hry v rámci IMC jsou jasná.Pokud by vozidla toto nesplnily,tak se SA bude hojit na výrobci,který nesplnil zadání.
pan Jančura už svou pravou tvář ukázal při podnikání v gumokolu, jeho cíl: maximální cena+žádná úcta k zákazníkovi
V životě se mně ani nikomu z mých kamarádů,kteří hojně jezdí SA,nestalo,aby si na ně někdo z personálu votvíral hubu.U čd mám zcela jiné zkušenosti.Někteří lidé jsou arogantní,drzí a totálně neví,jak se ke klientelovi(cestujícímu) chovat.
A co si budeme povídat. Autobusy nejsou vlaky. Na autobus stačí mít techničák a může jezdit i "náš Pepa z Horní Dolní."
A že už nepodnikáš a nevozíš ty davy lidí,když je to podle tebe tak náramně jednoduché...
A na závěr jen řeknu,že každý v této zemi má nárok a právo svobodně podnikat jak v autobusové dopravě,tak i v železniční.Pan Jančura dokázal,že i cestování busem může být příjemné a ne se klepat s Icomem po dálnici v Connectu za ty samý prachy.ČD taktéž můžou přitlačit,co jim brání přeměnit nevrlé průvodčí na milé stevardky a místo tlachání v hytláku či u fíry raději se starat o cestujícího..
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.