..: SA: Jen dobrá výběrová řízení zkvalitní železniční dopravu :..

Ilustrační obrázekBrno - Žluté vlaky, které by dle prezentovaného záměru měly do tří let začít konkurovat spojům Českých drah, dostávají podle slov ředitele společnosti Student Agency Radima Jančury reálnější podobu. Jedna z nejúspěšnějších firem v oblasti dopravy v ČR prezentovala 28. února během Dne dopravy nejen návrh designu exteriéru a interiéru plánovaných vlakových souprav, ale také celkovou zprávu poukazující na problémy železniční dopravy v Česku. Student Agency tvrdí, že k výraznějšímu zkvalitnění a zlevnění vlakových spojů můžou přispět jedině kvalitní výběrová řízení a férový přístup ministerstva dopravy.

Žluté vlaky se blíže představují

Nejnovější vizualizace plánovaných žlutých vlaků. Takto má vypadat druhá třída.Jančura hodlá za bezmála dvě miliardy korun koupit šest souprav, jež budou zajišťovat vlakové spoje pod obchodní značkou HighJet. Společnost se přitom již dříve vychvalovala, že vlak svým komfortem předčí eltiní spoje jiných evropských dopravců - ovšem s tím rozdílem, že jízdné bude za „lidové ceny“. „Žluté vlaky budou mnohem komfortnější, než naše autobusy, a neporovnatelně lepší než pendolino... a hlavně levnější. Bude to nejluxusnější vlak, co jezdí v Evropě, jízdné bude za české ceny,“ otevřeně vyhlašuje Jančura a dodává: „Naše druhá třída bude to, co u spojů InterCity první,". V rámci nadstandardní výbavy by jeho HighJet měl disponovat kinosálem či konferenčními místnostmi. České dráhy však tomtu tvrzení již delší dobu kontrují konstatováním, že Jančura s jejich stávajícím produktem srovnává zatím neexistující vozidlo, u nějž navíc zatím ani nebylo definitivně rozhodnuto o výrobci nebo jeho celkové koncepci.

Třináct problémů české železnice

Student Agency má v plánu koupit šest soupravNež ale bude ukončeno výběrové řízení na výrobce žlutých vlaků, prezentovala Student Agency svou studii aktuální situace na české železnici. Zdůrazňuje v ní třináct základních problémů, které trápí toto odvětví dopravního trhu v ČR. Vstup soukromého subjektu na české koleje není jednoduchý: podle slov Radima Jančury se ministerstvo dopravy snaží o udržení monopolu Českých drah. „Mezi nejbolestivější místa tuzemské železnice patří například výběr dopravce bez výběrového řízení, nádraží, řízení provozu a konstrukce grafikonu vlakové dopravy v rukou ČD, či přístup ministerstva k financování vozidel ze státního rozpočtu,“ vypočetl Jančura. Soukromí dopravci přitom v roce 2006 přepravili pouhé dvě procenta z celkového počtu cestujících na železnici v ČR, a to zejména na tratích, které České dráhy z ekonomických důvodů opustily. V rámci celého dopravního trhu pak vlaky mají pouze 3,7% podíl na přepravě osob. Zpráva zde kritizuje značnou neefektivitu státního dopravce vzhledem k finančním nákladům na provoz železniční dopravy.

Jak dále uvedl ve čtvrtek ředitel Student Agency, jeho plánem není jen do tří let vstoupit na linku mezi Prahou a Ostravou bez nároku na státní subvence, ale do budoucna také na regionální tratě. Věří, že dokáže nabídnout výrazně vyšší kvalitu za nižší cenu pro objednavatele veřejné dopravy. V této souvislosti vyzval ministra dopravy Aleše Řebíčka, aby nebránil vypisování výběrových řízení a dal tak "život českým železnicím."

Takto by měl vypadat konferenční sál ve vlaku Student AgencyMateriál Student Agency se poměrně kriticky staví i k dalším aspektům reality na železničním trhu: navrhuje např. liberalizaci evropské organizace Eurofima, poskytující úvěry na nákup a modernizace kolejových vozidel, aby se stala univerzálním finančním ústavem pro všechny evropské železniční společnosti, a nejen pro státní dopravce. Jeden z bodů se týká i hojně medializované problematiky bezplatné přepravy poslanců a senátorů Parlamentu ČR. „ČD často argumentují, že nejsou veřejnoprávní, nýbrž soukromý subjekt, podnikající s cílem generovat zisk. Pak i ony by měly říci stop bezplatnému cestování pro poslance a senátory. O tuto částku nižší dotace pak mohou požadovat od krajů i státu," uvádí se v tiskovém materiálu SA.

Jednou z nejčastějších otázek v souvislosti se vstupem soukromých dopravců na české koleje je kompatibilita moderních vozidel. Právě potíže s rušením zabezpečovacích zařízení byly jedním z důvodů neúspěchu projektu RT Express společnosti RailTrans. Student Agency vyzývá ministerstvo dopravy k zintenzivnění snahy o zavádění evropských norem v oblasti interoperability železničních vozidel. Problematický je i nákup elektrické energie od ČD a nemožnost využívat rekuperativní brždění, jež by přineslo nemalé finanční úspory i ekologický efekt.

SA: Ochrana ČD coby zaměstnavatele není nutná

Posledním bodem argumentace aspirujícího dálkového dopravce v ČR je konstatování, že České dráhy ochranu státu získávají rovněž díky své pozici největšího zaměstnavatele v zemi. Strach z jiných dopravců podle Jančury v tomto směru ale není na místě: Student Agency bude muset rovnéž zaměstnávat strojvedoucí a vlakový personál. Recepčních a stevardek v žlutých vlacích má být dokonce třikrát více, než průvodčích a vlakvedoucích v soupravách ČD. Společnost bude navíc zaměstnávat i vlastní personál palubní restaurace.

HighJet je na cestě - více informací na podzim

Kromě zmíněných snah o prosazení lepší liberalizace českého trhu s osobní železniční dopravou a plnění evropských priorit v oblasti rozvoje železnic se chce nyní Student Agency zaměřit na důkladný výběr výrobce souprav pro své žluté vlaky. Výsledek výbeřového řízení by měl být znám v druhé polovině letošního roku, kdy společnost uspořádá i rozsáhlou tiskovou konferenci, věnovanou novinkám a prezentaci konečné podoby dnešních příslibů.

Ilustrační foto: Student agency

Zdroj: Novinky.cz, prezentační materiál Student Agency ke Dni dopravy 2008


Javy Poslat mail autorovi | 3.3.2008 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 24      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer xyz  mail  
04.03.2008 (20:22)  
M:

muzu mit malej dotaz? Proc by ho ta Lufthansa dotovala?

Protoze taky pouzivaji zlutou barvu a vse zlute se jim proste libi. To by snad davalo smysl ne? :)
04.03.2008 (20:07)  
Gratuluji Jiřímu Jakešovi ke kvalitní jazykové intuici ;-). Já tady ty diskuse sleduji už dlouho, ale neměl jsem chuť se zapojovat. Nyní jsem to přehodnotil... Chtěl jsem jen upozornit, že i pro ČD je konkurence finanční přínos, což si mnozí neuvědomují. To nemluvím o morálním přínosu, protože konečně bude srovnání a nebudem odkázáni na smutné příběhy (peníze peníze peníze) managementu ČD.

Pro ty co si myslí, že jednotná státem řízená maxifirma bez konkurence je nej nej bych doporučil si uvědomit kam chodí nakupovat (do jednoty, nebo Pramenu?), jestli jedou na dovču s Čedokem (proč ne, ale je na výběr), jestli letí kamsi výhradně s ČSA za cenu několikanásobně přesahující výplatu (a s TU 134 :-) ). Určitě také nemají naladěnu N@vu a jiné kapitalistické kanály včetně rozhlasových a pilně naslouchají Českému rozhlasu.
Registrierter Benutzer M 
04.03.2008 (18:44)  
V kazdym pripade je ten Jancura peknej krivak - necha se dotovat Lufzhansou a na autosy si da reklamu Austrian...

Mimochodem - muzu mit malej doatz? Proc by ho ta Lufthansa dotovala?
Registrierter Benutzer Web 
04.03.2008 (17:47)  
ondra_s: LOL :-) Teď bych začal o západních imperialistech, kteří se skryti pod jménem Jančura chystají obsadit poslední neimperialistický trh v ČR, aby nás pak sedřeli z kůže :-)

V horském středisku sem viděl reklamu na Audi...nojo, být dotován VW, to bych si taky mohl zřídit horské středisko :-)
04.03.2008 (17:10)  
No kdybych byl dotován Lufthansou, tak bych taky jezdil za bezkonkurenční ceny!
04.03.2008 (16:56)  
Chikatetsujin - ještě jsi zapoměl na poplatek za "Přidělení a rezervaci kapacity železniční dopravní cesty" ve výši 15Kč/rámcová trasa/den
Registrierter Benutzer M 
04.03.2008 (16:53)  
dohlib - Chikatetsujin je jiste odbornik, ale soucasne je take pravdou, ze ta cisla, ktera uvedl se tykaji v podstate neceho jineho. Jestli ale napsani par cisel tvori odbornika, tak teda: Brno-Trebova je trat 260 a Brno-Breclav je 250. Jsou to taky cisla a se soucasnym nebo budoucim ucetnictvim (a pocitanim investic) SA souvisi zhruba stejne jako ta cisla, ktera sem napsal ten "Japonec"...
Registrierter Benutzer Web 
04.03.2008 (16:46)  
dohlib: Sorry, já fakt nemám čas Vám tu ta čísla hledat. Jančura na ty propočty taky asi někoho platí a nesedne si nad tím na deset minut nad počítačem :-) Nějak jsem předpokládal, že bude stačit vysvětlit, že ty poplatky jsou jasně dané. Stejně tak cena práce je celkem bez problému odhadnutelná. Čili žádný zásadní rozdíl oproti propočítávání autobusové dopravy...
Registrierter Benutzer dohlib 
04.03.2008 (16:43)  
Pendolino taky nesplňovalo podmínky a jezdí.
Ale v případě RTE někdo zatlačil tak, aby nejezdilo. Ne vše funguje dle pravidel, dopátrat se příčiny prostě nešlo, na DÚ mě poslali stejně jako tady někam.
Registrierter Benutzer dohlib 
04.03.2008 (16:38)  
M: Vstoupil jsem do diskuse tím, že mne zajímají náklady na budoucí provoz vlaků SA. A místo konkrétní reakce k tématu jsem byl zameten na někam na seznam a mezi (ne)odborníky na investice, a dále napadání a urážky.....někoho to asi baví.

Jedině Chikatetsujin je tady asi odborník a znalý konkrétních čísel, která si myslím zajímaly nejen mne.
  1 2 3 4 5 6 ... 24      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko