..: Nová zastávka v Głuchołazích možná nebude :..

Ilustrační obrázekGłuchołazy - To, že jsou v Polsku na železnici možné věci, nad kterými zůstává rozum stát, ví už snad každý. Ale vždy se znovu podivíme, s čím novým ještě PKP dokáže přijít. Někdy člověka napadá, že v centrále PKP snad mají speciální odbor, který se zabývá vymýšlením absurdit. O jednu takovou absurditu se právě dnes postarala společnost PKP PLK s.a. (dceřiná společnost PKP, která je obdobou naší SŽDC), když náhle odněkud z propadliště dějin vytáhla dekret polského komunistického prezidenta Boleslava Bieruta z roku 1948.

Zastávka měla být v provozu do prázdnin

V článku z 15.1.2008 Želpage informovala, že do prázdnin by mohla být uvedena do provozu nová zastávka v Głuchołazech na ul. Powstańców Śląskych, tedy v místech, kde byla zastávka až do roku 1945 a dodnes po ní zbyl kousek perónu. Dnes se ukazuje, že možná půjde o další vítězství "betonu" z PKP nad možností rozvoje přeshraniční dopravy. V současné době musí turista, který chce vyrazit z Głuchołaz do Čech nebo naopak, jít cca 15 - 20 minut až na periférii, kde leží místní nádraží. Přitom naše peážní vlaky projíždějí přímo centrem Głuchołaz. Proto se představitelé města Głuchołazy 9. ledna dohodli s představiteli PLK, že na své náklady obnoví zastávku v centru a PLK poté hned vydá souhlas k uvedení do provozu. Jak se ukazuje, byl to asi jen krásný sen.

Nová zastávka měla přitáhnout na železnici pasažéry a Głuchołazům hosty. Nicméně jak potvrzuje místostarosta Głuchołaz Roman Sambor, který se právě vrátil z rozhovorů na ředitelství PLK, Bierutův dekret byl vytažen z hlubokého zapomění a jak se ukazuje, nyní s ním PLK straší představitele města. Ti chtěli uzavřít dohodu s PLK, aby mohli začít projektové a stavební práce. Bohužel podle tohoto dekretu údajně nelze otvírat takovéto zastávky a proto nelze být nyní v této otázce velkými optimisty.

Oficiální dopis ohledně zastávky má představitelům města dorazit ještě tento týden. Co v něm však bude, to nikdo neví. Ale pokud se obavy ukážou jako reálné, tak se s největší pravděpodobností nikomu nebude chtít podstupovat zdlouhavé martyrium ke zprovoznění malé zastávky.

Ilustrační foto: Casey_R, Zdroj: Radio Opole


Casey_R | 26.2.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Polsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel MirekM  mail  
26.02.2008 (16:32)  
M: Mám problém pouze s formou. Považuju Želpage za natolik seriózní médium, že takovéhle „výlevy“ nepotřebuje.

Casey_R: Uvedl jsem komentář (asi že byl blíž :-) ), ale celý první odstavec článku je ve stejném duchu. Dál už je to celkem v pořádku, ale zkazilo mi to dojem z celého článku. Asi bych snesl, kdyby tam bylo jen toto:
To, že jsou v Polsku na železnici možné věci, nad kterými zůstává rozum stát, ví už snad každý. O jednu takovou absurditu se právě dnes postarala společnost PKP PLK s.a. (dceřiná společnost PKP, která je obdobou naší SŽDC), když náhle odněkud z propadliště dějin vytáhla dekret polského komunistického prezidenta Boleslava Bieruta z roku 1948.
registrovaný uživatel karel.f  mail  
26.02.2008 (16:07)  
V Petrovicích stále zastavují všechny vlaky a překupníci tam stále fungují jako v loňském roce.
Přechod Glucholazy je využíván minimálně, občas se najde skupinka lyžařů jedoucí na Ramzovou nebo Brannou.
Nevěřím v to že na tomto přechodu i když se vybuduje zastávka v městě se zvýší počet cestujících. Jezdím po této trati už od r. 1965.
registrovaný uživatel M 
26.02.2008 (13:33)  
Ve vlacich Polonia,Sobieski,Silesia a Chopin jezdi naci polsti turisti?:-))
registrovaný uživatel karel.f  mail  
26.02.2008 (12:48)  
Já jen tohle, kolik Polských turistů najdeme ve vlacích Polonia,Sobieski,Silesia a Chopin. Už jste někdy hovořili s cestujícími v těchto soupravách. Jen můj názor pro turisty by stačil za tyto vlaky i šukafon a ještě by nebyl plný.
26.02.2008 (13:24)  


V případě Głuchołaz nejde ani tak o turisty z druhého konce ČR nebo Polska, ale o lidi z Olomouckého nebo Moravskoslezského kraje a z druhé strany o obyvatele Opolského a části Dolnoslezského vojvodství. Momentálně je snaha změnit trasu rychlíku Jeseník - Opole na Jeseník - Wroclaw přes Brzeg. V Nyse by tím pádem odpadla úvrať a pak Wroclaw má mnohem více obyvatel než Opole a tudíž i větší potenciál lidí, kteří by byli ochotni jet na dovolenou do Jeseníků. A to nepočítám přilehlá města. A naopak zase Wroclaw může turistům mnohem víc nabídnout než Opole. Takže v tomto případě se primárně líčí na turisty vyjíždějící hlavně na jednodenní nebo víkendové výlety. Plus je předpoklad, že by toto spojení využívali i lidé, kteří chtějí jet do Polska jen nakoupit levnější zboží.
registrovaný uživatel M 
26.02.2008 (11:27)  
MirekM - problem nakej? Otec je Polak?:-)) Zjevne jsi v nazoru, ze postoj polske strany je (uz nekolik desetileti) zvlastni, osamocen:)
registrovaný uživatel M 
26.02.2008 (11:25)  
t123456 - no spratelene... Tesinsko je nedaleko a Polaci s nim meli "problem" po 1.svetove, pred 2.svetovou a i po 2.svetove. Tak mozna naka pomsta...
Potom nam prijeli helfnout v 68. Rikam, kamaradi, ale vocadpocad:-)
registrovaný uživatel MirekM  mail  
26.02.2008 (11:18)  
Doteď mi připadal Želpage jako seriózní server s novinkami, ale tenhle článek je úplný bulvár!!! V nejlepším případě článek na osobní blog… To nejdůležitější tam chybí, zato se hemží subjektivními hodnoceními. A celkově vypadá, že byl psán spíš v afektu než racionálně. To dokazuje i komentář od autora článku:
P. S.: Skoušet nějakou logiku na PKP nemá absolutně smysl, protože PKP jedná zcela nelogicky.

Do komentářů si tak klidně piště, ale do článků tohle nepatří!
26.02.2008 (11:57)  


Článek jsem převzal a upravil z Rádia Opole. Vzhledem k tomu, že když v originálu toho moc není, tak toho asi moc nevyčaruji. A dal jsem to tu jen z toho důvodu, že se to týká i nás a tím myslím Českou republiku a taky proto, že jestliže jsem zde přines zprávu o jednání z 9. ledna, tak si myslím, že je vhodné informovat také o tom jak události postupují. A co se týče toho citátu o logice PKP. Za a) je v komentáři, b) myslíte, že logicky uvažující firma by po dvou letech od reaktivace znovu zastavila dopravu na trati, s odůvodněním, že je ztrátová i když kontrola polského NKÚ prokázala opak a naopak provozovala si tři spoje za den na dvoukolejné trati, které na nic nenavazují, jezdí s nimi leda želzničáři do práce a tvrdí, že tyto spoje jsou výdělečné. Ale to už se dostávám někam jinam. Ne, v Polsku jsem bohužel logiku na železnici nezažil.
registrovaný uživatel Desiro 
26.02.2008 (11:01)  
Typický železniční problém - modrá byrokracie. S tou často nemá smysl bojovat, řešením je substitut: autobusy. Možná by to i vyšlo levněji...
registrovaný uživatel M 
26.02.2008 (10:35)  
Casey_R - zajimavy clanek, ale babilon a martinp maji pravdu - pokud jdi nevedel, co v tom dekretu stoji, tak jsi mel napsal aspon toto. Ja to tam taky hledal:-)
26.02.2008 (10:26)  
Pokud vím, tak kolem té trati bylo na konci WWII mezi ČSR a Polskem docela dusno. Snad tam dokonce hrozil ozbrojený konflikt spřátelených zemí - vyšel o tom článek v Železničáři odhadem před 10 lety. Šel už ale do sběru.

Fabuluji:
1) Politické napětí mezi ČSR a Polskem vedlo k nutnosti právně specifikovat, tj. zákonně (=dekretem) ošetřit provoz na této trati, či ustavit jistý stav, na který poté dohlížela polská armáda. Tam mohlo být mj. stanoveno, že na polském území zůstane zachována jen stanice Glucholazy (hl.n.).

2) Vzhledem k tomu, že země odzyskane nebyly před rokem 1945 ani 1939 pod polskou správou, bylo třeba spolu s postupným obsazováním území a rozjezdem fungování místní správy a dalších návazných systémů občanské vybavenosti, definovat (zřejmě plošně) např. rozsah provozovaných železničních tratí včetně stanic, aby se na nich postupně obnovovaný provoz dostal do právního vztahu s postupně vznikajícím "posunutým" polským státem. Při této verzi vyvstává otázka - nebránilo by to vzniku nových zastávek i jinde v Polsku?

Možná je i kombinace fabulace 1 a 2 :)
26.02.2008 (10:52)  


Ano, tyto fabulace zní rozumě. V této oblasti bylo opravdu dusno. Článek o této "zakázané válce" je zde http://www.cd.cz/static/old/NEW/TCD2005/5_49valk.htm . Že tento "konflikt" zanechal hluboké stopy se lze přesvědčit i na naší straně hranice. Jeho nepřímým důsledkem byla likvidace veškerých staveb na hranici, které by mohly sloužit jako potenciální opěrný bod pro nepřátelskou armádu. Na základě nařízení vlády tak byly počátkem padesátých let v daném regionu zlikvidovány vesnice Pelhřimovy na Osoblažsku a Hraničky v Rychlebských horách. Domy byli srovnány se zemí a obyvatelstvo čerstvě dosídlené znovu vystěhováno. Likvidace se taky dotkla turistické chaty Rudolfheim na Biskupské kupě. V této "krizi" totiž nešlo jen o Głuchołazy a zmíněnou trať, ale snahou bylo mj. získat i celé Kladsko. Můj osobní skromný tip je, že půjde o stejnou smlouvu, která nedovolovala v Głuchołazech vystupovat. Ale toje čistě má spekulace.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko