..: Nová zastávka v Głuchołazích možná nebude :..

Ilustrační obrázekGłuchołazy - To, že jsou v Polsku na železnici možné věci, nad kterými zůstává rozum stát, ví už snad každý. Ale vždy se znovu podivíme, s čím novým ještě PKP dokáže přijít. Někdy člověka napadá, že v centrále PKP snad mají speciální odbor, který se zabývá vymýšlením absurdit. O jednu takovou absurditu se právě dnes postarala společnost PKP PLK s.a. (dceřiná společnost PKP, která je obdobou naší SŽDC), když náhle odněkud z propadliště dějin vytáhla dekret polského komunistického prezidenta Boleslava Bieruta z roku 1948.

Zastávka měla být v provozu do prázdnin

V článku z 15.1.2008 Želpage informovala, že do prázdnin by mohla být uvedena do provozu nová zastávka v Głuchołazech na ul. Powstańców Śląskych, tedy v místech, kde byla zastávka až do roku 1945 a dodnes po ní zbyl kousek perónu. Dnes se ukazuje, že možná půjde o další vítězství "betonu" z PKP nad možností rozvoje přeshraniční dopravy. V současné době musí turista, který chce vyrazit z Głuchołaz do Čech nebo naopak, jít cca 15 - 20 minut až na periférii, kde leží místní nádraží. Přitom naše peážní vlaky projíždějí přímo centrem Głuchołaz. Proto se představitelé města Głuchołazy 9. ledna dohodli s představiteli PLK, že na své náklady obnoví zastávku v centru a PLK poté hned vydá souhlas k uvedení do provozu. Jak se ukazuje, byl to asi jen krásný sen.

Nová zastávka měla přitáhnout na železnici pasažéry a Głuchołazům hosty. Nicméně jak potvrzuje místostarosta Głuchołaz Roman Sambor, který se právě vrátil z rozhovorů na ředitelství PLK, Bierutův dekret byl vytažen z hlubokého zapomění a jak se ukazuje, nyní s ním PLK straší představitele města. Ti chtěli uzavřít dohodu s PLK, aby mohli začít projektové a stavební práce. Bohužel podle tohoto dekretu údajně nelze otvírat takovéto zastávky a proto nelze být nyní v této otázce velkými optimisty.

Oficiální dopis ohledně zastávky má představitelům města dorazit ještě tento týden. Co v něm však bude, to nikdo neví. Ale pokud se obavy ukážou jako reálné, tak se s největší pravděpodobností nikomu nebude chtít podstupovat zdlouhavé martyrium ke zprovoznění malé zastávky.

Ilustrační foto: Casey_R, Zdroj: Radio Opole


Casey_R | 26.2.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Polsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
26.02.2008 (21:40)  
Odbočka do Podlesie, zmiňovaná ve smlouvě ..ss05045, ( Casey_R ) existovala již před válkou, byla to patrně jedna z mála vleček, vedoucí z ČSR na území cizího státu - do Německa. Zbytky železného mostu vlečky ze žst. Ondřejovice přes potok na území PL jsou tam dodnes, koleje byly již dávno sneseny. Z téže stanice odbočuje na druhou stranu nenápadná vlečka do obrovských skladů, používaných armádou, tato vlečka je dobře vidět na mapy.cz
registrovaný uživatel Wojtek 
26.02.2008 (20:26)  
Sbirka zakonu = Dziennik Ustaw. Dekret (dohoda) je uvedeny v Dzienniku Ustaw z roku 1950, cislo 15 poz. 134. Muzete ho nalezt tady: http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=WDU19500150134&type=2&name=D19500134.pdf
(text v polstine a cestine). Pozor, server je casto pretizeny.
26.02.2008 (20:55)  


No máte pravdu, je to pořád přetížené. Nicméně se mi konečně podařilo najít českou verzi dohody a ktomu ještě diplomatické nóty, které umožnili otevření Głuchołaz pro osobní dopravu.
http://www.podnikame.cz/smlouvy05/index.php3?co=ss05045
http://www.podnikame.cz/smlouvy06/index.php3?co=ss06077
Bylo by možná vhodné si položit dotaz, jestli ale výše uvedené smlouvy a nóty nepozbyli vstupem obou zemí do Schengenského prostoru právní platnost.
registrovaný uživatel Dada  mail  
26.02.2008 (20:12)  
Vždyť Poláci ani nepovolí aby jiný dopravce opravil na své vlastní náklady část trati!!! (Polský úsek z Hrádku do Živavy který chtěli opravit DB).ČD už se také zajímalo že by opravily trať přes Hlucholazy ale PKP to nedovolilo.
26.02.2008 (20:11)  
tgw: Nevím jak jsou na tom s chlastem (pokud vím, tak přeborníci ohledně piva jsme my) ale kdyby se stavěl kostel, tak tam by určitě problém "se zabráním" nebyl. Ale neberu jim to.
registrovaný uživatel tgw 
26.02.2008 (19:39)  
Nechápu též.Řídit se zákonem z roku 1948 v roce 2008, kdy situace k danné trati rozvoje města ,cestovního ruchu atd je jiná než v roce 1948, mohou bohužel jen v polsku!Než aby se ukázali ,že také něco umí udělat ,zařídit ,opravit,vybudovat atd,tak raději jsou líný a vytahují starý dekret prezidenta.Trapné.A to jsem si myslel ,že poláci umí také zabrat.Zabrali by jedině, kdyby táhli basu s chlastem!To jsou hrdinové!
26.02.2008 (20:28)  


Přibrzdil bych s tím, že Poláci jsou líní. Naopak. Mnohdy jsou schopnější než naši lidé. Dokonce i na železnici jsou leccos schopni dokázat, ovšem nesmí se tak dít pod taktovkou PKP. Dolnoslezské vojvodství teď masivně nakupuje nové motoráky a chystá se reaktivovat tratě s léta zastaveným provozem. A aby jim to nemohl "beton" PKP sabotovat, přebírá tratě do svého vlastnictví a letos v lednu založilo železniční společnost Koleje Dolnoslaskie, která tam bude provozovat dopravu. navíc tamní mašálek a jeho nejbližší podřízení se netají tím, že jsou fanoušky železnice. V Kujvasko - Pomomořanském vojvodství vyhrálo konsorcium PCC Rail - Arriva výběrové řízení na provoz osobní dopravy na neelektrifikovaných tratích, což mj. umožnilo obnovit provoz i na dvou tratích se zastaveným provozem. Co se týče Opolského vojvodství (a tedy i Głuchołaz) vše čeho se podařilo dosáhnout se dosáhlo do roku 2006. Od podzimu 2006, kdy proběhli volby do sejmů vojvodství to jde od desíti k pěti. Takže tvrzení, že Poláci jen chlastají myslím neobstojí. Problém bych spíš viděl v tom co oni označují jako slaměný zápal. Že se pro něco nadchnou, ale nedokáží to často dotáhnout do konce.
registrovaný uživatel happy 
26.02.2008 (19:26)  
Já tento článek hodnotím velmi kladně,protože je přínosný.To,že Casey přidal trochu emotivnosti vůbec není na škodu,koneckonců je to dneska u novinářů zcela běžné.Asi bych nepsal jinak. Tupost PKP je opravdu obrovská.
26.02.2008 (19:17)  
no dobře dekret = zákon. ale pokud je starý x let, o jeho platnosti bych pochyboval. pokud by se za druhé světové vydal dekret vymlátit všechny židy a cigány u nás, budeme se jím řídit i dnes?
registrovaný uživatel Fila 
26.02.2008 (18:50)  
Jako člověk žijící na Jesenicku, tedy v pohraničí, musím souhlasit se skepsí i s tónem článku od Caseyho. Možná to není úplně stoprocentní čistá novinařina, ale kdo zná situaci Glucholaz, tak mu dá za pravdu. Propojení dvou států, které tak skvěle funguje na západní hranici, se s Polskem prostě nedaří. A z české strany zájem rozhodně je, včetně finanční podpory zdánlivě nesmyslného vlaku do Opole. Všechny kroky, které česká strana podniká, nakonec narazí kvůli podobným věcem, jako je zmíněný dekret. Kde jsou ty časy, kdy se v roce 1888 otevírala s velkou slávou trať do Jeseníku...
26.02.2008 (18:16)  
Pokud je dekret presidenta roven zákonu, tak snad v Polsku existuje něco, čemu se v Česku říká Sbírka zákonů, kterou musí mít každý městský úřad, resp. musí být dostupná ve veřejných knihovnách, popřípadě je (alespoň v česku) k mání na internetu.
Takže by neměl být problém během několika hodin zjistit, co za revoluční skvost nemajetní, ale přece jen mocní šlechtici (s dědičným právem veto) ve vedení PKP objevili.
registrovaný uživatel M 
26.02.2008 (17:14)  
Je to jeho prvotina (myslim) nebo jeden z prvnich clanku a novinar to asi (teda predpokladam:-) neni...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko