Seattle - Hlavní trať železniční společnosti Union Pacific přes Kaskádové pohoří v americkém státě Oregon byla 19. ledna zavalena obrovskou zemní lavinou, která trať v nepřístupném terénu v délce 900 metrů překryla šest metrů silnou vrstvou bahna, sněhu a kmenů. Přes obrovské nasazení lidí a techniky se od té doby stále nepodařilo úsek uvést do provozu a jeho blízká budoucnost je stále méně příznivá. Trať spojující Kalifonii a stát Washington je hlavní spojnicí severních a jižních států západního pobřeží USA.
Jednokolejná trať Klamath Falls - Eugene je jednou z nejzatíženějších jednokolejných tratí USA. Ročně se po ní přepraví 30 milionů brutto tun nákladu, tedy přibližně 1000 vozů denně. Přípustný nápravový tlak činí na evropské poměry neuvěřitelných 39,5 tuny.
V traťovém úseku severně od města Chemult (viz mapa Union Pacific) se po silných mrazech a oblevách utrhla část svahu hory, po které tato hlavní trať ve dvou patrech prochází. Na koleje se nahrnula masa materiálu, který by postačil na naložení 153 tisíc nákladních automobilů nebo pokrytí fotbalového hřiště čtyřsetmetrovou vrstvou bahna. Union Pacific (UP) okamžitě do akce nasadil veškerou možnou techniku. Úsek se nachází v neobydleném a nepřístupném terénu, ve vysokých horách v prudkém svahu. Původní optimistické předpovědi brzkého termínu ukončení prací se bohužel nepotvrdily. Fotografie dokumentují lépe než slova nasazení techniky, ale současně i obrovskou sílu přírody. Na odstraňování sesuvu se stále usilovně pracuje.
Protože UP nevlastní žádnou jinou trať vedoucí podobným směrem, bylo nutné najít náhradní trasu. Konkurenční společnost BNSF sice na svou trať Chemult - Wishram UP pustí, ale tato trať má příliš nízkou kapacitu na to, aby zvládla celkovou potřebu UP. Proto je nutné většinu vlaků směrovat odklonem přes Salt Lake City v Utahu, což však původní trasu prodlužuje o plných 1200 km.
Nedostatečné kapacita náhradní trasy a prioritní orientace společnosti na nákladní dopravu také zcela ukončila osobní dopravu, vedenou párem vlaků Coast Starlight, které po trase Los Angeles-Sacramento-Portland-Seattle provozuje Amtrak. Tento pár vlaků byl proto dočasně zkrácen od jihu pouze do Sacramenta. UP se už raději ani neodvažuje stanovit nějaký další termín dokončení opravy tratě.
zdroj: aktuální snímky z místa sesuvu
Zajimavý článek zde: http://spz.logout.cz/trate/malmbanan.html
Link přímo na ekonomiku nemám.
Ekonomové spočítali, že na dlouhé trati, povětšinou na jednokolejkách, je levnější provést stavební úpravy pro možnost provozu s vyššími nápravovými tlaky, než vozit větší počet vlaků s nižšími nápravovými tlaky, abych provezl stejné množství nákladu.
Svršek mají jiný.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.