Praha - Rok 2008 bude pro železniční dopravu na území hlavního města zlomový. V tomto roce budou uvedeny do provozu tunely Nového spojení pod Vítkovem v Praze. Tato stavba nejen ulehčí dopravě „eskovým“ linkám, ale také železniční dopravě v celostátním měřítku. Dvacet sedm kilometrů dlouhé Nové spojení se stane spojnicí pěti důležitých pražských nádraží a dvou celorepublikových koridorů. Tunely pod vrchem Vítkov na Praze 3 výrazně přispějí ke zrychlení dopravy, jelikož budou vlaky do těchto nových tunelů převedeny ze současné nevyhovující jednokolejné tratě. Krom toho umožní i další rozvoj městské a příměstské železniční dopravy, pro který nyní scházejí v centru města dopravní kapacity.
V současné době probíhá na hlavním nádraží celková, komplexní rekonstrukce, která má skončit napojením právě na tuto stavbu. První vlaky tunely projedou již ke konci roku 2008. Stavba tak bude dokončena a uvedena do provozu o dva roky dříve, než bylo plánováno. „Provoz bude zahájen na konci roku 2008,“ potvrdil pro Metropolitní expres mluvčí společnosti Skanska Ondřej Šuch. S Novým spojením také dojde k urychlení dopravy mezi hlavním a Masarykovým nádražím na jedné a Libní, Vysočany a Holešovicemi na straně druhé. Přímým spojením tak odpadnou i úvratě osobních vlaků jedoucí z Vysočan na Masarykovo nádraží, kdy v současné době vlaky zajíždějí do Libně.
Po dokončení se plánuje vést všechny vlaky dálkové osobní dopravy přímo na hlavní nádraží, kde bude umožněn přestup na další vlaky, směřující do celé republiky. Tímto také odpadne složitý přestup, kdy vlaky končily svou jízdu v Holešovicích a cestující tak využívali k dopravě na hlavní nádraží metro.
Exkluzivně pro ŽelPage poskytl Jan Mitlöhner, projektový specialista ze Skanska DS, informace o aktuálním průběhu stavby:
Západní část stavby
"Na západní části stavby je dokončována nosná konstrukce čtyřkolejné železniční estakády přes Masarykovo nádraží a její opěry. V únoru během víkendových uzavírek Husitské ulice bude demontována podpůrná skruž prvních dvou polí."
"V prosinci byla zahájena nepřetržitá výluka části severního zhlaví hlavního nádraží, během níž bude zrekonstruován železniční svršek a spodek, odvodnění a dojde k napojení hlavního nádraží na estakádu a tím i na celé Nové spojení. V současné době se pracuje na železničním spodku. Během této výluky probíhá také rekonstrukce staničních kolejí a nástupišť, které jsou součástí nově zahájené stavby „Modernizace západní části Praha hl.n., 2.část“."
Tunely
"Tunely jsou stavebně zcela dokončeny, před dokončením je zásyp východních portálů. Se začátkem roku byly zahájeny práce na následných technologických objektech v tunelech, probíhá pokládka kabelů a přípravné práce na trakčním vedení. Během února bude zahájeno sypání štěrkového lože pro železniční svršek."
Východní část stavby
"Na východní části stavby probíhá výstavba poslední fáze nosné konstrukce dvoukolejné železniční estakády Sluncová. Dále probíhají intenzivní práce na tělese a železničním spodku nových železničních tratí, velmi rychle rostou protihlukové stěny těchto nových tratí."
"Koncem února začne nepřetržitá výluka 202. koleje mezi Libní a Masarykovým nádražím, při níž proběhne rekonstrukce železničního spodku a svršku, několika mostů a propustků. Výluka potrvá do začátku května."
"Na podzim budou všechny tratě Nového spojení postupně uvedeny do provozu, bude snesena stávající trať z hlavního nádraží přes výhybnu Vítkov do Libně a Vysočan a budou zahájeny dokončovací práce na celém území stavby."
Více informací o Novém spojení na serveru ŽelPage
Zdroje: Metropolitní Expres, Nové spojení
Ilustrační foto jednotky 471 u Nového spojení: topič
Při jízdě kolem staveniště nedovedu přesně určit, na jakou rychlost budou výhybky na "pražském" zhlaví v Libni, ale odhaduji určitě těch 80, stovka by byla milým překvapením, ale tím to asi skončí do doby přestavby běchovicko/malešického zhlaví v Libni.
Navrhovaný stav
Z výše uvedených důvodů je tedy nutno mezi žst. Prahou hl.n a Masarykovým n. na jedné straně a odbočkou Balabenkou a ŽST.. Praha – Libeň na druhé straně vybudovat nová traťová spojení v rychlostních parametrech 80 – 100 km/h.
Jestli stavba bude dimenzována na nižší rychlost, měly by se tím okamžitě zabývat příslušné kontrolní orgány, kde nastal nesoulad se zveřejněným záměrem a skutečnou stavbou.
Vy máte informace o tom, že by se v souvislosti s Novým spojením taky předělávaly koleje a výhybky v Libni tak, aby se tam mohlo jezdit minimálně tou stovkou ?
Bylo by to hezké, ale to je asi utopie.
Problémem je ale spíš křížení na Balabence, které se při uvažovaných intervalech Os dá řešit rozumně asi jedině rozložením tratí na systém "virtuálních jednokolejek" (aby se tak odstranila drtivá většina vzájemných ovlivnění), takže je to v konečném důsledku naštěstí jedno.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.