..: Konec jedné éry – pravidelná osobní doprava na „Švestkové dráze“ :..

Lovosice - 19. prosince 1898 se poprvé rozjely vlaky na lokálce z Čížkovic do Obrnic. Zpočátku lokálce kralovaly smíšené vlaky tažené parními lokomotivami Rakouských státních drah. Za raných ČSD to nebylo jinak. Až v druhé polovině 30. let nastala změna – na trať byly nasazeny motorové vozy a počet vlaků vzrostl. Již o tomto víkendu ale všechno skončí.

Po druhé světové válce, která stejně jako jinde přinesla omezení osobní dopravy ve prospěch vojenských transportů, se vlády nad osobní dopravou ujaly motorové vozy M 131.1 a počet osobních vlaků se stabilizoval na 7 párech. Po nástupu dynastie „šukafonů“ k moci nad tratí došlo k první krizi lokálky – pro špatný technický stav svršku byl vyloučen úsek Třebenice – Třebívlice a vlaky byly v tomto úseku nahrazeny autobusy. V té době přestaly být po trati prováženy vyrovnávkové vlaky do litvínovského Chemopetrolu s dvojicí T 466.0 či T 466.2 v čele. Po dlouhých 4 letech váhání a nejisté budoucnosti se úsek nakonec dočkal obnovy a vlaky tak mohly nerušeně jezdit dál. Na začátku 3. tisíciletí, kdy trať začíná prožívat renesanci osobní dopravy pomocí turistického ruchu, přišla rána pod pás. Krajský úřad Ústeckého kraje jako objednavatel osobních vlaků na „Švestkové dráze“ odmítl od 9. prosince 2007 objednávat osobní vlaky.

O den dříve, v sobotu 8. prosince, bude lokálka prožívat svůj poslední den pravidelného provozu. V rámci důstojného rozloučení s téměř stodevítiletou historií provozu bude v tento den vypraven zvláštní historický vlak složený z motorového vozu M 131.1280 Zubrnické museální železnice a přípojného vozu Blm. Jízdní řád zvláštního vlaku a doprovodný program najdete v kalendáři akcí.


karloslt | 6.12.2007 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu ČR Ústecký


  1 2      Zpráv na stránku:   
06.12.2007 (14:51)  
ad OKa : záleží na tom, které stadium toku financí a účtování uvažujete.

Osobní doprava je prvotně účetně (rozdíl mezi náklady a tržbami za jízdné) ztrátová prakticky VŠUDE, s výjimkou několika málo turisticky atraktivních horských tratí s tučným jízdným (Jungfraubahnen, Gornergratbahn apod.), ale ztrátová je rovněž městská doprava či příměstská autobusová doprava sloužící pro zajišťování základní dopravní obslužnosti.
Takže účetní rozdíl (= ztráta) musí být dopravci někým dorovnán, včetně částky tvořící přiměřený zisk.
Když "dorovnavatel" nehodlá dorovnávat vše, jako např. v Praze, tak dopravce musí zvýšit jízdné, aby pokryl zbývající nedorovnaný rozdíl, čili ztrátu, aby se v konečné saldo "má dáti > dal" rovnalo nule. Čili podnikatel sice nevykázal zisk, ale ani ztrátu a na účtu v bance bylo alespoň to, co na začátku účetního období.
registrovaný uživatel OKa 
06.12.2007 (14:01)  
Vampir: jak souvisí privatizace Carga s rušením tratí pro osobní dopravu? Je to čistě na rozhodnutí kraje jestli dá dotace na provoz. Jestli to je nebo není dobré rozhodnutí je jiná otázka...
Pochopte, že osobí doprava NIKDY nemůže být ztrátová, protože ztrátu dotují kraje (OS+SP) nebo ministerstvo dopravy (R+nově IC/EC).
To že ČD dlouhodobě tvrdí, že osobní doprava je ztrátová může být strategickým záměrem (třeba souvisejícím právě s privatizací Carga), neschopností ČD udělat kalkulace, tunelováním nebo úplně něčím jiným.

sAd: kde berete tu jistotu, že osobní doprava nedotovala ztrátovou nákladní!??
registrovaný uživatel sAd 
06.12.2007 (13:23)  
Proč by měla výdělečná nákladní doprava dotovat prodělečnou osobní? Pak nejsou peníze na modernizace nákladních vagonů (rola vozy by byly potřeba jako sůl), nákladových prostor a případně lepších lokomotiv.
registrovaný uživatel Vampir  mail  
06.12.2007 (12:58)  
Myslím si,že toto není jen tak poslední trať která je zrušená,ta privatizace carga byla hodně špatná věc,protože plusové výdělky půjdou na účet vlastníků,jinak si myslím,že je to zbytečné plýtvání státními penězi,"aby pak v GVD 2009 nejelo tak 50 procent vlaků co jelo v GVD 2007".
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko