Lovosice - 19. prosince 1898 se poprvé rozjely vlaky na lokálce z Čížkovic do Obrnic. Zpočátku lokálce kralovaly smíšené vlaky tažené parními lokomotivami Rakouských státních drah. Za raných ČSD to nebylo jinak. Až v druhé polovině 30. let nastala změna – na trať byly nasazeny motorové vozy a počet vlaků vzrostl. Již o tomto víkendu ale všechno skončí.
Po druhé světové válce, která stejně jako jinde přinesla omezení osobní dopravy ve prospěch vojenských transportů, se vlády nad osobní dopravou ujaly motorové vozy M 131.1 a počet osobních vlaků se stabilizoval na 7 párech. Po nástupu dynastie „šukafonů“ k moci nad tratí došlo k první krizi lokálky – pro špatný technický stav svršku byl vyloučen úsek Třebenice – Třebívlice a vlaky byly v tomto úseku nahrazeny autobusy. V té době přestaly být po trati prováženy vyrovnávkové vlaky do litvínovského Chemopetrolu s dvojicí T 466.0 či T 466.2 v čele. Po dlouhých 4 letech váhání a nejisté budoucnosti se úsek nakonec dočkal obnovy a vlaky tak mohly nerušeně jezdit dál. Na začátku 3. tisíciletí, kdy trať začíná prožívat renesanci osobní dopravy pomocí turistického ruchu, přišla rána pod pás. Krajský úřad Ústeckého kraje jako objednavatel osobních vlaků na „Švestkové dráze“ odmítl od 9. prosince 2007 objednávat osobní vlaky.
O den dříve, v sobotu 8. prosince, bude lokálka prožívat svůj poslední den pravidelného provozu. V rámci důstojného rozloučení s téměř stodevítiletou historií provozu bude v tento den vypraven zvláštní historický vlak složený z motorového vozu M 131.1280 Zubrnické museální železnice a přípojného vozu Blm. Jízdní řád zvláštního vlaku a doprovodný program najdete v kalendáři akcí.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Osobní doprava je prvotně účetně (rozdíl mezi náklady a tržbami za jízdné) ztrátová prakticky VŠUDE, s výjimkou několika málo turisticky atraktivních horských tratí s tučným jízdným (Jungfraubahnen, Gornergratbahn apod.), ale ztrátová je rovněž městská doprava či příměstská autobusová doprava sloužící pro zajišťování základní dopravní obslužnosti.
Takže účetní rozdíl (= ztráta) musí být dopravci někým dorovnán, včetně částky tvořící přiměřený zisk.
Když "dorovnavatel" nehodlá dorovnávat vše, jako např. v Praze, tak dopravce musí zvýšit jízdné, aby pokryl zbývající nedorovnaný rozdíl, čili ztrátu, aby se v konečné saldo "má dáti > dal" rovnalo nule. Čili podnikatel sice nevykázal zisk, ale ani ztrátu a na účtu v bance bylo alespoň to, co na začátku účetního období.
Pochopte, že osobí doprava NIKDY nemůže být ztrátová, protože ztrátu dotují kraje (OS+SP) nebo ministerstvo dopravy (R+nově IC/EC).
To že ČD dlouhodobě tvrdí, že osobní doprava je ztrátová může být strategickým záměrem (třeba souvisejícím právě s privatizací Carga), neschopností ČD udělat kalkulace, tunelováním nebo úplně něčím jiným.
sAd: kde berete tu jistotu, že osobní doprava nedotovala ztrátovou nákladní!??
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.