..: U Běchovic vykolejil vlak SC 507 vedený jednotkou 680.003 :..

Ilustrační obrázekPraha - Aktualizováno 2.12. 23:30 - Jedno z pendolin Českých drah dnes dopoledne skončilo mimo koleje. Jednotka řady 680 s pořadovým číslem 003, jedoucí na spoji SC 507 z Prahy do Ostravy, totiž v 11:50 v plné traťové rychlosti (100km/h) vykolejila v úseku mezi zastávkami Praha-Kyje a Praha-Dolní Počernice. Podle již ověřených informací z terénu vykolejilo hned šest vozů jednotky, nikomu se však nic nestalo. Souprava i železniční svršek jsou však výrazně poškozeny. Na místo již dostal nehodový vlak, který nyní stojí na poškozené koleji a vyprošťuje jednotku. Podle odhadu ČD se práce protáhnou na celou noc. Odhadovaná škoda na soupravě činí zhruba 25 milionů Kč. Technici ČD odhadují trvání opravy na několik týdnů, přičemž jednotka by se měla vrátit do provozu koncem ledna 2008. Přestože reakce Českých drah byla v tomto případě velice promptní, pro 150 cestujících na palubě se cesta do Olomouce nebo Ostravy poněkud zkomplikovala. Více než důsledky ovšem média zaměstnalo pátrání po příčinách vykolejení. V této souvislosti se zmiňuje poškození trati s možným úmyslným zaviněním; svou roli ovšem mohlo sehrát i opotřebení jízdní plochy kol a vnější faktory včetně nízkých teplot.

Příčinou byla nalomená kolejnice, škoda 25 milionů

Nedlouho před polednem uslyšel strojvedoucí silný náraz v spodní části soupravy, který zaznamenali i cestující. Proto okamžitě použil rychlobrzdu. Podle původních informací měl být příčinou vykolejení cizí předmět na kolejnici, záhy se ale ukázalo, že je jednalo o destrukci jedné kolejnice, buď kvůli únavě materiálu a následnému lomu, nebo sabotáží. Záhy se ukázalo, že asi metr kolejnice kamsi odletěl. Vyprošťování soupravy přitom bude problematické, jelikož místo nehody se nachází v terénním zářezu.

České dráhy večer ústy svého mluvčího Ondřeje Kubaly informovaly, že nejpravděpodobnější je sabotáž. "Technici drážní inspekce právě potvrdili, že na utržené kolejnici našli stopy po naříznutí, které sahaly až k její patce," prohlásil v odpoledních zprávách České televize Kubala. Od té chvíle se rozvířil kolotoč spekulací o tom, co mohlo být motivem sabotáže.

"Stalo se to v oblouku, mimo výměny. Je jasně patrná prasklá kolejnice," hlásil do telefonu zpravodaj ŽelPage. Postižená souprava 680.003 skončila asi pět centimetrů vedle 1. traťové koleje, po níž projížděla. První vůz vykolejil třemi nápravami, dalších pět vykolejilo zcela. Zdá se, že jediný, který na kolejích zůstal, byl vůz pátý. Ten má podle kusých informací venku jen jednu nápravu. Všechny vozy mají viditelně poškozené podvozky. "Vypadá to, že to prasklo přímo pod ním, chybí asi metr kolejnice. Chybějící kousek někam odletěl, zbytek vláčela souprava ještě asi sto metrů. Kolejnice je vytržená z uchycení, pražce jsou jen oťukané," popsal místo nehody po telefonu zpravodaj ŽelPage.

Poněkud nešťastná je i skutečnost, že vykolejení postihlo jednotku 680.003, která se v záři letošního roku podrobila vyvazovací opravě. Její součástí byla i kompletní výměna podvozků. Tou teď projde souprava znovu. První odhad škody na vlaku se vyšplhal na částku 25 milionů Kč, tedy víc, než ČD platí za jednu Regionovu.

Možná sabotáž. Nebo i zanedbaná údržba a "obuté" pendolino?

Naříznutí kolejnice ale nemusí být jedinou možnou příčinou. Svou roli mohla sehrát i odkládaná údržba jednotek řady 680. Během večera dostala ŽelPage informaci, že právě třetí pendolino jezdilo celý listopad silně obuté. Vzniklé plošky na jízdní ploše mohly produkovat takové rázy, že se již nalomená kolejnice vylomila. "Ve druhé polovině listopadu jsem právě třetí jednotku několikrát viděl přijíždět k nástupišti a konkrétně první vůz směrem k Ostravě byl velmi obutý. Tedy ten, pod kterým se dnes kolejnice zlomila. Moc bych za to nedal, že právě tím vzniklé rázy mohly již oslabenou kolejnici dolomit," řekl ŽelPage obvykle dobře informovaný odborník, který si přál z pochopitelných důvodů zůstat v anonymitě. Redakce má ale jeho jméno k dispozici. Plošky na jízdní ploše kola vznikají především při intenzivním brzdění, kdy se kolo zablokuje a jízda smykem má za následek právě poškození jízdní plochy. Postižené vozidlo "dupe", při každé otáčce totiž postižená náprava vydává rány. U vozidel se špalíkovou brzdou se obutí může samo srovnat, protože zdrže kolo postupně obrušují. Vozidla s kotoučovou brzdou ale musejí na přesoustružení. Jízdní plošky na vykolejeném pendolinu mohly při nevhodném sladění vyprodukovat velmi silné rázy, jež mohou být v takovém případě osudové. Ve svém večerním vyjádření mluvčí drah Ondřej Kubala jakékoli nedostatky na straně vozidla rázně popřel a označil tuto verzi za vysoce neodbornou. "Tato souprava pendolina měla dva měsíce úplně nové podvozky," dodal Kubala. Tato verze přitom vůbec nevylučuje primární zavinění poškozením kolejnic; je ovšem nutno vzít v úvahu další faktory, včetně nízkých teplot, které v součtu mohly destrukci podobného rozsahu způsobit.

Problematický přesun pro cestující pokračuje

Vzniklou neschopnost pendolina se ČD povedlo vyřešit velice promptně. Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly pomohla vlaková četa cestujícím přestoupit do soupravy EC 171 Hungaria pokračující dále přes Brno do Budapešti, která zastavila v těsné blízkosti místa nehody na druhé traťové koleji. "V České Třebové budou muset přestoupit, ale za 15 minut jim zastaví vlak jedoucí přes Ostravu do Žiliny," uvedl v původním prohlášení Kubala. Bohužel, cestující do Ostravy se neobešli bez dalších dvou přestupů - zmiňovaný spoj EC 127 Fatra je totiž veden přes Valašsko, a tak musí ještě přesedat jednou v Hranicích na Moravě, odkud budou moci pokračovat dále na sever. Cestující na celé trase doprovází vlakový personál z pendolina, který asistuje při přestupech a pomáhá s objemnými zavazadly. Do Ostravy dorazí s přibližně dvouhodinovým zpožděním.

Problémy se bohužel nevyhnuly ani náhradnímu spoji: vlak EC 171 Hungaria, jenž cestující odvezl z místa nehody, totiž v Pardubicích hl.n. pravděpodobně postihla neschopnost hnacího vozidla, a tak se přestup na EC 127 uskutečnil zde. Víc než hodinové státní EC 171 dále komplikuje situaci cestujícím ve směru Brno - Bratislava - Budapest. Hungaria nakonec opustila území ČR se 110-minutovým zpožděním.

Další důsledky

Podle dalších dostupných informací způsobila nehoda sérii dalších zpoždění na vstupu do pražského uzlu. Na kratší dobu musel zastavit i spoj SC 504, jedoucí v opačném směru, stejně jako další spoje dálkové i regionální dopravy, jež musely úsekem projíždět střídavě po jedné traťové koleji.

Postiženým místem se jezdí v tuto chvíli po jediné koleji, část vlaků je odkláněna přes Prahu-Malešice. Na místo vyrazil už i nehodový vlak, nyní je na stejné koleji, jako vyšinuté pendolino. Po druhé koleji se totiž stále intenzivně jezdí.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

V Hranicích na Moravě z EC 127 do osobního vlaku do Ostravy přestoupilo více než padesát cestujících. Kolik z nich jelo Pendolinem původně je ale obtížné určit. "Přestup mohl být tak 50 - 70 lidí z obou spojů, nikde jsem neviděl SC stevardy," ohlásil z Hranic na Moravě Josef Petrák. Z cestujících "ztroskotané vlajkové lodi" udělal místní televizní štáb hvězdy okamžiku, což je z přiložených fotografií jasně patrné.

Neschopnost soupravy dále znemožňuje běžný obrat ve stanici Ostrava hlavní nádraží, a tak na spoj SC 510 byla nasazena narychlo sestavená náhradní souprava odpovídající standardu IC/EC. Ta sice má méně vozů, ale podle ČD spoj nebyl vyprodán, a tak se do ní všichni cestující vejdou.

Ilustrační obrázekAktualizováno 17:40 Podařilo se nám získat fotografii náhradní soupravy na vlaku SC 510, který nyní jede složený z lokomotivy řady 150, 1 vozu Aee a 3 vozů B(p)ee. "Vypravil jsem se na slavnostní otevření dálnice D1 v Ostravě s tím, že si nafotím pár železničních snímků, jelikož se oslavuje nedaleko vlakového nádraží Ostrava-Svinov. Kvůli nepřízni počasí se mi podařilo vyfotit jenom dva velmi nekvalitní snímky. Na prvním byla lokomotiva řady 150 se soupravou čtyř vozů. Jelikož jsem o havárii nevěděl, myslel jsem si, že jde o zpožděný EC Detvan. Jakmile jsem se dozvěděl, co se stalo, snímek jsem znovu prozkoumal a došel k zajímavému zjištění. Šlo o vlak 510," popsal redaktor ŽP Samir Lepara.

"Trojku" čeká měsíční oprava, turnusová rezerva padla

V neděli v brzkých ranních hodinách bylo poškozené pendolino po nakolejení odtaženo lokomotivou do depa, kde proběhlo předběžné sčítání škod. Podle něj pojezd není poničen v takovém rozsahu, jak se původně předpokládalo. I tak ovšem většinu dílů čeká výměna a zbytek bude podroben röntgenové defektoskopii pro zjištění případných skrytých závad. Podle současného předpokladu budou opravy trvat několik týdnů a jednotka 003 by se měla vrátit na koleje v lednu příštího roku. Minimálně pro příští týden by tedy cestující měli počítat s nasazováním náhradní soupravy na spoje SC 509/512, kde stávající jízdní řád tuto eventualitu umožňuje. Od nového GVD je pro trasu Praha - Ostrava plánován o jeden pár vlaků SuperCity méně; s probíhajícími opravami na dalších jednotkách ovšem bude muset dopravce situaci operativně řešit.

Aktualizace: Georgo, JTB, Karel Chýla, Samlep

Foto: Josef Petrák, Samlep


Honza Beránek / JTB | 1.12.2007 (17:42)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   
03.12.2007 (10:02)  
Když voni lidi moc koukaj na americký filmy s Terminátorem 8 .. samozřejmě, k tomu podchlazení je potřeba určitej objem tepla předat, a to chvíli trvá, navíc se to místo ohřejvá vedením z nepolitýho okolí. Leda kolem té šíny udělat nějakej bazének, aby to neodtékalo.
03.12.2007 (8:13)  
Opravdu polít nestačí. Kolikrát jsem se kapalným dusíkem polil (i schválně pro pobavení) a rohodně jsem nepopraskal. Aby to mělo efekt, musela by ta kolejnice být v něm nějakou dobu ponořena. A opravdu ten tvar není moc dobrý... No a těch termosek by bylo... Leda obložení suchým ledem (-78 °C), ale to by bylo taky dost přitažené.
03.12.2007 (6:44)  
Pane Výpravčí: kolejnice má poměrně veliký průřez a nešťastný tvar, aby šly ty kolejnice podchladit kapalným dusíkem. Teplota se sníží, ale určitě ne pod tranzitní teplotu po celém průřezu. Dusík steče po kolejnici na zem, kde se bez užitku odpaří. Takže jen termoska dusíku a rukavice asi nebudou stačit ;-)
registrovaný uživatel M 
03.12.2007 (2:00)  
Vypravci - sakris, uz jsem myslel, ze to teda vyresis, protoze vsechno do sebe krasne zapadalo a pak prisla ta posledni veta druheho odstavce, ktera to zase dost zpochybnila:-))
02.12.2007 (23:59)  
Mamašíbl: Měl by tě přejet buldozer rychlostí 200 km/h :-P
02.12.2007 (23:54)  
Hamták: Na manipulaci s kapalným dusíkem postačí lepší termoska a tlusté rukavice :-)

Kapalný dusík vypadá jako vroucí voda (tedy velmi nenápadně), k jeho aplikaci stačí dotyčný předmět polít. Navíc po vypaření nezbyde na daném předmětu mnoho stop. Nejsložitější je si zkapalněný dusík opatřit.

Ale zpět od sci-fi na pevnou zem:-)
S největší pravděpodobností došlo po raním prochladnutí k velmi nepravděpodobnému součtu několika vad materiálu.
02.12.2007 (23:39)  
Pendolíno by mělo mít pasy jako buldozer, mohlo by to jezdit bez kolejnic. Tak by se již žádná kolejnice nezlomila a nikdo by na ni nemohl položit ocelové kuličky z ložiska.
02.12.2007 (22:58)  
Ale ve skutečnosti práce s kapalným dusíkem není tak jednoduchá jako ve filmech. Třeba pocákání víka trezoru a jedna rána kladivem opravdu nestačí. Dlouhodobé ponoření, no dejme tomu, ale prakticky mi to nepřijde pravděpodobné. Asi opravdu nemá cenu teď spekulovat...
02.12.2007 (22:15)  
Výpravčí: Sdílím Váš skromný názor založený na lomu kolejnice vlivem chladu.
02.12.2007 (22:03)  
Martin Chovanec: A právě na hluboké podchlazení kolejnice to (dle mého skromného názoru) vypadá :-)
Chybělo totiž více než 4 m kolejnice, která byla navíc roztříštěna na mnoho úlomků. Navíc těsně před místem destrukce došlo k dalším dvěma lomům.
Při technologii sváření, která zde byla použita, totiž ve většině případů dochází k lomu ve svaru (či jeho nejbližším okolí).
Více http://www.k-report.net/discus/messages/28/132539.html?1196566067
  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko