Bern -
Velmi zajímavého vývoje investic do infrastrukrury jsou svědky ve Švýcarsku Během roku 2005 zde bylo investováno 4,2 miliardy franků do rozvoje silniční a 4,4 miliardy do železniční sítě. Toto je výrazné zvýšení investic do železnice, především oproti počátku devadesátých let, kdy byly do železnic investovány 2 miliardy a 3,8 miliardy do silnic. Tyto prostředky byly z velké části vynaloženy na realizaci projektů Bahn 2000 a nových alpských magistrál - Gotthardského a Lötschbergského alpského tunelu.
Porovnání přepravních výkonů vychází jednoznačně ve prospěch individuální dopravy s 96 miliony osobokilometrů vůči 26 milionů osobokilometrů u veřejných dopravních prostředků. Přesto dochází ke zvýšení podílu veřejné dopravy oproti předchozímu roku z 20,4 na 21,8%. Toto je způsobeno realizací první části projektu Bahn 2000 se změnou jízdního řádu v prosinci 2004. Železnice tak v roce 2005 nabídla vyšší počet spojů, více systémových přestupních vazeb, zkrátila jízdní doby na některých tazích a zavedla půlhodinový takt mezi velkými centry. Veřejné dopravní prostředky tak během tohoto roku přepravily 1,9 miliardy cestujících.
Zajímavé je porovnání energetické náročnosti jednotlivých druhů dopravy. Celková spotřeba energie za rok 2005 dosáhla 870 terajoulu (1 TJ = 1012 J), přičemž část připadající na dopravu činí 290 TJ. Z toho na silniční dopravu připadá 78%, leteckou 18% a 4% na železnici.

Soude dle vyvoje toho pomeru, tak se zda, ze i ve Svycarsku investice mirily nejprve hlavne do silnic a po jejich "dobudovani" se ten pomer zmenil.
Mimochodem, pokud je u nas pomer rekneme 65/35 pro silnice a bylo by to treba 65 ku 35 miliardam (fakt jen kvuli pocitani) korun a tenhle pomer je vniman jako spatny, tak pokud by ty invetice byly 10 ku 20 miliardam (tzn. investice do zeleznice by klesly na polovinu), tak by to bylo super, protoze by tam sly dve tretiny vsech dopravnich investic? Tak tomu teda rikam "pocty"...
Financovani je pokryte z nekolika zdroju - 2/3 z poplatku, ktere plati kamiony za prujezd Alpami, 1 promile z dane z pridane hodnoty, cast z dluhopisu (nesmi prekrocit 25% nakladu projektu) a cast z dani z pohonych hmot. Vsechna tahle opatreni byla schvalena v referendech v 90. letech.
Tj. i lide, kteri dnes stale jezdi autem podporili rozvoj verejne dopravy. Nejsem si jisty zda by to proslo u nas. A nejde o politiky, ale o nas.
Pro porovnání ČR - cca 62 % silnice, 35 % železnice, zbytek ostatní.
Pro rejpaly: Myslím Elišku
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











