..: Vyrovnané investice do švýcarské silniční a železniční sítě :..

Ilustrační obrázekBern - Velmi zajímavého vývoje investic do infrastrukrury jsou svědky ve Švýcarsku Během roku 2005 zde bylo investováno 4,2 miliardy franků do rozvoje silniční a 4,4 miliardy do železniční sítě. Toto je výrazné zvýšení investic do železnice, především oproti počátku devadesátých let, kdy byly do železnic investovány 2 miliardy a 3,8 miliardy do silnic. Tyto prostředky byly z velké části vynaloženy na realizaci projektů Bahn 2000 a nových alpských magistrál - Gotthardského a Lötschbergského alpského tunelu.

Porovnání přepravních výkonů vychází jednoznačně ve prospěch individuální dopravy s 96 miliony osobokilometrů vůči 26 milionů osobokilometrů u veřejných dopravních prostředků. Přesto dochází ke zvýšení podílu veřejné dopravy oproti předchozímu roku z 20,4 na 21,8%. Toto je způsobeno realizací první části projektu Bahn 2000 se změnou jízdního řádu v prosinci 2004. Železnice tak v roce 2005 nabídla vyšší počet spojů, více systémových přestupních vazeb, zkrátila jízdní doby na některých tazích a zavedla půlhodinový takt mezi velkými centry. Veřejné dopravní prostředky tak během tohoto roku přepravily 1,9 miliardy cestujících.

Zajímavé je porovnání energetické náročnosti jednotlivých druhů dopravy. Celková spotřeba energie za rok 2005 dosáhla 870 terajoulu (1 TJ = 1012 J), přičemž část připadající na dopravu činí 290 TJ. Z toho na silniční dopravu připadá 78%, leteckou 18% a 4% na železnici.

zdroj: LITRA, SBB


fisa | 17.10.2007 (16:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty

Weitere aus Švýcarsko


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer M 
17.10.2007 (20:13)  
Pomer silnice/zeleznice vypovida o uplnym h...; o nicem...
Soude dle vyvoje toho pomeru, tak se zda, ze i ve Svycarsku investice mirily nejprve hlavne do silnic a po jejich "dobudovani" se ten pomer zmenil.
Mimochodem, pokud je u nas pomer rekneme 65/35 pro silnice a bylo by to treba 65 ku 35 miliardam (fakt jen kvuli pocitani) korun a tenhle pomer je vniman jako spatny, tak pokud by ty invetice byly 10 ku 20 miliardam (tzn. investice do zeleznice by klesly na polovinu), tak by to bylo super, protoze by tam sly dve tretiny vsech dopravnich investic? Tak tomu teda rikam "pocty"...
17.10.2007 (19:56)  
tak podle mě ani ten náš poměr 62/35 není špatný. Jak je ve článku zmíněno, na začátku 90. let to bylo ve Švýcarsku obdobné. A navíc je třeba si uvědomit, že Švýcarsko je ekonomicky uplně někde jinde...
Registrierter Benutzer fisa 
17.10.2007 (17:55)  
Nekdy v padesatych letech se do drahy investovalo minimalne. Obrat nastal v 70. letech kdy se ukazalo, ze spolehat se pouze na individualni dopravu neni mozne. To vedlo k postupnym zmenam, ktere vyustily v pripravu projektu Bahn 2000 a NEAT v prubehu devadesatych let.
Financovani je pokryte z nekolika zdroju - 2/3 z poplatku, ktere plati kamiony za prujezd Alpami, 1 promile z dane z pridane hodnoty, cast z dluhopisu (nesmi prekrocit 25% nakladu projektu) a cast z dani z pohonych hmot. Vsechna tahle opatreni byla schvalena v referendech v 90. letech.
Tj. i lide, kteri dnes stale jezdi autem podporili rozvoj verejne dopravy. Nejsem si jisty zda by to proslo u nas. A nejde o politiky, ale o nas.
17.10.2007 (17:39)  
Jak souvisí výše jízdného s výší investic do dopravní infrastruktury? Zase si někdo plete jabka s hruškami a má z toho pěkný kompot. Výše jízdného by se dala objektivně porovnávat dle kupní síly obyvatelstva. Obyčejný přepočet je na dvě věci. To bychom mohli říci, že ČR je nehorázně drahá např. proti Turecku, Sýrii, ...

Pro porovnání ČR - cca 62 % silnice, 35 % železnice, zbytek ostatní.
17.10.2007 (17:37)  
Řekl bych, že tam problém není, neboť nejde o peníze z jízdného, ale o investice. Je naprosto logické, že když většina lidí jezdí stále po silnici a já to chci změnit, že nebudu investovat více do silnice, nýbrž do železnice. Jenže tohle se leckdo pořád zdráhá pochopit. Ono kdyby bylo užívání silnic taky tak drahé jako železnic (a tady asi nepůjde o přímou úměrnost s náklady, neboť ty jsou vysoké u obojího), tak i po silnici by byla Praha-Ostrava zhruba stejně drahá jako vlak. To, že ve Švýcarsku je ještě dražší, je dáno také jejich cenovou hladinou.
17.10.2007 (17:20)  
Ve Švýcarsku se platí za podobnou trať jako je Praha - Ostrava více než 5 euro za jeden směr :o) To je možná ten problem u nás ...

Pro rejpaly: Myslím Elišku
17.10.2007 (16:49)  
U nás nepředstavitelné!
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko