Bern -
Velmi zajímavého vývoje investic do infrastrukrury jsou svědky ve Švýcarsku Během roku 2005 zde bylo investováno 4,2 miliardy franků do rozvoje silniční a 4,4 miliardy do železniční sítě. Toto je výrazné zvýšení investic do železnice, především oproti počátku devadesátých let, kdy byly do železnic investovány 2 miliardy a 3,8 miliardy do silnic. Tyto prostředky byly z velké části vynaloženy na realizaci projektů Bahn 2000 a nových alpských magistrál - Gotthardského a Lötschbergského alpského tunelu.
Porovnání přepravních výkonů vychází jednoznačně ve prospěch individuální dopravy s 96 miliony osobokilometrů vůči 26 milionů osobokilometrů u veřejných dopravních prostředků. Přesto dochází ke zvýšení podílu veřejné dopravy oproti předchozímu roku z 20,4 na 21,8%. Toto je způsobeno realizací první části projektu Bahn 2000 se změnou jízdního řádu v prosinci 2004. Železnice tak v roce 2005 nabídla vyšší počet spojů, více systémových přestupních vazeb, zkrátila jízdní doby na některých tazích a zavedla půlhodinový takt mezi velkými centry. Veřejné dopravní prostředky tak během tohoto roku přepravily 1,9 miliardy cestujících.
Zajímavé je porovnání energetické náročnosti jednotlivých druhů dopravy. Celková spotřeba energie za rok 2005 dosáhla 870 terajoulu (1 TJ = 1012 J), přičemž část připadající na dopravu činí 290 TJ. Z toho na silniční dopravu připadá 78%, leteckou 18% a 4% na železnici.

A ted k tematu, rovnou bych se chtel zeptat, z ceho se podle frantiska dela pizza. Na klasickou pizzu se totiz potrebuje hladka mouka a ta je prece z obili. Obili se pestuje na poli na venkove a pizza se prodava tam, kde je nejvic lidi co tu pizzu chteji a to je ve meste.
Ted se veze obili nakladakem z pole do mlyna po mistnich silnicich, pak se veze mouka kamionem z mlyna na venkove do obchodu na okraji mesta po dalnici a pak se jezdi dodavkou z obchodu do pizzerie a pak treba osobakem s hotovou pizzou az do domu.
Vidim, ze napady na nahrazeni vlakem uz byly zameteny pod stul krome toho kamionu na dalnici. Co na tom tak vadi, co je na tom spatne, proc by se to melo vozit jen a jen po zeleznici? Neni lepsi do obchodu nebo pekarny na predmesti vozit mouku kamionem z venkova po dalnici bez chodcu nez ji vozit dodavkou z nadrazi ze stredu mesta po ulicich kde jsou lidi a hraji si deti? Nebo by mely byt pekarny v centru vedle nadrazi? Nebo by melo byt nadrazi na okraji? Anebo by vsude mely byt koleje? To bych chtel od nekoho vysvetlit.
J. Kocourek: A taky zřejmě důvod, proč by to tak mělo být napořád...
Nic nového pod sluncem.
Vážně nemám pocit že by silnice byly předimenzované a nevyužité. Jediný 4 pruh, který se zúžil bez náhrady je Slušovická dálnice, o žádném jiném nevím.
BTW: ročně najezdím auto 1:1 vlak.
M (17:30) - souhlas
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











