..: Vyrovnané investice do švýcarské silniční a železniční sítě :..

Ilustrační obrázekBern - Velmi zajímavého vývoje investic do infrastrukrury jsou svědky ve Švýcarsku Během roku 2005 zde bylo investováno 4,2 miliardy franků do rozvoje silniční a 4,4 miliardy do železniční sítě. Toto je výrazné zvýšení investic do železnice, především oproti počátku devadesátých let, kdy byly do železnic investovány 2 miliardy a 3,8 miliardy do silnic. Tyto prostředky byly z velké části vynaloženy na realizaci projektů Bahn 2000 a nových alpských magistrál - Gotthardského a Lötschbergského alpského tunelu.

Porovnání přepravních výkonů vychází jednoznačně ve prospěch individuální dopravy s 96 miliony osobokilometrů vůči 26 milionů osobokilometrů u veřejných dopravních prostředků. Přesto dochází ke zvýšení podílu veřejné dopravy oproti předchozímu roku z 20,4 na 21,8%. Toto je způsobeno realizací první části projektu Bahn 2000 se změnou jízdního řádu v prosinci 2004. Železnice tak v roce 2005 nabídla vyšší počet spojů, více systémových přestupních vazeb, zkrátila jízdní doby na některých tazích a zavedla půlhodinový takt mezi velkými centry. Veřejné dopravní prostředky tak během tohoto roku přepravily 1,9 miliardy cestujících.

Zajímavé je porovnání energetické náročnosti jednotlivých druhů dopravy. Celková spotřeba energie za rok 2005 dosáhla 870 terajoulu (1 TJ = 1012 J), přičemž část připadající na dopravu činí 290 TJ. Z toho na silniční dopravu připadá 78%, leteckou 18% a 4% na železnici.

zdroj: LITRA, SBB


fisa | 17.10.2007 (16:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty

Weitere aus Švýcarsko


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer aron 
18.10.2007 (11:04)  
waszyn: No tak kdyby se nestavěli D3,D7 HK-Moh.Tak by se tyto regiony zásobovaly jako dotedka,nebo chcete říct že tyto regiony jsou ted nezásobovaný? Dovolím si tvrdit že například budějivická dálnice by stačila pouze dvouproudová s mimoúrovnovíma křižovatkama,to znamená vystavět obchvaty a křižovatky.To samý s karlovarskou a chomutovskou,jediná regulérní dálnice je potřeba na Moravu a to vámi zmíněná HK-Mohelnice.
Registrierter Benutzer waszyn 
18.10.2007 (10:12)  
frantisek:
delsi dobu se zajmem sleduji vase prispevky, plne objezdu, paralelnich dalnic, prevedeni dopravy ze silnic na zeleznice apod.
tak nam zkuste napsat jak si to predstavujete. jen pro poradek podotykam, ze svycarsko neni v EU, coz mu dava urcite moznost zakazat uplne kamiony z jinych zemi, zatimco zasobovani vnitro bezi. my tuto moznost nemame a muzeme omezovat vsechno nebo nic, tedy pokud zacneme drasticneji omezovat (zdrazovat) tranzit, dotkne se to citelne i vnitro dopravy, kterou jaksi moc dobre na zeleznici nepresuneme ze... (v tomhle bode moc prosim o odpoved, pokud si myslilte, ze presuneme prepravu spotrebniho zbozi a potravin v ramci CR, tak jak byste si to predstavoval v praxi a co si myslite, ze to udela s cenami a ekonomikou maloobchodu vubec) ja osobne nedovedu si predstavit ani ten rev blbejsi casti obyvatelstva co by pak rekli na ten cenovy ficak, pokud je pro ne temer osobni tragedii maslo za 40 a 30 u doktora, natoz jak by to v praxi fungovalo.
taky by me zajimalo co byste si sliboval od zastaveni vystavby dalnic, kdyby jsme se ciste hypoteticky vykaslali na celou slavnou D3, hradec-mohelnice, R6, R7. jak byste tyto regiony zasoboval, co udelal s tranzitni dopravou apod. dejme tomu ze ty usetrene penize z rozpoctu by vam zustaly na zeleznicni infrastrukturu. evropske dotace ne.
Registrierter Benutzer jk 
18.10.2007 (1:11)  
pekar: dle navrhu rozpoctu SFDI na rok 2008, kapitalove investice 21.4 mld silnice (+18 mld EU + 6 mld uvery), 10.3 mld drahy. (+14 mld EU + 4 mld uvery)
Registrierter Benutzer M 
18.10.2007 (0:02)  
Frantisek - OK, vsechno beru, ale proc se v Nemecku tak dari zeleznici a soucasne maji docela dobrou sit dalnic? Maji vyborne vlaky a soucasne stale na dalnicich jezdi osobni auta. Dejte prosim lidem volnost, at se rozhodnou sami...

Ceske silnice jsou pretizene? Ano, D1 je pretizena a ulehcila by ji modernizace koridoru (ej, moment - nedelalo se ted nekdy u nas neco takovyho?:-((, ale soucasne i dalnicni spojeni Hradce a Olomouce. O zadnych paralelnich dalnicich ve Svycarsku, ani v Cesku nevim a ta veta je celkem zoufala. Stejne jako vyraz "zanedbana zeleznice".

Indukovana doprava je celkem znamy fakt, ale tezko jsou to jizdy "naprazdno". Kdyz se nekde zvysi kapacita (a je zaplnena), tak se ztrati jinde. Proc je podil automobilove dopravy stale vysoky? No proste proto, ze zeleznicni (a celkove hromadna) doprava je dobra (vyborna) na pendlovani do/z prace do/pres centra, kde (je-li rozumne resena) musi IAD porazit. Stejne tak je pohodlnou (stejna podminka) alternativou pro dlouhe vzdalenosti. Ale proboha nechtejte, aby vlak mel zajistovat spojeni vsech dedinek v okresech typu Znojmo, Vsetin, Klatovy apod.
Registrierter Benutzer pekař 
17.10.2007 (22:45)  
Jaký bude poměr u nás příští rok? Do silnic a dálnic se má investovat 88mld.
17.10.2007 (22:28)  
M: Pokud srovnáváme investice do nové infrastruktury, pak jsou výkony irelevantní, protože jsou do značné míry ovlivněny předchozími investicemi. To je přesně to, co už jsem napsal dříve, že investovat do silnic více proto, že jsou více využívány, nic neřeší, pouze prohlubuje stávající problém s nevhodnou dělbou přepravní práce. Tvrdím, že existuje něco jako dopravní indukce - usnadníme-li a zlevníme dopravu (v tomto případě silniční), naučí se ji více lidí využívat. A je úplně jedno, kolik máme v počátku dálnic. Chceme-li dopravu převést z přetížených silnic na železnici, je potřeba tomu uzpůsobit železnici, a ne stavět nové dálnice, které naopak silniční dopravu nejen zafixují, ale budou indukovat novou (například převedenou z dále zanedbávaných železnic). Švýcaři by stejně dobře mohli investovat peníze do dalších, třeba i souběžných silnic s těmi stávajícími. Ale pokud chtějí zvrátit poměr silniční a železniční dopravy, musí investovat do železnic, do nichž předtím neinvestovali. Kromě toho nemusíme následovat "příklady" ve všem, že. Můžeme si vzít ponaučení z jejich chyb, kterých se přirozeně také dopustili. Proč myslíte, že je stále podíl automobilové dopravy u nich tak vysoký? Možná právě proto, že je jí na míru šitá již vybudovaná infrastruktura.
17.10.2007 (21:10)  
Ty švýcarské investice do silniční infrastruktury se v řadě případů směřují do dlabání silničních tunelů … to co je ve Švýcarsku vydáváno za dálnice je z českého pohladu na úrovni silnice druhé třídy > dva jízdní pruhy s plnou čárou zakazující předjíždění uprostřed, šířka tak 8 metrů, rychlost 80 km/h …

ad Jakub Košmíder : návratnost roční síťové jízdenky (platné rovněž v autobusech, lodích a řadě "MHD") při denním dojíždění na vzdálenost 105 km (Basel – Zürich) je cca 60 zpátečních jízd ve II. vozové třídě, čili cca 3 kalendářní měsíce …
Registrierter Benutzer M 
17.10.2007 (20:27)  
A nekdo pise neco o absolutnich cislech? Ja jen, ze by bylo dobry proste promyslet, co je za tema cislama schovany. Svycari uz treba maji silnice postaveny, takze investice do silnici snizili a investice do zeleznice zustaly stejne. Ten pomer proste nerika vubec nic.
Pak jsou tady nejaka cisla (nejake pomery) jako investice na jednotku vykonu nebo "delky infrastruktury". Taky se da mluvi o pomeru investic na infrastrukturu vuci vsem nemandatornim vydajum statnich rozpoctu.

Takze pokud je v clanku uveden nejaky pomer, tak dobre, jeto proste ilustrativni cislo. Pokud tim ale nekdo argumentuje ve smyslu "ti se maji", tak je to pekna ptakovina... nebo nekdo bude zavidet Somalci, ktery vydelava 150% somalskeho platoveho medianu? Asi ne, ze? Pritom samo o sobe to zni skvele - ten chlapik prece vydelava 150%...
Registrierter Benutzer M 
17.10.2007 (20:20)  
A ty cisla na konci jsou jako co? Jde o to, ze jsou "lehce" bezrozmerna. Kdyz porovname vykony zeleznice v Indii a Australii, tak to znamena, ze Indie ma lepsi vlaky, zatimco v AUS s nima nikdo nechce jezdit? Asi by to totiz chtelo k tem procentum pripsat i vykony tehle typu doprav, ne?
17.10.2007 (20:20)  
a co jiného by se mělo počítat než poměr? pokud je rozpočet dopravy pevně daný (přesun financí například ze sociálních věcí skutečně nehrozí), je důležitý poměr. operováním s celkovou částkou bysme taky mohli říci, že situace v usa je lepší než v čr. a taky myslím, že poměr u nás je, vzhledem k tomu, kolik lidí využívá železnici a kolik silnici, více než výborný:)
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko